Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Zeck
    **

    Tragický alibismus dnešních Němců, který si nehezky vyprojektovali do tohoto filmu, jenž ze zcela nepochopitelných důvodů dostal punc sebereflexe, kterou jsem v těch třech dílech neviděl ani z vlaku. Skutečnost byla taková (a dle nedávného detailního procházení záznamů Wehrmachtu samotnými německými historiky), že válečných zločinů se na východní frontě dopouštělo až 80 % všech divizí (jednotky SS započítané pochopitelně nejsou), a co jsme z této skutečnosti mohli vidět za ty tři díly? Kolaborantské Ukrajince, kteří střílejí a odváží židovské děti (vojáci Wehrmachtu protestují), příkaz zastřelit politického komisaře (voják Wehrmachtu protestuje), permanentně zhnusené vojáky Wehrmachtu z toho, že střílí lidi (vždy ale divákovi výstřel zdůvodní: "oni by to udělali taky", "chtějí nás zabít"), Němku, která zachraňuje žida, naproti tomu polskou partyzánskou skupinu, která opovrhuje židy ještě víc než samotnými Němci a skoro jednoho popraví, i když s nimi bojoval celou dobu, udavačskou Němku, která ale v závěru nasazuje vlastní život za záchranu kolaborantské Rusky, udanou židovku odvezenou na popravu, ze které se ale nakonec vyklube komunistický voják Rudé armády velící ožralým prasatům chtějíc znásilnit zdravotní sestřičky (Němky), běžného ruského vojáka ošetřovaného v německé polní nemocnici, kde dochází prostředky i pro samotné Němce... Mám pokračovat? Všechny díly v podstatě svalují vinu na ty neurčité "nacisty", případně alibisticky hlásají: "Poláci nesnášeli židy stejně jako my" a z hlavních hrdinů (Němců) dělají buďto naivní pitomečky (věří propagandě, ale jinak jsou v základu hodní) nebo zcela čestné muže ve zbrani, kteří šli bojovat proti Rusku za svojí vlast... Ani náznak všeobecné "nálady" v řadách Wehrmachtu nezastavitelně se valícího při operaci Barbarossa na východ, kdy sami vojáci pod tíhou propagandy a vlastních úspěchů považovali sami sebe za nadlidi, nadřazené bytosti, které čistí prostor pro dokonalého Němce (výpovědi samotných přeživších veteránů z východní fronty). Proboha, kdyby alespoň za něco stál ten scénář a všechno nestálo na tragických postavách kámošů z Berlína, kteří se nahodile potkávají po celé východní frontě dvakrát za díl někde v lese, nemluvě o té účelové čestnosti, která jim vždy trčela až z prdele. Nepovedený pokus o Bratrstvo neohrožených, s tím rozdílem, že tady jsou v hlavní roli náckové ... Pardon, udatní a čestní němečtí vojáci a pak pár odporných nacistů, kteří jim občas přikázali někoho popravit, což obratem zkritizovali. Německý divák tedy bude vědět to podstatné, "Unsere Väter" nebyli zločinci a "Unsere Mütter" nebyly udavačky, všechno to byl ten Hitler a pár ostatních pomatenců. 40%(21.4.2013)

  • Radiq
    ***

    Klasika - hodní Němci, zlí Němci, hodní Rusové, zlí Rusové, hodní Poláci, zlí Poláci, vojáci, civilové, živí, mrtví... Nic velkolepyho to není, žádná větší akce a krev, holt TV produkce, ale zase to není něco, za co by se ZDF musela stydět. Až na ty podělany náhody. 5 hrdinů a potkávaj se během války na různejch místech, jak kdyby se nechumelilo. Z toho usuzuju, že to asi nebylo podle pravdy, i když na konci 3. dílu nám cpou data narození a úmrtí těch 5, jak kdyby byli skuteční. Každopádně určitě to kdyžtak dost pozměnili, aby to bylo příběhově zajímavější. Jinak Volker Bruch, kterej mi často připomínal Adriena Brodyho) i Tom Schilling byli jako docela dobří a líbilo se mi jejich herecké snažení, ti ostatní nic moc. A Mark Waschke z Habermannova mlýna byl taky docela zapamatovatelnej. Jinak jako postava mi tam snad chyběl už jenom Hugo Stiglitz...(15.5.2016)

  • Mishqo
    *****

    85-90% ... WWII z pohľadu Nemecka. 5 kamarátov, ktorých každého osud vojna ovplyvnila inak. Ich cesty sa počas vojny rozchádzajú a občas pretínajú. Výborné, pútavé. Môže to vyzerať, že si Nemci týmto filmom umývajú ruky nad WWII, no zachytili obe tváre - natočené bez akéhokoľvek pozlátka. Hlavne pre tých obmedzencov, čo ešte stále hádžu všetkých Nemcov do jedného vreca a označujú ich za fašistov/nacistov. Boli tam samozrejme aj takí, ktorí skutočne verili Hitlerovej ideológii a boli by ochotní položiť aj život za ochranu Tretej ríše, no boli aj takí (a bolo ich dosť), ktorí videli nezmyselnosť celej tej "výpravy". ... Niekedy mi síce tie ich stretnutia prišli až príliš náhodné a to koľko toho prežili až neuveriteľné, no ale privriem nejaké to oko.(11.1.2015)

  • JohnMiller
    ****

    KONEČNE. Konečne som objavil vojnovú drámu s obdobia druhej svetovej vojny ktorá sleduje aj tú spoločnosťou odsúdenú "zlú" stranu a nie je nejako ponížená trápnou Nemeckou angličtinou, hraním sa s kontextami alebo čisto iba negatívnymi zobrazeniami a tak. Ide o krutú a chladnú realitu ktorá je nakrútená tak nesmierne autenticky, že sa mi ani nechce veriť, že ide o televíznu produkciu. Epizóda 1 Hneď na začiatku sme vtiahnutý do náročných bojov, autenticky zobrazených minimálne tak dobre ako v snímke Zachráňte vojaka Ryana. Beriem to ako také predstavenie, privravte sa , táto cesta do Moskvy nebude jednoduchá. Hneď na to je boj uťatý a dostávame sa do Berlína v roku 1941. Tam sledujeme päť priateľov, dvaja vojaci, žid, speváčka a sestrička, ktorých rozdelí vojna. Každého príbeh je jedinečný a niekedy sa prelínajú v zaujímavých sledoch. Opakujem sa ale niečo tak autentického som nevidel hádam nikdy.. Prvá epizóda mi vypálila svojou kvalitou mozog s hlavy.***** Epizóda 2 Príbeh, hlavne pri konci, sa už ťahal do trocha nereálneho poetického gulášu pri stretnutí zostávajúcich priateľov. Ale zase naopak scény s frontu boli ešte epickejšie ako v prvej časti. Nemcom došli sily a na zostávajúcich vojakoch bola frustrácia jasne badateľná. V poslednom dobíjaní zostali v jednotke už iba dvaja vojaci, potom nastal ústup... Je to sila 4,5* Epizóda 3 Od bojov sa už viac menej upustilo a skôr sa tu zakončujú psychologické pochody ľudí zničených vojnou. Malo to svoje neskutočne silné momenty ale aj tak mi prekážali mnohé nelogické činy postáv. To mi tu strácalo tú správnu realistickosť. Škoda, že boje v Berlíne neboli absolútne vyobrazené.. Dokonca ani príchod Rusov a Američanov. Zase ale na druhú stranu tu celkom delikátne vyobrazli Rusov ako bandu nevychovaných haj*lov ktorými, ako inak, boli. Koniec bol takisto skôr v tom symbolickom ponímaní ale nezdráham sa názoru, že to bola jedna s najlepších vojnových drám aké som kedy videl 4* za poslednú časť.(13.1.2015)

  • gudaulin
    *****

    Pro zemi, která byla ve válce agresorem a nota bene tu válku i prohrála, je choulostivější se s podobným tématem vypořádat, zvlášť když je na krku obvinění z genecidy a slušná várka válečných zločinů. Německá televize se pokusila s kostlivci ve skříni vypořádat ambiciózní minisérií. Nejlepší a v podstatě jediná rozumná cesta, jak se s bolestnou minulostí vypořádat, je prezentovat vítězství Spojenců nikoliv jako porážku Německa, nýbrž jako porážku fašismu a osvobození země od nacistické diktatury. Viděl jsem už dost německých filmů, kde se to jen hemžilo antifašisty, kteří neměli na práci nic jiného než zachraňovat Židy před transporty a pomáhat odbojářům, kde si člověk jen říkal, odkud se ten režim vzal a jak mohl fungovat, když evidentně neměl žádné stoupence. Nemyslím si ale, že jde o tento případ. Můžu sice Našim matkám, našim otcům vytknout řadu drobností, ale když si spočítám všechna pro a proti, jde podle mého soudu o zatím nejlepší německou práci na dané téma, minimálně v seriálu pro široké vrstvy diváků. Samozřejmě indoktrinace nacismem byla díky dlouhodobému působení Hitlerjugend na mladé vojáky větší než seriál předjímá, ale to podstatné sděluje přesvědčivě. Kdyby se každý národ vyrovnával s běsy minulosti aspoň takhle, můžeme si v mnoha ohledech oddechnout. Příběhy pětice seriálových kamarádů pomáhaly v Německu těm, kteří 2. světovou válku osobně nezažili - a těch je v dnešním Německu konec konců drtivá většina - vytvořit si názor na nejtemnější období svých moderních dějin a z postav podobným těm ze seriálů učinit vzor a součást poválečné demokratické a antinacistické identity. Na čistých 5* to sice nevidím např. proto, že tam absentuje německá herecká extraliga (tím ale rozhodně neříkám, že by herecké výkony byly špatné), nebo proto, že scénárista, jak už to u podobných rozsáhlejších děl bývá, někdy ujede. Např. to, jakým způsobem se scénárista vypořádal s koncem Friedhelmovy válečné databáze, vypadá určitě strašně hezky a pateticky ve scénáři, ale v praxi to odporuje duchu postavy a realitě posledních válečných dní říše. Daleko praktičtější a pravděpodobnější by byla kulka do zad při pokusu o přechod do zajetí. Na druhou stranu, ten nedokonalý seriál je mi tak sympatický, že asi zamhouřím oko. Každopádně podle mého soudu jeho kvality výrazně převyšují populární německý snímek Stalingrad. Celkový dojem: 85 %.(6.6.2014)

  • - Ke konci 3. dílu, od 1 hod 21 min, kdy pochoduje Friedhelm Winter (Volker Bruch) se zbytkem své jednotky lesem dle popisu na Šumavě (400 km od Berlína) 3 dny před kapitulací (kapitulace 7. 5. 1945) a narazí na sovětskou jednotku. Na sovětskou jednotku 4. 5. 1945 na Šumavě nemohli narazit, jelikož nejblížsí sovětský voják se nacházel přibližně u Brna, kde tehdy byla frontová linie. Nanejvýš mohli narazit na americkou jednotku, protože právě Američané osvobodili celou Šumavu, což je patrné i z průběhu demarkační linie. (MRPitivier)

  • - Ve 3. díle v čase 1 hodina 21 minut ve scéně, kdy pochoduje Friedhelm Winter (Volker Bruch) se zbytkem své jednotky lesem a narazí na ruskou jednotku, následuje záběr na jeho pušku, přičemž má nedovřený závěr, tj. páka je nahoře. V dalším závěru je zase páka dole, tedy dovřený závěr, ale hned v dalším záběru je páka zase nedovřená, přičemž Friedhelm ani nestřílel, ani nepřebíjel. (bejkovec)

  • - Důstojník, který v prvním díle zastřelí ukrajinskou dívku, je členem jednotek známých především jako Einsatzgruppen, ti postupovali za frontou a systematicky vyvražďovali židovské obyvatelstvo, ale často i obyčejné Ukrajince a Rusy, běžně celé vesnice. (deLaFere)