Reklama

Reklama

Na téhle cestě je něco podivného. Příliš mnoho věcí se tu vyskytuje ve dvojicích. Tenisová hvězda Guy (Farley Granger) nenávidí svou nevěrnou ženu. Tajemný Bruno (Robert Walker) nenávidí svého otce. Není to dokonalé východisko pro žertovný návrh: „Zabiji tu tvoji, když ty zabiješ toho mého?“. A teď se dívejte, jak Alfred Hitchcock posiluje dualitu lidské povahy. Čím déle se budete dívat, tím více uvidíte. „Není to fascinující?” ptával se často mistr napětí. Popravdě řečeno, je to dvojnásobně fascinující, protože Hitchcock natočil dvě verze Cizinců ve vlaku. Původní verze jje naprostá thrillerová klasika. Nedávno nalezená, delší pracovní britská kopie nabízí „překvapivé zdůraznění Brunovy okázalosti, způsobu, jakým je přitahován ke Guyovi i jeho psychotické osobnosti” (Bill Desowitz, Film Comment). Odhalování Brunovy skryté podstaty, skvělé scény (tenisový zápas, rozpadající se kolotoč) a napětí, které dokáže vytvořit jen Hitchcock, dělají z tohoto filmu prvotřídní jízdu. (Magic Box)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (287)

Satan 

všechny recenze uživatele

Nedosahuje to sice topových filmů Hitchcocka, ale má to skvěle vyšinutého magora Roberta Walkera, který trochu funguje jako mírná předloha daleko slavnějšího Normana Batese s "daddy issues". Prostřední část se sice vleče a má to pár děr, ale začátek s vraždou i závěrečný tenisový zápas s bitkou na kolotoči to skvěle vyvažuje. Škoda, že se z GENIÁLNÍHO nápadu a zápletky nepodařilo vykřesat ještě o něco víc. Jeden z filmů, který by byl po těch letech zralý na remake, protože už tehdy má určité blockbusterové proporce včetně příjemně ironického a cynického smyslu pro humor. ()

Morien 

všechny recenze uživatele

(1001) Tak trochu jsem doufala, že z toho vlaku po celou dobu nevylezou. No, nemůže mít člověk všechno. Hodně věcí mi připadalo zdlouhavých, například ten tenisový zápas, a taky hudba mi přišla dost nevhodně zvolená. Jásavé trylky ve chvílích napětí nebo klasické koulení, když se někdo políbí, to se mi tedy vůbec nelíbilo. ()

Reklama

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

„Don't worry, I'm not going to shoot you, Mr. Haines. It might disturb Mother.“ Super záběry (zírající Bruno mezi diváky pozorujícími hráče při výměně, ikonický shot škrcení ve skle brýlí) i motivy duality a „swap murders“ jsou postupně přebity naivitou. Od jistého okamžiku byl souboj tenista vs. psychopat už jen uměle udržován při životě a vše se stalo jakousi kolotočářskou zábavou, která sice umí napínat, ale rezignovala na chytrost. Mezi žánry by mělo být napsáno i sportovní, protože tady bylo víc výměn, než měl Bettany ve Wimbledonu.. ()

ajuska 

všechny recenze uživatele

Další výborný Hitchcock. Je pravda, že tento film nijak zvlášť nepřekvapuje a plyne po jasně nastíněné linii, ale přesto má skvělou atmosféru a působivě graduje. Za zmínku stojí především vynikající lehce vyšinutý záporák, který mistrně zatlačuje svého protivníka do kouta a některé nepřehlédnutelné režijní inovace a nápady. ()

3497299 

všechny recenze uživatele

Skvělý námět, několik dobrých momentů, zároveň se nemůžu zbavit dojmu, že Hitchcock téma zdaleka nerozvinul do míry zajímavosti, jaká se v něm skrývá. A to opomíjím dosti nesmyslné jednání většiny postav a logické lapsy či nesmyslné psychologické zkratky, které už by si dnes dovolil používat takto lehkovážně asi málokdo. Ve výsledku mi to přijde spíše jako lehce nadprůměrný žánrový film. Dvě silné scény: samotná vražda a antagonistův pohled z divácké tribuny tenisového turnaje, jehož nehybná hlava mezi synchonně kývavými pohyby ostatních diváků sledujících pohyb míčku je úchvatný. Rozhodně jsem ovšem zjistil, že kromě Bergmana a AMERICKÉ TRAGÉDIE byl pravděpodobnou inspirací pro Allenův MATCH POINT i právě této snímek (btw, scéna na kolotoči v poslední epizodě THE PUNISHER je jím inspirovaná zřejmě jakbysmet). ()

Galerie (80)

Zajímavosti (35)

  • Kasey Rogersová musela při natáčení nosit silné brýle, protože si to Hitchcock přál. Ve skutečnosti ale s brýlemi téměř vůbec neviděla, což ji dělalo značné problémy. (ČSFD)
  • Po hádke s Miriam (Kasey Rogers) Guy (Farley Granger) telefonuje s Anne (Ruth Roman) a zdieľa sa s ňou, že Miriam hodlá stiahnuť žiadosť o rozvod. Je tak naštvaný, že vyriekne, že by ju najradšej zaškrtil. Ako to opakuje, práve prechádza lomcujúci vlak symbolizujúci miesto stretnutia s Brunom (Robert Walker). Hitchcock následne strihá na Brunove ruky a definitívne potvrdzuje vzťah medzi oboma mužmi. Bruno bude vykonávateľom Guyovej túžby. (Biopler)
  • Záběr, kdy se muž plazil pod kolotočem, nebyl udělán trikem fotografie. Hitchcock tvrdil, že to bylo nejnebezpečnější číslo, které kdy natočil a nikdy by to už nedovolil opakovat. (Kulmon)

Související novinky

Star Wars a Pán prstenů se dočkaly obří pocty

Star Wars a Pán prstenů se dočkaly obří pocty

15.12.2021

Americký národní filmový registr se letos opět rozšířil o několik významných děl, mezi něž byl konečně zařazen také fantasy počin režiséra Petera Jacksona Pán prstenů: Společenstvo Prstenu. Snímek z… (více)

Zemřela herečka Patricia Hitchcock

Zemřela herečka Patricia Hitchcock

11.08.2021

Ve věku 93 let v pondělí v kalifornském Thousand Oaks zemřela herečka, producentka a spisovatelka Patricia Hitchcock, jediná přímá potomkyně legendárního režiséra a mistra napětí, Alfreda Hitchcocka.… (více)

Noir Film Festival již tento čtvrtek

Noir Film Festival již tento čtvrtek

17.08.2020

Projekcí vizuálně podmanivého klasického filmu noir Špinavá dohoda bude ve čtvrtek 20. 8. na královském hradě Křivoklát slavnostně zahájen 8. ročník Noir Film Festivalu. Čtyřdenní žánrová přehlídka… (více)

Fincher a Cizinci v letadle

Fincher a Cizinci v letadle

14.01.2015

Jak před 17 lety zjistil Gus Van Sant (Dobrý Will Hunting), remakeovat Hitchcocka není zrovna dobrý nápad. Z jeho předělávky Psycha byl akorát velký průšvih, jemuž se nyní pokusí vyhnout David… (více)

Reklama

Reklama