Režie:
Peter BebjakScénář:
Peter BalkoKamera:
Martin ŽiaranHudba:
Slavo SolovicHrají:
Tomáš Maštalír, Emília Vášáryová, Jevgenij Libezňuk, Andrej Hryc, Zuzana Fialová, Stanislav Boklan, Oleksandr Piskunov, Rimma Zjubina, Kristína Kanátová (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Pětatřicetiletý Adam Krajňák je otcem tří mladých dcer, ale především hlavou slovensko-ukrajinského gangu, který se zabývá pašováním cigaret. S blížícím se vstupem Slovenska do Schengenského prostoru se však chystá velké zpřísnění hraničních kontrol a mezi pašeráckými skupinami vzrůstá napětí. Kvůli náhodně zmařenému kontrabandu nemůže Adam splatit dluh mocnému ukrajinskému mafiánovi Krullovi; navíc se staví proti jeho plánům na pašování tvrdých drog. Události nabírají příliš nečekaný spád a Adam bude muset překročit i hranice, které pro něj dosud byly tabu… (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (317)
Rakovina mieri do Rakúska a niektorí šťastlivci pod hladinu. Čiara kolíše jednotlivými scénami medzi hranicou celkom solídnej krimi, no na druhej strane miestami pripomina klasický podpriemerný slovenský film. Slováci totiž pašujú nie len tabak a drogy, ale občasne vykrádajú zahraničné filmy bez známky snahy o vlastnú originalitu (v niektorých scénach sa zbytočne tlačí na pílu a efekt drsnosti sa vytráca). A teraz k tým pozitívam. Hudba skvelá, kamera slušná, príbeh s Arčim poučný a niekoľko lacných a vulgárnych vtipov, ktoré vás ale pobavia. A pri scénke so zviazaným Maštalírom v aute mi aj padla sánka. ()
Bebjak nie je dostatočne kvalitný režisér, aby si mohol dovoliť tak pomalý a depresívny štýl rozprávania. Funkčne dokáže pôsobiť až záverečných 20 minút, kedy už teda prijmete, že sa celý čas na niečo hrajú. Necítil som to z Červeného kapitána, necítil som to takmer ani z Únosu, tu je snaha evidentná. Na zahraničného diváka môže mať nakoniec Čiara podobný efekt ako Hostel alebo Eurotrip. Čečensko v srdci Európy. ()
Spokojený jsem byl tak napůl a uvažoval jsem o dvou hvězdičkách, dokud jsem si neuvědomil, jak skvělé akční filmy se točí u nás, hned poté jsem musel jednu hvězdičku přidat. Největším problémem snímku bylo to, že byly všechny postavy natolik záporné, až mi bylo jedno, jak to s nimi dopadne. Tedy za předpokladu, že všichni dopadnou špatně. Závěr vyzněl úplně do ztracena, a to je škoda, námět měl slušný potenciál a zasloužil si lepší zpracování. ()
Syrové drama ze slovensko-ukrajinského pomezí o zřejmě nepřikrášleném východňárském světě, který tíží korupce a pašeráctví, a který ukazuje dobu před vstupem Slovenska do schengenského prostoru deset let zpátky. Atmosféru téhle oblasti jsem sám trochu poznal, teda víc o ní slyšel, takže ta se povedla, to samé platí o technické stránce a řadě hereckých výkonů, jen zamrzí, že scénář není z nejpevnějších a nejzajímavějších, což je při snaze o reálné postavy umístěné v reálně ponurém prostředí škoda. ()
Ohromilo mě, jak profesionálně dokážou Slováci natočit kvalitní evropský film. Čiara totiž v mnoha ohledech překonává po filmařské stránce většinu české produkce. S výjimkou ozvučení, ze začátku jsem tomu mumlání vůbec nerozuměl a musel si stáhnout titulky. Se scénářem už je to horší. Dojde na řadu vtipných, i mrazivých momentů a ústřední rodina okolo Adama Krajňáka mi přišla načrtnutá více než zajímavě, ale ač mě film bavil, měl jsem z toho dost neúplný neuspořádaný pocit. Zejména z docela nezvládnutého nepřehledného konce. Každopádně po stránce zasazení dost vostré. Něco málo ze Slovenska jsem už viděl, ale toto je teda solidní balkán. ()
Galerie (67)
Photo © Wandal Production
Zajímavosti (23)
- Veľmi náročné boli scény s topením ľudí v jazere. Natáčali sa v novembri a kaskadérov museli hádzať do osemstupňovej vody. (Sufferer)
- Původním představitelem Adama Krajňáka měl být Alexander Bárta. V rámci první fáze natáčení s ním vzniklo několik scén. Po pauze vynucené nedostatkem financí musel být z důvodu nedostatku času přeobsazen. (klukluka)
- Režisér Peter Bebjak sa na margo úspechu vyjadril: „Priznám sa, že som nečakal, že z toho bude až taký boom, ale veľmi sa z toho tešíme. Našim prvotným cieľom bolo nakrútiť film, ktorý by bol nielen divácky úspešný, ale mal v sebe aj artovú stránku, aby zaujal diváka, ktorý si film pozrie v kine, ale oslovil aj festivaly.“ (WalterIK7)
Reklama