Reklama

Reklama

Na téhle cestě je něco podivného. Příliš mnoho věcí se tu vyskytuje ve dvojicích. Tenisová hvězda Guy (Farley Granger) nenávidí svou nevěrnou ženu. Tajemný Bruno (Robert Walker) nenávidí svého otce. Není to dokonalé východisko pro žertovný návrh: Zabiju tu tvoji, když ty zabiješ toho mého? A teď se dívejte, jak Alfred Hitchcock posiluje dualitu lidské povahy. Čím déle se budete dívat, tím více uvidíte. "Není to fascinující?” ptával se často mistr napětí. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (275)

Galadriel 

všechny recenze uživatele

První asi hodinu jsem si myslela, že mě konečně nějaký Hitchcockův film opravdu zaujal a že bude výborný. Bohužel, posledních asi dvacet minut se z toho stala neskutečná fraška, valila se jedna hovadina za druhou a místy jsem se tomu skoro smála. Navíc mi ten závěr přišel značně nedotažený a zvláštně ustřižený. Škoda. ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

Tak tohle je můj Hitchcock číslo jedna. Už jsem dlouho neviděl Ptáky, ale ty taky myslím přehodnotím. Filmové napětí umocněné na druhou. Důkazem toho jsou všechny scény s Brunem a Barbarou. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Film, na němž by se mohlo vyučovat vyvolávání napětí, které je - jako vždy u Hitchce - nadřazeno věrohodnosti postav i situací, v nichž se ocitají. Scénu za scénou jsou Cizince ve vlaku mistrnou ukázkou, jak si získat a udržet divákovu pozornost a jak si pohrávat s divákovým očekáváním. Od úvodního střetnutí, které kromě obou postav uvádí na scénu také klíčový motiv duality (s kontrastem černé a bílé se vzhledem k bílé barvě Guyova sportu pracuje po celý film) a neméně důležitý prvek náhody, přes černohumrně laděný stalking v zábavním parku k dechberoucímu lovení zapalovače, kdy nás Hitchcock přiměje fandit psychopatovi. Morální ambivalence, schopnost postavit dětsky nevinné na roveň smrtonosného, graduje tou nejďábelštější jízdou na kolotoči, jaká se kdy v nějakém filmu objevila. Při jejím natáčení se údajně i mistrovi napětí potily ruce. Nedokážu si představit lepší doporučení. (Když Guy v úvodu filmu vystupuje z vlaku, Hitchcock do něj s basou nastupuje). 85% Zajímavé komentáře: jojinecko, Cimr, pijavica ()

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Parádně nastartovaná, ale po čase víc a víc naivní hra, která navíc jde docela natvrdo proti základní logice věci. Jenže ten film má i po letech neskutečné koule na to, aby napínal třebas tím, že jeden z hrdinů loví zapalovač z kanálu. Tady prostě nejde jinak. ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Výborná atmosféra, ale až příliš jednoduchý příběh bez zvratů a překvapení. Film nedokázal překvapit a to mě dost mrzí. Od první minuty bylo jasné co se bude dít. První nabídka a bylo jasné, jak to bude pokračovat. Slabší 4*, které se možná změní v pevnější, ale pochybuji, že se podívám podruhé... ()

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $1,2miliónaTržby USA $7,000,000Tržby Celosvetovo $7,035,000║ dobrá práca s napätím /70%/ ()

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: Raymond Chandler, Czenzi Ormonde .. Criss-Cross. Další „domnělá“ klasika od mistra Hitche odškrtnuta. Nic víc, nic míň. Řemeslně je snímek pilovaný zručně, perfektní je kamera i režisérův cit pro detaily a atmosféru. Horší je to se scénářem, který slibnou zápletku odříká, bez nějakých pozdějších zvratů, dosti přímočaře. Robert Walker, na sklonku svého krátkého života, odvádí perfektní výkon. 70% ()

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Film, který zraje jako víno, aniž by ztrácel cokoli ze své atmosféry, napjatých vztahů, nervózních charakterů a především skvěle vystupňovaného děje. Nepamatuji se že bych byl při jakémkoli tenisovém zápase, a to jsem jich zhlédl dost, tak napjat jako při tom, který nastartoval závěrečné vyvrcholení. Doporučuji nezcenzurovanou verzi. Místa, která původně chyběla, patří rozhodně k těm nejlepším. Sám jsem viděl film s dabingem, při čemž "nové" scény byly v originálu, a tak jsem si mohl udělat dobrý obrázek. ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Jak to ten Hitchcock dělá to já nevim, ale co film to perla. Napětí je tu gradované tak mistrně, že jsem si chvílema myslel že fakt vybouchnu. ()

Subjektiv 

všechny recenze uživatele

Vrah za zvuků zlověstné hudby krade se s úšklebkem nebo ledovou tváří k vyhlédnuté oběti, kterou brutálně škrtí... Takhle to Hitchcock nedělá... Vrah za zvuků pouťové hudby s úsměvem přistoupí k oběti, které se galantně zeptá: "Jmenujete se Miriam?" a přesně umístí své ruce na krk. Hitchcock se nesnaží šokovat lacině. Proto se mu nedá vysmát. I přes to, že mi jednání hrdiny přijde nelogické, neboť mohl a měl uplést na záporáka nějakou boudu s policií, musím pořád hodnotit kladně. Slabé ****. ()

movie 

všechny recenze uživatele

Příběh o mužích, jejichž setkání vedlo až k extrémní propletení jejich osudů.Výborně natočený a vygradovaný snímek s nezapomenutelnou "kolotočovou scénou": ()

