Režie:
Jalil LespertKamera:
Thomas HardmeierHudba:
Ibrahim MaaloufHrají:
Pierre Niney, Guillaume Gallienne, Charlotte Le Bon, Laura Smet, Marie de Villepin, Xavier Lafitte, Nikolai Kinski, Judi Beecher, Ruben Alves (více)Obsahy(1)
Originální, provokativní, výstřední, inspirativní. Plachý, samotářský, nevyrovnaný, uzavřený. To byl jeden z nejtalentovanějších návrhářů světa módy. To byl Yves Saint Laurent. Toto je jeho příběh... Yves Saint Laurent odchází jako sedmnáctiletý do Paříže a stává se spolupracovníkem Christi-ana Diora. Je považován za jednoho z nejlep-ších módních návrhářů své doby. V listopadu 1957 je ve věku pouhých 21 let požádán, aby dohlížel nad módním domem nedávno zesnulého Christiana Diora. Laurent se stává novým uměleckým ředitelem. Vzápětí představuje svou první módní kolekci haute couture, která se stává okamžitým hitem. Během módní přehlídky se seznamuje s Pierrem Bergém, svou budoucí láskou a životním i obchodním partnerem. O tři roky později spolu vytvářejí značku Yves Saint Laurent. Laurent trpí depresemi, opájí se alkoholem a drogami. Navzdory svým vnitřním démonům a pochybnostem, se mu však daří obrátit ospalý svět módy vzhůru nohama. Jeho jméno se stává symbolem kreativity a luxusu. Jeho návrhy mění a vytvářejí nové trendy v módě... (Bioscop)
(více)Videa (3)
Recenze (86)
Poutavý film, zobrazující život a dílo významného módního návrháře Yvese Saint Laurenta, od jeho začátků u Diora, až zhruba do roku 1976. . Film vlastně začíná záběry na aukci, kde byly rok po jeho smrti prodány sbírky uměleckých předmětů, které Laurent nashromáždil během svého života se svým životním i obchodním partnerem, Pierrem Bergém. Bergé svého partnera přežil a jeho vzpomínky vložené do knihy se staly předlohou tomuto životopisnému filmu. Pokud vím, dal filmařům k dispozici i originální skicy Laurentových návrhů a modelů. Film je jemně řečeno, velmi francouzský, ale obsahuje všechno důležité ze života tohoto módního vizionáře. YSL není po smrti zas tak dlouho, abychom si nemohli pamatovat všechny jeho přelomové a revoluční modely, jako byl například dámský kalhotový kostým, dámský smoking, áčkové šaty bez pasu, kožená saka a pláštěnky...a taky safari sako. To vše bylo ve filmu zachyceno, stejně tak jako Laurentova záliba v černé barvě, nebo doplňcích. A taky první modelka na molu tmavé pleti. Proto naprosto nechápu výtky, že mimo podrobného vylíčení jeho bohémského života, zálibu v alkoholu a kokainu film neukazuje nic podstatného z jeho tvorby, ani že není vysvětleno, díky čemu po něm šílel celý módní svět. Vždyť se stačí jen pozorně dívat - je možná dost náročné chtít po méně vnímavém divákovi (většinou chlapovi), a tím míň po Mirce Spáčilové (viz její recenze), aby pochopil z krátké, několikavteřinové scény s průhledným šálem, který má kolem sebe omotaný Laurent a jeho přední modelka, že se jedná o narážku na další, velmi revoluční prvek v módě - průhlednou halenku. Přehlídky proběhly ve filmu tři, což je dostatečný počet na to, abychom si všimli té jednoduché nádhery, kterou Laurent sypal z rukávu dvakrát ročně. Herecký výkon obou hlavních představitelů byl vynikající, především Pierra Nineye, představujícího Laurenta. Veškerá jeho gesta, mimika, úsměv, ostýchavost na veřejnosti, jeho výstupy na molo v závěru přehlídek, jsou naprosto identické. Sama jsem byla zvědavá, jak zvládne epizodu s představením první toaletní vody - a musím říct, že Laurent byl tehdy lepší. :). Další plus filmu přidává nádherná hudba, vždy dokonale evokující období, či téma, ve kterém se ta která scéna odehrává. Ibrahimu Maaloufovi patří jedna z pěti hvězdiček. ()
Mám představu, že YSL a jemu podobní žili přece jen trochu jinak - tohle byl šikovnej kluk od vedle a ne jeden z nejbohatších lidí na světě. Polidštění Boha je prima, nesmí se to ale přehánět. Ano, děkuji za připomenutí, byl to taky jen člověk, ale že by měl žít až takhle fádně..? Na každej pád si v hlavě ponechám i tu svoji laickou představu, která překračuje hranici dvou vážnějších vztahů a přátelství, že by se dala spočítat na prstech jedné ruky. ()
Technicky v pořádku, ale scénář byl totálně slabý a ani hlavní představitel s nulovým charismatem tomu příliš nepomohl. A bohužel to bylo až moc krotké, především co do milostných scén. Pokud chcete vidět skutečně zajímavého Saint Laurenta, doporučuji paralelní projekt Bertranda Bonella s Gaspardem Ullielem. ()
Mdlý pokus o životopisný film. 1) Povrchní, rádoby duchovní, nefilmově primitivně popisný snímek trpí typickými vadami zfilmovaných životopisů: buď zajímavě neřeknou nic anebo říkají všechno a nudí. V našem případě film neříká nic a současně nudí. 2) Věc mají na svědomí 38letý režisér a spoluscénárista (jindy i herec) pěkný Jalil Lespert a nevýrazný představitel Yvese Saint Laurenta 25letý Pierre Niney. 3) Znalci módy možná ve filmu najdou, co chtějí, mně se to však nepodařilo. A tak největší zážitkem pro mě zůstává parfém YSL, který s radostí používám už mnoho let. ()
Decentní, což se k životu Yves Saint Laurenta hodí paradoxně nejmíň. Když pominu nešikovný střih (pun totally intended), který by se s přivřením oka dal považovat za uměleckou licenci, ale outsidera jenom mate (jistě, kolik takových lidí bude zajímat životopis YSL), je brán zbytečný důraz na to méně podstatné v jeho životě a naopak to, co bylo zásadní, je zlehčeno, odbyto nebo, třebaže ne cíleně, zamlčeno. I přes relativně dlouhou stopáž je snímek podivně prázdný. Navíc biografie YSL by si zasloužila velkolepější pojetí, a to i za cenu patosu, kýče nebo naopak experimentu. Kdyby to natočil Kubrick ve stylu Eyes Wide Shut... nebo Sorrentino, ach! Tohle měla být filmařská haute couture, ne žádné konfekční prêt-à-porter. Nicméně Pierre Niney skvělý, hlavně v zákulisí přehlídek Saint Laurenta vystihl dokonale. ()
Reklama