Režie:
Clint EastwoodScénář:
J. Michael StraczynskiKamera:
Tom SternHudba:
Clint EastwoodHrají:
Angelina Jolie, John Malkovich, Jeffrey Donovan, Michael Kelly, Colm Feore, Jason Butler Harner, Amy Ryan, Geoff Pierson, Denis O'Hare, Frank Wood (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Je sobotní ráno roku 1928 a Christine Collinsová se loučí se svým synem Walterem a odchází do práce. Když se v podvečer vrátí domů, zjistí, že její chlapec zmizel. Zavolá policii, ale dozví se, že policie může vyhlásit pátrání po pohřešovaném až za dvacet čtyři hodin. Příštího dne se kapitán J. J. Jones z policejního oddělení v Los Angeles ujímá vyšetřování. O pět měsíců později kapitán Jones oznámí Christine, že v Illinois objevili chlapce, který prohlašuje, že je Walter Collins. Policie pozve novináře, aby se zúčastnili shledání matky se synem. Christine prohlásí, že to její syn není. Policie nechce přijít o kladné body, tak trvá na tom, že nalezenec je pohřešovaný Walter a matčiny protesty vysvětluje neskutečnou psychickou zátěží. Koho zajímá, že nalezený Walter je ve skutečnosti o něco menší než před svým zmizením a jak za těch pět měsíců přišel k obřízce? Christine se pustí do boje za svou pravdu s takovou vehemencí, že začne být nepohodlná... (TV Nova)
(více)Videa (2)
Recenze (1 364)
Něco prostě musí skončit druhé, a v duelu dvou filmů natočených v jednom roce od Clinta Eastwooda to nakonec odsrala Výměna, i když i přesto je hodně dobrým filmem. S přehledem jí dominuje Angelina Jolie v roli matky, a dost možná nejlepší roli jakou kdy zahrála. Dostat za ní Oskara musí snad být i povinností, na druhou stranu jsem pochopil, proč je vlastně John Malkovich tak nevýrazná postava co se filmů ale i osobního života týče. Výměna určitě není špatným filmem. Clint Eastwood zvládl své dílo opět na výbornou. Je vidět že si umí vybírat příběhy, které z diváka vydřou uplně nejvíc, a hlavně tomu všemu nechává hezky volný průběh. To se mi na jeho filmech hodně líbí. Ty konce filmů totiž nemají chybu, vždy dokáže překvapit, a to se málokterému filmu povede, většinou mě hlavně závěrem dokáže šokovat ale nedokážu o něm říct, že by mě překvapil. Clint Eastwood si bere na mušku opravdu zajímavé téma a i když se to na první pohled zdá nudné, opak je pravdou, vše se tak nenápadně zvrhne, že jsem se nestačil divit. Díky skvělému výkonu Angeliny Jolie jsem tak měl pocit, jako bych film na podobné téma nikdy neviděl, ale přitom jich už pár vzniklo, jen právě režisér tomu dokázal přidat zajímavě osobité kouzlo, které na první pohled asi nezaujme, ale po shlédnutí se na to divák bude tvářit trošku jinak. ()
VÝMĚNA je nejlepší film Clinta Eastwooda za poslední roky. A když napíšu "nejlepší film Clinta Eastwooda za poslední roky", mám tím na mysli "raději bych si pustil tohle kriminální melodrama než jiná" (což v případě boxerského MILLION DOLLAR BABY a válečného diptychu VLAJKY NAŠICH OTCŮ a DOPISY Z IWO JIMY či dramatu TAJEMNÁ ŘEKA bohužel neplatí). Snad poprvé stojí u Eastwooda v centru vyprávění soběstačná a silná žena, která se nevzdává a nepotřebuje mentorskou mužskou postavu pro rady a snad poprvé se neprojevuje odpor vůči institucionalizovaným autoritám v podobě církve. Stylová dobovka, která je žánrově klamavá stejně jako poslední eastwoodovské počiny, je zdánlivě kriminálkou, ale ve skutečnosti melodramatem a protože hlavní úlohu zastává žena, klamání tělem