Režie:
Adam McKayKamera:
Barry AckroydHudba:
Nicholas BritellHrají:
Christian Bale, Steve Carell, Ryan Gosling, Brad Pitt, Marisa Tomei, Finn Wittrock, Max Greenfield, Melissa Leo, Rafe Spall, Hamish Linklater, Byron Mann (více)VOD (5)
Obsahy(2)
Sázka na nejistotu vypráví příběh čtyř outsiderů, kteří všechny vlky z Wall Street proměnili v obětní beránky. Tihle čtyři byli jediní, kdo si spočítal, že světová ekonomika nemůže růst do nekonečna. Vsadili na jednu kartu, srazili banky na kolena a krutě se napakovali. V roce 2005 jste mohli v Americe dostat stoprocentní hypotéku na luxusní vilu s dvaceti ložnicemi a bazénem a nikdo se vás neptal, jestli ji dokážete a máte z čeho splácet. Excentrický finančník a fanoušek heavy metalu Michael Burry (Christian Bale) si uvědomil, že podobných riskantních hypoték je takové množství, že se mohou stát časovanou bombou, která dřív nebo později odpálí celou americkou ekonomiku. Vyvinul proto důmyslný finanční nástroj, který mu měl přihrát obrovský balík peněz v případě, že hypoteční bublina praskne, a investoval do něj celé jmění. Sázka na nejistotu se jemu a třem podobným vizionářům vyplatila o tři roky později, kdy milióny Američanů přišly o střechy nad hlavou a o práci a navíc ze svých daní kryly ztráty nenažraných bank. (CinemArt)
(více)Videa (19)
Recenze (835)
Studoval sem obchodku a s pojmem hypotéka se jaksi taktéž cítím býti velmi blízce obeznámen, přesto jsem nebyl schopen pobrat z filmu veškeré teoretické nuance rozsáhlé problematiky jménem ekonomika finančnictví. Po zhlédnutí si tak teď sice připadám blbej jak poleno, ale fascinuje mě, že i navzdory tomu si lze jinak těžce stravitelný snímek plně užít efektními dramatickými doušky. Tušil jsem, že se tenkrát stejně musel najít někdo, kdokoli, kdo na oné fenomenální eko krizi vydělal brutálně mastnej balík, a je zajímavý se konečně tímhle způsobem dozvědět, jak. ()
Může bejt dvouhodinová lekce z před-krizový ekonomie, kde se furt shortujou CDOs a swapuje jako o život, dynamická, emotivní a zábavná? Hodně velká sázka na nejistotu, ale překvapivě jo - velká masterclass střihu, hudební dramaturgie, (detailní) režie herců a samozřejmě skleněnýho voka Christiana Balea... Monetární prda hned z kraje roku, hypotéku napište na svýho čokla, nakupujte semena, investujte do vody a poslouchejte METALLICU. A nechávejte si pravidelně vypláchnout tráčník. Nic nekončí, jedeme dál... ()
Pokud máte problém i s běžným daňovým přiznáním, budete se v termínech ztrácet, i kdyby Margot Robbie z té vany vylezla úplně. Na druhou stranu, takhle precizně vést herce a pak si stotřicetiminutovou konverzačku nechat sestříhat do takhle dynamického celku, který nenudí, i když mu ve finále vlastně nerozumíte, beru jako unikátní ukázku režijních schopností. Od režiséra prvoplánových komedií slušný posun. ()
Kokos skoro som umrel a možno som aj umrel, len o tom ešte neviem. Zďaleka najlepší je Brad Pitt a aj on je úplne o ničom (a je tu asi 6 minút). Potom už len banda absolútne nesympatických hajzlov; ak je v scéne záber na WC misu, dá sa povedať, že ona je morálne najkvalitnejšou postavou. Viac, ako dve hodiny neznesiteľných dialógov. Sorry, toto vážne nie, toto bolo peklo, počas ktorého som mal úprimnú chuť zabíjať. Tak som si zabil aspoň pár mozgových buniek. Viac mi ich po tomto "megafilme" už neostalo. ()
