Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Král Přemysl Otakar II. se navzdory slibu nemůže zúčastnit zásnub Beneše z Dubé a Ludmily z Vartemberka, které mají zažehnat vleklé spory mezi dvěma mocnými rody na severu Čech. Vyšle proto svého vyšetřovatele a správce hradu Bezděz Oldřicha z Chlumu jako svého zástupce. Cestou Oldřich se svým panošem a pomocníkem Otou narazí na stopy přepadení a objeví mrtvoly kupce a jeho vozky. Zatímco Oldřich pokračuje v cestě, velitele Diviše a Otu vyšle po stopách lapků, kteří kočár přepadli. Marktvart z Vartemberka a jeho syn Marek hosta přivítají, netají se však nelibostí nad tím, že nepřijel král osobně. Ota s Divišem objeví stopy, které spojují přepadení kupce s hradem Vartemberků. Při večeři obviní loutnista Arnošt purkrabího Jošta z pokusu o znásilnění jeho dívky a ještě téhož večera je Jošt zavražděn. Beneš obviní ze zločinu Arnošta, Oldřich však trvá na důkladném vyšetřování a pustí se s Otou do pátrání. Téže noci však dojde k další vraždě, jejíž obětí se stane hradní pán Markvart z Vartemberka. (TV Nova)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (347)

Gemini 

všechny recenze uživatele

Případy bratra Cadfaela potkávají světskou realitu "železného a zlatého" věku českého království - a odehrávají se samozřejmě mezi šlechtou, protože kdo by se díval na příběhy bezprávné chudiny;) Není to kombinace špatná, bohužel došlo ke katastrofálnímu omylu ve formě, která byla příběhu Oldřicha Z Chlumu odkudsi shora (nebo lépe řečeno zpoza peněz) přidělena. Už stěží hodinu a čtvrt dlouhá stopáž signalizuje, že nejde o plnohodnotný celovečerní film, a výprava, práce s kamerou atd. tento dojem jen dotvrzují. Je škoda, že si zodpovědní neuvědomili limity svých možností, protože jako televizní seriál by byly příhody spravedlivého sympaťáka Oldřicha z Chlumu, královského vyslance, dohližitele, koronera a kdovíkoho ještě, příjemným zpestřením programové skladby. Jenže toho se díky neodvratitelnému neúspěchu bohužel nedočkáme, a tak se diváci mohli v nejhorším případě za multiplexových 170,- Kč dívat na to, jak se mezi sebou šlechta třináctého století přetahovala o moc, jaké zájmy byly ve hře, a jak se kdysi praktikovala kriminalistika. Z posledně uvedeného je vám asi zřejmé, že Jménem Krále je na průměrného diváka cílená a scénáristicky dosti prostá záležitost, která stojí skutečně jen na hereckých výkonech. A ani v tomto ohledu nejde o špičkové dílo, jen o slušně odvedenou práci. 60%, a to jenom proto, že jsem film viděl tam, kam patří, tj. v televizi a zadarmo;) ()

Wacoslav1 

všechny recenze uživatele

No určitě souhlasím s názorem, že udělat z toho televizní seriál by nebyl špatný nápad. Film jako takový má na evidentně skromné poměry velmi slušnou výpravu a kostýmy. Herci si odehrají svoje a Roden je můj oblíbenec, nicméně stejně tu čtvrtou hvězdu nedám. Sice to rychle odsejpá a není šance na žádnou nudu, ale zase celý příběh vyzvívá dost zkratkovitě a ta krimi zápletka je vyloženě primitivní a čitelná, ale jinak v pohodě filmek.65% ()

