poster

Repo Men

  • Česko

    Vymahači

  • USA

    Repo Men

  • Slovensko

    Vymáhači

Akční / Krimi / Sci-Fi / Thriller

USA / Kanada, 2010, 107 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • B!shop
    ****

    Tak tohle me nejen zklamalo, ale i nasralo. Rozjezd pritom docela fajnovej, predstavuje se drsnak Law, lehce akcni, lehce cernohumornej a lehce brutalni dej a cely to docela slusne slape. Nakejch 20 minut. V momente, kdy vymekne hlavni hrdina totiz vymekne celej dej a az na par drobnejch naznaku akce se az do konce filmu jen keca a keca, nic se nedeje, je to zkratka nuda. A samozrejme nesmi chybet zvrat na zaver, aby byl clovek nasranej jeste vic. Proste tech par vykuchanejch lidi a solidni obsazeni v cele s Lawem nestaci na vic nez tri hvezdicky. To si radsi pustim zase Genetickou operu, to je daleko zabavnejsi. Tak po druhym skouknuti uz docela spokojenost a zvedam na 4*.(10.7.2010)

  • sniper18
    ****

    Je to dosť dobrý akčný sci-fi thriller. Má veľmi dobrý príbeh odohrávajúci sa v blízkej budúcnosti, kedy si už ľudia môžu nahradiť prakticky všetky orgány, lenže kvôli cene ich majú mnohí problém splácať a od toho sú tu vymáhači dlhov, ktorí si ich násilne vezmú späť. Mladý muž je jedným z nich a má takmer úplne ideálny život, má skvelú rodinu, výborného priateľa a práca ho skutočne baví, pričom je v nej najlepší, ale všetko sa zmení, keď po jednej nehode dostane umelé srdce a keďže ho nehoda zmenila, nie je schopný ho splácať. Ale nehodlá čakať, kým si jeho srdce vezmú späť a tak sa spojí s mladou ženou, ktorá je na tom podobne a urobia všetko preto, aby prežili. Spracovanie sa mi páči, ale dalo sa to podať ešte o niečo lepšie. Film síce nepriniesol nič nové, ale to mi v akčnom žánri vôbec neprekáža, hlavne, že už od začiatku ma to začalo dosť baviť, prvok výberu orgánov tu pôsobí tak príjemne čiernohumorne a navyše mám veľmi rád tento typ zápletky, kde sa z lovca stáva korisť a idú po ňom bývalí kolegovia. Len škoda, že po nehode to na určitý čas upadne, dá sa na to pozerať, ale táto druhá štvrtina mi neprišla najideálnejšie zvládnutá a navyše aj to vloženie ženskej postavy tu pôsobí dosť samoúčelne. Ale našťastie v druhej polovici sa to zase výrazne vylepší a už je to výborná zábava až do konca s mnohými vydarenými situáciami, pričom rozhodne prekvapí záverečná pointa, ktorá mi síce v rámci filmu príde pomerne zbytočná, ale aj tak je zaujímavá. A veľkú pochvalu si zaslúži na pomery komerčnej produkcie až mimoriadne surové, morbídne a prakticky aj dosť úchylné podanie celého filmu, čo z toho robí prakticky nezabudnuteľnú záležitosť. Akcie je tu priemerné množstvo a je skvelá. Nájdu sa tu tri výrazné akčné sekvencie a niekoľko doplnkových, tvoria ju hlavne súboje, ale aj nejaké prestrelky a plno perfektných likvidácií, pričom všetky sú výborne natočené, kvalitne prevedené a nadmieru drsné. Najviac sa mi páči záverečný hromadný súboj v úzkej chodbe, ktorý síce evidentne vykráda podobnú scénu z filmu Old Boy, ale aj tento je výborný, no všetka akcia ma tu veľmi bavila. S hereckým obsadením som nadmieru spokojný, Jude Law v hlavnej úlohe tu drsniaka zvládol až prekvapivo dobre, k tomu príjemná Alice Braga, Forest Whitaker, Liev Schreiber a plno zaujímavých vedľajších postáv. Réžia a technická stránka sú výborné, bezchybná vizuálna stránka, no hlavne to spomínané morbídne prevedenie, tu nemám žiadnych výhrad. A chválim aj vloženie skladby Canon od Pachelbela v jednej scéne, čo ma veľmi potešilo. Keby bola lepšie zvládnutá tá druhá štvrtina a pribudlo by akcie, možno by som dal aj plné hodnotenie, ale aj tak som dosť spokojný, výborný akčný film. 78%(16.9.2013)