EdaS 

všechny recenze uživatele

O Hitchckových filmech se píše těžko - je velmi malá pravděpodobnost, že něco zajímavého vymyslíte, zvlášť o těch snímcích prvotřídních. Cizinci jsou dokonale propracovaný thriller s prvotřídním padouchem, který za padesát let vůbec nezestárnul. Jen hrdina nemusel být takový moula. Takhle to vypadá, že si svoje problémy zasloužil... což ovšem mohl být tvůrčí záměr... ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Tatínkovi skandál nevadí. Je senátor." Vraždící budoucí zeťák by možná i senátorovi trošku vadil, ale tentokrát není o hrdinově nevině pochyb a hraje se jiná hra. Hra o výměně vražd, kdy se na věci dohodla jen jedna strana a hrdina musí za nenápadného policejního dohledu čistit své jméno. Jsem si jistý tím, že námět v době vzniku smrděl genialitou, Hitchcock si skvěle vyhrál s napětím, děj dopředu nebylo snadné vyvěštit a když k tomu přidám zběsilé rotace těla při tenisovém mači a dobové kopcoidní returny, tak mi ke spokojenosti nic nechybělo. ()

H34D 

všechny recenze uživatele

Opět technicky perfektně natočený a zrežírovaný film. Myšlenka je poměrně jednoduchá, její rozepsání do scénáře by samo o sobě také ještě nemuselo posadit na zadek, ovšem když se otěží chopí pološílený sociopat Bruno, herecky znepokojivě a mrazivě ztvárněný Robertem Walkerem, jde rázem o vyšší ligu. Chudák Guy ani neví do čeho se zapletl a Brunův fanatický úsměv je mu už v patách. Cizinci ve vlaku museli působit ve své době poměrně kontroverzně, ovšem to Provaz taky. Hitchcock tedy přináší další drsný film-noir, jenž je koukatelný i po mnoha dekádách... 8/10 ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Námět ano, herci ano, režie víc než ano, ale scénář je vážně děravý a polovičatý. Slabé čtyři hvězdy. Jen těžko se ale dá zlobit na Hitchcocka, který odvádí sám o sobě tak dobrou práci. ()

Dadel 

všechny recenze uživatele

Opravdu kvalitní, zručně natočený "oldskůlový" thriller, Spíš méně známý Hitchcockův film (ale líbil se mi více než ty nejomílanější přeceňované tituly typu Ptáci). Měl bych jen malé výtky ke scénáři, hlavní hrdina se po většinu filmu chová jako idiot. ()

Morien 

všechny recenze uživatele

(1001) Tak trochu jsem doufala, že z toho vlaku po celou dobu nevylezou. No, nemůže mít člověk všechno. Hodně věcí mi připadalo zdlouhavých, například ten tenisový zápas, a taky hudba mi přišla dost nevhodně zvolená. Jásavé trylky ve chvílích napětí nebo klasické koulení, když se někdo políbí, to se mi tedy vůbec nelíbilo. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Z mých četných setkání s Hitchcockovou tvorbou jsem si odnesl dojem, že jeho věhlas se poněkud přeceňuje. Řada titulů se nedá zařadit jinam než do běžného průměru své doby a některé slavné tituly se vyznačují takovou mírou naivity, že se jim to nedá odpustit ani s ohledem na letopočet vzniku filmu. Cizinci ve vlaku patří k menšině, která snese přísný pohled i dnes. Pravda, ve scénáři to občas skřípe (ve scéně odehrávající se v pokoji Brunova otce jde už spíš o logický faul), vývoj děje je místy poněkud chtěný, ale vše bohatě vyvažuje vynalézavá atmosférická Hitchcockova režie. Jeho thriller je opravdu zajímavý z hlediska konstruování jednotlivých scén, tím, jak rafinovaně pracuje s obrazem a vyvolává v divákovi přesně ty pocity, o které stojí. Své hrdiny nepředstavuje střihem na jejich tvář. Kamera sleduje střídavě nohy dvou mužů, kteří se k sobě osudově blíží. Ze stylu chůze, barvy a vzhledu bot můžete o postavách vytušit první informace. Ústředním motivem dramatu je podvojnost. Dva muži si zkříží cestu, střetnou se dvě osobnosti, dva způsoby myšlení a hodnotové žebříčky. Jeden vraždí, druhý cítí vinu, jeden páchá zločin, druhý z něj má prospěch. Jestli je Hitchcock považován za mistra napětí, tady to skutečně potvrzuje. Tenisový zápas, kde se pravidelně mění pohled na bojující hráče se střihy na časomíru a paralelně probíhající děj v zábavním parku, nebo scéna se zapalovačem v kanále jsou ukázkou promyšlené filmařiny mistrovské třídy. Zvrácený sociopat Bruno je navíc v seznamu Hitchcockových záporáků jednou z nejzajímavějších postav, má charisma a Robert Walker si s jeho herecky vděčným charakterem opravdu pohrál. S ohledem na scénář to nejvyšší známka nebude, ale v určitých rysech je tento starý kousek fascinující. Celkový dojem: 75 %. ()

Reklama

Reklama