Režie:
Elia KazanScénář:
Richard MurphyKamera:
Joseph MacDonaldHudba:
Alfred NewmanHrají:
Richard Widmark, Paul Douglas, Barbara Bel Geddes, Jack Palance, Zero Mostel, Tommy Cook, Elia Kazan, Tommy Rettig, Emile Meyer, Dan Riss, Alexis Minotis (více)Obsahy(1)
New Orleans. Ilegální přistěhovalec vyhraje v kartách příliš velkou částku. Gangster Blackie a jeho kumpáni proto muže zabijí a peníze si vezmou zpět. Netuší, že jejich oběť byla infikována vysoce nebezpečným plicním morem a že se od ní sami nakazili. Městu tím pádem hrozí katastrofální morová epidemie. Je třeba očkovat každého, kdo přišel se zavražděným a s dalšími nakaženými lidmi do styku. Lékař z Veřejné zdravotní služby Clint Reed a policejní kapitán Tom Warren mají osmačtyřicet hodin na to, aby našli vrahy a zabránili nejhoršímu. Musejí přitom tajit pravdu o hrozící nemoci. Panický útěk obyvatel z města by totiž znamenal katastrofu pro celé Spojené státy... Brilantně natočené černé kriminální drama o lovu na zločince a o závodu s časem je dalším dílem proslulého režiséra Elii Kazana. Film, natáčený na svou dobu nezvykle v reálných prostředích a nikoli v ateliéru, získal Oscara za scénář. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (44)
Kazanova režie je opět nadprůměrně dobrá, ale něco přece jen drhne. Murphyho scénář prostě není drama Tennesseeho Williamse. Pokud chtěl natočit něco o moru, byl tu už "Mor" Alberta Camuse (1947), a to je jiný kafe - jen když porovnám oba doktory. Zde je řešením nalezení a zadržení gangstera (třeba se po injekci ještě zotaví), jde tedy o odstranění následku, u Camuse je to celková náprava společnosti, tedy odstranění příčiny. Pozn. 1: Krysí zábrany, na jedno z nichž ztroskotal i ganster Blacky ( (Jack Palance, filmový debut), se na lana začala instalovat bohužel až příliš pozdě. Pozn. 2: Že jde spíš o gansterský než humanistický film dokládá i kvalita zápletky; Blackyho touha po nalezení příčiny tak usilovného pátrání převyšuje pátrání samotné. ()
Vydařený noir s luxusním obsazením - Doktor Widmark, snažící se zastavit nákazu dříve, než zkosí celé New Orleans; zbabělý Zero "Producent" Mostel, který zde projevil svůj komický talent; a nakonec respekt vzbuzující Jack Palance, jehož potkat sám v temné ulici, raději bych mu odevzdal všechny peníze a poníženě se odplazil po čtyřech pryč. ()
Tohle bylo dobrý. Čekal jsem standardní krimi omáčku s noirovým odérem a ona je to vcelku napínavá hra o čas, kdy se ulicemi New Orleans pomalu šíří ošklivý moribundus, přičemž úřady pátrají po potenciálně nakažených kontaktech - shodou okolností vrazích původního šiřitele nákazy. Takže nakonec povedená krimi s příchutí "covidu". Jack Palance je tam výbornej. ()
Nie je to až tak dobrý film,nie je to typický Elia Kazan,má zaujímavé obsadenie:Richard Widmark,Paul Douglas,alebo Jack Palance,vidím pôsobivé prostredie New Orleans,vskutku zápletka ohľadom nákazy populácie je určite prospešná,napríklad Oscar za originálny scenár pre Ednu a Edwarda Anhaltových,a to je asi tak všetko. Mám tu dva tábory:Lekár a polícia na stope vraha Blackieho+jeho kumpánov,jedna partia vie,že toho chlapa,ktorého zastrelil Blackie doniesol so sebou nebezpečný mor,ktorý sa rozšíri v momente nachádzania sa v blízkosti tohto chlapíka,a tak práve nielen Blackie bude v nebezpečenstve,dozvedel sa,že sa všetci zháňajú po ňom a on si myslí,že Kochak (to je ten zavraždený),že má niečo pre neho cenné,jeho dvaja kumpáni medzitým pociťujú strachy,lebo jednému z nich je veľmi zle... Čo je zaujímavé asi najviac je to,že sa nakrúca v reálnom prostredí,kde v prístave bude najlepšia scéna z celého filmu! PS: Najväčšie PLUS je JACK PALANCE ako Blackie,ktorý sa ženie za niečím,čo neexistuje,kde si myslí,že ten veľký hurhaj má na svedomí ten emigrant,ktorý najprv vyhral peniaze,potom ho o ne pripravil pomstychtiví Blackie s partiou,zavraždil ho,neuvedomuje si.že prichádza do kontaktu s človekom,ktorý je ťažko chorý... ()
Úúú tak tohle byla kvalita. Má to opravdu originální námět a netradičního hlavního hrdinu, jakéhosi epidemiologa. Richard Widmark byl opravdu sympaťák a opravdu jsem jeho postavě fandil. Při sledování honu na zločince, který dalece přesahoval jeho povinnosti, jsem uznale pokýval hlavou. Hlavní záporák je naprosto perfektní. Jack Palance je opravdu nezapomenutelná držka. Dlouhán s distingovanou mluvou posedlý utkvělou představou, že mu uniká legendární "kšeftík". K podtrhnutí jeho hrozivosti ho ještě schválně dávaj do záběru s trpaslíkem :) Vůbec celý film je vizuálně neuvěřitelně vymazlený. Hodně záběrů je v exteriérech a ne někde ve studiu a je fakt znát. Kolikrát jsem se přistihl, že uvažuji jak bych si nechal určité prinstcreeny zarámovat a měl bych stylový obraz. ()
Galerie (33)
Zajímavosti (4)
- Režisér Elia Kazan se ve filmu objevuje jako asistent v márnici. (J.A.K.)
- Richard Widmark neskôr povedal o Jackovi Palanceovi: "Je to najtvrdší chlap, akého som kedy stretol. Bol to jediný herec, ktorého som sa fyzicky bál." (westerns)
- V scéne, kde Blackie (Jack Palance) zasiahne Reeda (Richard Widmark) pištoľou do hlavy, si to herci najskôr nacvičili s gumovou pištoľou, no keď sa začalo natáčanie tejto scény, Palance mal skutočnú zbraň. Widmark, po jeho údere zostal dvadsať minút v bezvedomí. (westerns)
Reklama