  • Gimp
    *****

    Jako celek to nefunguje (jedinej náznak dějový kontinuity je to s kočkou, všimli jste si?) ale pár scén je prostě bomba (jo, jsou to ty co v nich hrajou písničky a zmíňuje to tady taky kdekdo). Stejnak na mě ale ten film zapůsobil strašně dobře. Tím, že herci hrajou výborně, ačkoliv příběh (nebo scénář) je nejlacinější trash a třeba taky že milenka hlavního hrdiny není zrovna nejhezčí(22.7.2010)

  • J*A*S*M
    ***

    Pro začátek bych chtěl všem doporučit, aby se podívali na zde hůře hodnocenou, nicméně lepší, odvážnější a originálnější Genetickou operu. A teď k tomuto filmu. Začátek docela šlape, nicméně zanedlouho se film začne propadat hlouběji a hlouběji do nezáživnosti, bloudí v labyrintu klišé a neví, jak se z něj dostat. Prostředek na mě nefungoval téměř vůbec, protože tak nějak nesnáším, když vrah káže o morálce (ničím jiným Lawovo tažení proti společnosti není). V závěrečné části pak přijde jedna poměrně působivá scéna, korektní a od začátku očekávaný happy end. V duchu nadávám a jsem připraven film brutálně odstřelit. Ale pak se odkryje zatím největší letošní podvod na diváka, který mě na jednu stranu dosti naštval, no na stranu druhou mi sebral většinu výtek, co jsem k Repo Menům mohl mít. Výsledný dojem tak nakonec mám značně rozporuplný.(18.7.2010)

