Reklama

Reklama

V Saúdské Arábii dojde k teroristickému útoku, při kterém zemřou desítky zaměstnanců ropné společnosti. FBI vyšle do akce svůj nejlepší tým, vedený energickým agentem Ronaldem Fleurym. Na vyšetření celé události mají pouze pět dní. Saúdskoarabská realita jim všem ale uštědří tvrdou životní lekci a představu o snadné misi rozbije napadrť. Navzdory tomu, že nechápou kulturu, v níž jsou nuceni dočasně žít, a přes všudypřítomnou nenávist a neochotu úřadů spolupracovat se jim nakonec podaří zdánlivě nepolapitelným teroristům dostat na stopu. Otázkou zůstává, zda nebude tato teroristická buňka pro čtveřici agentů a pár jejich místních kolegů příliš velkým soustem. (TV Nova)

(více)

Videa (3)

Trailer 1

Recenze (606)

Lima 

všechny recenze uživatele

Modlím se, aby to nebyl nový filmařský trend a napadá mě otázka: "Opravdu si odteď budou všichni neúspěšně hrát na druhého Paula Greengrasse?". Z duše mi mluví slova jednoho zámořského filmového kritika, který napsal, že si Berg k obsluze kamery přizval "permanentně tančící opici". I ve statických záběrech chaotické švenkování kamerou ze strany na stranu, nahoru a dolů, které, sedíc zhruba 10 m před velkým plátnem, vedlo k bolení očí a po půlhodině získání pocitu, že by nějakej Kinedryl opravdu bodnul. Greengrassovi je tenhle filmařský způsob vlastní, dokonale zmáknutý a Bourneovi dodal zajímavý šmrnc. Ale ve Vašem případě, Petere Bergu, bylo to skutečně nutné? Protože jinak herci v čele s charismatických Foxxem byli znamenití, saudskoarabské reálie fantastické a závěrečná akce místy dechberoucí. Jestli Berg nabyl přesvědčení, že svým pseudodokumentaristickým přístupem s kamerou "utrženou ze řetězu" dokáže diváka více vtáhnout do děje, tak v mém případě se to totálně minulo účinkem. Velkým kladem budiž dvě poslední vyřčené věty filmu - prostinké a přitom tak výstižné pojmenování nikdy ne(s)končícího boje mezi západním světem a tím islámským!! Mimochodem, poprvé v životě jsem zažil, že jsem v celém kinosále seděl ÚPLNĚ SÁM. ()

POMO 

všechny recenze uživatele

Technicky solídny a s výnimkou sladkokyslého záveru celkom inteligentný thriller. Na závažnú tému sa tu vsádza rovnako, ako na efektnú, realisticky podanú akciu. Vo finále je ale Berg lepší v akcii. Tiež škoda, že snímka skončí vo chvíli, kedy sa skutočne rozbehne. Divák tak ostáva pobavený, ale nie celkom uspokojený. Časom Kráľovstvo zostárne rovnako ako napr. Krvavá voľba. ()

