Režie:
Peter BebjakScénář:
Peter BalkoKamera:
Martin ŽiaranHudba:
Slavo SolovicHrají:
Tomáš Maštalír, Emília Vášáryová, Jevgenij Libezňuk, Andrej Hryc, Zuzana Fialová, Stanislav Boklan, Oleksandr Piskunov, Rimma Zjubina, Kristína Kanátová (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Pětatřicetiletý Adam Krajňák je otcem tří mladých dcer, ale především hlavou slovensko-ukrajinského gangu, který se zabývá pašováním cigaret. S blížícím se vstupem Slovenska do Schengenského prostoru se však chystá velké zpřísnění hraničních kontrol a mezi pašeráckými skupinami vzrůstá napětí. Kvůli náhodně zmařenému kontrabandu nemůže Adam splatit dluh mocnému ukrajinskému mafiánovi Krullovi; navíc se staví proti jeho plánům na pašování tvrdých drog. Události nabírají příliš nečekaný spád a Adam bude muset překročit i hranice, které pro něj dosud byly tabu… (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (317)
Nejlepší slovenský film poslední doby. S hranicí Ubľa - Velykyj Bereznyj mám osobní zkušenost z roku 2005, autíčka tam přijížděla, celníci si s řidiči tiskli ruce a papírky měnily majitele. Po technické stránce nutno vyzdvihnout kameru, některé záběry jsou skutečně perfektní, seděla i hudba, skvělé lokace. A Tomáš Maštalír s vousy a dohola je nejmužnějším slovenským hercem a jeho postavu jsem mu fakt žral. Ten konec je trochu mnohoznačný. Andrej Hryc vypadá posledních 30 let stejně. Erotika (Zuzana Fialová, Kristína Kanátová). Překvapilo, líbilo. 4,5* ()
Dosť dobrý, na slovenské pomery dokonca výborný film. (hoci ja tieto hodnotenia "na slovenské / české pomery" nemám rád, buď niečo obstojí všeobecne alebo čau... ;-)) Bebjak je momentálne asi najlepší slovenský režisér (ak ste nevideli trojdielnu Spravedlnost s Vetchým, tak odporúčam), ktorý dokáže dať filmu európsky vizuál bez toho, aby z toho trčala póza či štylistické cvičenie. Čiara prekvapivo dobre funguje ako gangsterka, nechýba napätie, dobre vystihnutý lokálny kolorit, je tam celkom hutná rodinná dráma a na mňa teda dosť fungoval humor (niekde na Kineme písali, že je nepatričný, ale podľa mňa pekne odľahčoval celkový tón). Herci úplne bez problémov, dokonca mi nevadila ani zranená labuť Fialová, lebo tentoraz nerobila s obočím až také zranené výrazy. ()
Po spackanom traileri veľmi príjemné prekvapenie. Čiara má svoje muchy a nedotiahnuté momenty, ale iba ťažko si vybavujem lepší slovenský film za posledných 10 rokov. Domáca kinematografia sa hýbe správnym smerom, najmä prínos Čiary pociťujem vo vyzretosti, chápaní vnútorných pravidiel žánru, čo žiaľ na Slovensku vôbec nie je samozrejmá vec. Klobúk dole Bebjakovi a Maštalír je slovenský godfather. 4,5* ()
110 tisíc diváků na Slovensku v kinech a vyslání na Oscary do Ameriky. byl jsem tedy zvědavý co je to za film. Do kina se přiznám jsem nešel. Film je to surový a syrový, smích jen ve vulgárních průpovídkách. Ale zabírá rodinné prostředí kriminálky i když si rodinní příslušníci s mravy a morálkou hlavu nelámou. Zůstal jsem vůči postavám proto emočně chladný. Působila na mě ale balkánská nálada, hudební složka a vynikající kamera. Cena za režii , kterou snímek dostal se dá totiž přeložit jako trofej za schopnost převyprávět poutavě dokonce i historku, která sama o sobě za vyprávění zrovna nestojí, zahalit ji oparem osudovosti, podepřít sociálním napětím, zkrátka takříkajíc vybavit veškerým komfortem, který proseká gangsterce cestičku až do festivalové smetánky. ()
Keď som prvýkrát počul už hádam aj teraz kultovú pieseň : Hej, sokoly ! , nevedel som, že pochádza zo slovenského filmu - Čiara, ktorá nedávno obdržala 6 cien SLNKO v SIETI, pričom jedna z nich je zaslúžená práve pre Tomáša Maštalíra za postavu Adama Krajňáka, čo sa zrovna neživí poctivou činnosťou, tak isto, ako jeho kriminálna banda, ktorá pašuje CIGARETY cez slovensko-ukrajinskú hranicu... Jedného dňa všetko nevychádza podľa najlepších predstáv, a to je v druhej polovici filmu, režiséra Petra Bebjaka, a to je ten hlavný ZLOM, kedy som sa začal trošku viac zaujímať o dianie, pretože dovtedy mi to bolo akosi už ukradnuté, čo bude s „hrdinami” ? Na Naše domáce pomery - celkom dobre odvedená filmová práca, kde som mal k dispozícii i trojicu generačných herečiek, od najstaršej p. Vášáryovej, cez strednú p. Zuzku Fialovú, až po najmladšiu Kristínu Kanátovú, a áno, dve kočky sa ukázali v plnej kráse, ako ich Pán Boh stvoril. To je pozitívna stránka mince, ako aj kamera Maťa Žiarana, či trebárs zvuk Viktora Krivosudského, a tiež strih Marka Kráľovského, ale ako som už spomínal v rámci tuzemských možností ide o lepší priemer, štandard, na aký si trúfame... Domáca kinematografia mi zrovna dva-krát nechutí, budem sa do budúcna snažiť v nej nájsť také INGREDIENCIE, ktoré by mi mohli viac sadnúť na „chuťové poháriky” . FILM ČIARA obsahuje jeden SONG, ktorý sa dá takpovediac počúvať do úmoru, ale ak by som mal absolvovať film vo svojej celej kráse ZNOVU, tak asi len ťažko by som takto uvažoval, lebo podľa mňa to nie je bohviečo. ()
Galerie (67)
Zajímavosti (23)
- Film prilákal do kín spolu takmer 330 000 divákov a jeho tržby sa vyšplhali na približne 1 750 000 €. Vďaka tomu sa stal dovtedy najúspešnejším slovenským filmom. (Jard)
- Natáčalo sa 36 dní so 46 hercami zo Slovenska, Ukrajiny a Česka, v štábe bolo okolo 200 členov a vo filme sa objavilo viac než 800 komparzistov, z toho cca 300 Slovákov a 500 Ukrajincov. Pri nakrúcaní každej scény bolo na pľaci priemerne 55 ľudí. (WalterIK7)
- Pre producentku Wandu Adamík-Hrycovú téma pašeráctva nebola nová. „Je to téma, s ktorou som vyrastala. Mama je z Uble, takže všetky prázdniny a sviatky som trávila práve tu. Veľmi dôverne poznám tento kraj. Pred štyrmi rokmi som si povedala, že tá téma je naša. Prečo si nepozrieť niečo, čo je naozaj o nás? Ľudia sú tu vášnivejší, chvíľu plačú a chvíľu sa smejú. Intenzívnejšie prežívajú radosť i smútok. A to sa nám vo filme podarilo zachytiť,“ prezradila po predpremiére. (WalterIK7)
Reklama