Režie:
Joe WrightScénář:
Anthony McCartenKamera:
Bruno DelbonnelHudba:
Dario MarianelliHrají:
Gary Oldman, Kristin Scott Thomas, Ben Mendelsohn, Lily James, Ronald Pickup, Stephen Dillane, Nicholas Jones, Samuel West, David Schofield, Richard Lumsden (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Gary Oldman v roli jedné z největších osobností 20. století. Winston Churchill na počátku 2. světové války musí učinit zásadní rozhodnutí. Hrozba Německé invaze je bezprostřední a on jako premiér Velké Británie musí v této temné hodině během krátké chvíle semknout národ a změnit průběh světových dějin. (CinemArt)
Videa (3)
Recenze (546)
1. Film je postaven na komediálním mustru a tím, že z hlavního hrdiny dělá klauna. Tím jednak odzbrojí skeptičtější či neutrální (ve smyslu citové zainteresovanosti) publikum, jelikož mu předloží klišé v podobě sympatického nemotory, medvídka, kterého si prostě musíte oblíbit. Jakmile děj potemní, komediální prvky zůstanou ve stopovém množství, aby se divákova sympatie nevytratila, zbytek se transformuje v patos. 2. Se skutečností – především co se týče vykreslení Churchillovy postavy – nemá film nic společného. Místo toho je celý film agitací za národní hrdost, která je prostřední karikaturou historického filmu. Film kromě dosti přímočaré snahy pozvednout národní sebevědomí nepřinese ke zpracovanému tématu vůbec nic nového, naopak si bere ta nejprostší klišé, které se pojí s Churchillem i britskou kulturou jako takovou, přičemž všechno negativní vynechává, potlačuje, nebo karikaturně převrací. 3. Celý film by bylo možné vyjádřit i takto: Britové si myslí, že jsou úžasně roztomilí, jenže nejsou. 4. Podobně jako biografie Borise Johnsona, i Darkest Hour Churchilla využívá ke glorifikaci názorů jakéhosi „obyčejného člověka“ a to dost křečovitým způsobem. Což ovšem na druhou stranu neznamená, že – jak Johnsonova kniha, tak Darkest Hour - není ve svých základních tendencích funkční. 5. Po formální stránce se film drží na Joea Wrighta poměrně při zemi. Přesto je zde několik pěkných scén, dále celá průměrných a několik přímočarých klišé, které pomocí otřepaných vizuálních postupů podtrhují patetické vyznění. 6. Nemluvě o hudbě… 7. Pěkná ukázka šablon, s jakými Wright pracuje, jsou například scény s Churchillovou sekretářkou (celou situaci lze zároveň brát jako návod, jak si ochočit mladou holku na způsob Padesát odstínů čehokoli): nerudný medvídek Churchill ji nejprve na úvod seřve, aniž by se té chudinky mladé zeptal alespoň na jméno; na to je pokárán svojí korektivní sympatickou manželkou, načež se začne k mladé dívce chovat jakože pěkně, což dokládá zejména kapesník, který ji empaticky podá, aby si mohla usušit slzičky, když zjistí, v jak těžké situaci se jejich národ nachází. Dívka je mu pak naprosto oddaná. A takové srágory se, zdá se, lidem opravdu líbí. 8. Představoval jsem si, jaké by například byly reakce na film, který by v podobném stylu zobrazoval třeba Václava Havla. Těžko si každopádně představit, že by s tím byl kdokoli spokojený. 9. Shodou okolností jsem se dal do sledování populární série Game of Thrones – přišlo mi vtipné, když jsem si uvědomil, že zobrazení politikaření a mezilidských vztahů je zde o dost realističtější, než v případě Wrightova filmu. ()
Klobouk dolů za přeměnu Garyho Oldmana, který byl naprosto k nepoznání, to je asi tak jediné pozitivum, které k filmu můžu říct. Bylo to dost nezáživné a hrozně nezapamatovatelné, v podstatě jakmile scéna skončila, už jsem ani nevěděla, o čem se mluvilo. 2* Film o tom, jak Churchill vyřešil válku v metru. ()
| Rozpočet: 30 miliónov $ | Tržby: 138.5 miliónov $ | Darkest Hour nepotrebuje bojové scnény. Obsahuje viacero komorných scén, z ktorých je i jedna zvlášť silnejšia, než celý Nolanov Dunkirk. A treba podotknúť, že ani ten nebol slabý. Gary Oldman zaslúžene pozbieral glób, a so všetkou pravdepodobnosťou dostane i zlaťáka. Tento rok preňho totiž nevidím v inak silnej elite žiadneho adekvátneho konkurenta. ()
„A už vás nedesím?“ – „Len trochu. Ale to zvládnem.“ Obvykle filmy tohto typu nie sú mojou šálkou kávy, ale musím sa priznať, akoby to bolo niečo zlé, že Najtemnejšia hodina sa mi páčila. Nie je to srdcovka a nikdy nebude. Má však pôsobivú historickú atmosféru, zaujímavé scény a vydarený, kvalitný kasting. Scenár je bohužiaľ na viacerých miestach trocha nudnejší, snímka ako celok nedokáže strhnúť. Najviac mi v pamäti utkvel „prekvapivo“ Gary Oldman, ktorého, kebyže neviem, že je to on, by som sám od seba nespoznal (čo je pochvala). Zaujímavé je pri sledovaní si spomenúť na Kráľovu reč, kde Churchilla hral Timothy Spall a „Bertieho“ Colin Firth. ()
Ke sledování mě zprvu přitáhl jen a pouze Gary Oldman, ale jsem rád že se tak stalo. Takhle by měl podle mě vypadat správný historický film! Nechybělo mi zde asi nic; zajímavé rozhovory, vypracování si pozice a respektu Winstona v parlamentu a i obliby mezi lidmi. Hlavně to ale celé mělo velké srdce a dobrý nenucený humor! Z filmu jsem prostě nadšen a klidně bych vydržel i další hodinu či dvě, abych zjistil jak si vedl, když byli nepřátelé takříkajíc před branami. PS: doporučuji po shlédnutí tohoto filmu také zkouknout Dunkirk od Nolana. Skvělé doplnění tohoto filmu akčnějším snímkem ze stejné doby. ()
Galerie (68)
Zajímavosti (20)
- Filmovanie snímky prebiehalo po celej Veľkej Británii, predovšetkým však v Londýne a Manchestri. (MikaelSVK)
- Gary Oldman je už šiesty herec zo série Harry Potter, ktorý stvárnil Winstona Churchilla vo filme. Pred ním to bol Michael Gambon (Album Dumbledore) v snímke Churchill's Secret (2016), Timothy Spall (Peter Pettigrew) v Kráľova reč (2010), Brendan Gleeson (Divooký Moody) v snímke V srdci bouře: Churchill ve válce (2009), David Ryall (Elphias Doge) v Bertie a Elizabeth (2002), Dva muži šli do války (2002) a Le grand Charles (2006) a Robert Hardy (Cornelius Fudge) v snímkach Winston Churchill: The Wilderness Years (1981), War and Remembrance (1988) a Bomber Harris (1992). (belinko)
- Film je zasadený do mája 1940. V skutočnosti sa Elizabeth Layton (Lily James) stala Churchillovou sekretárkou až v roku 1941. (belinko)
Reklama