Reklama

Reklama

Klaus Maria Brandauer v roli slavného jasnovidce, který věští Hitlerův vzestup k moci. V posledních dnech první světové války zjistí četař Klaus Schneider, že má dar silné empatie a svou sugescí dokáže ovlivňovat druhé lidi. Po uzavření míru se rozhodne, že hypnotické schopnosti využije k veřejnému vystupování. Zvolí si umělecké jméno Erik Jan Hanussen a vystupuje jako hypnotizér ve vlastním kabaretním pořadu. Sklízí obrovské úspěchy a brzy získává pověst výjimečné osobnosti. Zostřující se politické konflikty a běh dějin ale zapletou Hanussena do svých sítí. Když předpoví Hitlerovo volební vítězství, stává se proti své vůli nástrojem nacistické propagandy. Brzy následuje série osudových událostí, nakonec se jasnovidcem předpověděná pravda nehodí ani nacistům... Závěrečný snímek z volné trilogie Istvána Szabóa (do níž patří ještě tituly Mefisto, Plukovník Redl) nepřestává fascinovat ani tři čtvrtě století po smrti legendárního jasnovidce. Z jeho životních osudů vycházeli tvůrci jen částečně. Hlavní roli pozoruhodným způsoben ztvárnil Klaus M. Brandauer, kromě něj tu uvidíme i Bergmanova oblíbeného herce Erlanda Josephsona v postavě Hanussenova přítele a psychiatra Dr. Bettelheima, Jiřího Adamíru, který ztělesnil postavu předního demokratického politika Výmarské republiky Rattingera. Kameraman Lajos Koltai svým vizuálně působivým stylem navozuje atraktivní prostředí lepších středoevropských kruhů dvacátých a třicátých let minulého století. (Česká televize)

(více)

Recenze (76)

easaque 

všechny recenze uživatele

životní příběh o slavném iluzionistovi mi nepřišel moc záživný. Režisérské pojetí bylo hodně strohé, nenápadité a křečovité a nevybočovalo z kolejí filmů té doby od velkých režisérů. Sice jsem vydržel až do konce, ale neužil jsem si to až tak a vysledné slabší tři hvězdy o mé náladě vypovídají dostatečně. Prostě film není zase špatný, ale nedokázal zakrýt patos, který z něho čišel. [ PŘÍBĚH: 2 /// NÁLADA: 1 /// ART: 1 /// STYL: 2 /// CASTING: 2 (3*MAX) ] ()

MikO_NR_1909 

všechny recenze uživatele

Hanussen pojednáva jasnovideckú víziu globálnej katastrofy hneď niekoľkými spôsobmi. My, priemerne znalí z historických prameňov máme možnosť detailne nazrieť k spoločenským pomerom, aké predchádzali činom národa osvieteného démonom. V tomto smere je Brandauer podobne hypnotickým a podobne nebezpečným, napohľad šarmantným džentlmenom s nevyspytateľnými sklonmi ako R. Hrušinský v Spalovačovi. Myslené nebezpečne kladným. Formálne hľadisko je priezračne hmlisté : denným svetlom, skleslou krivkou občianskej náladovosti, predkrízových pomerov a luciferskými fígľami jednoduchých predpovedí. Všimnite si očný kontakt v dialógoch, Szabó v nich dokázal poňať problematiku naozaj verne, bez dákych jednoduchých návodov, ktoré by okolie vzhľadom k diferenciálne inému sebaurčeniu tak veľmi potrebovalo. ()

Reklama

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Jakožto vrchol Szabóvi-Brandauerovi volné trilogie stmeluje Hanussen obloukem období Rakousko-Uherska a Třetí říši. Vzhledem k době, o které pojednává, a způsob, jakým je film vyprávěn, je mi filmový Hanussen nejbližší. Poválečná dekadence v rozpuku a její následné vytlačení novými estetickými kritérii nepřestává fascinovat. Nyní je také Brandauer obklopen zajímavějšími tvářemi, například Györgym Cserhalmim nebo Jiřím Adamírou, takže není tak nutné prožít jen další Brandauerovo sólo. A konečně záhadný opar, kterým je reálná osoba moravského Žida Hermanna Steinschneidera (1888-1933) zahalena, dává největší příležitost ke snovým zážitkům. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Hanussen je třetím filmem volné trilogie - předcházely mu snímky Mefisto a Plukovník Redl. Mám pocit, že to podstatné už István Szabó ve svých předchozích titulech a v Hanussenovi se do značné míry jen opakuje. Brandauer je stále skvělý, ale scénář je z mého pohledu o kousek slabší. Snad je to i tím, že dobu nástupu fašismu mám důkladně zmapovanou z jiných filmů a scénář se odklonil od skutečných osudů známého jasnovidce pro mě obtížně stravitelným způsobem. Celkový dojem: 65 %. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Szabovi sa podobne ako v Mefistovi podarilo podať divákovi, presýteným množstvom filmov o nacizme, túto látku veľmi neotrelo. Tieto dva filmy sú si veľmi podobné. Divadelným javiskom, hercami, dusnou atmosférou, ktorá je vytváraná dialógmi a absenciou násilia na plátne. Rovnako, ako v Mefistovi, je tu zobrazená iba jedna poprava. Hanussen je metaforou nacistickej hypnotickej manipulácie más, jeho paralela s Hitlerom je vyjadrená prostredníctvom jeho fotiek, ktorým bol Hanussen nedobrovoľným predobrazom. Narodili sa v rovnaký deň v rovnakej krajine, objavili sa z ničoho nič. Taktiež sa režisérovi podarilo divákovi osvetliť na pozadí spoločenskej situácie Nemecka dôvody, prečo sa mohol takýto režim dostať tak ľahko k moci. Okrem opäť geniálneho K.M.Brandauera našinca poteší účasť Jiřího Adamíru. ()

Galerie (20)

Zajímavosti (5)

  • Postava Hanussena byla inspirována česko-rakouským židem Hermannem Steinschneiderem který předstíral šlechtický dánský původ. (Haniczka)
  • Českou stopu ve snímku zanechal herec Jiří Adamíra, který ztvárnil předního demokratického politika Výmarské republiky Rattingera. (Olík)

Reklama

Reklama