Režie:
Nikolaj ArcelKamera:
Rasmus VidebækHrají:
Alicia Vikander, Mads Mikkelsen, Mikkel Boe Følsgaard, Trine Dyrholm, David Dencik, Thomas W. Gabrielsson, Cyron Melville, Bent Mejding, Harriet Walter (více)Obsahy(2)
Velký příběh vášnivé a zakázané lásky, která změnila celý národ. Královská aféra je příběhem vášnivé a zakázané lásky, která propukla na začátku sedmdesátých let osmnáctého století mezi Johanem Struenseem, německým lékařem pološíleného dánského krále Kristiána VII., a mladičkou královnou Karolinou Matyldou Hannoverskou, a která nezasáhla pouze královský dvůr. Dánsko v té době bylo jednou z posledních bašt konzervativního myšlení, jež tvrdě odolávala osvíceneckým tendencím. Osvícenec Struensee naopak využil svého vlivu na krále, který doposud chod státu ponechával plně v rukou státní rady, a inicioval proměnu Dánska na vzor osvíceneckého státu... Příběh milostného trojúhelníku v královském sídle a jeho provázanosti s historií patří v Dánsku mezi obecně známá fakta a součást školních osnov. Ačkoli se mu věnovala řada beletristických i faktografických knih a byl převeden do formy baletu i opery, až doposud se nedočkal filmového zpracování. Nelehkého úkolu se chopil režisér a scenárista Nikolaj Arcel, který téma zakázané lásky a společenských reforem zpracoval moderním stylem, ale současně se inspiroval v klasických historických filmech ze čtyřicátých a padesátých let dvacátého století. Cílem bylo vytvořit obraz historie očima postav, pro které jsou okázalé kostýmy a život u královského dvora každodenností. Ve výsledku se tak film neopájí výpravou, která má pouze roli přirozené a nerušivé kulisy, ale soustředí se výhradně na empatický vhled do hlavních postav. (Česká televize)
(více)Videa (3)
Recenze (308)
Aféra Johanna Struenseeho a Karolíny Matildy, nebola pre mňa neznámou, aj to bol dôvod prečo som na tento film bola veľmi zvedavá. A nesklamal ma! A nebolo to len skvelým herectvom ale aj jednoduchým a ľudským podaním príbehu, ktorý v skutočnosti taký jednoduchý nebol. Z celého filmu som po jeho skončení mala neustále pocit, že je to akési dánske ospravedlnenie. Obzvlášť pri scéne Struensseho smrti, ktorá bola vzhľadom k historickým faktom podaná veľmi jemne a jasanie davu nahradené tichom vo mne evokovalo akési tiché prepáč....V histórii národov existujú rôzne postavy, ktorých osud bol podobný. Vo svojej dobe nepochopené a kontroverzné z historického pohľadu však veľmi významné. Posúvajúce vývoj celej spoločnosti dopredu... ()
Táto milostná dráma ponúka zaujímavý pohľad do dánskeho kráľovského dvora. Na bláznivého kráľa, jeho osobného doktora, mladú kráľovnú a dvor plný závistlivej a skorumpovanej šľachty. Vtedajšia doba dopriala šťastie málokomu , preto bol drsný záver iba dôsledkom doktorovho zahrávania sa s ohňom. Jeho jazda v kočiari, v ktorej z očí prísediaceho vycítil smrť i celá scéna popravy na mňa silno zapôsobili. Samozrejme je to hlavne o hereckých kvalitách Mikkelsena, ktorý ma ešte nesklamal. Po skončení som mal pocit , že naša krajina i mnoho iných, by potrebovali takého "doktora" a možno i toho bláznivého kráľa. Aspoň na týždeň...80%. ()
Po všech stránkách solidní práce, snad až příliš solidní a klasická. Chybělo mi cokoli, co by lehce provokovalo a prolamovalo ušlechtilost, předvídatelnost a didaktičnost. Nicméně dlužno přiznat, že v uchopení tématu osvícenství (egalitářství) a obrany práv běžných lidí před libovůlí šlechty a církve je tenhle film mnohem dál než třeba poslední snímky Ridley Scotta, přinejmenším proto, že se zaměřuje i na praktickou stránku rovnostářství a problematizuje postavu "osvoboditele". Navíc to dobře funguje i jako milostný trojúhelník, zejména postava krále Kristiana je skvělá a lze na ní hledět různými způsoby. I když je to hodně polopatické a místy až moc ucouraně melodramatické, je to pořád film, který stojí za to - neuráží, nemá diváka za trotla a snaží se nepřímo promýšlet i současné problémy. Výsledek je opatrný, ale veskrze sympatický. ()
„A co když to místo dostanu? Je to sice holá nemožnost, ale co pak?“ - „Pak mě a Brandta dostaneš zpátky do tepla.“ - „A co dělá takový osobní lékař? Utírá králi nos?“ - „To je buřt. Leze mu do zadku. Líže mu paty. Mluvíme přece o králi!“ Nemluvě o obstarávání královy manželky…Nebudu tu řešit přesnost historických reálií, každopádně, co do úrovně výpravnosti můžu konstatovat, že navzdory celkové komornosti se film rozhodně nemá za co stydět. Ale mně tohle dílko přijde zásadnější především z hlediska aktérů. Jde o snímek z roku 2012 a jeho hlavní protagonisté už tehdy tvořili dánsko-švédskou hereckou špičku či do ní později dorostli. Přesto jsem se dočkal překvapení, protože ač byli Vikander i Mikkelsen výborní, hlavní hvězdou byl Følsgaard, který si se svým bláznivým králem opravdu vyhrál. Ústřední dvojce každopádně fandíte, propukající romanci (stejně jako lékařův vzestup) s nimi prožíváte, ale dobře si uvědomujete, že se pohybují na až příliš tenkém ledě. A konec má pak patřičný emocionální dopad. Vidím to na silné 4*. ()
Historické filmy mám ráda, protože dokáží diváku rozšířit rozhled o událostech, o které by se jinak ani nezajímal. Dějiny Dánska mi nebyly nijak známé, ale s "Královskou aférou" ihned prahnu o tom dozvědět se víc o "boji proti parukám" nebo o pološíleném králi. Film hraje i na romantickou strunu, což dojme především dámské osazenstvo (já ke konci měla na krajíčku, hlavní dvojici jsem to přála). Takhle nějak jsem si představovala Annu Kareninu. Jsem nadšená, že jsem po delší době narazila na dobový snímek , který mě neunudil k smrti. Je ale smutné, že si Struenseho začali lidé vážit až po jeho smrti, mám dojem, že s každou významnou osobností to v historii dopadlo tragicky. Nicméně zakázané lásce zasazené do starší doby nepřestanu asi nikdy fandit, jen ta stopáž mohla být o trochu kratší. Kdo je blázen? Král? Nebo ten,kdo si upřímně myslí,že byla země stvořena za šest dní? ()
Galerie (40)
Photo © Nordisk Film Distribution
Zajímavosti (15)
- Film zahajoval v roce 2012 pražský festival Dny evropského filmu. (morgos)
- Mikkel Folsgaard získal za svou roli šíleného panovníka Kristiána VII. Stříbrného medvěda v kategorii nejlepší vedlejší herecký výkon. (Terva)
- Natáčelo se od 14. dubna do 12. května 2011 ve Švédsku, Dánsku, Německu a v Česku (Praha, Kroměříž, Doksany, Zámek Ploskovice, klášter Chotěšov). (Varan)
Reklama