Reklama

Reklama

Richard Jewell

  • USA Richard Jewell (více)
Trailer 1

Clint Eastwood obohatil svou režijní filmografii o další film podle skutečné události. Snímek nazvaný podle hlavního protagonisty Richard Jewell se vrací do roku 1996, kdy se během XXVI. letních olympijských her v Atlantě podařilo pracovníku bezpečnostní agentury, Richardu Jewellovi, zachránit tisíce životů nálezem batohu s výbušninou. Z prvotně oslavovaného hrdiny se však později, kvůli manipulativním a zavádějícím informacím z médií, stává hlavní podezřelý. Odstartovaná mediální kampaň pak pomalu ničí hrdinství jednoho muže v očích národa a to spolu s vysilujícím vyšetřováním ze strany FBI činí z jeho doposud poklidného života doslova peklo na zemi. (Vertical Entertainment)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (369)

Nevka 

všechny recenze uživatele

Může za to zřejmě nevýrazná mediální kampaň, ale na nový film od Clinta Eastwooda se prostě nechodí. Důkazem je i fakt, že poprvé v životě jsem seděl v kinosále sám. Přitom to bylo v centru Prahy a ve 21:30, kdy je na podobné filmy ještě slušná návštěva. A v případě tohoto snímku je to opravdu škoda. Dost se totiž povedl... Pokud Clintovy filmy sledujete už nějaký ten rok, vůbec vás nepřekvapí, že film je opět výrazně sentimentální. Obdobně jako "Sully: Zázrak na řece Hudson" navíc míří na amerického hrdinu, který zachránil nespočet životů a posléze se neprávem dostal na pranýř společnosti. A právě onen "hon na čarodějnice" je tady naprosto skvělý. Perfektně obsazený Paul Walter Hauser (Richard Jewell) je totiž dokonalým prototypem "hodného ňoumy", který se pro svou sociální odlišnost dostal do problémů. Od začátku až do konce je vám proto velmi sympatický a jeho stíhání na vás má výrazný psychický dopad. To stejné platí i pro ostatní postavy a herce. Když Eastwood chce, aby vám byl někdo krajně nepříjemný, tak je vám ten člověk krajně nepříjemný. Ideálním příkladem je jinak sympatický Jon Hamm, který tady hraje "blbečka" z FBI. V návaznosti na to mám ale problém s Kathy Scruggs (hraje Olivia Wilde), která prakticky celé to peklo rozpoutá a na konci ji Clint vykreslí jako neuvěřitelně citlivou osobu. Je to v rozporu s jejím předchozím hyenismem, ale vy to vlastně berete. A takhle by to podle mě moc nešlo. Za zmínku stojí ještě Sam Rockwell, který se dostává pod kůži divákům po celém světě. Po "Třech billboardech kousek za Ebbingem" a "Králíčkovi Jojo" má další výraznou roli, ve které toho chlapa prostě musíte milovat. Celkově je tak film vysoce komplexní, ale pokud podobné snímky nemáte rádi, tak vám 100% nesedne. Protože toto je ryzí "hra na city", na kterou buď přistoupíte, nebo ji budete nenávidět. ()

Chrustyn 

všechny recenze uživatele

Clint Eastwood a další zpracování příběhu o na první pohled naprosto obyčejném muži, který dokázal velké věci, ale místo vděku se mu dostává výsměch, opovržení i obvinění. Herecky skvělé, Clintova režie standardně staromilská, ale příběh mi nepřišel natolik zajímavý, aby mě bavil celou dobu a chyběli mu silnější scény a nějaké to překvapení, čím by film vybočil se zajetých kolejí. ()

