Reklama

Reklama

Válečná generace

(seriál)
  • Česko Válka generací (více)
Trailer 2

Epizody(3)

Berlín roku 1941. Pět přátel se touží stát hrdiny v dobrodružství, které změní tvář Evropy - a navždy změní i je samotné. Vyrovnaný a uhlazený důstojník Wilhelm odjíždí na východní frontu spolu se svým mladším bratrem Friedhelmem, citlivým snílkem, kterého mnohem víc než válka zajímá literatura. Do Wilhelma je hluboce zamilovaná Charlotte, mladá zdravotní sestřička, která se rovněž těší na své působení ve Wehrmachtu na východní frontě. Greta je talentovaná zpěvačka toužící stát se další Marlene Dietrich - a její židovský přítel Viktor stále nedokáže přesvědčit své rodiče, aby opustili Německo. Z lidských hodnot se začínají drát do popředí odvaha a statečnost - ale také zrada. Friedhelm se stane bezduchým strojem na zabíjení. Wilhelm dezertuje a je postaven před vojenský soud. Charlottina nacistická ideologie se rozpadne, když prozradí židovskou sestřičku sloužící ve Wehrmachtu. Greta zařídí Viktorovi doklady nezbytné k odjezdu tím, že prodá své tělo důstojníkovi SS. Všech pět našich přátel - a miliony dalších - chtělo být hrdiny, ale nikdo z nich se nedokázal představit, co udělá válka s jejich životy a se zbytkem světa... (Filmbox)

(více)

Zajímavosti (36)

