Režie:
Hiromasa JonebajašiHudba:
Cécile CorbelHrají:
Rjúnosuke Kamiki, Mirai Šida, Kirin Kiki, Tacuja Fudžiwara, Šinobu Ótake, Tomokazu Miura, Keiko Takešita, Šin'iči HatoriVOD (1)
Obsahy(2)
Mezi zdmi a pod podlahami našich domů se skrývá jejich svět. Japonský animovaný film volně vycházející ze známé pohádky Mary Nortonové. Japonské animační studio Ghibli představuje nejen v domácím prostředí, ale i na celém světě absolutní špičku na poli tvorby animovaných filmů pro celou rodinu. Společnost, k níž vzhlíží profesionálové z oboru včetně vedení studia Pixar, si vydobylo celosvětovou slávu okouzlujícími snímky, které převážně vyvěraly z autorské imaginace zakladatele Hajaa Mijazakiho, ale často také čerpaly inspiraci z japonských i světových knih pro děti a mládež. Jak napovídá název, Arrietty ze světa půjčovníčků vychází z mezinárodně populární série britské spisovatelky Mary Nortonové, jež česky vyšla jako Pidilidi. Do scénáře filmu ji adaptoval Mijazaki a režie se ujal animátor Hiromasa Jonebajaši, jenž se předtím podílel na většině produkcí studia počínaje legendární Princeznou Mononoke. Vyprávění filmu se soustředí na vykreslení fantaskního světa půjčovníčků. To jsou malinkatí lidé žijící v prostorech mezi zdmi či pod podlahami starých domů, kteří si vše, co potřebují k životu, půjčují od jejich obyvatel. Mladá Arrietty takto se svými rodiči žije v domě, kde bydlí babička mladého chlapce Šóa. V den, kdy Šó přijede, zrovna Arrietty čeká její první výprava s tatínkem pro zásoby do světa velkých lidí. (Česká televize)
(více)Videa (18)
Recenze (175)
║Rozpočet $-miliónov║Tržby USA $18,019,366║Tržby Celosvetovo $147,500,000║ Pestrofarebná a roztomilá rozprávka, ktorá si aj pre priamočiary príbeh dokáže podmaniť a okúzliť, plus sú tam pekné piesne, miestami úžasná animácia. /80%/ ()
Prostá, ale velmi milá a smutná pohádka o poslední (?) rodince malých lidiček žijících pod podlahou rodinného domu. Je dobré vidět, že studiu Ghibli dorůstá nová generace tvůrců - tento film, ač nerežírovaný Miyazakim ("pouze" produkce a scénář), je minimálně stejně dobrý jako jeho filmy, a mnohé z nich i předčí. ()
Svým prvním režijním počinem se kmenový animátor Studia Ghibli Hiromasa Jonebajaši ukázal jako nadějnější pokračovatel odkazu svých mentorů než Mijazakiho syn Goró (který měl před tím prospívající kariéru v jiném oboru a jeho příchod na pole animace vyznívá příliš jako befel od tatíka, aby firma měla pokrevního následovníka). "Arrietty ze světa půjčovníčků" dokonale publikum vtáhne do světa plného úžasných detailů a bravurně nám předá hledisko svých postav, obzvláště pak titulní hrdinky. Sekvence, kdy se poprvé vydává do světa lidí si půjčovat představují vrchol filmu a bravurně přenášejí hrdinčin úžas na diváky. Co do vyprávění film postrádá obšírnost a epičnost filmů mistra Mijazakiho, což může současně být vnímáno jako nedostatek, ale i přednost. Ostatně je to právě pohled malinkých půjčovníčků, navíc jen jedné hrdinky a jejích rodičů, kterým je vše nahlíženo. Otevřený konec pak adekvátně značí veliké přísliby světa, který právě při změně měřítka může najednou být tak veliký a nedozírný. Navzdory řadě dobrodružných i komických eskapád zastřešujícím motivem snímku