Reklama

mm13 

všechny recenze uživatele

FBI agentom by som prial posledný záber, ako riadia dopravu na križovatke a novinárke z kategórie "som bezohľadná hus a som na to pyšná", scénku, ako vedie kurzy základov slohu v štátnom (podčiarkujem) ústave pre handicapovaných spoluobčanov (na záverečnú slzičku jej kašlem)... ničoho takého sa ale nedočkáme... nedočkáme sa dokonca ani fotografií skutočného Jewella (hrubým podčiarkujem) a ľudí okolo neho k záverečným titulkom (nakoniec ja vlastne ani neviem, či FBI agenti a novinárka majú svoje konkrétne reálne predobrazy)... pretože o nič z toho tu nešlo. Išlo tu iba a len o Richarda Jewella a jeho čin... ako si zaslúži byť vnímaný a ako ľudia toho istého Richarda Jewella - iba a dupľom preto, že bol aký bol - veľmi ochotne vnímať odmietli či prestali. Po Sullym je to druhýkrát v krátkom čase, čo pán Eastwood vysekal obyčajnému ľudskému hrdinstvu najhlbšiu poklonu bez čo i len náznakov prikrášľovania, naopak, z nadhľadu a so zdravým odstupom, pritom pútavo, divácky vďačne. Nedarí sa mu zakaždým, ale keď sa mu podarí, vtedy možno bez preháňania a smelo konštatovať, že takto netočí v súčasnom Hollywoode NIKTO! Bude frajer chýbať, keď sa raz pominie. Snáď toho stihne ešte dosť... ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Kauza kolem Richarda Jewella tehdy v roce 1996 hýbala celou Amerikou, dalo se proto čekat, že jednou na adaptaci tohohle slavného amerického případu dojde. Kolem zpracování příběhu podivína Richarda Jewella, který byl v nesprávný čas na nesprávném místě, zachránil spousty lidí a po svých ´´15 minutách slávy´´ se dočkal následného trýznění ze stran FBI, novin, televizních stanic a vlastně téměř veškerého okolí se už roky motal Clint Eastwood a dávalo to smysl, protože Eastwood jako režisér má zkušenosti se silnými lidskými příběhy a už i Sullyho o Chesley Sullenbergerovy pracoval s hrdinou, který byl po chvilce vznášení do nebes označen za pachatele. Původně si přitom roli Jewella a jeho právníka Watsona Bryanta měli zahrát Jonah Hill a Leonardo DiCaprio, ty se ale nakonec kvůli zaneprázdněnosti vrhli jen pozic produkčních a Eastwood si nakonec do hlavních rolí zlákal Paula Waltera Hausera a Sama Rockwella. A právě na těchto dvou hercích celý Richard Jewell staví společně s představitelkou Jewellovy matky Kathy Bates a Clint Eastwood opět zvládá dodat dostatečně silný lidský příběh, který vám ale možná zážitek o to zintenzivní v případě, že o celé kauze s Jewellem náhodou nevíte vůbec nic nebo nevíte zas tak moc tolik. Celý příběh Richarda Jewella těží z toho, že je Jewell svým způsobem prošťáček/ňouma/dost možná duševně vedle. Jewell se od svého mládí potýká s poznámky na svou postavu, své chování nebo příliš podivné sociální komunikování. Jewell chtěl vždy ve svém životě něco dokázat a právě proto FBI napadlo, že mohl být celý nález a záchrana mnoha lidí jen jeho chytrou hrou aby se Jewell dostatečně mediálně zviditelnil. Eastwood ale od začátku pracuje s tím, že je Jewell prostý člověk a na tak složitý plán rozhodně nemá mozkovnu. Eastwoodův Jewell se nesnaží hrát s divákem hru na to jestli divák Jewellovy věří nebo ne. Proč také, vždyť přece dávno (minimálně obyvatelé USA) vědí jak celá kauza kolem Jewella dopadla. Eastwood ve svém zpracování této kauzy bere větší důraz na mediální tlak, nepříliš dobré taktiky FBI a důraz na to jak se dá v takovém případě obhajovat. Richarda Jewella bude divákům hodně snadno líto, protože on to byl v jádru srdce fakt prosťáček a dobrák. Možná extravagantní, příliš zapálený a podivný, rozhodně ale nešlo o špatného člověka a rozhodně ne o člověka, který by se snažil o to zviditelnit se za každou cenu. Jewell nadosmrti miluje svou matku a chce aby se jí žilo líp a právě pro ní by byl schopen všeho. Eastwood si do role Jewella vybral Paula Waltera Hausera, který se v Já, Tonya nebo BlacKkKlansmanovi už objevil jako postavy typově odpovídajícím buranským američanům a i Jewell je v podstatě buran, na rozdíl od Já, Tonya nebo BlacKkKlansmana má ale Hauser i přes komediální