Reklama

Tetsuo 

všechny recenze uživatele

Žhavě aktuální, politicko-akční drama o ropě, teroristech, chrabrých agentech FBI a (některých) hodných Arabech. Aneb Syriana pro konzervativní teenagery se zálibou ve střílení. __________________________ Nejprve dostaneme videoklipově zhuštěnou lekci o historii Saúdské Arábie a jejích vztahů s USA během 20. století a pak jsme svědky vícefázového teroristického atentátu, při němž v Rijádu zemře mnoho nevinných Američanů včetně dětí. Po tomto prologu následuje rozprava mezi agenty FBI doma za mořem, jestli zasahovat, či ne, a vzhledem k tomu, že to agent Ronald Fluery (Jamie Foxx) a agentka Janet Mayesová (Jennifer Gardnerová) berou osobně a nenechají se odradit byrokratickými překážkami, vymyslí se finta, jak obejít zákazy nadřízených a letí se do Arábie. Tam následuje druhý akt – samotné vyšetřování plné administrativních a kulturních překážek – líčený ve velmi realistickém, až trochu, a nejspíš záměrně, zdlouhavém duchu, po němž jsou již téměř všichni v sále krvelačně nadržení, aby propukla akce. A ona v posledním aktu skutečně propukne a je to maso. ________________________ Otázka je, kdo a proč může být takovým snímkem uspokojen. Členové oscarové akademie, kvůli jejichž krátké paměti před vyhlašováním nominací se údajně zdržovala premiéra, nebo teenageři, kteří rádi hrají počítačové hry a u filmů jako Syriana se pekelně nudí?_______________ Zjednodušeně se dá říct, že filmy si můžeme pracovně třídit na ty, které nám mají přinášet poznání, a na ty, které mají přinášet požitek. Anebo možná přesněji na ty, které nám umožní svět lépe pochopit, a na ty, které ze světa dělají podívanou. Království režiséra (a herce vedlejších rolí) Petera Berga chce zastat obě úlohy a jde na to zostra hned od úvodních (výtvarně originálních) titulků přes dějovou expozici až po úplný závěr, kde se dozvíme „velké poselství“ obou stran konfliktu, jež je ovšem opět příslibem další krvavé podívané. Člověk si až se zvrácený potěšením vzpomene na čtvrtého Ramba..._____________________ Teď trochu vážně. Nemyslím si, že nelze za žádných okolností stvořit dílo, které by mohlo mísit žánrové potěšení z akce, a přitom by mohlo něco vypovídat o našem, tedy reálném, a nikoli jen filmovém světě. Bez dlouhého vysvětlování: přijatelný je pro mě Spielbergův Mnichov, kde spolu s hrdiny toužíme po pomstě a postupně nám dojde, že zabíjení nikam nevede, přinejmenším, pokud se vžijete do kůže hlavní postavy. Přijatelné je pro mě rovněž V jako Vendeta, což je comics, který používá nadsázku a alegorii k tomu, abychom si uvědomili, jakou moc mají masky a symboly, co je hrdinství a co je svoboda. Jeden film říká, že odplata za terorismus se sama může zvrhnout v teror, a druhý film, že terorismus někdy může sloužit dobrému cíli. Žádné z těchto děl nelevituje ve společenském vzduchoprázdnu a je jasné, že se obě dočkají nesouhlasných reakcí, obviňování ze zbabělosti či naopak nezodpovědnosti. Pořád však jak Mnichov, tak Vendetu můžeme brát jako umělecká díla svého druhu. _________________ Království však lze těžko při plném vědomí označit za něco jiného než ideologický film, který se maskuje tu za umění (politické drama popisující dnešní složitou dobu), tu se zablyští jako adrenalinový akční nářez a občas sklouzne k lehkému kýči. Ať už se totiž na počin producenta Michaela Manna a scenáristy Matthewa Michaela Carnahana díváme z jakékoli stránky, vždy z toho vyjde rafinovaná či otevřeně militantní výzva k odplatě, v níž se všechna komplexnost historických a ekonomických souvislostí smrskne na boj (bílého amerického) muže či ženy proti (arabskému umouněnému) muži. Spravedlnost se tedy odehrává na čistě fyzickém a emocionálním základě několika okamžiků a nepřekročí myšlenkový rámec „to máš za to, hajzle“._______________________ Musím uznat, že řemeslně precizní a střihová kompozice obrazů a zvuků Království ve mně vyvolává silné fyzické vibrace. Tohle Peter Berg umí a přinejmenším od vzniku Světel páteční noci (2004), kde nabídl dech vyrážející scény ze zápasů amerického fotbalu, jej fandové akce mají rádi. Mně osobně taky brutalita nijak nevadí, absurdita akce mě baví (a tady nepřekračuje mez, že jeden agent zvládne postřílet deset oručníkovaných zakuklenců), nemyslím si navíc, že filmy mají masový propagandistický vliv na publikum, jen se mi prostě nelíbí, když se mnou někdo manipuluje. ________________ Pokud nejste citliví na to, že každý film s politickým tématem nutně šíří nějaký politický názor a Království vyhovuje vašemu vidění světa, možná si i tak všimnete, že polodokumentaristicky věcné scény nepasují dohromady s rodinnými výjevy, kde otcové hladí své synky po hlavách a říkají jim, jak je milují. Okázalá ambicióznost Království nejenom škodí, ona hlavně ukazuje, jak pod vší tou snahou být zároveň politicky korektní (dáme tam jednoho nesmírně sympatického arabského policistu, aby bylo jasné, že nejsme rasisti) a zároveň si rýpnout do vlastních řad (američtí úředníci jsou srábkové) se ukrývá primitivní westernový příběh o tom, že správní chlapi se nenechají odradit od toho, aby dělali správnou práci. A dlužno dodat, že Jamie Foxx umí přesvědčit, že je správný stoprocentní chlap, a totéž se daří i hranaté Jennifer Garnerové._______________ Nevím, koho volí producent Michael Mann (Miami Vice), ale zdá se mi, že podporuje vládní snahy o to, aby represivní složky přitvrdily. Nevím také, nakolik si Peter Berg, který předtím režíroval bezstarostné taškařice Šest pohřbů a jedna svatba a Vítejte v džungli, uvědomuje, že brousí do vážnějších vod, kde si s videoherní estetikou nevystačí. Jen vím, že jsem chtěl vidět lepší film. ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