  • Traffic
    *****

    Jestliže Gamer vzal naši posedlost sociálně-virtuálním networkingem, reality shows a online gamingem a vyhnal ji do absurdna, aby ukázal její zvrácenost, dělají Repo Men v podstatě totéž s velmi aktuálním žitím na dluh (tady doslova), nekončící archivací všeho a nejrůznějším vládním/korporátním sledováním, čipy a čárovými kódy počínaje, security kamerami a excesivními bezpečnostními prohlídkami na letištích konče. Dluh je moderní forma otrokářství a tenhle film jej transformuje a spojuje ještě těsněji s vlastním fyzickým přežitím člověka, než jak jsme z reality zvyklí - pokud totiž přestanete splácet, nevezmou vám váš dům/byt, ale vaše umělé tělesné orgány. Ty vám totiž předtím prodá zdravotnická korporace, která ve sterilním prostředí sériově vyrábí životně důležité lidské součásti, nebo také cyber-upgrady, pouze vylepšující to, co už máte. To druhé je podle mě velmi podstatné, protože přesně ilustruje povahu lidského chování, kdy v kapitalistickém systému nekupujeme (na dluh) pouze to, co nutně potřebujeme k životu, ale také to, co chceme z pouhého rozmaru a tyhle dva přístupy se vzájemně tak mísí, až je těžké rozeznat, který kdy zrovna převládá. Korporátní kapitalismus exploituje naše touhy a využívá našich slabostí tak, abychom my sami dobrovolně vstoupili do (dluhového) otroctví, a zanechali si tak alespoň zdání svobodného rozhodnutí (oproti explicitní, např. komunistické totalitě). V Repo Men několikrát figuruje geniální hláška, kterou používají jako finální zbraň k přesvědčení klientů kravaťáci v sales departmentu: "You owe it to your family. You owe it to yourself.", což je v překladu nádherně mnohoznačné "Dlužíte to svojí rodině. Dlužíte to sami sobě." Paradoxní povahu zadlužení, kdy sice danou věc fyzicky či jinak užíváme, ale de facto není v našem vlastnictví (má nad ní moc někdo jiný) do doby, než uhradíme poslední splátku, film dokresluje slavným Schrödingerovým dilematem o mrtvé/živé kočce - stejně jako věc zároveň vlastníme a nevlastníme, lidé ve světě Repo Men zároveň žijí a jsou mrtví, protože jejich transplantované orgány je v tu samou chvíli jak udržují při životě, tak zabíjí (či chcete-li, rapidně přibližují neodvratné smrti). Dluh je tak doslova cestou do hrobu. Co ale dělá z Repo Men výjimečný film, je jeho závěr (dál nejspíš budu spoilerovat). V něm se nejprve dozvídáme, že v samém srdci korporace se sice nachází "archiv lidstva", ale žádná klávesnice, na které by bylo možné zmáčknout "delete". Jedinou cestou ven ze systému je přiloženými čtečkami "odpípat" čárové kódy na svých (umělých) orgánech, což ve filmu vede k jedné z nejbizarnějších (a nejkrásnějších) sexuálních scén kinematografie, ve které samotný (a de facto negenitální!) sexuální akt neslouží ke slasti a reprodukci, ale k osvobození skrze bolest. Zároveň zjišťujeme, že orgány, které se v archivu poté, co přestanou sloužit k životu a zotročení člověka, jinak běžně vrací zpět do oběhu a završují tak mechanický, korporátní cyklus, který vysává život z lidí, zatímco mrtvoly se hromadí. Onen sexuální akt dá následně metaforicky život jiné technologii (bombě), která poté, co je místo "odznačkovaného" orgánu vložena do zásuvky archivu, definitivně zničí celou databázi. Pointa celého filmu ale přichází v momentě, kdy se dozvídáme, že ona celá destrukce systému byla fantasií v hlavě omráčeného hlavního hrdiny, která navíc mohla vzniknout pouze díky transplantované nervové soustavě, udržující ho při životě (v podstatě idea Matrixu). Skutečné osvobození ze systému není možné, lze ho dosáhnout pouze zprostředkovaně a jen tehdy, pokud ještě více splyneme se systémem a staneme se jeho užší součástí. Zároveň se jedná o komentář k filmu jako médiu samotnému. Repo Men jsou i přes pár drobných mušek temným a nedoceněným sci-fi klenotem a Blade Runnerem pro 21. století. ________ P.S.: Propojení hudby a obrazu je tady naprosto fascinující (takhle nějak jsem si to představoval u Trona) a především akční námrd v dokonalé synchronizaci s "Burn My Shadow" od UNKLE je, spolu s následným scanning sexem podbarveným remixlými Moloko (kam se hrabe Neo & Trinity!), scéna, která se okamžitě zapsala mezi moje absolutní kinematografické vrcholy. Nejde ani tak o videoklipovou estetiku, ale o to, jakým způsobem se samotná akce ve filmu a její střih přizpůsobuje struktuře skladby, která hraje v pozadí - aktivně se tu využívá breakdownů (pauzy v šarvátce) a naopak jednotlivých ostrých nástupů v písničce (obnovení/započetí akce). Jestliže jsem někdy snil o tom, že bych natočil výrazně audiovizuální film, pracoval bych s hudbou velmi podobným způsobem, jako tady Sapochnik. A pokud byste si náhodou chtěli stěžovat, že jsou v těch akčních scénách viditelné inspirace Matrixem nebo Oldboyem a snad i dalšími filmy, uvědomte si, že to je součást fantasie a snu, a pokud vím, sny vždy recyklují již známé a dávají do nových souvislostí.(16.1.2011)

  • - Bojovú choreografiu mali na starosti Hiro Koda a Jeff Imada. (Greenpeacak)

  • - Natáčanie prebiehalo väčšinou v Toronte, v provincii Ontario. (Greenpeacak)

  • - Remy (Jude Law) nosí hodinky značky IWC Aquatimer. (dyfur)