Režie:
Fritz LangKamera:
Fritz Arno WagnerHrají:
Peter Lorre, Ellen Widmann, Inge Landgut, Otto Wernicke, Theodor Loos, Gustaf Gründgens, Fritz Odemar, Theo Lingen, Georg John, Ernst Stahl-Nachbaur (více)Obsahy(1)
V lesích je nalezeno mrtvé tělo školačky Elsie a obyvatelé města žijí ve stavu tísnivé hrůzy. Policie zoufale pátrá po vrahovi a popudí proti sobě podsvětí, které odmítá za vraha považovat někoho ze svých řad. Organizace zločinců se proto rozhodne vzít spravedlnost do svých rukou... Politické napětí v Německu na počátku třicátých let dosáhlo svého vrcholu a tento snímek některé vrcholné německé představitele velice popudil, jelikož je v něm spousta narážek, směřujících k demystifikaci politických sil Německa v přelomovém údobí. (caligari)
(více)Recenze (199)
Scénář: Thea von Harbou, Fritz Lang .. Výborná, atmosferická detektivka z pomezí němého - mluveného filmu. Fritz Lang se u mne skvěle zapsal doposud jen věhlasným němým Metropolis, ale ani s mluvou (byť stojí v pozadí a snímek by se bez ní prakticky obešel) neměl problémy. Na druhou stranu mi vadila absence hudby a z koncentrace často paradoxně vytrhávala i místa, kde chybělo ozvučení scény. Naštěstí režie mnohé smazává a herecký výkon padoucha “M“ s vykoulenými bulvami v podání Peter Lorre mnohé nahrazuje. Stejně jako samotný příběh - beznaděj z vyšetřování je popsána velice přesně a když je policejní aparát v koncích, chopí se práva galerka a bezdomovci... ()
Musím uznat, že tohle si Fritz Langovi povedlo o pořádný kus více, než ta o tři roky starší sračka Metropolis, u které jsem málem pošel nudou. Tohle bylo velmi vydařené. Zajímavé téma, správně poblblý vrahounek, davové šílenství a ideálně tísnivá atmosféra nejistoty a strachu. Do děje vskakujeme celkem netradičně až v situaci, kdy už se vrahounkovi pár dětí podařilo odkrouhnout, což je super. Každý milovník kriminálek by se neměl leknout stáří filmu a rozhodně dvě hodinky tomuto snímku musí věnovat. Je to velmi příjemné osvěžení, vzhledem k tomu, že veškeré kriminálky současnosti se točí dle stejného schématu. Myslím, že filmu trošku ublížilo zavedení mluveného slova. Režisér se ho evidentně nemohl nabažit a těch kecacích scének je zcela zbytečně moc. Nejsou špatné, ale jsou brutálně stereotypní. Přes spousty pozitiv jsem si u snímku nepohonil a ani jsem neabsolvoval kinematografický orgasmus, jako hromada uživatelů kolem. Naprosto chápu, že při pohledu na něčí stín na sloupu se leckomu postaví....chlupy na koleni. A co teprve závěrečný soud? To už jistě stříká...pot na všechny strany. Bohužel, až takhle jsem snímek neprožíval. Jisté kvality však odepřít nelze. Respektive lze, ale lhal bych. 3* ()
Shlédnuto v době Challenge Tour 2015: 30 dní se světovou kinematografií . Na svoji dobu velice silný a emotivní snímek. Hon na vraha malých holčiček ve fiktivním městě, do kterého se zapojí úplně každý, od policistů, žebráků až po celé podsvětí. Z počátku film ukazuje nevraživost a podezírání, po té určitou pospolitost, sounáležení a spolupracování ke konečnému vyřešení. Z druhé strany vraha, který má své zavedené rituály a zvyky ve skvělém podání Petera Porre. Nadčasově natočený příběh řeší a podtrhuje občanský postoj k hrůzným činům a a nakonec vrcholí debatou o vině a trestu. Podtrtženo sečteno, zkrátka mazec... ()
Staručká záležitosť je dobrá v tom, že poukazuje na davovú psychózu. Na vlnu, ktorú môže spôsobiť sled udalostí, na udavačstvo a upodozrievanie. Tejto umeleckej stránke filmu rozumiem, je stvárnená dobre. Príbehovo som ale nebol stopercentne zaujatý, čo je pre mňa zásadná vec. V každom prípade je ale zaujímavé sledovať film natočený len chvíľku pred tým, než sa Adolf dostal k moci, vidieť tu dobu, domy, priestory akoby naživo. ()
V priebehu filmu som bol dosť rozčarovaný neschopnosťou polície, pozrieť si zločincov v spisoch ich napadlo až po niekolkých únosoch? Druhá polovica sa už pekne rozbehne, a hlavne záverečná pasáž je strhujúca, keď sa dozvieme aj motív vrážd vďaka monológu vraha. Nakoniec sa ukáže stará známa pravda, že nikto nie je bez viny. Na 5* to ale nie je, chýba mi viac logiky a v porovnaní s dokonalým Metropolisom tento film značne zaostáva. ()
Galerie (33)
Photo © Nero-Film AG
Zajímavosti (41)
- Pro vydání na DVD v roce 2003 byly shromážděny všechny dostupné části filmu, aby se co nejvíce přiblížily původní verzi. Ve filmovém archivu Spolkového archivu bylo nalezeno 2 623 metrů cenzurované verze z května 1931, i když v poměrně špatném stavu. Další části filmu byly nalezeny v Cinematheque Suisse v Lausanne a v Nederlands Filmmuseum. Po sestavení všech dostupných částí se film nejvíce přiblížil původní verzi s 3 024 metry a stopáží 105 minut. Všechny části filmu musely projít intenzivní digitální postprodukcí. V předchozích verzích nebyl například dodržen původní formát filmu z počátků éry němého filmu 1:1,19, ale byl změněn na 1:1,33 (standardní formát). V důsledku toho chyběly části obrazu na horním a dolním okraji. Kromě toho musely být přepracovány četné škody, škála šedi, ostrost, roztřesená poloha obrazu a zvuk. (classic)
- Po odznení nemej éry dal Lang zvuku kľúčovú úlohu v tomto filme – vraha odhalí slepec na základe jeho popevku, vrah sa taktiež neskôr prezradí zvukom, keď odomyká dvere. Zvuk je zároveň predchodným prvkom a Lang ho využíva aj pri predstavení hlavného protagonistu – najprv počujeme jeho hlas, potom vidíme jeho tieň a až v neskoršej scéne jeho tvár. (Biopler)
- V roce 1950 produkoval Seymour Nebenzal v USA stejnojmenný remake pod vedením Josepha Loseyho. Fritz Lang, který měl s Nebenzalem finanční spory, nabídku režírovat film odmítl. (classic)
Reklama