Kamera:
Frank PassinghamHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Ewan McGregor, Tilda Swinton, Christoph Waltz, Ron Perlman, David Bradley, Cate Blanchett, Finn Wolfhard, John Turturro, Tim Blake Nelson, Burn Gorman (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Nádherný hudební film, ve kterém oscarový filmař Guillermo del Toro pomocí fázové animace znovu vypráví příběh slavné dřevěné postavičky. (Netflix)
Videa (6)
Recenze (216)
Ukňourané, ukřičené, utahané a uřvané, exaltované, vyděračské a polopatické, bez přirozeného humoru (samolibé intelektuální narážky, např. na Schopenhauera, filmové odkazy, např. na Frankensteina ad., sem nepočítám) a nadhledu ve vypjatých situacích, čili permanentně trapné k ošívání se všude tam, kde by to mělo být přirozeně dojemné. Znovu se mi potvrzuje, že del Toro prostě neumí pracovat s emocemi sofistikovaněji než ode zdi ke zdi, postavy si musí explicitně říkat tatínku miluji tě, nebo nenávidím tě synu a už nejsi můj syn, a že neumí pracovat s temnotou, strachem ani zlem, stejně jako s láskou nebo přátelstvím lépe než plakátově a ilustrativně, v plochých frázích doprovozených uslzenými obrázky, a že je to evidentně jeho nezpracované téma - že se sám k emocím prostě nedostane jinak než zprostředkovaně přes dutá a nabubřelá klišé. Ostatně už to, že zlo si ztělesňuje prostřednictvím do frází vyluhovaného nacismu, je hodně zastydlé a nefungovalo to už ve Faunově labyrintu před řadou let. *** S dospělými i dětmi se mi víckrát potvrdilo, že mnohem lépe - až do morku kostí letos sahal do emocí a jejich zdrojů Kocour v botách - velice přesvědčivý strach ze smrti nebo strach o blízké přátele a učení se, jak se kvůli druhým a pro ně stávat lepším a ze sólistů se stávat spojenci - přesně to, co del Toro v Pinochiovi vůbec nezvládl), a mnohem lepší a pro děti (desetiletý kluk) přijatelnější byla i Mathilda Roalda Dahla, a to je co říct. Tohle jsme strhali sborově. (S O., Lí, Radimem a kluky na B12). *~ ()
Jestli se z tohohle filmu nestane klasika, tak už ničemu nerozumím. Guillermo del Toro udělal ze svého vysněného Pinocchia div ne druhý Faunův labyrint, takže je to sice stále pohádka, ale tak dospělá, jak jen to šlo. Z hlavního dřevěného hrdiny je vlastně takové roztomilé frankensteinovské monstrum, děj se posunul do mussolliniovské Itálie, přibyly postavy, příběhy, souvislosti... A naprosto odzbrojující mytická stvoření od lesních duchů přes víly života a smrti po tlející zajíce. Vypadá to nádherně a myslím, že nic na pohled krásnějšího dlouho neuvidím, ale hlavně to má srdce, dokáže to pobavit i dojmout jako máloco. Kromě del Torovy fantazie také zásluhou hudby Alexandra Desplata a hvězdné herecké sestavy. Vidět to tak v kině! ()
S Pinocchiem se v posledních dvou letech rozthl pytel a verzí o dřevěné oživlé loutce jsem viděla nespočet. Celkově mě příběh Pinocchia nikdy moc nebral a nezaujal, takže jsem od této verze moc nečekala. O to mé překvapení bylo větší, když se mi tahle verze líbila ze všech nejvíce. Líbí se mi, že Guillermo příběh pozměnil, takže neuvidíme stále to samé, co jsme mohli vidět v jiných verzích, ale věnuje se i vážnějších tématům jako válce a Mussolinim, která se do příběhu hodí a oproti známému klasickému příběhu to skvěle oživí. Musím ale říct, že ze začátku jsem měla velký problém si zvyknout na hlas Pinocchia, přišel mi až moc ukřičený, otravný, uvažovala jsem, že to i vypnu, protože se to nedalo poslouchat, ale vydržela jsem. Postupem času se to zlepšilo, ale první půlka je vážně nervy drásající. ()
V roce 2022 se milovníci klasických pohádkových příběhů dočkali hned dvou adaptací vyprávění o dřevěné loutce, která se touží stát skutečným chlapcem. Nová disneyovská verze nebyla žádná sláva, takže del Toro z tohoto souboje vyšel jako vítěz. Nebudu skrývat, že příběh Pinocchia nepatří k mým oblíbeným a hlavní hrdina mi nikdy nebyl nijak zvlášť sympatický. Na tomto filmu oceňuji zajímavé propojení s druhou světovou válkou a důraz na větší psychologii postav (řezbář Geppetto ztratí během první války syna a upíjí se žalem atd.), čímž je zároveň jasné, že tento animák není určen pro nejmenší diváky. Jako "dospěláka" mě ale trochu otravovaly muzikálové výstupy a také téměř dvouhodinová stopáž. ()
Pohádka, která má v sobě řadu "dospěláckých" témat z nichž nejlepší se mě zdálo to o životě a umírání. GdT je skvělý vypravěč a ještě lepší vizuální mistr, takže film je zajímavý od začátku do konce. Trošku jsem se bál toho slova "muzikál" naštěstí se tam snad 3x zazapívá a to je všechno, takže i tohle bylo OK. ()
Galerie (24)
Photo © Netflix
![Pinocchio Guillerma del Tora - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/166/927/166927970_20be6d.jpg)
Zajímavosti (14)
- Pinocchio v podaní Guillerma del Tora ukazuje, že veľký nos neoznačuje klamára, ale v tomto prípade označuje predovšetkým silný charakter. (Biopler)
- Spolurežisérom snímky je Mark Gustafson, ktorý sa vyslovene špecializoval na animáciu. (Biopler)
- První animovaný film režiséra Guillerma del Tora. (Claw)
Reklama