Reklama

Reklama

Le Mans '66

  • USA Ford v Ferrari (více)
Trailer 5
Drama / Životopisný / Sportovní / Akční
USA / Francie, 2019, 152 min

V roce 1959 je Carroll Shelby (Matt Damon) na absolutním vrcholu, vyhrál nejtěžší motoristický závod na světě 24 hodin Le Mans. Po největší triumfu tohoto neohroženého Texasana přijde drtivá rána – lékaři odhalená srdeční vada mu znemožní pokračovat v závodění. Shelby tak začíná novou kariéru jako velmi vynalézavý konstruktér. Spolupracuje s týmem, do nějž patří i vynikající zkušební jezdec a britský šampión Ken Miles (Christian Bale). Miles je nejen špičkovým závodníkem oddaným své rodině, ale je také nesnesitelně arogantní a naprosto neschopný jakéhokoliv kompromisu. A právě tento tým automobilových šílenců si najme Henry Ford II, aby pro jeho automobilku navrhli a postavili dokonalé závodní auto. Ford se totiž rozhodně, že se pomstí Enzo Ferrarimu, za to, že nakonec odmítl domlouvané spojení své automobilky s Ford Motor Company. Vozy stáje Ferrari vítězí na okruhu v Le Mans nepřetržitě od roku 1960 až do roku 1965. Shelby, Miles a jejich malý tým jsou odhodláni tomu učinit s pomocí vozu Ford GT40 rázný konec. Proti nim stojí neporazitelné Ferrari, fyzikální zákony i jejich vlastní osobní démoni. Navzdory překážkám a omezením, které jim do cesty hází i samotný Ford, musí vyvinout revoluční vozidlo, které převálcuje každého konkurenta. Jejich úsilí si ale vybírá nemalou daň – těmto odvážným mužům to ale za vítězství stojí. (Cinemart)

(více)

Videa (21)

Trailer 5

Recenze (1 061)

