poster

Nejhledanější muž

  • Velká Británie

    A Most Wanted Man

  • Německo

    A Most Wanted Man

  • Slovensko

    Najhľadanejší muž

Krimi / Thriller / Drama / Psychologický

Velká Británie / USA / Německo, 2014, 122 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Matty
    *****

    Pomalý, atmosférický a kvalitní autorské počiny 70. let připomínající mix špionážního thrilleru a artfilmu (málo redundantní syžet, méně zřetelné motivace, nevyplněné vyprávěcí mezery). Informace nejsou pro lepší srozumitelnost několikrát opakovaný, mezi jejich prvním a následujícím výskytem (stvrzujícím jejich důležitost) někdy uběhnou desítky minut (Seven Friends) a stejně dlouho trvá, než dojde k jejich vsazení do širšího kontextu (např. rodinných vztahů - Jamal). Podstatné je často řečeno jenom v narážce nebo jsou vodítka umístěna někde v zadním plánu jednoho z dlouhých, precizně komponovaných záběrů s malou hloubkou ostrosti (například nápověda, jak celý film skončí, přichází s předstihem několika minut). Vzhledem k častému umisťování podstatných objektů mimo střed rámu, záleží na každém přerámování a pozici všech figur v mizanscéně. Scenárista přitom oproti předloze distribuci informací zpřehlednil a do centra dění zřetelně umístil jednu postavu (ačkoli jsem na základě knihy čekal, že protagonistou bude Brue). Zvýznamnění Bachmanna, muže, který by měl mít věci pod kontrolou, ale tak docela nemá, nahrává ústřednímu tématu bezmoci (ve vztahu k nepřehledné post-9/11 síti organizací zajišťujících národní bezpečnost). O osobním životě Hoffmanovy postavy je nám přitom paradoxně přímo sděleno nejméně, čímž je posilován zavádějící dojem, že zatímco on může autoritativně sledovat a poslouchat kohokoli, sám je sledovatelný (a manipulovatelný) jen obtížně. Obrázek o jeho charakteru a momentálním duševním rozpoložení si musíme složit z mnoha náznaků přítomných v dialozích a zejména v mizanscéně (sklenice alkoholu a cigareta definičními znaky). Náznaky jsou to přitom ještě méně určité než v knize (vztah s Frau Freyovou). Postavy dokonce vedou dialogy o prostředích, v nichž se cítí dobře a která je charakterizují (Annabel není příjemná luxusní restaurace, Bachmann je štamgastem v zaplivané přístavní hospodě). Corbijn vytěžuje noirové prostředí zabetonovaného velkoměsta s řekou, z jejíchž temných hlubin hrozí na povrch vylézt nejedno nemilé překvapení (z vody jako kdyby se v úvodním záběru vynořil také Issa). Pojetí Hamburku jako města, kde je věčně noc a prší je k našemu překvapení převráceno ve zdrcující závěrečné scéně, odehrávající se za jasného bílého dne. Dominující barvy exteriérů, interiérů i šatů postav (žlutá s modrou nebo zelenou) jsou stejně nevlídné a odtažité jako čistě profesionální vztahy mezi postavami, z nichž většina žije bez rodin i bez budoucnosti (o čemž hovoří Bachmann s Jamalem) a mají-li nějaké romantické ideály, v průběhu filmu o ně přijdou. Bachmann díky Hoffmanovu excelentnímu výkonu, korunovanému jedním z vůbec nejpůsobivějších odchodů ze scény, funguje jako autentická lidská osobnost i jako zosobnění univerzálního pocitu ztráty kontroly, důvěry a svobody. Závěrečný zvrat nepřichází odnikud, ale je nenápadně budován po celý film, jehož vyprávění je ve skutečnosti méně komunikativní, návodné a přehledné, než se jeví, neboť na jednu z dějových linií, nakonec tu směrodatnou, upozorňuje pouze mimoděk, jako kdyby neměla hrát významnější roli. Finále bourá naši představu o tom, kdo udává tón, kdo manipuluje koho kterým směrem. Po stránce řemesla a důslednosti, s jakou hájí (a nakonec obhajuje) své málo vědoucí, málo komunikativní vyprávění, nelze Nejhledanějšímu muži nic vytknout. Srovnatelně náročný, ale vděčný divácký zážitek jako Jeden musí z kola ven. 90% Zajímavé komentáře: ORIN, ScarPoul, MessiáŠ, maddy, F.W.Colqhoun(4.9.2014)

