Režie:
Nikolaj ArcelKamera:
Rasmus VidebækHrají:
Alicia Vikander, Mads Mikkelsen, Mikkel Boe Følsgaard, Trine Dyrholm, David Dencik, Thomas W. Gabrielsson, Cyron Melville, Bent Mejding, Harriet Walter (více)Obsahy(2)
Velký příběh vášnivé a zakázané lásky, která změnila celý národ. Královská aféra je příběhem vášnivé a zakázané lásky, která propukla na začátku sedmdesátých let osmnáctého století mezi Johanem Struenseem, německým lékařem pološíleného dánského krále Kristiána VII., a mladičkou královnou Karolinou Matyldou Hannoverskou, a která nezasáhla pouze královský dvůr. Dánsko v té době bylo jednou z posledních bašt konzervativního myšlení, jež tvrdě odolávala osvíceneckým tendencím. Osvícenec Struensee naopak využil svého vlivu na krále, který doposud chod státu ponechával plně v rukou státní rady, a inicioval proměnu Dánska na vzor osvíceneckého státu... Příběh milostného trojúhelníku v královském sídle a jeho provázanosti s historií patří v Dánsku mezi obecně známá fakta a součást školních osnov. Ačkoli se mu věnovala řada beletristických i faktografických knih a byl převeden do formy baletu i opery, až doposud se nedočkal filmového zpracování. Nelehkého úkolu se chopil režisér a scenárista Nikolaj Arcel, který téma zakázané lásky a společenských reforem zpracoval moderním stylem, ale současně se inspiroval v klasických historických filmech ze čtyřicátých a padesátých let dvacátého století. Cílem bylo vytvořit obraz historie očima postav, pro které jsou okázalé kostýmy a život u královského dvora každodenností. Ve výsledku se tak film neopájí výpravou, která má pouze roli přirozené a nerušivé kulisy, ale soustředí se výhradně na empatický vhled do hlavních postav. (Česká televize)
(více)Videa (3)
Recenze (308)
Být osvícený může být někdy kurva řehole. Jeden aby furt řešil nějaká dilemata, například jestli si omotávat kolem prstu krále, t.č. hysterického psychopata, a zavádět reformy, nebo si omotávat kolem prstu královnu, t.č. těžce nemrdanou, a zavádět ji frankfurtskou klobásu. Obojí naráz prostě tak nějak nelze sloučit, což nakonec pochopil i tenhle Herr Štrunce, nicméně satanžel až v okamžiku, kdy jej vděční Dánové sekali do karbošů. Co se zfilmování oněch bouřlivých a dramatických událostí týká, od Arcelora bych tedy čekal hutnější matroš, ne jen divnou kostýmní prudu, za kterou by měli dramaturga lámat v kole a v níž i jindy solidní kašpaři selhávali qůli neschopnosti loutkovodiče. A taxe ke vší té otravě k žehlení ještě Vikanderka celou hrací dobu konstantně tvářila, jako by ji trápil hnisavý genitální opar, a Mads jako by ji právě vylízal. ()
Krásně čistá filmařina a velmi zajímavá historická skutečnost. Docela by mě zajímalo, jak se na tuhle etapu svých dějin dívají dnešní Dánové. Herecky bezchybné a prostě celkově - perfektně vysoustružený kousek, který mě ani při své poměrně bohaté stopáži nezačal nudit - a to rozhodně nejsem fanoušek historických dramat. Kdo je blázen? Král, nebo ten, kdo upřímně věří, že svět byl stvořen za šest dní? ()
Herci hrají výtečně, přičemž se naštěstí nejedná jen o Mikkelsena, interiéry jsou nádherné a davové scény o třiceti osobách jsou natočeny vkusně a tvoří zdání, že komparzu je jednou tolik. V čem je tedy problém a proč v mém hodnocení absentuje pátá hvězdička? Charaktery jsou až pateticky, nechutně černobílé, snad jen s výjimkou příhodně šiblého krále, který působí na výsost osvěžujícím dojmem a pokaždé, když se jeho postava zhmotní na scéně nezůstane ničehož nezajímavým. Ještě větší výhrady mám k samotnému závěru, který je krystalickou esencí klišé, které se za sebou vrství brutálním způsoben a pokud se na Královskou aféru někdy rozhodnu podívat znova, užiju zápisníku a budu ty největší klišé, kterými se dramatózní, historická romance může završit jednu po druhé odškrtávat ze seznamu. To je ale sakra škoda, protože náběh na výtečnou podívanou v historických kulichách je trestuhodně zprzněn hloupejma chybama, takhle je to "jen" výborný film, kterému překáží přílišný důraz na milostnou linku... . Sorry, holky... ()
Táto milostná dráma ponúka zaujímavý pohľad do dánskeho kráľovského dvora. Na bláznivého kráľa, jeho osobného doktora, mladú kráľovnú a dvor plný závistlivej a skorumpovanej šľachty. Vtedajšia doba dopriala šťastie málokomu , preto bol drsný záver iba dôsledkom doktorovho zahrávania sa s ohňom. Jeho jazda v kočiari, v ktorej z očí prísediaceho vycítil smrť i celá scéna popravy na mňa silno zapôsobili. Samozrejme je to hlavne o hereckých kvalitách Mikkelsena, ktorý ma ešte nesklamal. Po skončení som mal pocit , že naša krajina i mnoho iných, by potrebovali takého "doktora" a možno i toho bláznivého kráľa. Aspoň na týždeň...80%. ()
,,..TO BYL MŮJ ŽIVOT. MŮJ OSUD. PŘIJALA JSEM JEJ TAKOVÝ, JAKÝ BYL. NEBO VLASTNĚ: TAKOVÝ KLIDNĚ MOHL BÝT. MUSÍM VÁM O NĚM VYPRÁVĚT. O NÁS VYPRÁVĚT....“ /// To si tenkrát dánskej král Kristián VII. vzal Karolinu Matyldu (hovno bigamista. Bez čárky. Né tam, mezi jmény debile…). Mrkněte na její soukromý drama s kusem romantiky, na pozadí skutečnejch historickejch událostí. Německej ,,Lancelot“ na dánským dvoře, osvícenství, intriky šlechty, boj proti parukám a taky ona ,,jiskra“ pro romantickou duši, dělají z tohohle malýho filmu vcelku zajímavou podívanou, která by mohla bejt o chlup kratší. 3a½!, ale dám 3*, páč už to asi znovu nedám. Chybí v tom něco…zakázanýho?...překvapivýho?... víc emočního… /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Čumím jen na kousky podle skutečnejch událostí. 2.) Přemejšlím, jestli nezřízený sklon k onanii nebude překážkou na cestě stát se králem. 3.) Zajímá mě, co všechno dokáže zaštítit Státní fond České republiky pro podporu a rozvoj české kinematografie. 4.) Thx za titule ,,FILMPRINT s.r.o.“ a ,,fridatom“. /// PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ * ()
Galerie (40)
Zajímavosti (15)
- Na roli královny se dlouho nedařilo najít správnou herečku, až se začalo mluvit o zrušení projektu. Nakonec štáb objevil Alicii Vikander. (Terva)
- Celosvětová premiéra proběhla 16. února 2012 na Berlínském mezinárodním filmovém festivalu. (Varan)
- O stejné historické události pojednává i kniha "Návštěva osobního lékaře" od švédského spisovatele P.O. Enquista. (banrun)
Reklama