Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Shadwell
    ****

    Existují v zásadě dva způsoby, jak zkombinovat dva a více žánrů ve filmu: buďto se nekompromisně smíchají dohromady (tzn. „protřepat, nikoli jen zamíchat“) jako ve sci-fi westernu Kovbojové a vetřelci, ale vedle toho existuje i mnohem drzejší a rafinovanější způsob postupného přechodu z jednoho žánru do dalšího (tzn. „zamíchat, ale neprotřepávat“). Názorným příkladem tohoto postupu je Super 8, který přepne z romerovského zombie hororu do katastrofického filmu a z katastrofického filmu do válečného thrilleru. Podobný kousek provedl Kevin Smith ve snímku Red State, kde natřikrát zalomil příběh z teenage komedie přes hixploataci do policejního thrilleru, mnohem známější případ tohohle přístupu je ale slavné zalomení z gangstersky do upírské akce v Od soumraku do úsvitu a podobný, byť ne úplně vřele přijatý zlom v Sunshine ze sci-fi do hororové naháněčky. V tomto ohledu tedy Kevin Smith a J. J. Abrams přeřadili na vyšší rychlost ze dvou na tři žánry, přičemž ty důvody pro tyhle zlomy v příběhu mohou jít od snahy vypořádat se s diváckým očekáváním a uhnout tam, kde film ztrácí spád, protože se divák začíná rozkoukávat (Smith), anebo prostě nostalgická touha sešít film z oblíbených žánrů a přístupů jako u Abramse, který se vzdor svému mládí a progresivitě vždycky tak nějak obracel do minulosti (série Star Trek ani Mission Impossible nespadly z nebe) a navíc vždycky inklinoval k seriálům, a tudíž i své filmy rozřezává na segmenty po vzoru jednotlivých dílů. Super 8 tenhle trojí zlom ze zombárny přes katastrofák do válečnýho filmu na mnoha místech tematizuje: režisér Charles Kaznyk je permanentně posedlý „produkční hodnotou“, která by jeho zombárnu, což je de facto guerillový low budget žánr, přesunula do vysněného áčkovějšího světa katastrofáků (srážku vlaků) či válečných thrillerů – z natáčení filmu do filmu samotného, v němž se hrdinové octnou. Dále se v každém žánru objeví nějaká nová postava, a tomu odpovídá i hudba Giacchina, která operuje vedle chlapcova leitmotivu se třemi dalšími tématy – při natáčení zombárny se seznámíme s Alicí (romantická We'll Fix It in Post-Hast), při katastrofě s monstrem (nervozní legato smyčce z Aftermath Class) a na konci s vojáky (pochodový staccato žestě z The Evacuation of Lillian tvořící záměrný kontrapunkt k tajemnému monstru). ____ Vedle obyčejných filmů existují ještě tzv. filmy o filmu, které lze rozdělit do tří skupin: autoreferenční filmy komentující sama sebe, meta-žánrové filmy komentující žánr a na úplné špici filmy komentující celé dějiny kinematografie. Pro někoho to bude asi překvapením, ale Super 8 patří na tu špici, protože každý ze tří žánrů, z nichž sestává - válečný thriller, zombie horor kroucený na Super 8 mm formát a katastrofický film s digitálním monstrem - koresponduje s jednou ze tří největších a nejzásadnějších událostí v dějinách kinematografie, které nenávratně změnily její chod - první světovou válkou, nástupem televize a digitální revolucí. Neexistuje nic, co by ovlivnilo kinematografii více - první světová válka, která ochromila filmovou výrobu v evropských zemích, znamenala definitivní nástup raných hollywoodských studií a přesun těžiště filmové výroby do Ameriky, kde zůstalo dodnes (nebýt první světové války, točí se dneska mainstream ve Francii nebo Itálii); o vlivu televize asi není pochyb, podle některých jsou třeba dnešní televizní seriály co do progresivity daleko před filmy; a konečně digitální revoluce, která na rozdíl od jiných technologií infikovala kinematografii skutečně skrz naskrz ve všech směrech od produkce přes distribuci po promítání. Není Super 8 ve skutečnosti o všech těchto třech událostech, které jedinečným způsobem shrnuje? Každý ze tří žánrů totiž odpovídá jednomu období - digitální revoluci obstarává monstrum spjaté s katastrofou vlaku (Super 8 podobně jako Monstrum, který Abrams produkoval, odsouvá monstrum stranou, vlastně jej až do konce téměř nevidíme, díky čemuž dělá z monster-filmu katastrofický film, jinak řečeno monster-film bez monstra); analogové éře televize odpovídá natáčení romerovského zombie filmu a vůbec všechny ty známý propriety ze 50ek až 70ek jako časové umístění filmu, natáčení na Super 8 mm formát, miniatury vláčků nebo Area 51; a první světová válka koresponduje s válečným thrillerem a příjezdem U.S. Air Force. Takovýto komentář k zásadním zlomům v dějinách kinematografie nepodal snad ani Godard ve svém proslulém video eseji Histoire(s) du cinéma. O jeden level níže pak stojí filmy komentující žánr, například komentář k evoluci zbraní v akčním filmu nám poskytuje Jokerova výměna pistole za brokovnici a brokovnice za bazuku v honičce z TDK, což je parafráze scény z Pulp Fiction, kde Bruce Willis projde po hierarchii kladivo, baseballka motorová pila až ke kataně. A ještě o jeden level níž jsou filmy, které nekomentují ani dějiny kinematografie, ani žánr, ale pouze sami sebe, což vypadá zdánlivě sofistikované, ale ve skutečnosti je to nejméně důmyslné a také značně egoistické - třeba Moulin Rouge okomentuje sama sebe uvnitř jednoho z rozverných čísel, jímž se snaží kabaretiéři přimět vévodu k zafinancování nového čísla: „Bude to velkolepá erotická scéna, která bere dech. Násilná, zvučná. Obrovský, lukrativní, gargantuovský počin. Smyslová extáze, báječná a velkolepá! Žádná slova v našem jazyce nemohou popsat tuto skvostnou událost! Oněmíte úžasem.“ Ačkoliv by se tedy mohlo zdát, že se Super 8 obrací k dětskému střihu spielbergovských filmů a oživuje mrtvolu, která je dávno v prachu, což ostatně pochopil i sám Spielberg přesunem k ryze dospělým filmům jako Minority Report nebo Mnichov, ve skutečnosti je Super 8 nesmírně důmyslným dílem - jednak žánry neprotřepává, ale pouze míchá, čímž trumfuje i samotného Bonda, druhak podává komentář k celým dějinám kinematografie a jejím zlomům.(15.11.2011)

