Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V padesátých letech minulého století je C.S. Lewis (Anthony Hopkins) uznávaný spisovatel a profesor. Nikdy se neoženil a vede poklidný, uzavřený a kultivovaný staromládenecký život. Ten však rázem vezme za své, když potká energickou básnířku Joy Greshamovou (Debra Wingerová). Joy je odvážná rozvedená Newyorčanka, která si nebere servítky, a jejíž ostré a racionální postoje Lewise překvapují. Když nečekaně vtrhne do spisovatelova světa, šokuje jeho společníky a probudí v něm hluboké city, o kterých sice psal, ale nikdy je nezažil. Lewis začne této ženě pomalu otvírat své srdce a jejich láska zboří hradby jeho uzavřeného světa. Ale život plyne v křehké rovnováze a Lewis je nucen čelit zdrcující pravdě – srdce zaplavené velkou láskou je také otevřené velké bolesti. (Cinemax)

(více)

Recenze (107)

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

"Bolest je Boží megafon v tomto hluchém světě.".... "Bolest nyní je součástí příštího štěstí" C.S.Lewis byl pro mě až doposud především spisovatel a autor Letopisů Narnie, jsem proto moc rád, že jsem se díky tomuto filmu setkal s Lewisem coby člověkem. Některé komentáře zmiňují, že mezi filmem a skutečným životním příběhem C.S.Lewise jsou určité rozdíly. To nemohu zcela posoudit. Přesto mi přijde, že to hlavní se lze z tohoto filmu o "člověku Lewisi" přeci jen dozvědět. Sledovat onu proměnu zatrpklého profesora vyžívajícího se v přednášení mravokárných vět o bolesti v bytost plnou láskyplného citu bylo něco úchvatného a Anthony Hopkins to celé ztvárnil zcela věrohodně. Stejně tak jsem si užíval všech těch jiskrných dialogů (zejména v první části filmu) mezi oběma hlavními protagonisty. Postava Joy Greshamové se svou někdy vskutku pěknou "vyřídilkou" mi byla veskrze sympatická a vlastně se i trošku divím, že se do ní C.S.Lewis nezamilovat mnohem dříve. Ale pokud ten průběh jejich vztahu popisovaný filmem je jen trošku postavený na skutečnosti (což předpokládám že je), pak celý ten jejich příběh jen hezky ilustruje onu Lewisovu filosofii o bolesti coby božím prostředku k tomu nás učinit lepším. A v tomto směru mě z poselství tohoto filmu lehce mrazí. ()

Markussis 

všechny recenze uživatele

Specifické kouzlo herectví Anthony Hopkinse je naprosto ojedinělé. Myslím, že neznám žádného tak vynikajícího herce tohoto typu. Herectví tohoto pravého anglického gentlemana spočívá v jeho kultivovaném a naprosto důstojném projevu a také v jeho neuvěřitelném citu pro své filmové nebo i divadelní role. Jeho minimalistické herectví má snad všechny ctnosti, které lze vyjmenovat. Ano viděl jsem filmy s Anthony Hopkinsem, které byly méně vydařené. Ovšem nikdy jsem ve filmu neviděl hrát tohoto brilatního herce průměrně. Ke všem svým rolím přistupuje s obdivuhodnou pokorou a disciplinovaností. Film Krajina stínů má velice poutavý dramatický příběh, pojednávající zejména o všemožných rozdílech mezi dvěma lidmi. Osamělý filosof Lewis se zdá spisovatelce Greshamové na začatku jejich vztahu velmi rezervovaný a chladný. On si však není jistý sám sebou a svou upřímnou a vroucí láskou, kterou by měl muž k ženě cítit. V okamžiku kdy žena onemocní, se Lewis zachová jako někdo, kdo pouze nevykládá svým studentům pouhou teorii. Jeho počínání je v humanistickém slova smyslu to vůbec nejkrásnější. Chvíle, kdy potřebuje podporu syn jeho ženy, je nádherná tím, jak spolu tyto dvě bytosti splynou. Film je humanistický a nádherný až do posledních okamžiků jejich společného vztahu. Je pln těch nejšlechetnějších principů lidské etiky a v podání Anthony Hopkinse to nejsou jen pouhá slova ale i skutečné činy. Klobouk dolů. ()

Reklama

dr.fish 

všechny recenze uživatele

V roce 1993 jsem film viděl v kině jako příběh o neznámém muži, který miluje ženu. Až mnohem později jsem zjistil, kdo byl C.S. Lewis, co napsal, a to nyní dalo mému druhému zhlédnutí snímku o dost jinší význam. Najednou to prostě byl příběh konkrétního člověka, výborně ztvárněný Hopkinsem, Angličana-suchara, do jehož života silou buldozeru vjela upřímná, bezprostřední Američanka, a jeho po léta budované fortifikace osobního prostoru rozmetala na kusy. A za to jí on miloval až za hrob. A to doslova. "The pain then, is the part of the happines now- that´s the deal..."85% ()

Kimon 

všechny recenze uživatele

Lidské stvoření, jeho mysl a city jsou velmi citlivé. Ve svém životě se obvykle nevyhneme těžkým, přetěžkým chvílím. To ostatně zná přímo či nepřímo každý z nás. Je to vše ale o tom, jak se s těžkým životním okamžikem ve svém životě vyrovnáváme. Jak dokážeme po takové těžké životní ráně dál žít. Tento vynikající filmový snímek se velmi dotýká citového nitra dvou silných osobností a předkládá nám ho velmi přijatelnou formou, nikoliv v lacině romantických dojemných scénách. A z tohoto hlediska chápu tento umělecký skvost za naprosto vyrovnaný. Ostatně, myslím, že jméno Anthony Hopkins zaručovalo a zaručuje vždy kvalitní filmový zážitek na vrcholné umělecké úrovni. Vřele vám tento film doporučuji. Vám všem, kteří máte kouska citu v duši. Život totiž není o honbě za úspěchem, penězi a majetkem. Ten pravý život je vždy o lásce, o citu, charakterním postoji k ostatním a o pochopení těch ostatních okolo nás. K ničemu je nám hmotné bohatství a profesionální úspěch, když strádáme citově a cítíme se osamoceni a prázdní s plnými kapsami peněz. A kdo tohle nechápe, nepochopil v životě vůbec nic. ()

Vančura 

všechny recenze uživatele

Jeden z těch filmů o tom, jak je život někdy krutý a současně krásný, což je výpověď o světě balancující přesně na pomezí banálního žvástu a hluboké moudrosti. Lewisovými knihami jsem zcela nedotčen, to mi ale nebránilo nechat se pohnout tímto filmem o jednom výseku jeho života. Příjemná a po všech stránkách zdařilá podívaná, s tklivým závěrem, který by nedojal jen cynika. ()

Galerie (36)

Zajímavosti (12)

  • Hospůdka "Bird and Baby" se ve skutečnosti jmenuje "The Eagle and Child" a C.S. Lewis je zde pravidelným zákazníkem. (D3VIL)
  • Michael Denison nahradil v úlohe Harryho Harringtona Petra Barkwortha. (misterz)

Reklama

Reklama