zůstává melancholie. Poznání krás a fascinujících drobností světa střídá sladký zármutek nad jejich prchavostí, kde nás může hřát víra, že i když se skrývají našemu zraku, přesto v našem bezprostředním okolí přetrvávají. Jak ale hořce pozná dospívající mladík Šó krása je příliš křehká a mnohdy žije svým vlastním životem, do kterého by lidé navzdory dobrým úmyslům neměli zasahovat. Na rozdíl od rozšafných fresek Hajaa Mijazakiho, které doslova povznáší motivy vázané k létání a nespoutaná fantazie, "Arrietty" přináší v zásadě komorní vyprávění rozměrů miniatury, kde naopak žasneme nad drobnými detaily. ()
Požičiavať si veci nevyhnutné pre život zo sveta navôkol. Tak aby to tomuto svetu a jeho obyvateľom nevadilo. Pokúsiť sa žiť v jednom priestore veľkých a mocných a malých - bezbranných. Byť ostražitý pred živočíšnymi predátormi. Nie vyhubeniu, áno koexistencii. Všímať si maličkosti, nadväzovať kontakty s maličkými zvieratkami. Pretože v rôznosti života a rešpektu k nemu sa ukrýva nádej nevyhynutia druhov, ktoré človek dosiaľ ani nestačil spoznať. Koncept napojenia sa maličkých ľudí na už vytvorené obydlia veľkých a mocných ľudí bez ich poškodzovaní je návodom na vytvorenie účinnej sociálnej solidarity vzdaním sa časti svojich zdrojov konkrétnym núdznym ľuďom bez toho, aby darca pociťoval ujmu. Zároveň je pokusom o naznačenie prežitia vo svete, kde nikomu nič prirodzene nepatrí a preto zdroje slúžiace prežitiu a živé bytosti musia byť predmetom úcty. Prírodné a nerastné bohatstvo patrí prioritne planéte Zem a nie umelo vytvorenému konceptu "vlastníctva". Slobodné bytosti pohybujúce sa po jej povrchu je zase potrebné rešpektovať a maximálne ich a ich prirodzené prostredie šetriť. Využívať každú odrobinku, ak už sa musia loviť pre potravu, ako to robili Indiáni, ako to robia maličkí ľudkovia, prinútení k odchodu do neznáma vďaka ich prezradeniu. Snáď prežijú, aby mohli podávať ďalej správu o možnostiach iných prístupov. ()
Jak se dalo čekat od studia Ghibli, prostředí bylo kouzelné. Hudba byla padnoucí, člověk by u ní snadno padnul do melancholie. Co se týče designu postav – jasné Ghibli, kde v každé postavě zahlédnete kousíček jiné (jak té, co již vykoukla na světlo světa, tak i těch případných budoucích). Je to milý příběh, pro děti, dospělí v něm zahlédnou zase cosi víc. Celkově pěkná pohádka, pro děti jako ušitá na míru – kdybych nějaké měla, tohle bych jim ráda pustila. Bohužel mě to zřejmě moc nesedlo. Na konci jsem si totiž přišla strašně ošizená, jako bych neviděla celý příběh. Na konci nebyla má reakce "jé, to bylo pěkný", ale "to je jako všechno?". Působilo to na můj výsledný dojem tak rušivě, že musím dát 3*, ale jsou to velmi dobré 3*. ()
Galerie (56)
Photo © The Walt Disney Company France

Zajímavosti (4)
- Zakladatelé studia Ghibli, Hajao Mijazaki a Isao Takahata, přemýšleli o této filmové adaptaci knihy přibližně 40 let. (Rominator)
- Film je režisérským debutem animátora Hiromasa Jonebajašiho, který se dříve podílel jako animátor na snímcích Cesta do fantazie (2001), Zámek v oblacích (2004) a Ponyo z útesu nad mořem (2008). (Rominator)
- Snímek v roce 2011 vyhrál cenu Japonské akademie v kategorii nejlepší animovaný film. (Rominator)
Reklama