Jako typický civil znalý ozbrojeného střetu leda z filmu a počítačových her si nedovedu udělat představu, jaká asi tak je reálná úspěšnost střelby na pohyblivý cíl v městské zástavbě, ani jak moc to s vámi švihne, když vám pět metrů za zadkem vybuchne auto po zásahu z RPG (šťastné sedmičky, jak jinak), ale místy se mi ty poměry zdály dost odlišné podle toho, kdo zrovna stál na které straně zbraně. Ale co, musulmanské milice přece musí mít horší mušku než elitní agenti FBI a hrdinní saudští policejní důstojníci;) Hlavně že akce frčí a je dostatečně efektní (což je). Škoda jen té laciné ideologické agitky a pokusů o nějaké to ilustrování špinavého politického pozadí toho všeho, protože to zkrátka není Bergova parketa, ať na ni má jak chce dobrý herecký materiál. Ale abych tuhle část jen nehaněl, scéna ukazující, co který z hrdinů dělá mimo službu (překvapivě vede naprosto normální život se svými vlastními starostmi a radostmi), byla velice dobře natočená i zasazená, stejně jako závěrečné oboustranné "kill them all". Těžko říct, co konkrétně byla ještě práce Michaela Manna coby scénáristy, a co už je Bergův rukopis, nicméně faktem je, že výsledek jejich společného úsilí je tak dobrý, že se mi příčí označit ho za zábavný. Takže řeknu, že přes určité výhrady k ideologické stránce věci a lacinému citovému vydírání nemám problém dát si tuhle "guns blazing" projížďku Saúdským Královstvím někdy znovu, a to by stačilo na sedmdesátku. Jenže za žaludek svírajícím způsobem o život se rvoucího Jasona Batemana a ultradrsnou Jenn Garner a její špinavou bitku s teroristickou gorilou nemůžu něco nepřihodit. Takže výsledkem je 80%. A PS: IMHO se už situace po těch desetiletích eskalace vyhrotila natolik, že na nějakou vzájemnou úctu a porozumění je pozdě - proteklo už příliš mnoho krve a příliš mnoho manželek a matek pochovalo svoje muže a syny, kteří měli syny a bratry, a mají ty "nejlepší" důvody k nenávisti. A jak chcete vyjednávat a vést k porozumění někoho, pro koho nevyvratitelně představujete absolutní zlo, a pro koho je vaše smrt - spolu s ideálně co největším počtem vašich souvěrců, lhostejno jestli vojáků, policistů nebo klučinů tahajících za sebou kačera a běhajících s odřeným kolenem za mámou - jízdenkou k věčné blaženosti? Nemluvě o tom, co se asi stane s tou umírněnou skupinou nebo snad dokonce většinou, která tento fundamentalistický názor nesdílí... spanilé jízdy Talibanských frajerů o tom myslím vypovídají dostatečně. A jestli to pro někoho znamená, že jsem všivý komerční západní fašista, so be it. Svět prostě neobývají jenom sluníčkoví lidičkové plní tolerance a touhy po smíření. ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

Naprosto klasická šablona, kdy maso je boj proti terorismu, knedle jakési vyšetřování a omáčka boj hodných proti zlým. A závěrečná věta to nevytrhne. Protože celou dobu sledujeme Američany, kteří se snaží být za hodné a poslední hláška je jaksi popřením toho všeho. Tohle nevypovídá nic o aktuálním stavu světové politiky, tohle si může myslet jen člověk, který v téhle oblasti má malý přehled. 70%. ()

Galerie (25)

Zajímavosti (24)

  • Film je věnován Thomasu Aquilarovi, Lance Gunninovi a Nicku Papacovi, členům štábu kteří zemřeli v průběhu natáčení. Thomas Aquilar (rekvizitář) zemřel týden poté, co byl přijat v nemocnici s bolestí žaludku, následně u něj byla nalezena rakovina prostaty. Lance Gunnin (konstruktér) zemřel při motocyklové nehodě na cestě na natáčení. Nick Papac (rekvizitář) zemřel při kolizi Jeho Gatoru a SUV v průbehu natáčení. (Redswif)

Související novinky

Wahlberg se prostřílí z Afghánistánu

Wahlberg se prostřílí z Afghánistánu

06.03.2012

Wahlberg a Berg spojí síly. Po Bitevní lodi, jasném kandidátovi na popcornový výplach roku, se Peter Berg pokusí o něco vážnějšího a realistického ve stylu Království. Před časem se osobně seznámil s…

Foxx se šťourá v rasových vraždách

Foxx se šťourá v rasových vraždách

29.10.2007

Jamie Foxx se ožehavých témat neleká. Po vyšetřování bombových útoků na Blízkém Východě se opět spojí se scenáristou Království Mattem Carnahanem, aby se tentokrát popasoval s rasovými problémy.…

Reklama

Reklama