Bál jsem se a přistupoval k Big Short velmi skepticky a s obavami, vzhledem k zmínkám o silně popisné ekonomické složce a taky kvůli tomu, o čem film měl pojednávat - hospodářské krize a jejich rekonstrukce, přes jejich zásadnost pro svět, nejsou něco, na co bych se zrovna s nadšením chtěl dívat víc jak 5 minut. Ale rozhodl jsem se to zkusit. No, tento pro mě no-name režisér nakonec ohromně překvapil. Ne že bych z většiny ekonomických pojmů a výrazů, postupů a smyček, které jsou komentovány a taky využívány pro děj, byl příliš moudrý, ale i díky velmi vtipným a originálním vstupům celebrit v čele s již teď kultovní scénou Margot Robbie v bublinkové koupeli (čím navazuje na svou nezapomenutelnost jako vrcholové ozdoby filmu na Vlka) jsem pochopil dost (základ) na to, abych měl v jistých okamžicích pocit, že sleduji buď opravdu velkou satiru nebo parodii na americké finančnictví nebo děsivě autentický hororový příběh. Samozřejmě byl správný druhý pocit. A tak přes to, jak uvolněný a ztřeštěně laděný tento film je, doslova prosycený situačním, obrazovým, dokonce i hudebním humorem, hyperaktivně, cynicky sdělující divákovi všechny ty šílenosti (doslova šílenosti, nakonec jsou paradoxně ale hlavní postavy nejvíc normální, i když rozhodně nejsou žádní hrdinové bez bázně a hany), které vedly k osudovému pádu světového hospodářství, je to prvořadě uvědomělá a bolestivá ukázka toho, že peníze dělají z lidí hovada. A taky že v americkém peněžním sektoru je zvlášť obrovský počet debilů (ne že bych byl příliš optimistický o tom, že ve většině ostatních zemí je to lepší). Občas mi málem spolu se Stevem Carellem naskakovala vyrážka, když jsem sledoval, jak i mezi úplnými špičkami bankovnictví, ekonomiky a trhu, se nacházejí zcela nezodpovědní, sebestřední, jen miliónů chtiví lidé, přistupující k tvorbě státního rozpočtu jako k hraní si na pískovišti s lego figurkami - lidmi. A to se samozřejmě předává dál do nižších stupňů zodpovědnosti a celá ta pyramida je tak prohnilá, že netřeba mnoho úsilí a vše padá. Je mi jasné, že některé části filmu mohly být do jisté míry ovlivněny McKayovým politickým postojem či jeho pohledem na věc, ale nemyslím si, že by tu někdy došlo k záměrné manipulaci, vlastně bych byl nejraději kdyby celý film byl jen nějakou tou satirou nebo i kdyby ne, aspoň by byl pravdivý ten vtip v závěru. Ale to by byla utopie. Nicméně děkuji filmu nejen za rozšíření mých znalostí a obzorů, ale taky za to, jak zábavné a dobře zahrané to bylo. Co se zobrazení osudů konkrétních osob, které to předvídaly, týče, bylo to opravdu tak bravurně zábavně podané, že věřím, že by pro některé lidi mohl být tento film jenom výbornou, originální komedií. Formálně je to pecka, obsahově je to pecka. Herecká esa jsou peckoidně využitá, ať už jde o další oscarový výkon Christiana Balea, hrajícího autistického asociála se skleněným okem nebo o Stevea Carrela, který si agresivního, psychicky labilního bojovníka proti korporacím zřetelně vychutnával a podal jeden ze svých nejlepších výkonů v kariéře. Pobavil i občas se zjevující vousatý Brad Pitt, Ryan Gosling naopak hrál čistokrevné hovado, ale na té osvícenější straně. Takže tato kombinace hraného dokumentu, prokládaného celebritami, statickými fotkami, prezentacemi, hudebními klipy, dynamickými a ulítlými dialogy prostě fungovala náramně. A 130 minut nakonec uteklo překvapivě rychle. Kdybych tak ještě rozuměl více jako 50% toho, co se říkalo, šel bych v hodnocení výš. Takto 8/10 a možná překvapení roku. () (méně) (více)
Galerie (48)
Photo © Paramount Pictures / Jaap Buitendijk
Zajímavosti (20)
- Postava Michaela Burryho (Christian Bale) si většinu filmu pouští nějaké metalové nahrávky. Za zmínku stojí velice často přehrávaná Metallica s písněmi jako "Master of Puppets" a nebo "Enter Sandman". (vyfuk)
- Autor knihy, podle které byl tento film natočen, Michael Lewis, souhlasil, aby film režíroval Adam McKay pouze pod podmínkou, že také natočí pokračování filmu Zprávař: Příběh Rona Burgundyho (2004). (Kucndo)
- Natáčanie filmu prebiehalo na viacerých miestach v USA, a to v Kalifornii, Las Vegas či New Orleans. Filmári taktiež pracovali vo Veľkej Británii. (MikaelSVK)
Reklama