Režie:
Irena PavláskováScénář:
Tereza BoučkováKamera:
Diviš MarekHudba:
Jiří ChlumeckýHrají:
Vilma Cibulková, Tereza Ramba, Dana Marková, Ondřej Vetchý, Miroslav Etzler, Jiří Dvořák, Barbora Seidlová, Jan Zadražil, Jan Hartl, Eva Salzmannová (více)VOD (4)
Obsahy(1)
V létě roku 1968 se matka se dvěma dospívajícími dcerami a přítelem vrací z letní dovolené v Itálii. Je noc na jedenadvacátý srpen. A rozvedený tatínek se právě oženil ve Vídni se svou mladou přítelkyní. Takový je začátek filmu, jenž zachycuje jejich intimní osudy v nastávající éře normalizace, a který vrcholí Chartou 77. Vypráví příběh Marty, dvou dcer - Gábiny a Majdy - a jejich postupně přicházejících a odcházejících "tatínků". Zatímco někteří "tatínkové" se postupně snaží zvrátit kolo českých dějin, Marta a její dcery vzdorují následkům, které tyto jejich pokusy u komunistického režimu zákonitě vyvolávají. Matku a dcery poznamenává jak disidentské působení jejich blízkých, tak situace, do nichž se samy svými činy dostávají. Intimní pohled na soukromé životy v nelehké době napsala Tereza Boučková a inspirací jí byly vlastní zážitky a vzpomínky. Režisérka Irena Pavlásková natočila film plný bizarních i tragikomických scén, v němž dostaly velký prostor především herečky Vilma Cibulková, Dana Marková a Tereza Voříšková v hlavních rolích. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (305)
Komedie / Drama? Co to ? Vetchý, Cibulková, Dvořák... Voříškovou mám rád, ale jejím slovům ,,podepsala jsem chartu'' jsem nevěřil ani za mák. Ten film na mně působil jako pilotní díl seriálu Vyprávěj.... Sice v tom člověk kouká na ty popelníky, umakart, bakelit, žigulíky VB, pletené svetry... ale přesto cítí, že je to takové retro - jen jako... Také se bojím, že se z tohoto stane ,,školní film'' jehož prostřednictvím se dnešním teenagerům bude ukazovat jak to bylo drsný za Husáka a jak to měli disidenti těžké... Když už film z takovéto doby a měl bych sáhnout po komedii tak raději ty dnes už hodně ohrané Hřebejkovy Pelíšky (1999). A pokud drama tak jednoznačně Špačkovy Pouta (2009). To by se mělo pouštět ve školách a v TV na ČT ve svátek 17.11..... * * ()
Obdivuju Irenu za to, že několikrát dokázala téměř z minuty na minutu navodit neskutečně emotivní okamžik, jenže bohužel to samý "dokázala" i opačným směrem. Film je vyprávěn hrozně nešťastným způsobem, protože většinu filmu to vypadá že v 70. letech existovaly dvě skupiny vyvolených, komouši a chartisti. Vždyť si to vemte. Jedna skupina má absulutní moc nad vším a může si dělat co chce a druhá se náremně baví tím, že je prudí a provokuje a dělá uplný hovno stejně jako ta první. Jen chlastá, šuká a bere prachy ze západu. Opravdu náramně blbý převyprávění tehdejší doby. Vše zachraňujou jen některé velmi silné scény, při kterých pamětníkům normalizace musí ťapat po zádech mráz. Jedna drobnost, ve filmu je scéna z mého pohledu samozřejmě ta nejlepší vůbec, kdy se všechny tři hlavní představitelky slíkají před Ondrou Vetchým a protože má pozornost se soustředila výhradně na Terezku, všiml jsem si že má na sobě kalhotky, který v tý době neexistovaly. Rozhodně ne pro socky z totáče. Takže to měla na sobě Terezka asi svoje vlastní z roku 2009. Vůbec Terezka by měla hrát ve všech filmech na světě, protože je neskutečně krásná a v každým filmu by se měla alespoň tak 5x slíknout. Kurva, vždyť jsem divák a mám svý práva ! ()
Když jdu na nějaký film do kina, tak k němu většinou napíšu i komentář. Protože ono přece jen jak se člověk vrací domů přes půl města mrazivou nocí a hovoří o právě shlédnutém díle se soudruhem či soudružkou, najednou se mu začne chtít své myšlenky sepsat a vykřikovat tím: Dívejte, co si o tom klenotu/průseru myslím já! No a přesně to teď zrovna neudělám, i když jsem původně chtěla. Hvězdičky zhruba zprostředkovávají můj názor, i když se tím nějak moc přesně nevyjadřuju. Chtěla bych jenom říci, že během zpáteční cesty ze Zemského ráje jsem plakala hořké slzy, proč jsem raději nešla do kina na Tři sezóny v pekle, což jsem měla původně v úmyslu. ()
Knihy Terezy Boučkové jsou mi sympatické a srozumitelné. Filmy Ireny Pavláskové rovněž. Tragikomický příběh jedné vskutku atraktívní maminky a jejích dvou dospívajících dcer ve složité době 70. let hodnotím kladně. Je mi jedno, zda některé postavy vykreslují nám známé politiky, dramatiky či herce. Je to přece film. V knize Boučkové je psáno, že v ložnici maminky přespal i herec, kterého pár týdnů na to, spatřila na kinoplátně, kterak letí na dělové kouli. A představuji si snad hned někoho konkrétního???! :-) Navíc... nevšední ženy mívají nevšední životy, čili proč ne? ()
Panoptikální léta normalizační viděná panoptikálním okem Ireny Pavláskové v sobě našli ideální symbiózu. Pro mě další nečekaně milé překvapení. Český film má svou tvář a má i nadále co rozvíjet. To je ideální stav, pokud by to ovšem platilo plošně, že. Zemský ráj to napohled nešetří přepáleným vizuálem, ale nutno dodat, že jen ku prospěchu hereckých kreací. Ona nakonec něco bude umět i ta Voříšková a Zadražil. Což je skutečně fascinující moment prohlédnutí. Stejně jako fakt, že nejde o další lichou variaci na párování Etzlera a Cibulkové, ale že tato hraje opět vynikající femme fatal a dokáže projít všeobjímajícím čtyřúhelníkem. Skvěle našlápnuto má Marková a setkání s Hartlem bylo vyloženě radostné. A samozřejmě Seidlové je ve filmech více třeba. Doufám ve stále výraznější nabídky pro Irenu, protože nejen v bohémských scénách utužuje svůj um. Takto si ideálně představuji vývoj od ženy-svině v Čase sluhů ke sviňské době. ()
Galerie (41)
Zajímavosti (11)
- Vilma Cibulková byla za svou roli oceněna mezinárodní cenou FIPRESCI. (M.B)
- Vztahové peripetie se nápadně podobají skutečným osudům Václava Havla - Jan Pavel (Ondřej Vetchý), Anny Kohoutové -Marta Hánová (Vilma Cibulková), jejího bývalého muže Pavla Kohouta - Petr Hána (Jiří Dvořák) a jeho další ženy Jeleny Mašínové - Lenka (Barbora Seidlová). V duchu této analogie lze usuzovat, že postava Gábiny Hánové (Tereza Voříšková) je autobiografií nebo alespoň alter-egem autorky scénáře Terezy Boučkové. (Ak.žena)
- Ve filmu zazní několikrát píseň Karla Gotta „C'est la vie“. (M.B)
Reklama