vtípky hned v první půlhodině předvést se i ve vážné, dramaticky vyhrocené poloze a jde mu to. Sam Rockwell je jako vždycky Sam Rockwell a to znamená, že si svou roli užívá. Jeho Watson Bryant je neskutečně zajímavá postava, která za svého přítele drží co to jde a je přesvědčen o jeho nevině a je ochoten pro dokázání oné neviny udělat opravdu vše. Rockwell má i tady šanci se herecky vyřádit a tuto polohu si užívá neskutečně. Prodává veškeré hlášky, moudra prostšímu Jewellovi podává velmi náramně a chvílemi jde z něj při jeho právnickém konání cítit vyložený respekt. Rockwell je prostě boží. Kathy Bates je tu poté totálně skvělá. Bates má po dlouhé době šanci předvést se v rámci celovečerního filmu a Eastwood jí díkybohu nadělil roli ve které má toho skutečně hodně co předvést. Bates si pro oscarovou nominaci došla naprosto právem, protože skvěle funguje jako milující matka, která se s následky hrdinského činu svého syna vyrovnává po svém a i přesto vše co slyší nikdy nezačne obviněním mířícím na jeho syna věřit. Je to skutečná milující matka, která by měla sloužit jako ukázka ideální matky. Krom této hlavní trojice Eastwood poté ještě pracuje s dvojkou Jon Hamm a Olivia Wilde- On agent FBI, ona novinářka díky, které vyjde najevo podezření FBI, že je Jewell dost možná samotným viníkem. Hamm polohu podlého agenta FBI, který při vyšetřování Jewella nejede úplně podle práv a fér dává velmi solidně, především Olivia Wilde má ale po dlouhé době šanci se herecky vyřádit a tuto polohu kariéristické mrchy si užívá. Zároveň se i u ní ale ukáže, že není vše jak se zdá a Eastwood si jako klasicky u svých filmů vyhrává s různými vedlejšími charaktery a v případě Jewella to může platit o kamarádovi Jewella nebo Bryantově přítelkyni. Minimálně druhá zmiňovaná v podání Niny Ariandy si krade svým roztomilým ukrajinským přízvukem téměř každou svou scénu. Eastwood tu funkčně používá archivní záběry, po střihové stránce je film fakt solidní a krásně se na to kouká. Richardu Jewellovi se ve finále dá vyčíst fakt, že Eastwood jede u svých filmů už tak trochu na jistotu a servíruje po audiovizuální stránce to na čem jsme u něho zvyklí. A i po dramaturgické stránce je pravdou, že se film možná přece jen příliš drhne (mluvím tu ale jen zhruba o prvních 30 minutách než dojde na ´´boom´´ v Atlantě, pak už bych si vlastně na tohle nestěžoval). I v 89 letech ale Clint pořád točí jako bůh a je to fakt emočně funkční filmařský dílo, které na vás ale dost možná bude opravdu fungovat ještě výrazně silněji pokud o Jewellovi a vlastně celých Olympijských hrách v Atlantě v roce 1996 skutečně víte co nejméně. Je to ale pořád hodně silný film, který navíc i když vypraví o událostech starých 24 let prostřednictvím hrozeb terorizmu, mediálních fake news a omezování lidských práv komentuje současnost lépe než kdejaké poslední filmy, které o tomto přímo pojednávají/chtěli by pojednávat. A to je na jednu stranu sice smutné, na druhou stranu je to ale co se týče Richarda Jewella dobrá zpráva. Emoční biják, který Eastwood zase bravurně odvyprávěl a dokázal, že mu podobná silná lidská témata jdou. Film, který chytře komentuje současnost, zároveň vypráví o jednom z největších omylů dějin USA a především dokazuje, že někdy bychom měli nechat minulost za námi a doufat spíše, že se něco nebude opakovat. Jewellův proslov v kanceláři FBI je přesně to o co by mělo jít: Proč vlastně máme nahlásit bombu a zachránit tak životy? Má se z nás stát další Richard Jewell? Máme být stíháni za to, že jsme se pokusili zachránit lidské životy? A za to následně máme být psychicky ničeni všemi okolo? A má nám kvůli tomu doslova hrozit trest smrti? Případ Richarda Jewella je v tomhle ohledu jednou z nejdůležitějších událostí USA posledních let a státní orgány by se z této nešťastné události měli poučit. Eastwood to vše velmi smysluplně popsal tady a i když se nerozloučil v nejvyšší formě, v případě, že by na Eastwoodův další režijní film už nedošlo se dá říct, že Richard Jewell je rozhodně případně tečkou důstojnou..... () (méně) (více)