Reklama

honajz 

všechny recenze uživatele

Úvodní scény filmu mne neskutečně vyděsily. Jen si to představte - David Matásek, tedy postava velitele Diviše, kterou hraje, najde čepici v trávě a usoudí z toho, že kolem projel vůz těžce naložený zbožím. V lese pak objeví skupina kolem Oldřicha z Chlumu mrtvolu a Matásek, vlastně Diviš, z toho usoudí, že vůz odtáhli k Lipé. Takové deduktivní schopnosti by Sherlocka položily na lopatky. Ještě že o Oldřichovi a Divišovi nikdy neslyšel... Oldřich zastupuje krále na chystaných zásnubách, kde se mají propojit dva klany severních Čech - cestou však objeví zavražděné kupce, na hradě pak dojde k dalším dvěma vraždám. A je na Oldřichovi a jeho důvtipu (a pomocnících), aby vše vypátrali. Naštěstí krátce po onom děsivém úvodu se film dostane do určitých sympatických kolejí - příjezd na hrad (úžasně využitý Točník), přivítání, hostina, reálné interiéry i exteriéry, slušné nasvícení i kamera, to vše oplývá jakýmsi vnitřním kouzlem, návratem do "zlatých časů", čemuž přispívá i hnědé ladění obrazu. Kdyby film stál jedině na těchto atributech, sklidil by nejvyšší počet hodnocení, protože výprava a postavy v pozadí jsou výborně skloubené. Posléze však začne kamera haprovat a být nevýrazná - sice ctí zlatý řez, ale taky řeže hlavy a nedokáže si poradit s akcí v prostoru, aby vynikla a nebyla zahlcena vedlejšími obrazovými motivy. Střih kameře rozhodně také nepomáhá, některé střihy jsou rozhodně podivné, buď brzy, nebo později uplatněné, než by tomu dění v obraze odpovídalo. Nutno říci, že i výběr herců (s výjimkou Markéty Hrubešové) se velice vydařil - Karel Roden se svým zasmušilým pohledem a přesně-třídenním strništěm utáhne hodně a působí velice charismaticky. Jan Dolanský a David Matásek jako jeho společníci působí rovněž uvolněně a jako že si roli užívají, jejich herecký projev patří po Rodenovi k tomu nejlepšímu ve filmu. Plus uměřené herectví Kláry Issové, která svoji postavu ztvárnila skutečně uvěřitelně a bez velkých patetických gest. Pak však přicházejí další herci, kteří sice typově jsou dobře vybraní, ale nedokázali se zbavit právě onoho okázalého patetismu, který může fungovat v nekonečném televizním seriálu, ale na plátně působí směšně, zvláště ve vypjatých scénách. Neubránil se tomu můj oblíbenec Jirka Dvořák v úvodní miniroličce krále Přemysla Otakara II., Jan Kanyza, Martin Štěpánek, David Prachař byl zcela tragický, Miloš Vávra jako purkrabí Jošt, bohužel ani Lukáš Vaculík, který vše vsadil na své krásné modré oči (ať žije Hugh Grant)... Někde mezi osciluje role na prosťáčka v podání Saši Rašilova a hospodská Sandry Pogodové, zcela tragická je služtička jakési Evy Ujfaluši, která se snaží na rozdíl od Vacuílka ohromit ještě obrovskýma kozama, a pak již zmíněná Markéta Hrubešová, které její prohlášení ve filmu věřím asi stejně, jako když v Tescoma s chutí tvrdí, jak úžasný recept dnes budeme vařit. Její pokusy hrát obličejem jsou opravdu tragické - buď jsou přehnané, jako na rytířském turnaji, nebo křečovité, jako třeba když se modlí u těla zesnulého manžela. Ale popravdě - někdy jsem si říkal, že to snad ani není neumětelstvím herců, jako těmi strašnými dialogy, které byli nuceni odříkávat. Přitom příběh je tak řiďoučký a od začátku jasný, že vlastně celých 74 minut není o co hrát! Všem je nám jasné, kdo je vrah, s lehčím zapojením mozku i přijdete na to, jak se dalo dostat ze zamčené místnosti, víme, jak jsou rozhozené vztahy navenek i skrytě, takže závěrečný soud a odhalení jsou takové nijaké. Vlastně celý film je v podstatě bez napětí. Tam, kde by napínavý být mohl - falešně obviněný hráč na loutnu se musí skrývat - je vše rychle zameteno pod stůl, aby se divák snad nedej Bože o něho nestrachoval. Netuším, nakolik za tu plytkost může Vlastimil Vondruška, autor knižní předlohy (a dalších knih ze série o Oldřichovi z Chlumu) a scénáře. Možná by filmu pomohl dramaturg, který by tlačil na klikatější způsoby vyprávění, větší tajuplnost a dokonce i pár žánrových obrázků, které by umocnily atmosféru místa a doby. Podobně selhává i hudba, jež se snaží o určitou majestátnost, ale osciluje mezi keltskými motivy a středověkými poutními písněmi (ještě že producenti - Tři bratři - nedali takový prostor Traxlerům jako v jejich filmu O třech rytířích, krásné paní a lněné kytli), sem tam se nesměle pouští do mnišských chorálů, které by se sem však ale hodily ze všeho nejvíc a klidně se mohlo v této oblasti přitlačit na pilu. Celkově nejde o špatný počin, má hodně náběhů do skutečně kvalitního díla, ale žel jenom náběhů - skřípe v oblasti plytkého scénáře, některých nevěrohodných hereckých výkonů, lepšího prokreslení postav i prostředí, hudby, jež by příběh umocnila (jen vzpomeňte na Jméno růže nebo rovněž z televizní produkce na seriál o bratru Cadfaelovi!). A protože jde o žánrový film, je mi to osobně líto několikanásob, neb po českých žánrových filmech volám už dvacet let. () (méně) (více)

igi B. 