misterz 

všechny recenze uživatele

Minimálne sa to vyrovná Rivalom (2013) ak nie viac. Dynamické, napínavé tak až sa vám gumička od trenírok začne sama krútiť, pútavé... A k tomu famózny Bale, ktorý si kradol pre seba všetku moju pozornosť. No stálo to za to. Nuž, nie darmo sa hovorí, že tie najlepšie príbehy píše život sám. Tiež o tom, že niekedy dokáže zabíjať aj vášeň. Jasný plný zásah, pre mňa rozhodne prekvapenie, pretože nemám rád pretekárske filmy, formule a pod. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Ještě pár let nazpátek by to asi nikdo neřekl, z Jamese Mangolda se ale pomalu stává pravděpodobně jeden z nejzajímavějších režisérů současného Hollywoodu. Režisér zdařilé biografie Johnnyho Cashe s Joaquinem Phoenixem v hlavní roli Walk The Line, fajn akcňáku s Tomem Cruisem a Cameron Diaz v hlavních rolích Zatím spolu, zatím živí, těžce nedoceněného super Wolverina v japonských kulisách a především mistrovského Logana. Mangold se od té doby točil kolem spin-offu Boby Fetta ze světa Star Wars, který byl ale ve finále zrušen a ani spin-off X-23 z Logana se po odkoupi Foxu Disney a návratu práv X-Menů k Marvelu ve finále asi nikam nepovede. Mangold přesto zvládl jeden film natočit a jestli se po Loganovi říkalo, že mohlo jít jen o náhodu a Mangold skutečně nemusí být tak talentovaný tvůrce, po Ford v Ferrari nebo také v českém překladu známém jako Le Mans '66 jsou ale pravděpodobně pochyby definitivně v tahu a Mangold dodal jeden z nejlepších, nejdravějších a především nejstylovějších filmů roku, kterému nechybí pořádná auta, dva styloví dva hlavní hrdinové a především to pořádné chlapácké srdíčko. Mangold nakonec zrežíroval film natočený podle skutečné události, který se odehrává v roce 1966 a pojednává o tom jak se americká firma Ford rozhodla porazit italskou firmu Ferrari. Obě velké výrobny aut, zároveň ale s jinou kulturou, přístupem k obchodu a především stylu v závodění. Zatímco Enzo Ferrari byl opravdu v srdci závodník, Henry Ford II byl opravdu jen byznysmen. A zatímco Ferrari i na závodech trávil veškerý čas, Ford neměl problém si během závodu po chvilce odletět a vrátit se až těsně před koncem závodu kdy už se dal odtušit výsledek. A vzhledem k ikoně jakou Ferrari v závodění představovala se zdálo zcela směšné aby mu nějaký Ford najednou vytřel zrak. Henry Ford II se o to ale pokusil, protože se na americkou hrdost nikdy nesahá a proto najal bývalého závodníka Carrolla Shelbyho, který přibral i svého přítele Kena Millese, který ve finále působil jako divoká karta celého Fordu a sehrál v oněch Le Mans '66 velmi důležitou roli. A Mangoldovi se povedlo vzít už tak šťavnatý námět, film má ve finále 152 minut a tvůrcům se povedlo to, že celý film působí jako opravdu zběsilé auto, které nikdy nezačne brzdit a funguje neskutečně. Ford v Ferrari je natočený na 70 mm film. Řadový divák těžko rozezná rozdíly mezi filmovou surovinou a digitálem (schválně kolik z vás teď ví o čem mluvím?), člověk, který ale zbožňuje ono kouzlo filmové suroviny a rochní se ve filmech, které jsou i v 21. století točeny místo digitálu na film bude Le Mans '66 milovat. Skrz samotnou obrazovou stránku film vypadá nádherně (závody jsou občas přímo z pohledu řidiče a je to žrádlo!), onen fakt přítomnosti 70 mm ale dodává ještě o ždibec lepší a autentičtější efekt. Mangold si ale především sehnal parádní hlavní hereckou dvojici- Matt Damon a Christian Bale jsou totiž geniální. Damon mě potěšil jak už dlouho nic- Will Hunting, James Ryan nebo Jason Bourne je jednou neměl poslední dobou na nějak dobré filmy nebo nějak dobré role (camea v Thor: Ragnarok nebo Deadpoolovi 2 nepočítám) a je potěšující, že je očividně zpátky v plné síle. Damon si Shelbyho neskutečně dává a především mu jeho postava a scénář dává příležitost se herecky vyřádit. Damon tak dohrává jen na fakt, že je v tomhle filmu ještě Christian Bale! A má výraznější roli! Pravděpodobně můj stále nejoblíbenější Batman je jedna z hereckých eses, která navíc nemá problém kvůli roli extrémně zhubnout (viz tento film nebo třeba Fighter za kterého má Bale Oscara) a nebo pořádně přibrat (viz Špinaný trik nebo nedávný Vice za kterého si Bale v roli Dicka Cheneyho odnesl Oscarovou nominaci). Hned poté co přibral na roli bývalého ex-prezidenta USA musel zase rychle zhubnout do formy Kena Milese a kromě váhy se do role především totálně ponořil. Bale si roli vyloženě užívá a divák mu věří úplně vše. Bale zde předvádí jeden z nejlepších hereckých výkonů letošního roku a doufám, že nadále nezanevře na podobné projekty s podobně zajímavými charaktery. Třetí hlavní hvězdou filmu poté není fajn Jon Bernthal jako člen Fordu Lee Iacocca, který přijde na onen plán jak položit Ferrari na lopatky ani roztomilý Kenův syn Pete v podání Noaha Jupea (každý pohled do jeho tváře když je jeho otec v závodech zrovna na koni a vyhrává působí neskutečně přesvědčivě a jde o věrohodný dětský herecký výkon) ale až Kennyho žena v podání Caitrióny Balfe. Balfe si svým podáním Milesovy ženy krade každou scénu pro sebe a jedná se o ideální typ postavy, která je ženou hlavního hrdiny ale není ve filmu navíc a má své logické opodstatnění. Na Ford v Ferrari je strhující to, že krom automobilových scén to celou dobu vře i tam kde by člověk nečekal. Pracovní a osobní konflikty, které totiž předcházeli celým závodům Le Mans ''66 jsou totiž ve finále i přece jen zajímavější než to co se stalo na závodech kde sice padali rekordy a výsledek byl jiný než většina čekala, reálně jsem se ale kochal tím jak mi Mangold zvládne skvěle prodat spousta momentů, které reálně působí strašně jednoduše ale Mangold si s nimi strašně vyhraje. Ford v Ferrari tak krom závodního filmu dokáže chvílemi fungovat i jako rodinné drama a těží ve finále především z těchto momentů o Milesově rodině a ještě výrazně více z přátelství Shelbyho a Milese. A především se na to fakt krásně dívá- O oné kameře z pohledu řidiče auta už jsem mluvil a ve finále se prostě nedá popsat jak parádně to funguje. Zároveň během filmu zní famózní soundtrack od Marca Beltramiho a Bucka Sanderse. Během akčních/závodních scén nebyl použit ani kousek CGI, všechno je to reálné a boží. Zároveň jakmile se Miles dostane za volant tak je snadné o něj mít velký strach. Miles je totiž parádním hlavním hrdinou a s těmi se má soucítit i když jsou to trochu divoké karty. Ve finále opravdu parádních 152 minut kdy film nesešlapne z brzdy a z onoho příběhu, který napsal sám život vytěžil opravdu mnoho. Skvělá hlavní dvojice, super vedlejší postavy, boží hudba, boží praktické efekty, krásná kamera na 70 mm a především v posledních minutách neskutečná emoční kanonáda. Mangold skutečně dodal jeden z nejlepších filmů roku a nemůžu se dočkat až ho uvidím podruhé. A snad v IMAXU! () (méně) (více)

