Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Přepis Olbrachtova románu dodržuje jednotlivé dějové momenty, přibližuje střet policie s loupežníkem Nikolou Šuhajem, odehrávající se krátce po první světové válce na zaostalé a chudobné Podkarpatské Rusi. Přesto nepostihl ani baladické ladění, ani sociální podtexty tragických událostí, když se ponejvíce přiklonil k tklivému milostnému melodramatu, vyprávěnému dost těžkopádně. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (12)

Frajer42 odpad!

všechny recenze uživatele

Ani kniha Ivana Olbrachta mi nepřišla kdovíjak čtivá. Tato filmová adaptace je ještě o několik řádů horší. Po dobu sledování se mě pevně držela nuda. Přiznám se, že na jeden zátah bych tento snímek zhlédnout asi nedovedl, ač není příliš dlouhý. Knihu Ivana Olbrachta film vzhledem k stopáži ukazuje pouze v obrovské zkratce a vešly se do něj pouze asi ty nejpodstatnější momenty a ani ne všechny. Neubráním se tady odpadu. ()

majo25 

všechny recenze uživatele

Veľmi zidealizované a zmystifikované "životopisné" dielo o známom podkarpatskoruskom zbojníkovi. Nie je síce ovplyvnené komunistickou propagandou, ale určité podobné prvky sa v ňom nachádzajú - "spravodlivá" odveta za krivdy "pánom". Tí páni sú veľmi zjednodušené charakterizovaní Židom, Maďarom a žandárom. Ale film rozhodne nenudí, má väčšinou slušné tempo a dramatizáciu. Vadili mi akurát silné melodramatické prvky, hlasitá hudba a ten rozprávkový začiatok o babe Yage. ()

Reklama

GIK

všechny recenze uživatele

Kanóny střílí jak jinak než naslepo. Magie: čarodějnice se mění v hada (symbol ďábla). Divní křesťané: braní božího jména nadarmo, rouhání se (Pán Bůh má teď jiné starosti na frontě, na vás nemá čas!). Všudypřítomné násilí: chudiny proti obchodníkovi (když nedáš kukuřici po dobrém, tak si jí vezmeme po zlém), chudiny mezi sebou (vraždy), mocní proti chudým (střílení do lidí při oslavě, zapálení střechy nad hlavou četníky). Velkohubé plány Šuhaje loupežníka, že bude bojovat proti pánům po celé Evropě. Dobrý výkon: Nezval a Pfeiffer (vrchní strážmistr). 40 % ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Jak je člověk zvyklý na ty přepoetizované balady (proč ne?), tak tohle je poněkud šok ve své realističnosti a konkrétním dějovém, historickém i časovém zasazení, kde všechny tyto okolnosti hrají roli. Začátek s 1. světovou válkou je skvělý, i návštěva u baby Jagy je slušně natočená, škoda, že kritika vrchnosti je opět prvoplánová (figurky tlustého pána, peněz chtivého žida apod.), snad jen žandáři vypadají tak nějak normálně. Ve druhé polovině film skutečně přestává šlapat, i když některé scény jsou stále silné, a soustředí se spíš na téma lásky a zrady mezi svými. Což zase není úplně špatná myšlenka k zahození. Přesto film stále vypadá, jako kdyby první půlku psal někdo jiný, a dopisoval zase někdo odlišný. I tak mne ale svým netradičním pojetím příjemně dostal. ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Nikola Šuhaj ve filmovém podání Miroslava Josefa Krňanského romantizuje lidovou legendu do poetického výkřiku vzdoru proti neutěšeným a k prostému lidu kořistnickým životním podmínkám. Nikola Šuhaj je nejslavnějším knižním titulem Ivana Olbrachta, předpoklad ke zkoumání extrémnějších podob lidské frustrace byl ideální: konec druhé světové války znamenal zásadní geopolitickou změnu času i místa, ideologie je v radikální myšlence nebezpečnou společenskou zbraní, intenzivní panské vykořisťování lidské masy má své etnické i stavovské příčiny a nemají tendenci vymizet, jednoduše lidové vnímání dobra a zla, folklorní obyčej pověrčivosti legend a nadpřirozené moci. Krňanský uměl stísnit nálady vzájemné nevraživosti, rozplývá se v romantické poezií a nezneužívá prostředky k proletářské předurčenosti. Hrdinou lidově baladické písně proti nedůstojným životním podmínkám je Nikola Šuhaj (pozoruhodný Gustav Nezval), podkarpatský národní hrdina, ta živoucí lidová legenda a krutý zločinec v jednom. Extrémní frustrace vedou k mezním způsobům boje proti nespravedlivému řádu establishmentu. A byť jsou loupežníkovy metody nevybíravé, je to především snílek a romantický bojovník dobra a lásky. Lidová legenda je jedinou nadějí beznaděje chudoby. Hlavní ženskou postavou filmu je Eržika Dračová (zajímavá Ludmila Vostrčilová), Nikolova vyvolená. Láska zdá se mít magickou moc, je pramenem odvahy a důvodem odhodlaného odboje. Důležitou postavou je Abram Beer (vynikající Jiří Plachý st.), kupec s jedinečným citem pro trvalé vysoké výnosy obchodu. Nejdůležitější mezičlánek zachovávané tradice fungování moci. Významnou postavou je Molnár (dobrý Saša Rašilov st.), notář a místní mocenská autorita, držící se osvědčených způsobů osobní prosperity. K výraznějším postavám a současně ke členům loupežnické bandy patří: Nikolův mladší bratřík a dychtivý zastánce nekompromisního pokračování ozbrojené rebelie Juraj (sympatický Vladimír Salač), na ženitbu se těšící Danilo Jasinko (příjemný Jiří Dohnal), morálně nespolehlivý Ihnát Sopko (zajímavý Miroslav Homola) a v rozbujelé paranoie podezřelý Adam Chrepta (příjemný Emanuel Kovařík). Z dalších rolí: státními úřady trápený Nikolův otec Pedro Šuhaj (Jaroslav Vojta), ten prohnaný maďarský četník Imre Fekete (Otto Rubík), opatrný Adamův otec Derbak Derbačok (František Kovářík), komunistický agitátor a švec Lejb Abrahamovič (Stanislav Neumann), populistický kandidát na poslanectví (Vítězslav Vejražka), Nikolovo dopadení řídící vrchní strážmistr Sýkora (Vilém Pfeiffer), čarodějnice a baba Jaga (Lola Skrbková), revoluční starosta vesnice (Karel Kolár), lehkovážností Ihnáta trápená manželka (Stanislava Strobachová), či Danilova snoubenka Anča (Vlasta Vlasáková). Film Nikola Šuhaj v Krňanského podání je romantickým porozuměním nutnosti ozbrojeného nesouhlasu chudiny s establishmentem. Poetická romantická legenda. ()

Galerie (1)

Zajímavosti (3)

  • Film sa natáčal v českom Povltaví a slovenskom meste Rožňava. (Raccoon.city)
  • Film sa natáčal až 442 dní, čo zastavilo jeho náklady na sume 3,38 miliónov korún, čo ho radí do desiatky najdrahších čierno-bielych československých filmov. (Raccoon.city)
  • Film je adaptáciou románu "Nikola Šuhaj loupežník" od Ivana Olbrachta z roku 1933. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama