Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Po obrazově i hudebně atraktivní road-movie Tady to musí být (2011) sahá Sorrentino po osvědčených prostředcích svého jedinečného filmového stylu a opět přináší vizuálně podmanivé komediální drama o hledání smyslu vlastní existence a smíření se s věčně plynoucím časem a stárnoucím tělem. Příběh stárnoucího spisovatele a novináře Jepa zasazuje Sorrentino do prostředí "třpytivé" vysoké smetánky podmanivého Říma a po vzoru filmových velikánů Federica Felliniho a Michelangela Antonioniho podává kritiku současné společnosti, žijící v povrchnosti, přetvářce a zaslepenosti. Zoufalý Babylon zbohatlíků, politiků, zločinců, filmových hvězd, umělců, intelektuálů, ale i komplikovaných i nestálých vztahů ožívá v starověkých budovách a gigantických vilách Říma a sledujeme ho očima rozčarovaného Jepa, věčně se utápějícího v poháru gin tonicu a ve víru nekonečných party. A nad tím vším stojí Řím jako krásná, avšak mrtvá diva. (Film Europe)

(více)

Recenze (503)

90125 

všechny recenze uživatele

Krásne natočené a zostrihané. Skutočne "velká krása". Ale o čom to bolo ? Respektive o kom. O zhýralých, marnotratných a pokryteckých pseudo filozófoch, ktorí nevedia ako minúť svoje miliony. Z tzv. smotánky je mi vždy len na zvracanie. Dalo by sa povedať, že to bolo o "veľkom hnuse". Nepopieratelné, filmárske kvality film má, ale ironický výsmech funguje len čiastočne. Mne sa k veľkej filmárčine žiada aj trošku uchopiteľnejší príbeh. Nie som fanúšikom ani Felliniho filmov. 54 % ()

chocobo 

všechny recenze uživatele

V prvních minutách jsem přemýšlel, že Velkou nádheru vypnu. Záměrně artový úvod a následující dlouhá taneční scéna, která ve mně evokovala Bollywood, mě nutily k názoru, že směr, kterým se tenhle film vydal, nebude nic pro mě. S každou další minutou jsem si ale uvědomoval, že se pletu a že tenhle film je něčím výjimečným. A to nejen díky skvělému soundtracku a dokonalým římským kulisám, pro které je La grande bellezza známá. Bez mučení přiznám, že tohle byla má první zkušenost s Paolem Sorrentinem. Neměl jsem proto prakticky žádná očekávání. A možná i díky tomu mě snímek tak zasáhl. Kvůli zápletce to přesto nebylo. Popsat základní kostru příběhu není nic těžkého – stárnoucí umělec, který má za sebou jen jedinou knihu, jež je považována za přelomovou, tápe, kam nasměrovat konec svého života. Ale – k mému příjemnému překvapení to nedělá jakkoliv sebelítostivě. Životem proplouvá s nadhledem, umí si užívat, stojí pevně nohama na zemi, věčně pozoruje a hořkosladce všem promlouvá do duše. Zatím však doufá, že někdo nasměruje i jeho. Série epizod, které záměrně spojuje jen věčné téma hledání smyslu bytí, drží pohromadě úžasně pitoreskní tón vyprávění. Ke konci, kdy začíná být až surrealistický, mě měl už kompletně ve své moci. Tuhle uvolněnou fantasknost a nenucenou opulentnost já dokážu ocenit. Postavy trpasličí šéfredaktorky novin či uhrančivé, více jak stoleté Svaté dávaly filmu další rozměr. Buď lidský, anebo právě ten spirituální. Scéna, v níž Svatá sedí na terase a kolem ní odpočívají plameňáci, byla skvostná. A stejně takové byly i všechny ty okamžiky, kdy se hlavní hrdina jen tak prochází různými místy a nechává promlouvat své němé okolí. Kdybych měl shrnout, o čem film je, použil bych citát, který se v něm několikrát objeví: „Vše je jen trik“. Umění je trik, láska i krása také a on i život sám je také jen přeludem, co jednou pomine. Svět římské smetánky, večírků, uměleckých instalací, dokonalých historických budov je ve Velké nádheře podmanivou freskou, která není jen kulisou pro bezduché filosofování na téma oné pomíjivosti. Film se dotkne mnohých dalších motivů, vždy však s nadhledem a vždy s určitou mírou sdělnosti. Kolem a kolem byl tohle jeden z nejlepších filmů o hledání smyslu existence a podstatě umění, jaký jsem kdy viděl. Byla to vlastně taková kniha. K literatuře měl totiž velmi blízko různými odkazy či jmény postav. Není to nejkomplikovanější snímek na světě, určitě existuje velké množství hlubších dramat (která jsou však dost často nudně sterilní), ale tenhle mě svou pestrostí a plasticitou zcela pohltil. ()

futislav 

všechny recenze uživatele

Perfektní kamera a střih, bizarní obrazy a pod tím vším rekapitulace toho, co má v životě vlastně smysl, kam kráčí moderní umění a co všechno člověk v životě nestihl. Jedna hvězda za záměrnou rozvláčnost některých scén, kdy se autor bezděčně dostává do pozice, kterou kritizuje. Kdyby se vynechalo tak dvacet minut záběrů, kterými se snaží film zdůraznit už jasné věci, byla by to pecka, ()

vladi3 

všechny recenze uživatele

Velka nadhera je vizual filmu... Je to nieco neskutocne... Az tak, ze som sa v tom celom nejako stratila a prestala vnimat "dej"... Bez toho uzasneho vizualu by som film ani nedopozerala... Skoda, mala som vacsie ocakavania... ()

remotrumpet 

všechny recenze uživatele

Nestáva sa mi to často, že po prvých desiatich minútach filmu dávam plnú paľbu, ale toto je DOKONALOSŤ po každej stránke. Takže inšpirovaný "Dnes večer urobím dve veci : zjem polievku a zatrtkám si."✓ ()

DrifterSoul 

všechny recenze uživatele

S "La grande bellezza" mám (přes obrazovou hostinu a výtečnou kameru) velký problém. Je rozsáhlou směsí únavného filozofování a existenciálních úvah o smyslu a naplnění života.  Naopak záběry Říma jsou nádherné. Závěrečná plavba pod mosty na Tibeře k  Andělskému hradu vyloženě potěšila. Suma sumárum: přes některé moudré, pozitivní momenty je tenhle arthouse film o prázdnotě něčích životů docela depresivní záležitost. ()

january 

všechny recenze uživatele

Viděno podruhé po čtyřech měsících v pražském Světozoru a pořád skvělé. I když už to bohužel postrádalo tu úžasnou atmosféru Velkého sálu, kdy se u závěrečných titulků nepohnul jediný divák. Rozhodně je to film pro velké plátno s kvalitním ozvučením. ()

pretorij 

všechny recenze uživatele

Krasny obraz nakresleny osklivymi barvami a podepsan uzasnou hudbou. Po dlouhe dobe snimek, u ktere se da jeste i po odezneni sahodlouhych titulku dlouho premyslet. Dokonale poskladany mix fantasknich obrazu do celkoveho dojmu. To neni film, ale basen. Basen, ktera jednoho otravi a druheho povznese. ()

tomkat 

všechny recenze uživatele

Film, kde téměř cokoli vytknete ději, vytýkáte to v ten moment i sami sobě. Silná studie (ne analýza!) lidství a lidí - a že vás to občas bude bolet... Jedno z děl, které by bylo nejlíp vidět napřed když je člověku 20, pak ve 40 a v 60 - vsadím se, že pokaždé bude jinak zajímavé. Čtvrtou hvězdičku dávám za nenápadně úžasné "okamžiky té velké nádhery" (však si jich všimnete sami), a za velmi dovedně zachycenou atmosféru podvečera - vyhmátnout to typické světlo nemůže být jen tak. P.S.: I když se tak trochu tváří, film není o Římu - a přes pár trefných hlášek a scén ani o církvi či politice: a tady je to dobře. UPDATE po deseti letech: ani po třech zhlédnutích nad tímhle nepřestávám žasnout - je to film umělecký, nedějový, ale obrovsky lidský a o lidi se zajímající. No a navíc: opravdu vám chce předat tu velkou nádheru života a světa kolem nás, která tu přes všechny jeho mizérie je. Jen je potřeba vidět a poslouchat. Mimochodem: už to, že i dnes pořád tenhle kousek občas dávají v kinech, mluví samo za sebe. ()

minonka12 

všechny recenze uživatele

Dvěma slovy prostě velká nádhera. Na Toniho Servilla bych se mohla dívat a poslouchat ho ještě další dvě hodiny. Několik scén, které ve mně zůstanou ještě hodně dlouho. Po dlouhé době "velký film". Tečka. ()

piggee 

všechny recenze uživatele

Vytvarne a emocne krasne podany film, ktory s lahkostou a sarkastickym nadhladom paroduje mestsky zivot. K tomu napomaha fantasticka kamera. Film, ktory vobec nemusi byt ukecany a dokaze povedat tak vela. Zatial u mna film roka 2014. A bud to pochopis a si to uzijes, alebo nepochopis a hejtujes... ()

pornohavo 

všechny recenze uživatele

Na tento film netreba pozerať ako na film, lebo je to umelecké dielo. Nádherný epos, obraz života nasnimany neskutočnou kamerou s krásnymi obrazmi, perfektnymi strihmi a skvostnymi hereckými výkonmi. Kto bude čakať komédiu bude sklamaný, kto však hľadá krásu a hlboké myšlienky o živote, jeho zmysel a význam lásky, dozvie sa veľa ... Krása :) ()

RADX1 

všechny recenze uživatele

Jednou za čas si velice rád pošmáknu na tomto žánru. Tento kousek vypadal víc než nadějně a i já jsem byl přes pár drobných detailů po určitou část díla velmi spokojen. Ale pak se objevilo až moc částí k domyšlení. Potažmo nejdříve je divák přiveden do okamžiku kdy váhá nad realitou, načež následně je víceméně ujištěn o reálnosti, aby posléze byl konfrontován s tím, že to opravdu realita nebyla. To často vede člověka k zamyšlení, že buď je takový "hňup" že to hned nepochopil a nebo se jedná o skvostné dílo o čemž ho přesvědčují jiné výborně zvládlé artové části filmu. Pro mne ani jedno ani druhé a k dokonalosti tomu chybí více než se zdá. 67% ()

Související novinky

Kino Světozor slaví Patnáct let

Kino Světozor slaví Patnáct let

14.05.2019

Čeká vás velká nádhera a trochu i melancholie. Kino Světozor dostane občanku a oslaví to filmovou přehlídkou Patnáct. Během týdne od 24. do 30. května uvede 15 největších hitů i srdcovek týmu, který… (více)

Startuje zimní přehlídka Best Film Fest

Startuje zimní přehlídka Best Film Fest

10.12.2015

Pražská kina Atlas, Evald, Lucerna a MAT pořádájí od 10. do 16. prosince tohoto roku BEST FILM FEST, týden nejúspěšnějších a divácky nejnavštěvovanějších filmů druhé poloviny roku 2015 za jednotné… (více)

22. Dny evropského filmu

22. Dny evropského filmu

03.04.2015

Hlavní část letošního ročníku festivalu proběhne v Praze 9. - 16. 4. v kinech Světozor, Lucerna a Royal, v Brně pak ve dnech 17. - 20. 4. v kině Scala. Ozvěny Dnů evropského filmu se budou konat v… (více)

Itálie na nic nečeká

Itálie na nic nečeká

29.06.2014

Především díky senzačnímu mezinárodnímu úspěchu Velké nádhery se dostává italské filmové produkci v posledním roce velké pozornosti, důvěry sponzorů a zástupci domácí scény se snaží, aby tento úspěch… (více)

Reklama

Reklama