všechny recenze uživatele

Svatá prostoto gotická zas, tak ve chvíli, kdy cele zamordovali pana "půLkrabího" jsem se na to po půl hodině divácké soustředěnosti vypůlil... %-o . . . Psina je, že pražská čudlárna si dala oddych od debilních serriálů a jala se konat jakože velký art, ovšem škodíc věci i sobě sama želbohu se stejnou vervou a nas(r)a(t)zením, jako plodí ty svoje té(lenovelo)vé sračky. Takže vlastně naši prostonárodní >údmělci< jen převlíkli kostýmy a to je celý. Přes zhusta snaživé přehrávání pořád stejně toporné a pitomě laciné televizácké hraní - za to však trendy podbízivé ksichtění, stejné šumlování a huhlání a deklamování (všimli jste si lidičky, jak za posledních třeba jen deset let tragicky klesla kvalita hereckého i mluveného projevu - už i u starých ostřílených bardů, kteří se zkrátka možná i nevědomky přizpůsobují té mladé jámudámu telenovelokvašené neočudlácké kastě) pláců vypouštěných z tlamek dle pitomého scénáře - vedoucí místy až k nesrozumitelnosti(!) dialogů, celkové vyznění "historické" látky a atmosféra filmu (sic!) pak jako vystřižená z nějaké třetiřadé hw produkce, točené za stamilionových pobídek z našich daní za spoluúčasti tušašských produkcí. Ztráta času, sráta na to... %-/.. - - - P.S. Jooo!!! "ŽLUTEJ KYSELEJ HNUS" 8-))) /vyhuhlává náš hlavní hrdina v cca 70 minutě - vč. reklamních bloků/ . . . Díky Karle. Tak líp by to ani igitátor neřekl! ;o] - - - - - (Poprvé a naposledy nahlédnuto s pošetilým očekáváním ze studijních důvodů - po cca třiceti minutách utrpení dohleděho na půl oka už jen z nutnosti - 16.10.2011 na >nejmenované novovizi< , hodnocení 1566., komentář zde jménem igitátora jako stočtyřiasedmdesátý - 16.10.2011) ()

korbitch22 

všechny recenze uživatele

Nikolaev má štěstí jako prase, že v jeho filmech hraje Karel Roden a Lukáš Vaculík a v tomhle má štestí hned 2x.Chválím ho za náměty jaké točí, ale jeho režisérská nevyrovnanost je někdy děsivá.Dobré Lidice nedokáže emočně utáhnout, slušný Příběh kmotra zase scénáristicky zkratkuje.Jménem krále je na český poměry nebývalý pokus o historický film, nečekám výpravou Statečný srdce, ale bylo jasně vidět, že moc peněz do projektu nenateklo, jsem o něco schovívavější v hodnocení hlavně díky zjištění, že původně se jednalo o pilotní film pro televizi a nakonec to šlo do kin.Nejhorší na celym filmu je hudba, nic tak iritujícího a otravnýho jsem neslyšel ani v čekárně u doktora, kde chrchlaj pacienti, řvou malý děti a pičujou morgoši.Tohle kdyby pan Chlumecký a Traxler dali někde v Hollywoodu, poslali by je obratem do prdele.Příběh byl jak z televizní kriminálky, ale mělo to místy dobrou dramaturgii a herci makali jak mohli, vidět v jedný scéně Vaculíka s Rodenem bylo úžasné, za snahu......Nikolaev......za snahu...3*.50%. ()

Galerie (34)

Zajímavosti (9)

  • V německé distribuci byl film uveden pod názvem "Knights of Blood", v překladu "Rytíři krve". Velkým písmem je na plakátu uveden Karel Roden. Ten se však ve filmu ve zbroji vůbec neukáže, takže na obalu lze vidět postavu Davida Matáska s digitálně doplněným zakrvaveným mečem. Postava je doplněna velkou skupinou bojujících rytířů před hradem a dále fotografiemi rytířů na koních v plátových zbrojích. (p3tris)
  • Jan Kanyza mal počas nakrúcania vážne zranenú nohu. Musel používať barle, ktoré boli nakoniec vo filme prerobené tak, aby vyzerali ako zo stredoveku. (viki_sk)
  • Film byl natočen podle příběhu Osudný turnaj z knihy Vlastimila Vondrušky "Vražda v ambitu". (Mytologie)

Související novinky

Zemřel herec Martin Štěpánek

Zemřel herec Martin Štěpánek

16.09.2010

Narodil se jako nejstarší syn z druhého manželství herce Zdeňka Štěpánka. V mládí k herectví neinklinoval a v nultém ročníku se připravoval na studium medicíny. Odtud ale nakonec přešel na DAMU. Od… (více)

Reklama

Reklama