Reklama

Fiftis 

všechny recenze uživatele

Christian Bale, Jon Bernthal aj Matt Damon tu predvádzajú absolútne sústredené herecké výkony, majú však obrovskú výhodu v tom, že hrajú aj veľmi zaujímavé postavy. Ich vzájomné dialógy ich nútia ísť tvrdo za svojím cieľom - vyhrať závody. A tie sú samozrejme na tomto celom to najlepšie. Popri niekoľkých testovacích a tréningových častiach dostaneme aj veľmi výživné 45 minútové!! finále, ktoré sa režisér rozhodol natočiť s použitím čo možno najmenej vizuálnych efektov. Všetko je tu naozajstné a tvorcovia robia všetko pre to, aby ste si to mohli užiť, takže odporúčam na Le Mans '66 vyraziť do sály, prípadne si to pustiť tiež na stene cez projektor s čo možno najlepším zvukom, pretože keď sa roztúrujú motory závodiakov a vy sa nervózne zarazíte do sedačky, je to úžasný pocit. Filmy o pretekaní majú niečo do seba aj pre divákov, ktorí autá nemajú až tak v obľube. Rev motorov, spálené gumy, dokonalé sústredenie pretekárov a absolútny adrenalín skrátka dokáže strhnúť. A nakoniec vlastne nie je veľmi dôležité, či tu teraz hovoríme o realistických Rivaloch, kde mala rovnako priestoru psychológia hrdinov aj ich súboje na trati, alebo nejakom Rýchlo a zbesilo, v ktorom hrdinovia bojujú uprostred diaľnice s tankom alebo naháňajú ponorku na zamrznutej Sibíri. Z obrázkov okolo ste asi poznali, že Le Mans '66 patrí skôr do tej prvej kategórie, napätie a akciu si u tejto snímky však užijete možno viac, ako u akéhokoľvek filmu, kde sedí za volantom Vin Diesel. ()