  • Seriál předstírá, že vojáci Wehrmachtu o zvěrstvech své země nevěděli nebo se jim dokonce snažili bránit. Jedná se o lež, přepisování historie a historický denialismus. Realita je taková, že i „obyčejní“ vojáci Wehrmachtu páchali zvěrstva běžně a s chutí (jak dokazují například dopisy posílané domů citované v knize „Černá zem“ od Timothyho Snydera – o zvěrstvech se tedy vědělo i doma – či odposlechy zajatých Němců citované v knize „Vojáci: Protokoly o boji, zabíjení a umírání“). Po válce si Němci nicméně vymysleli jednak „Mýtus o čistém Wehrmachtu“ (Mythos der saubere Wehrmacht), který tvrdí, že za zvěrstva byly zodpovědné čistě speciální jednotky SS (Einsatzgruppen) a Befehlnotstand, podle kterého by za neuposlechnutí rozkazů spáchat zvěrstva byli popraveni (ve skutečnosti bylo těch pár, kteří odmítli, nanejvýš přeloženo). Tento druh přepisování historie je v německé (a bohužel i jiné) produkci o 2. světové válce běžný. (vojtaruzek)
  • V Německu je přísně zakázáno užívání nacistických symbolů. Příslušníkům jednotek SS proto chybí na uniformách runové znaky „SS“. Namísto toho mají na svých uniformách jen prázdnou černou výložku (a na levé straně pouze hodnostní označení). Říšských vlajek s hákovými kříži se tento zákaz nedotkl, neboť hákový kříž není nacistického původu. Původní uniformy pro jednotky SS šil jejím příslušníkům na zakázku Hugo Boss. (BrianStorker)
  • Soud v Krakově nařídil německé televizi ZDF, aby se za seriál (který odvysílala i polská veřejnoprávní televize) veřejně omluvila polské i německé televizi a zaplatila pokutu v přepočtu 120 tisíc korun. Podle verdiktu dílo popisuje tamní odboj během druhé světové války neadekvátně jako antisemitský. Seriál se postaral o velmi negativní reakce i v ruských médiích. ZDF byla napadána (např. v televizním týdeníku Postskriptum na TV-Zentr) za zlehčování holocaustu a překrucování historie. Zobrazování brutálního chování sovětských vojáků zahrnující znásilňování v lazaretu prý zakrývá zločiny wehrmachtu na východní frontě. (Duoscop)
  • Ve třetím díle je zmíněno, že Němci byli nejdříve oslavováni jako osvoboditelé, a to je pravda. Ukrajinské obyvatelstvo je tak vítalo, protože si myslelo, že je osvobodí od Stalinovy diktatury. (deLaFere)
  • Důstojník, který v prvním díle zastřelí ukrajinskou dívku, je členem jednotek známých především jako Einsatzgruppen. Ty postupovaly za frontou a systematicky vyvražďovaly židovské obyvatelstvo, ale často i obyčejné Ukrajince a Rusy. Běžně celé vesnice. (deLaFere)
  • Přítomnost sovětského vojáka v jednotce Armiji Krajowy je málo pravděpodobná. AK byla prvním Stalinovým cílem v Polsku po osvobození. Co nestihli Němci, to dodělali Rusové. Stalin považoval AK za prozápadní a nestávalo se, že by měla sovětské poradce či vojáky. Nehledě na to, že Poláci Sověty nenáviděli. (deLaFere)
  • Protižidovský postoj Poláků vůbec není nepravděpodobný. Např. v červenci 1946 se v polských Kielcích odehrál pogrom proti židovskému obyvatelstvu, kdy zahynulo přes třicet židů. Je známo, že událost vyprovokovaly komunistické orgány. Stalin byl také velmi silný antisemita. (deLaFere)
  • Film získal medzinárodná cenu Emmy 2014 v kategórii miniseriálov. (Arsenal83)
  • Na udeľovaní cien Jupiter 2014 čitateľov nemeckého časopisu Cinema získal film ocenenie v kategórii Najlepší nemecký televízny film. (Arsenal83)
  • Na udeľovaní cien Zlatá kamera 2014 v Berlíne film získal cenu v kategórii Najlepší televízny film. (Arsenal83)
  • Na Soul International Drama Awards 2013 v Južnej Kórei film získal ceny za najlepšiu minisériu a najlepšiu réžiu (Philipp Kadelbach). (Arsenal83)
  • Na cenách nemeckej televízie 2013 v Kolíne nad Rýnom film získal cenu v kategórii Najlepší viacdielny seriál. (Arsenal83)
  • Historik Ulrich Herbert, ktorý bol profesorom moderných a súčasných dejín na Univerzite Alberta Ludwiga vo Freiburgu im Breisgau, film skritizoval: „Nie je tu nič z dôvery a lásky, ktorú Hitler dostával od svojej mladosti. Nič o pevnom presvedčení, že Európe musí dominovať Nemecko. A že by bolo lepšie, keby Židia boli preč. Nie že by mali byť zabití - ale mali by byť preč. A Židia neboli úplne normálni Nemci, ako sa tu opisuje, aj v očiach tých Nemcov, ktorí boli k nacistom zdržanlivejší. Naši otcovia a naše matky neboli len mladí ľudia, ktorí chceli len žiť, ale nemohli kvôli vojne, ako naznačuje film. Bola to vysoko ideologizovaná, spolitizovaná generácia, ktorá chcela nemecké víťazstvo, víťazstvo nacionálneho socialistického Nemecka, pretože verila, že je to správne.“ (Arsenal83)
  • Historik Norbert Frei, ktorý je profesorom moderných a súčasných dejín na Univerzite Friedricha Schillera v Jene, o filme povedal: „Film je krokom vpred, pretože v nemeckej televízii sme ešte nikdy nevideli vojnu proti Sovietskemu zväzu takto neprikrášleným spôsobom. Výhodou tohto trojdielu sú sivé tóny: žiadne jednorozmerné, idealizované postavy, žiadna výzva k ľahkej identifikácii, žiadna melodráma, ale zlomené postavy, ktoré si uvedomia svoju spoluúčasť. Scenár veľmi umne spracováva výsledky nedávnych súčasných historických výskumov: zapojenie Wehrmachtu do vraždenia Židov, strieľanie rukojemníkov v partizánskej vojne, rozkaz komisára – ale aj bezcitnosť, s akou krajania vtrhávajú do bytov. deportovaných Židov. Skutočnosť, že skúsenosti z vojny sú prijímané s takou naliehavosťou a sofistikovanosťou, je dôležitá a nová.“ (Arsenal83)
  • Po prvej časti trojdielneho cyklu ZDF odvysielala sprievodný dokument Eine andere Zeit: Unsere Mütter, unsere Väter – Die Dokumentation, v ktorom je zobrazených päť ľudí, z ktorých každý zažil niečo podobné ako postavy stvárnené vo filme. Na rozdiel od hraného filmu však súčasní svedkovia medzi sebou nemali priateľské vzťahy a pravdepodobne sa ani nepoznali. V dôsledku toho dokument nerieši priateľské vzťahy pred, počas a po vojne. (Arsenal83)
  • Natáčanie prebiehalo 86 dní na 141 rôznych scénach v Lotyšsku, Litve a piatich nemeckých spolkových krajinách. V priestoroch Štúdia Babelsberg v Postupime sa natáčalo množstvo scén, interiérové ​​aj exteriérové ​​zábery. Všetky zábery vo filme odohrávajúcom sa v Berlíne v štyridsiatych rokoch 20. storočia vznikli na vonkajšom priestore štúdia vo veľkých vonkajších scénach, takzvanej „Berliner Straße, vrátane zobrazenej reštaurácie. Ďalšie hlavné miesto natáčania bolo v Kolíne nad Rýnom-Porz, kde bola pevnosť postavená v polovici 19. storočia premenená na vojenskú nemocnicu a bol vytvorený partizánsky tábor. (Arsenal83)
  • Pri nakrúcaní sa využilo 2000 komparzistov a 50 000 slepých nábojov (Platzpatrone). (Arsenal83)
  • Reálne sa natáčalo v krutých podmienkach pri teplotách až -30 stupňov. (Arsenal83)

Reklama

Reklama