je mnohem přijatelnější než v případě TAJEMNÉ ŘEKY. Jinak se nevypráví o ničem jiném, než na co jsme u Clinta zvyklí: westernové schéma jedince proti přesile zůstává zachováno, ale na rozdíl od předchozích kriminálních (melo)dramat KRVAVÁ STOPA a TAJEMNÁ ŘEKA VÝMĚNA drží pohromadě a postrádá zbytečnou doslovnost zmíněných staromistrovských (v nejlepším slova smyslu) opusů. Zatím nejvyzrálejší (myšlenkově i formálně) Eastwoodovo dílo tak atypicky sleduje ženu, která se ale jako ostatní eastwoodovské postavy nevzdává a chce dotáhnout věc až do konce, ale zjišťuje, že jasnou odpověď nikdy nedostane, protože jednotlivé pohledy nesloží komplexní pohled na jednu historickou událost (na rozdíl od VLAJEK NAŠICH OTCŮ A DOPISŮ Z IWO JIMY). 10/10 ()
„To je neospravedlniteľné.“ Nemám rád Angelinu Jolie (mal som ju rád v jej začiatkoch, kedy sa jej všetci smiali a nikto jej nedával žiadne šance, ale potom sa preslávila a stratila samú seba), nemám rád Clinta Eastwooda (nakrútil pár dobrých filmov, ale aj tak je strašne nudný) a Výmenu som obchádzal 10 (slovom: desať!) rokov. Ale je to proste bomba. Jasné, je to hrozne pomalé, ale o to detailnejšie a atmosférickejšie. Herci sú veľmi hlboko ponorení do svojich úloh, až prestanete vnímať slávne tváre (ďalej napr. John Malkovich) a na konci si poviete, že by sa vôbec nič nestalo, ak by to hrali úplne neznámi herci. Scenár je šialene, absurdne zamotaný – a najabsurdnejšie na tom je, že vznikol podľa skutočných udalostí. Zhruba som vedel, čo mám čakať, ale i tak som bol viacerými twistami poriadne zaskočený (linka s „deťmi“, ale nebudem spoilerovať). ()
Jo jo... Clint prostě umí. Když jsem viděl Gran Torino, říkal jsem si, že lepší film od něj už neuvidím... ovšem Výměna se mu minimálně vyrovnává. Charismatický John Malkovich byl jako vždy perfektní, ale co předvedla Angelina ? Určitě vytřela zrak každému, kdo doposud tvrdil, že neumí zaujmout bez hlubokého dekoltu, či sexy šatů... Mám ten dojem, že zahrála svou zatím nejlepší roli. Ještě zmíním nejpřesvědčejšího ' Bad boye ' tohoto snímku a jim není nikdo jiný, než Jeffrey Donovan - moje osina v zadku po celé promítání :) ()
"Co je čím starší, tím lepší?" padlo docela nedávno v jedné notně pitomé primácké soutěži, kterou nechám pro klid duše nejmenovanou. Víno? Lego? Psi? Ženy? Dr. House? Tom a Jerry? Ha! Kdybych onehdy viděl Výměnu a mohl se nadobro utvrdit ve svém počínajícím "podezření", bez prodlení bych prohlásil: "Ne, ne, ne, ne! Mýlíte se! Clint Eastwood, lidi. Clint Easwood!" Tolik citu, tolik starosvětské režijní bravury, tolik přehledu a úcty může na celuloid přenést jedině on. Téměř dokonalý film, jehož jedinou vadou je opravdu pouza ta rytmicky nepovedená paralelní montáž stříhající mezi dvěma soudními síněmi (ohleduplně vytknuta již na stránkách Cinepuru). Drobnost, která však nemá absolutní šanci přebýt zjevné a nadčasové kvality tohoto veledíla. Bravo! // Ale Grand Torino je lepší. ;) ()
Galerie (51)
Zajímavosti (30)
- Ron Howard se chtěl původně ujmout režie. Nakonec se na filmu podílel jako producent. (HellFire)
- Clint Eastwood souhlasil s režií ještě to odpoledne, kdy si přečetl scénář. (HellFire)
- Ve scéně z psychiatrické léčebny, odehrávající se roku 1928, je použita elektrokonvulzivní terapie (známá spíše jako elektrošok). Elektrošoky ale poprvé na lidech aplikoval až v roce 1937 italský lékař Ugo Cerletti. (FilmFan24)
Reklama