Režie:
Michael HanekeScénář:
Michael HanekeKamera:
Christian BergerHrají:
Ulrich Tukur, Susanne Lothar, Rainer Bock, Christian Friedel, Leonard Proxauf, Leonie Benesch, Burghart Klaußner, Steffi Kühnert, Michael Schenk (více)Obsahy(2)
Tajemná historie ožívá ve vyprávění bývalého venkovského učitele, který byl přímým svědkem podivných událostí, jež se odehrály několik měsíců před vypuknutím první světové války v jedné severoněmecké vesnici. Vše začalo jednoho letního dne. Jediný doktor v kraji byl zraněn při pádu z koně. Následoval baronův synek, kterého našli zbitého před dveřmi zámku. Podivné a zdánlivě neopodstatněné násilné činy narůstají a s nimi i napětí ve vesnici, kde si lidé pomalu přestávají věřit. Přísná výchova a pevná společenská hierarchie se začínají otřásat ve svých základech a na povrch vyplouvají tutlané konflikty mezi chudými a bohatými, zneužívanými posluhovačkami a jejich pány či dětmi a přísnými rodiči. Až pozdě začne být obyvatelům vesnice jasné, že násilí se rodí přímo v jejich středu. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (412)
"Síla Hanekeho filmu je do recenze bohužel nepřenositelná, protože tkví v pomalém nabalování zlověstně násilných akcí a souběžném rozplétání sítě motivů, jež k nim vedly. Tyto dva protipohyby ve vyprávění pak svými třecími plochami vykreslují složitou mozaiku vztahů na vesnici a v přeneseném smyslu…" více
"Není zrovna ideálním snímkem pro dlouhé zimní večery, vlastně není ideálním pro žádnou příležitost - je depresivní, skličující, nepříjemný. Pomalým tempem vyprávění a délkou jistě mnohé diváky odradí, ale kdo si na něj najde čas a odvahu, dostane mnoho námětů pro přemýšlení a nejeden obraz nebude…" více
"Takto pevně uchopené dílo s originálním dějem a literárními, precizně formulovanými dialogy působí jako zjevení především v současné situaci dlouhodobé krize scénářů, která prochází napříč všemi vrstvami kinematografie. Zjevením Hanekeho snímek patrně také zůstane. Mladší generace festivalových…" více
"Režisér se nesnaží přihlížejícího citově zaangažovat. Zkoumá dění a postavy pohledem bedlivého pozorovatele, pečlivě aranžuje všední situace, vyžívá se ve statičnosti a dlouhých nezúčastněných záběrech. Hudba zcela schází a Bílá stuha tak působí starozákonně stroze a přísně – polidšťuje ji vlastně…" více
"Tíseň, již tento film vyvolává, není redukovatelná na žádnou teoretickou poučku. Pasivní role, kterou nám Bílá stuha tak intenzivně připomíná, ona znenadání odhalená pozice těch, co jsou nuceni se jenom dívat, tu působí jako náraz. Tváří v tvář neskutečným obrazům stylizovaným do podoby…" více
"Podľa Johna Rawlsa deti nedokážu porozumieť princípe viny. Deti, v podstate tabula rasa, imúnne voči vine predstavujú malého frankensteina. O následkoch popierania viny nás režisér presvedčil vo filme Caché. No v Bielej stuhe tlačí oveľa viac na pílu, bezhlavú sliepku nahrádza zlynčovanie mentálne…" více