Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V neklidných časech po smrti cara Borise Godunova se odehrává tento velkolepý historický příběh. Rusové jsou ve válce s Polskem a v Moskvě právě probíhá povstání proti polskému vojsku. Působivé zpodobnění historických událostí Vás ohromí dokonalou vizuální podobou a strhne svými napětím nabitými scénami. (oficiální text distributora)

Recenze (124)

Crocuta 

všechny recenze uživatele

Bavil jsem se tedy náramně, i když se skutečně jedná spíš o dobrodružný film s prvky fantasy, než o nějaký kritický vhled do historie. Přesto se tu dějiny nijak výrazně nepřekrucují a že si Rusové hrají na svoji nacionalistickou notečku, to bych jim nevyčítal - přesně totéž a stejně dobře umějí i Poláci. Nejvýraznější postavou "1612" je jednoznačně zlotřilý hejtman v podání vynikajícího M. Zebrowského, ale ani představitelé Andreje, Kostky nebo knížete Požarského nejsou nejhorší (mimochodem - dva posledně jmenovaní si zahráli třeba i ve známé "9. rotě"). Kdyby si tvůrci odpustili toho prokletého jednorožce, otravné flashbacky a vlezlého ducha, mohl to být opravdu výborný snímek. Zajímavé komentáře: Červeňák, Cassandra, Horak. A ještě drobnost: Dělová koule tvořená dvěma polovinami spojenými řetězy, kterou "vymyslí" Andrej byla v 17. století poměrně hojně užívanou municí. Děsivé účinky této zbraně (určené původně k trhání lanoví a plachet v námořních bitvách) na pěchotu a jízdu, popisuje barvitě Peter Englund v knize "Nepokojná léta - historie Třicetileté války" (NLN, 2000). ()

alchac 

všechny recenze uživatele

Kdyby to natočili v Holllywoodu, nemohlo to být jiné - velkolepě pojatá, výpravná, vizuálně úchvatná popcorn kravina. No, možná by to bylo ještě o chlup lepší (nebo spíš "lepší") ve všech uvedených ohledech, ale v zásadě stejné. Spíše než o historické drama jde o fantasy okořeněnou skutečnými historickými událostmi, které jsou těžce vytržené z kontextu a poupraveny k obrazu ruskému. A teď trochu spoilerování, takže kdo se na to chcete dívat, přestaňte okamžitě číst dále! Bylo nebylo za devatero horami v mrazivém Rusku žil malý chlapec, který se v mládí zamiloval do carevny, když jí šmíroval při koupání. Byv nachytán starou ruskou babicí, skočil do vody, kde si pokecal o životě s kaprem. Carevna si ho už tehdy také všimla a darovala mu dřevěný roh jednorožce, který mladík od té doby střežil jako oko v hlavě. Následně se stal svědkem masakru vlastní rodiny, carské rodiny a asi ještě několika dalších rodin polskými husary. Chlapec nám pak vyrostl a stal se nevolníkem. A co čert (zde vlastně spíš jednorožec) nechtěl, potkal svojí milovanou carevnu, když tak jednou odpoledne táhl s dalšími nevolníky loďku po Volze. A světe div se - zatímco chlapec, Andrej se jmenoval, vyrostl ve statného pohledného mužika, carevna nezestárla ani o den... Autor scénáře se zřejmě inspiroval podobnou blbostí, kterou nám předložil již G. Lucas v Epizodě II. Carevna tu však Andrejovi nepadla okolo krku, ale sprostě ho práskla a Andrej dostal pětadvacet bičem na záda. Tím pohádka končí, jelikož z mladíka se nám stává něco jako ruský superman, kterého učí šermovat duch mrtvého španělského žoldnéře, za nějž se po jeho smrti přestrojí a všichni mu to děsně žerou (do chvíle, kdy zachrání prosté ruské děvče před znásilněním). Po jedné letmé ukázce šermířského umění od tohoto španělského ducha zvládá Andrej v boji zamordovat až tři soupeře (zkušené vojáky) a ani se u toho moc nezapotit. Potom, co poprvé v životě uvidí dělo, je z něj schopen vystřelit s takovou přesností, že by i Israel Hands zbledl závistí. Andrej se nám prosazuje i v roli geniálního konstruktéra, když s bravurou sobě vlastní sestrojí v obležené pevnosti malé kožené dělo (na kterýžto nápad ho přivede opět jeho přítel duch). Dělo má navíc tak neuvěřitelný dostřel a přesnost, že s ním lze vyhodit do vzduchu sklad munice skrytý za nepřátelskou linií (čili dále bledne i Leonardo da Vinci) - no a jak jinak, než jediným přesným výstřelem (rozžhavenou dělovou koulí z koženého děla...ehm). Následný výbuch pak zmasakruje odhadem asi 2/3 polského vojska, čímž končí veškerá sranda a před Andrejem bledne i Ilja Muromec. Kožené dělo slaví ale ještě další úspěch, když (naládováno čímsi, co mi přišlo jako větší licí kleště) zastaví útok polské kavalerie a zároveň způsobí zasypání proražené brány do pevnosti. Nikoho tedy zřejmě nepřekvapí, že pod Andrejovým vedením se pevnost ubrání a ztráty, které polskému vojsku způsobil, sehrají rozhodující roli v bitvě u Moskvy. No a samozřejmě také to, že v této bitvě velel náš Andrej dělostřelectvu - jako další nám tedy bledne i Napoleon. Pak to Andrej ještě skoro dotáhne na ruského cara, zabije za pomoci ducha - učitele hlavního padoucha, svoji životní lásku nechá odejít do kláštera a šmitec. Přičtěte k tomu po lese pobíhajícího hippie jednorožce, pravoslavného poustevníka - jasnovidce, který ve volném čase obrací na pravou víru katolické misionáře, ruského vidláka - ninju, který místo šakenů používá podkovy (ovšem s takovým smrtícím efektem, že jako poslední v řadě blednou i ninjové), silně zjednodušenou démonizaci Poláku a naopak silně zcestnou heroizaci Rusů (ta sovětská agitační tradice holt jen tak nezmizí), neuvěřitelně otravné vzpomínkové sekvence (tady to Rusáci obzvlášť přehánějí), na můj vkus trochu moc přesycenou barevnost a můžete si říct, že jste zase móóóc pěkně zazdili 2 hodiny života. Pokud tedy nepočítáte to, že jste zhlédli úchvatný životopis generalissima Andreje Nepřemožitelného, potomka Rurika, Čingischána a francozského krále Jindřicha užnevímkolikátého, spasitele Ruska a prapředka Chucka Norrise. Takže raději se koukněte na dva díly nějaké mexickou telenovely. Bude to asi zhruba stejně duchaplné, ovšem alespoň kratší. Resumé - 1,5*, s vypnutými titulky a bez znalosti ruštiny a polštiny možná i 2*. () (méně) (více)

