Režie:
Alfred HitchcockKamera:
Robert BurksHudba:
Dimitri TiomkinHrají:
Farley Granger, Ruth Roman, Robert Walker, Leo G. Carroll, Patricia Hitchcock, Kasey Rogers, Jonathan Hale, Robert Gist, Howard St. John, Alfred Hitchcock (více)Obsahy(2)
Na téhle cestě je něco podivného. Příliš mnoho věcí se tu vyskytuje ve dvojicích. Tenisová hvězda Guy (Farley Granger) nenávidí svou nevěrnou ženu. Tajemný Bruno (Robert Walker) nenávidí svého otce. Není to dokonalé východisko pro žertovný návrh: „Zabiji tu tvoji, když ty zabiješ toho mého?“. A teď se dívejte, jak Alfred Hitchcock posiluje dualitu lidské povahy. Čím déle se budete dívat, tím více uvidíte. „Není to fascinující?” ptával se často mistr napětí. Popravdě řečeno, je to dvojnásobně fascinující, protože Hitchcock natočil dvě verze Cizinců ve vlaku. Původní verze jje naprostá thrillerová klasika. Nedávno nalezená, delší pracovní britská kopie nabízí „překvapivé zdůraznění Brunovy okázalosti, způsobu, jakým je přitahován ke Guyovi i jeho psychotické osobnosti” (Bill Desowitz, Film Comment). Odhalování Brunovy skryté podstaty, skvělé scény (tenisový zápas, rozpadající se kolotoč) a napětí, které dokáže vytvořit jen Hitchcock, dělají z tohoto filmu prvotřídní jízdu. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (290)
Tradičně skvělý Hitch. Morbidní a zapeklitý příběh dvou cizinců, kteří se zdánlivě náhodou potkají ve vlaku a vymění si vraždy. Ve filmu vyčnívá zejména Robert Walker v roli nevyzpytatelného psychouše Bruna. Jeho herecký výkon nemá chybu a svým znepokojivě fascinujícím šarmem a charismatem mi připomněl sériového vraha Teda Bundyho. Finále s kolotočem je neskutečně zábavně pojaté, a i když mi moc nekorespondovalo s dosavadním tónem filmu, hrozně jsem si ho užil. ()
Cudzinci vo vlaku sú 21. filmom, ktorý som od Hitchcocka videl. Ako občas zvyknem písať, nenadchol ma, ale ani nesklamal. Neviem, čím to je, ale väčšina jeho filmov mi pripadá predčasne zostarnutá a viacero postupov v nich prvoplánových. Nemožno však poprieť, že výstavbu deja ovláda majstrovsky. A postava Bruna bola až démonická. Tiež som bol spokojný, keď som ho videl teperiť sa s basou do vlaku. Chýbalo by mi to. ()
Po shlédnutí Muž, který věděl příliš mnoho jsem o panu Hitchcockovi trochu zapochyboval. Tento film mě však vyvedl z omylu. Cizinci ve vlaku jsou zářným prototypem typické Alfredovy režie. Napětí je tu dávkováno v nemilosrdných porcích a Robert Walker je vynikající. Možná je zde nepatrný náznak naivity a přetaženosti, ale vzhledem k velkým plusům filmu, to musím přehlédnout. ()
Skvělý námět, několik dobrých momentů, zároveň se nemůžu zbavit dojmu, že Hitchcock téma zdaleka nerozvinul do míry zajímavosti, jaká se v něm skrývá. A to opomíjím dosti nesmyslné jednání většiny postav a logické lapsy či nesmyslné psychologické zkratky, které už by si dnes dovolil používat takto lehkovážně asi málokdo. Ve výsledku mi to přijde spíše jako lehce nadprůměrný žánrový film. Dvě silné scény: samotná vražda a antagonistův pohled z divácké tribuny tenisového turnaje, jehož nehybná hlava mezi synchonně kývavými pohyby ostatních diváků sledujících pohyb míčku je úchvatný. Rozhodně jsem ovšem zjistil, že kromě Bergmana a AMERICKÉ TRAGÉDIE byl pravděpodobnou inspirací pro Allenův MATCH POINT i právě této snímek (btw, scéna na kolotoči v poslední epizodě THE PUNISHER je jím inspirovaná zřejmě jakbysmet). ()
Ačkoli se považuji za Hitchcockova fandu, tento film mě nebavil, přišel mi poznamenaný dobou svého vzniku (ne nutně v dobrém slova smyslu), a samotný závěr mě přiliš neuspokojil. Tento přehršel čistě subjektivních výtek budiž narušen alespoň zmínkou, že pár momentů v tom filmu jsem shledal naprosto výborných (vražda zobrazená v odrazu brýlí spadlých na zem, scéna se zastavením neovladatelného kolotoče, vytahování zapalovače z kanálu; tenisový turnaj v závěru mě naopak otrávil téměř dokonale). Hlavní problém toho filmu je podle mě v tom, že literární předloha Patricie Highsmith bude asi strašný brak, těžko pak podle ní točit něco skutečně zajímavého - jen můj dojem, možná se pletu. Každopádně cokoli jiného, co jsem kdy viděl od Hitchcocka, se mi zatím líbilo víc - hlavně kvůli tomu ty 3 hvězdy, jinak je to spíš na 4. ()
Galerie (80)
Zajímavosti (37)
- Toto byl poslední film pro Roberta Walkera, který zemřel o osm měsíců po dokončení filmu na přecitlivělou reakci na drogu v 33 letech. (Kulmon)
- Miriam (Kasey Rogers) pracuje v obchode s gramofónovými platňami. Spojitosť s otáčavými predmetmi je príznačná a zdôraznená fatálne v lunaparku. Avšak naznačuje aj začarovaný kruh manželstva, z ktorého sa Guy (Farley Granger) snaží dostať. Jeho nedostatok vnímania druhých je zobrazený vo vlaku, kedy sa nedokáže rázne postaviť voči Brunovi (Robert Walker) a nechá sa zatiahnuť do jeho nekalých hier. Pôvodcom je jeho nízke sebavedomie a vo vzťahu s Miriam je nám ukázané, že aj tu ťahá za kratšiu časť povrazu, resp., že je pod papučou. (Biopler)
- Ve scéně, kdy Bruno hledá zapalovač ve stoce, Alfred Hitchcock osobně vybíral jednotlivé položky smetí, které ležely na podlaze. (Kulmon)
Reklama