Spiker01 

všechny recenze uživatele

Clint Eastwood (89 let) je workoholik jako blázen a v důchodu ho to evidentně nebaví. Je skutečně obdivuhodné, jak nejen na tomto filmu není nikterak absolutně znát, jakého věku tento obdivuhodný režisér je a kolik energie stále má. Mimochodem jsem si Richarda Jewella užil více než poslední Clintovo filmy (The 15:17 to Paris, The Mule i vlastně Sully), stále je to jeden z těch tvůrců, jež se vyplatí kompletovat, jelikož si vybírá zajímavé náměty. Konkrétně o tomto, v Americe tolik propíraném případu, jsem vůbec nic nevěděl a to je pro jistou nepředvídatelnost příběhu vždycky ku prospěchu...těch 80% je bezpochyby zasloužených a k tomu všemu je tu můj velký oblíbenec Sam Rockwell, byť s ponožkami v sandálech. A to to přitom tak prošumělo kiny, že jsem to ani extra neregistroval... PS : Paul Walter Hauser loni převedl jednu z nejpůsobivějších proměn a měl být vyslyšen na Oscarech...8/10 ()

Galerie (33)

Zajímavosti (14)

  • Natáčanie scén z bombou prebiehalo na rovnakom mieste, na ktorom sa skutočný incident odohral. Filmovanie týchto scén taktiež prebehlo v rovnaký deň, ako incident. (Real Tom Hardy)
  • Před výbuchem zpívá Kenny Rogers píseň „The Gambler“ a po ní následuje „Macarena“ od Los Del Rio. (Duoscop)
  • Publicistka Kathy Scruggs (Olivia Wilde), která je ve filmu ztvárněna jako bezohledná, senzacechtivá bestie, prý taková ve skutečném životě nebyla. Její rodina se vůči filmu ostře ohradila s tím, že je sprosté očerňovat někoho, kdo se již nemůže bránit. Kathy totiž zemřela v roce 2001 na předávkování morfiem a dalšími látkami (trpěla chronickými bolestmi zad). Z kauzy kolem Richarda Jewella se údajně nikdy zcela nevzpamatovala; zůstává nicméně pravdou, že příliš počestný život nevedla a skutečně byla osobou, která odstartovala mediální boom. Její zdroj informací ovšem není znám. (-bad-mad-wolf-)

Související novinky

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů

02.01.2021

Nejoblíbenější uživatelé ČSFD se tradičně svěřují s osobními topkami 3 filmů (a seriálů), uvedenými v našich končinách (nebo kdekoliv jinde) v uplynulém roce, a od letoška jejich řady rozšiřují taky… (více)

PF 2020

PF 2020

31.12.2019

Tak Le Mans ’66 nakonec v celkovém hodnocení uživatelů ČSFD.cz porazil i oceňovaného Jokera. Není to zas až tak překvapivé, jedná se přeci jen o pozitivnější film, a to máme rádi. Což dokazuje i… (více)

Jumanji a Ledové království 2 vládnou kinům

Jumanji a Ledové království 2 vládnou kinům

16.12.2019

Tento týden vstoupí do kin devátá epizoda Star Wars a box office tabulky opět budou pukat ve švech. Do té doby ale kinům vládnou jiné hity. Jumanji: Další level konečně sesadilo z trůnu Ledové… (více)

Eastwoodova novinka ještě letos

Eastwoodova novinka ještě letos

28.09.2019

Clintu Eastwoodovi sice táhne na devadesát, jeho režijní zápal by mu ale mohl závidět leckterý mladší tvůrce. Slavný herec a režisér začal svůj nejnovější snímek The Ballad of Richard Jewell natáčet… (více)

Reklama

Reklama