Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Rok 1948. Drsná a syrová šumavská příroda je kulisou napínavého příběhu o lidech, kteří se po druhé světové válce stali nekorunovanými králi části našeho pohraničí. Jednotka pohraničníků vedená fanatickým poručíkem Kotem se spolu s novým členem strážmistrem Zemanem snaží zlikvidovat převaděče, kteří výborně znají svůj kraj a převádějí lidi na obě strany hranice... (Filmexport)

(více)

Recenze (311)

Pierre 

všechny recenze uživatele

Poutavý film. Na to že je to tak staré, je to opravdu dobře natočené. Karel Kachyňa vytvořit dramatickou a tajemnou atmostféru ve filmech skutečně uměl. Je taky dost dobře, že je film černobilý. Ta černobílost mu právě ještě dodává na působivosti. Celé to působí strašně přesvědčivě. Atmostféra filmu je výborná, za to dávám 4 hvězdy. Je ale pravda, že když jsem se teď nad tím víc zamyslím, ne jenom ta atmostféra je všechno. Chce to pořeba i lepší příběh. A ten mě zde až tolik nezaujmul. A přece jenom, atmostféra neatmostféra je to vpodstatě komoušárna, co záměrně volblbuje diváka. ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Nesústredene som si pripomenul tento významný film, s ktorým má väčšina užívateľov seriózny problém. Po filmovej stránke, atmosférou, exteriérmi, kamerou je to vynikajúce dielo, a to nielen na svoju dobu. Kachyňa sa do konca života nenaučil nakrúcať mizerné filmy. Ale je tam aj druhá stránka, ideologicko-propagandistická. Na priemyslovke sme sa učili o semipermeabilnej (polopriepustnej) blane. Takí by mali byť pohraničiari. Von áno - dnu nie. Lenže oni po "kopečkároch" strieľali s rovnakým zaujatím, ako po zlých imperialistických agentoch. A tam sa už musím brzdiť, aj keby išlo o filmársky geniálne dielo.Takže horko ťažko tri hviezdičky, lebo Karla Kachyňu mám rád a neviem sa rozhodnúť, či by bolo lepšie, ak by Kráľa Šumavu nenakrútil. ()

Reklama

PetrPan 

všechny recenze uživatele

Jiřina Švorcová poprvé za pultem a hned na to v bahně, jak příznačné pro její kariéru.  Výstavní a režimem pochopitelně překroucená drsárna, kde Lukavský svými ostrými rysy řeže jednoho pohraničníka i diverzanta za druhým.  Když se s ním jde Jelínek projít v dešti, tak místo romantické procházky umře. Když pomáhá Valovi chytit Jiřinu, tak se jim utopí. Když honí diverzanta se samopalem, tak mu postřelí psa a když už usne, tak mu Vala ukradne klíče. Vše se prostě točí kolem poručíka Kota, což mě přivádí k myšlence, že tahle depresivní a temnostinná akční pohádka mohla být lehce odlehčena, kdyby Menšík při oslovování nadřízeného Kota třeba lehce zadrhával...   Formálně nádherný dobrodružný thriller. ()

MaedhRos 

všechny recenze uživatele

Král Šumavy je zatraceně dobře natočený a zahraný film. Lukavský a Vala potí charisma všemi póry na těle a celé je to snímáno s neuvěřitelným citem pro kompozici a pro kontrast. Nemluvě o tom, že *jakýkoli* film se spoustou deště a/nebo mlhy u mě má z půlky vyhráno. (Ideologie v tomhle případě projde jako guilty pleasure.) ()

sud 

všechny recenze uživatele

Legendární strhující thriller s ponurou Šumavskou atmosférou a výtečnými hereckými výkony v čele s Radovanem Lukavským a Jiřím Valou. Film je sice trochu ideologicky zabravený, ovšem v žádném případě se nejedná o propagandu či překrucování hostorie (jako v případě "Majora Zemana"). Nejde ani o oslavu pohraničníků. Je tu pouze bláto, kulky a na obou stranách lidé, kteří se narodili na nešťastné planetě. 85%. ()

Galerie (10)

Zajímavosti (28)

  • Při pohřbu pohraničníka „Mařenky“ Cigánka (Rudolf Jelínek) míjí smuteční průvod kostel sv. Štěpána na Kvildě. (Robbi)
  • Ve filmu dotvářel atmosféru starý hamr (mlýn), který bylo nutno postavit přímo na místě natáčení. (M.B)
  • Při scéně, kdy se filmová postava prodavačka Marie Rysová v podání herečky Jiřiny Švorcové topí v močálu, měla Jiřina Švorcová kolem sebe obmotaný provaz, za který jí filmaři stáhli, jak sama uvedla tak trochu proti její vůli, pod vodu. Jak sama tato herečka později řekla, byla to pro ní nejhorší natáčecí scéna z celého filmu, jelikož musela překonat velký odpor z potopení se pod hladinu. Vve skutečnosti se scéna nenatáčela v exteriérech, nýbrž ve filmovém ateliéru, kde byl v bazénu vytvořen umělý močál. (Lynette)

Reklama

Reklama