Reklama

wosho 

všechny recenze uživatele

Jeden z nejoblíbenějších filmů z tohoto období mezi lidmi, kteří se aktivně věnují historii a rekonstuují bitvy hlavně z dob 30ti leté války i jiných válek z tehdejší doby. Jinak pro normálního diváka to bude asi nic moc historický velkofilm. Však koho normálního by zajímalo jestli filmové bitvy jsou dělané podle skutečné taktiky z té doby? Jestli sedi kostýmy a výprava? Jestli doopravdy sedí šermířské techniky a školy ve filmu použite? Pokud na tomto někomu doopravdy záleží, budě touto kronikou hodně nadšený a odpustí ji spoustu jejich filmových nedostatků. A pokud ne, tak bude tato kronika spíše nudnou výpravou do 400let dávné historie. Bohužel já nejsem až tak velký fanatiky do aktivní historie, spíše do filmu. A tak jsem silně rozpolcen. Film má příliš rozvleklý úvod a zbytečně složitě popisuje tehdy složitou dobu v Rusku. Navíc koketuje i s nadpřirozenem-což je pro mě největší problém (mix syrového dramatu a nadpřirozené mistiky potřebuje hodně dobrého filmaře, co by to dokázal ukočírovat a tady on rozhodně chybí). Ale co se týká akční stránky věci, je 1612 opravdu podařeným filmem. Hlavně ono dobívání pevnůstky přesilou Poláku je brilantně a napínavě natočené a i dostatečně brutálně realistické-zvláště padající hlavičky polské jízdy. Celkově sečteno je Kronika spíše průměrným historickým velkofilmem, ale trošku mu rád přidám-aby mě mý kolegové v bitvě neoddělali:-). ()

Hennes 

všechny recenze uživatele

Je to dobré historické drama, s bojovými scénami jak mají být. Výprava a hudba výborná. Vtáhlo mě to děje a je to přeci dílo srovnatelné s historickými filmy američanů, japonců či angličanů. Pravdou je, že pobíhající jednorožeč, či dokonale trefený sklad střelného prachu z podivuhodně vyrobeného děla trochu tahají za vlasy, ale nějak přeci tu přesilu poláků porazit museli :-). ()

Mylouch 

všechny recenze uživatele

Aspirace, které film od první chvíle naznačuje z výtvarného hlediska, jsou neustále rozmělňovány tu stylovými zcizeními, tu odbytými vedlejšími rolemi provedenými v detailu nebo okatými kulisami. Scénáristicky obratně vypracované prolínání osudů mnoha jednotlivců v bouřlivé době je "upgradováno" úmorně ostinátním omíláním už tak triviální symboliky na sto způsobů, uměřeně pojatá neutrální hudba film příliš nepozdvihuje, ale chvalbohu mu hlavně neubírá, střih si s natočenými záběry pohrává překvapivě kreativně. Nade vším ovšem vysoko trůní aktualizující národní duch, snažící se mobilizovat čisté domácí zdroje proti vnějšímu (světskému i církevnímu) a vnitřnímu nepříteli v dobách národního úpadku. Wolodyjowski, Vojna a mír, Piráti z Karibiku, Černý Tulipán + Velká vlastenecká. Snad to dnešní Rus opravdu potřebovala. ()

Galerie (40)

Zajímavosti (2)

  • Nevoľníci sa v Rusku skutočne používali k ťahaniu lodí proti prúdu. Toto "povolanie" sa nazývalo "burlak" (milhouse86)
  • Historické obdobie Ruska, ktoré je zobrazené vo filme sa označuje aj ako "Obdobie smuty" (čiže bezvládia) a trvalo v rozmedzí rokov 1598 -1613. (MikaelSVK)

Reklama

Reklama