mzss1 

všechny recenze uživatele

(80%) Viděno v kině. Le Mans ’66, který měl být původně nazýván Ford v Ferrari je určitě právem skvělý a mimořádný film. Dle trailerů jsem se rozhodně těšil. A ani to zde nehodlám přirovnávat k Rivalům. Určitá podobnost zde je, ale tak jako tak je toto pojato svým způsobem a některé prvky se prostě od Rivalů liší. Plný počet hvězd dát nemůžu, přeci jen to ve mně ve výsledku nezapůsobilo jako nějaká extra bomba, ale to neznamená, že jsem si film neužil. Prakticky zde nemůžu nic výrazného vytknout. První polovina snímku je taková pozvolná, ale rozhodně nenudí. Seznamujeme se tu s postavami, které především tvoří ústřední dvojice Matt Damon a Christian Bale. Matt Damon je zde dobrý, jeho role mu sedla, ostatně jako vždy. Zato Christian Bale byl zde nejlepší. Rozhodně nepřehrával, hrál přirozeně a jeho osobnost byla prostě originální. Jon Bernthal mě zde až tak nebavil, jeho úlohu by zvládl snad i jiný herec, fakt se sem nehodil – ne, že by mi vyloženě vadil, ale i tak. Ostatní herci bez připomínek. Hudba byla taková sportovní, především k závodům se hodila. Nevím, jestli bych měl tento prvek nějak vytknout, ale přišlo mi to tak trochu chvílemi chladné. Jako nevadilo mi to. Zase oceňuji fakt, že zde rodina, manželky, nějaké tragické události a tohle všechno zde nebylo či to bylo omezeno na minimum. Nejsem machr přes auta, ale pravé fanoušky aut si myslím tento film potěší a právě proto chápu, že to má tak obří hodnocení. Veškeré konverzace a odborné termíny motorů, převodovek apod. – toho zde máme požehnaně. A co se týče závodů nebo i zkušebních jízd – tak to je technicky přímo dokonalé a perfektně natočené. Takže v té druhé polovině filmu jsem chvílemi málem nedýchal. 152 min je dlouho, ale zde mi to docela uteklo rychle. Jak říkám, nesrovnávat to k RIVALŮM – to byl klasický film plný emocí a všemožného klišé okolo toho. Tohle byl vyloženě film o autech, kde určitě nějaký ten cit zafiguroval, zejména na konci, kdy se Bale v jedné scéně rozhodne, že svou pýchu a hrdost odloží stranou. Víc bych to tentokrát neokecával. Ne každému to sedne jako bomba, ale pro pravé fanoušky a znalce aut je tohle to pravé ořechové. Najde se tu i pár odlehčených a komediálních scén – některé byly výborné a některé bych zase vynechal. Nicméně, je to film, který si ještě někdy víckrát pustím. Já se bavil dobře. ()

Galerie (59)

Zajímavosti (51)

  • Pro celou Evropskou unii a i některé další státy nebyla schválena práva na používání originálního názvu filmu Ford v Ferrari. Název odpovídající charakteru filmu nejprve český distributor změnil na „Na plný plyn“, aby se na základě tlaku fanoušků posléze přiklonil k druhému alternativnímu názvu Le Mans '66. Distributor mimořádně k fanouškům vyslal i oficiální vysvětlení, aby se vyjádřil k poměrně vášnivé diskuzi pod českými trailery. Informace o souboji mezi automobilkami Ford a Ferrari se objevuje ve sloganu filmu, kde ji z právního hlediska smí distributor použít. (TotalFilm.cz)
  • Ve skutečnosti Ford nejel první závod v roce 1965, ale již v roce 1964. Ani jedno auto nedojelo. Stejně tak se stalo i v roce 1965. (Tony.cs)
  • Když režisér James Mangold přesvědčoval Christiana Balea, aby vzal roli Kena Milese, tvrdil mu, že je úplně stejný, že je to postava přesně jako on. Bale na to řekl: „To jako myslíš, že jsem stejný debil a nikdo mě nemá rád?“ (raininface)

Související novinky

Mangold píše Star Wars i Swamp Thing

Mangold píše Star Wars i Swamp Thing

08.04.2023

Včera bylo během úvodního ceremoniálu Star Wars Celebration oznámeno, že režisér Logana či Ford vs. Ferrari James Mangold natočí vlastní Star Wars. Snímek s názvem Dawn of the Jedi bude vyprávět o… (více)

Závodní drama s Bradem Pittem kupuje Apple

Závodní drama s Bradem Pittem kupuje Apple

04.01.2022

O chystaný závodní film s Bradem Pittem (Tenkrát v Hollywoodu) v hlavní roli a Josephem Kosinskim (Top Gun: Maverick) za kamerou se v Hollywoodu svedla obří bitva, takřka všechna velká studia a… (více)

O závodní film s Bradem Pittem je velký zájem

O závodní film s Bradem Pittem je velký zájem

05.12.2021

Blíží se nám další velký závodní film a tentokrát si v něm hlavní roli zahraje Brad Pitt (Tenkrát v Hollywoodu). Jakmile se navíc slovo o projektu dostalo ven, strhla se o něj velká aukční bitva mezi… (více)

Hugh Jackman v biografii Ferrariho?

Hugh Jackman v biografii Ferrariho?

21.06.2020

Režisér Michael Mann (Nelítostný souboj) chystá biografii slavného zakladatele automobilky Ferrari Enza Ferrariho už dobré dvě dekády. Nyní se ale zdá, že by se konečně mohlo brzy začít točit. O… (více)

Reklama

Reklama