  • Madison
    *****

    Zábavné retro v spielbergovskom habite alebo... ako mi zachutila hravá, mimozemská variácia na roztomilého E.T-ho. Spielberg sa v producentskom kresle po mnohých epopejách vrátil tam, kde ho mám najradšej. Piata hviezda je veľmi subjektívna, pretože moja detská duša sa po dlhom čase vrátila do - nostalgiou opradených - časov minulých (E.T., Blízke stretnutia...,), a to sa hocijakému filmu nepodarí. Vďaka, Steven.(4.9.2011)

  • Marigold
    ****

    Abrams je trendsetter, nikoli plagiátor a na Super 8 se tenhle rozštěp mezi založením tvůrce a podstatou jeho projektu dost podepisuje. To ale není jediné schizma: uvažme, že Super 8 má být film pro děti, ale ve skutečnosti je mnohem spíše pro generaci "fotrů". Současná "mládež se sluchátky na uších" (budu-li parafrázovat jednu z postav filmu) nemá moc šanci docenit preciznost poklon, které J. J. velkému mistrovi skládá, já, jakožto generační cílovka odkojená Blízkými setkáními a E. T.m, jsem se zase minul se závěrem, který byl jednoznačně směřovaný na efektuchtivé diváky odkojené spíše moderními blockbustery. Abrams si měl prostě vybrat - buď totálně důsledné retro, nebo aktualizovaná moderna. Nemůžu říci, že mě Super 8 nebavilo, naopak. Hlavně první polovina je luxusní a když jsem si při jedné ultra-spielbergovské scéně vzpomněl, že sedím ve stejném sále, kde jsem kdysi za časů normalizace bez dechu sledoval E. T.ho, šla mi po těle příjemná husina. Ta bohužel nepřežila finále, kde se tajemný původce všech jevů odmaskuje a vypadá až příliš tuctově. Jo a děti mají pravdu, když si tak často říkají: "Drž už hubu!" Měly se podle toho řídit. Verze s dabingem je za jasné ***, vědom si zvěrstev, které ječivé hlásky českých parchantů páchají, dávám celkem spornému projektu J. J. Abramse podmíněně jednu navrch.(25.8.2011)

  • Tuxedo
    ****

    Dětské dobrodružství á la Spielberg? Rodinné drama na pozadí sci-fi, propracované dětské charaktery a strhující emoce? Dechberoucí výbuchy, před kterými smeká i Michael Bay? J.J.Abrams to dokázal? Ano, ano, ano, ano. Takhle pořádně se to dělalo v 80. letech! 90% P.S. Elle Fanning stačil jediný film na to, aby předčila svou starší sestru Dakotu v charismatu i hereckých schopnostech.(10.7.2011)

  • genetique
    ***

    Rodinný film 21.storočia. Napínavý, takže na svoje si príde aj dospelá časť publika a samozrejme veľmi hravý a nápaditý. J.J. Abrams si splnil svoj sen a sčasti aj povinnosť prispieť do série mimozemských filmov natočených aj pre menej náročné publikum. Spielbergov rukopis je takisto čitateľný, ale neposúva kvalitu k moderným trendom. Infantilnosť a naivita však sprevádzajú celý film pomerne často a až veľmi viditeľne nato, aby som si to nevšimol a nezačalo mi to vadiť. Herci však hrali úžasne, najmä detský casting sa podaril na výbornú a všetko šlapalo ako hodinky. Dokonca aj dialógy mi nedriapali uši a tak sa diery v scenári podarilo aspoň provizórne zaplátať. Čo ma však prekvapilo a mrzelo viac je, že sa tvorcom vôbec nepodarilo citovo previazať detských hercov a extra terrestriálnu bytosť, a tak vyšiel záver emotívne úplne naprázdno. V skratke asi toľko, že keby som mal o desať rokov menej, tak slintám blahom, takto som si len spravil čiarku v kolónke ďalších nepodarených blockbusterov. A Abramsovi odporúčam držat sa sci-fi témy mimo hraníc našej planéty, najmä v pokračovaní dobrodružstiev vesmírnej lode Enterprise. 60%.(17.9.2011)

  • - V Charlesově (Riley Griffiths) pokoji si můžeme všimnout plakátů k filmům Halloween (1978) a Úsvit mrtvých (1978). (pan Hnědý)

  • - Při rozhovoru Alice (Elle Fanning) a Joea (Joel Courtney) má Alice vlasy zastrčené za uchem. Po spuštění elektřiny je má v jednu chvíli spuštěné podél tváře, zatímco při dalším záběru je má opět za uchem. (Reesam)

  • - Neuvěřitelně dlouho dokázali J.J. Abrams a Steven Spielberg udržet film pod pokličkou - první teaser byl ukázán příjemně překvapeným divákům na americké premiéře Iron Mana 2 (2010). (Zdroj: ČSFD.cz)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace