Obsahy(1)
Král Lear je Shakespearovou možná nejchmurnější tragédií. Je příběhem mytického britského krále Leara, jenž se rozhodne rozdělit svou říši mezi tři dcery, podle toho, jakými slovy dokáží vyjádřit svou lásku k němu. Otcovskou nenávist a kletbu si vyslouží Kordélie, která na rozdíl od svých sester odpoví upřímně a prostě. V průběhu dalšího děje Lear poznává, jak se mýlil a propadá šílenství. To vše se děje uprostřed pokračujícího úpadku a násilností. V této hře William Shakespeare došel při zkoumání hranic lidské důstojnosti snad nejhlouběji ze všech svých her. Pyšný a pošetilý král Lear nevybízí k odsudku a pohrdání, nýbrž právě naopak vzbuzuje soucit a podněcuje základní otázky týkající se lidské existence a smyslu pobývání na tomto světě. Inscenace Městského divadla Zlín měla premiéru 13. ledna 2007 a tvůrci si za její základ vybrali moderní překlad Martina Hilského. Režisér Pavel Šimák společně s dramaturgem Vladimírem Fekarem mírně upravil text Shakespearovy hry, jež ve své plné délce a složitosti byla dlouho považována za nehratelnou. V hlavní roli Krále Leara exceluje herec Dušan Sitek. V roli jeho dcery Goneril se diváci setkají s Helenou Čermákovou, již mohli spatřit mj. i v televizním záznamu inscenace melodramu Zdeňka Fibicha Smrt Hippodamie. Za tuto roli byla nominována na cenu Thálie. V dalších rolích hrají Romana Julinová, Kateřina Liďáková, Zdeněk Julina, Rostislav Marek a další. Režie Pavla Šimáka zdůrazňuje existenciální a obecně lidské motivy příběhu a v tom mu výrazně pomáhá i hudba brněnského skladatele Zdeňka Krále a výtvarné řešení inscenace od Jaroslava Čermáka a Michaely Hořejší. Zlínské Městské divadlo za více než šedesát let svého fungování prokázalo oprávnění své existence. Byť vzdálené od centra republiky i velkých sídel, udržuje vysokou kvalitu svých inscenací a odchovalo již řadu tvůrců, kteří se stali známými v celorepublikovém kontextu, za mnohé jmenujme alespoň Jiřího Adamíru, Jaroslava Moučku, Jana Libíčka, Aloise Hajdu, či z nastupující generace Jaroslava Plesla a Gabrielu Pyšnou. V posledních letech také divadlo proslavila pravidelná spolupráce s jedním z nejvýznamnějších českých režisérů poslední doby Janem Antonínem Pitínským (Osm a půl (a půl), Její pastorkyňa, Dialogy Karmelitek). Televizní záznam inscenace Král Lear připravilo Televizní studio Brno a ujal se jej samotný režisér divadelní inscenace Pavel Šimák. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (1)
Shakespeare je prostě hodně těžká věc a ve Zlíně (ale stejně tak v mnoha dalších divadlech) k němu přistupují odvážně, ale ne vždy úspššně. Lear je jedna z vydařenějších Shakespearovských adaptací, ale pokulhává na některých hereckých výkonech. Sitek však v roli Leara příjemně překvapil ()