  • ORIN
    *****

    Přesně takhle si představuji prototyp špionážního filmu - objektivní, více omezená, málo komunikativní narace, která od důležitých vodítek záměrně odvádí pozornost, klade je jako by mimoděk až do dalších plánů, pracuje s náznaky, kdy divák musí domýšlet či interpretovat, není redundantní. Čili často se zaměřuje na hlavní postavu/skupinu, sdílí s ní míru vědění a pracuje výhradně s pracovní linií, nikoli osobní. Styl pak všechny tyto prvky narace jen posiluje. Pro někoho možná chladné, odtažité, nudné a nezajímavé - pro jiné (včetně mě) nesmírně opojné, napínavé a pohlcující. [==] A podobně jako je matoucí vyprávění, resp. vedení pozornosti pro diváka, tak je i zdánlivě hvězdné obsazení slibující hollywoodskou podívanou pro kinaře, kteří film v multiplexech necitlivě a hlavně úplně nesmyslně nasadili do největších sálů a ty zejí prázdnotou. Koneckonců stejně jako postava Günthera Bachmanna, která se snaží svět činit bezpečnějším, je i postava Jokera v Temném rytíři oknem do prázdnotou zející duše rozervaného umělce (P.S.Hoffman/Heath Ledger), jenž si vezme život. P.S.: Hoffmanův herecký výkon je dostatečně dobrý na to, aby oslovil akademiky a ti mu udělili posmrtného Oscara.(16.9.2014)

  • S.Quentin QUALE
    ****

    Serióziní špionážní talky thriller z evropského prostředí, který je vystavěný na nekompromisních hereckých výkonech a pesimistické drama zápletce-pointě. Akce zde moc nenajdete, takže kdo nevydrží dvě hodiny sledovat dialogy, ať se od tohoto drží dál. Jako poznámku bych doplnil, že začínám být averzní na Willema Dafoea, je to už několikátý film, ve kterým mě ten jeho špiclovský xicht nasral. Jinak fajn zábava na aktuální téma dneška - terorismums. 75%(29.10.2014)

  • Gwaihir
    *****

    Překvapivě mrazivé ztvárnění jednoho z nejaktuálnějších témat poslední doby s velkou vnitřní silou. Špionážní drama jako ze staré školy, které pomalu vtahuje do drsného realistického prostředí, jemuž vládne spletitá nepřehledná síť organizací snažících se "udělat svět lepším". Minimalistický způsob vyprávění, který buduje postupně houstnoucí amtosféru nejistoty, míra napětí se zvolna zvyšuje a vše vrcholí v naprosto strhujícím a emotivním zakončení. Působivý příběh, který obsahuje spoustu skrytých emocí a vyvolává řadu otázek. Úžané herectví. Po všech stránkách takřka perfektní práce. 95 %(11.9.2014)

  • gogo76
    ****

    "Otvorte sa nám pán Gunther, vy nám nedôverujete?..." Podľa poniektorých vlažnejších hodnotení je jasné, že mnohí čakali niečo iné. Bol som na tom rovnako, ale výsledok ma nesklamal. Tento thriller je pre mnohých divákov až príliš reálny a z toho dôvodu sa tu takmer všetko rieši za stolom a nie samopalom. Takmer výlučne konverzačný film má výborné herecké obsadenie a už nebohý P. S. Hoffman sa rozlúčil naozaj dôstojne a úprimne hovorím, že mi bude chýbať. Nebol to sexsymbol, ani typ po ktorom by šaleli davy, ale bol to kurva dobrý a poctivý herec. V menšej roli sa tu objaví sympatická R. Wrightová so zaujímavým krátkym a tmavým účesom, no v závere som mal chuť ju zadusiť rovnako ako Hoffman. Ak za Najhľadanejším mužom hľadáte akčný thriller, tak si rýchlo nájdite niečo iné. Toto je pre mnohých asi až príliš vážne a reálne, ale diváka si určite nájde. Alebo to berte ako dôstojnú rozlúčku s Hoffmanom...80%.(8.2.2015)

  • - Jeden z producentů filmu Stephen Cornwell je synem autora předlohy Johna le Careé, jehož skutečné jméno je David John Moore Cornwell. (Dr Lizal)

  • - Příběh knihy Johna le Carré "Most Wanted Man", podle které je film natočen, je založen na skutečném životě Murata Kurnaze, muslima tureckého původu. Kurnaz se narodil a žil v německém Hamburgu, ale byl obviněn z napojení na teroristickou organizaci Al-Kajdá. Poté, co byl zajat Američany, strávil 4 a půl roku ve vězení Guantánamo na Kubě. Propuštěn byl v roce 2006. (Dr Lizal)

  • - Týždeň po premiére filmu na filmovom festivale Sundance zomrel hlavný predstaviteľ P. S. Hoffman. Tento film bol zároveň aj jeho posledným, kde si zahral v hlavnej úlohe. (MikaelSVK)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace