Režie:
Martin ScorseseKamera:
Rodrigo PrietoHudba:
Robbie RobertsonHrají:
Leonardo DiCaprio, Robert De Niro, Lily Gladstone, Jesse Plemons, Tantoo Cardinal, John Lithgow, Brendan Fraser, Louis Cancelmi, Tatanka Means (více)VOD (3)
Obsahy(3)
Indiánský kmen Osedžů patřil ve dvacátých letech minulého století k celosvětově nejbohatším komunitám. Měli to štěstí, že na jejich půdě byla objevena ropa a že se jim podařilo zajistit profit z každého vytěženého barelu. Osedžové vlastnili obrovské domy, krásná auta a bělošské sloužící. Měli však zároveň obrovskou smůlu, protože je, víc než kteroukoliv jinou populaci, pronásledovala záhadná a „nešťastná“ úmrtí. I když byli pohádkově bohatí, pořád to byli „jen“ indiáni, takže jejich podezřelé konce nikdo nevyšetřoval a práva na zisky z těžby ropy se tiše přesouvaly do cizích rukou. Jenže tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, až se i tehdy čerstvě ustavená FBI probere. Hrdinka příběhu, Mollie Burkartová (Lily Gladstone), patří k těm šťastným majitelkám indiánské půdy nasycené ropou. Díky vrozené vysoké inteligenci se ji daří vyhýbat okolnostem a situacím, které by ji připravily o život a udělaly z ní „statistiku“. Pak však potká Ernesta Burkharta (Leonardo DiCaprio), válečného veterána, jehož strýc (Robert De Niro) patří k nejváženějším mužům celého kraje. Mezi Ernestem a Mollie přeskočí jiskra. Je upřímná, nebo ji rozdmýchala Ernestova touha po pohádkovém bohatství? Jak dlouho dokáže Mollie přežít? (Cinemart)
(více)Diskuze
Kdybys namistrovanost, kterou zde předvádíš, kombinoval aspoň se základními (!) znalostmi, bylo by to lepší. Pro všechny včetně tebe. Třeba bys věděl, proč se užívá - ve spojením s generací tzv. movie brats - označení Nový, Nový Hollywood (pro určité odlišení od Nového Hollywoodu, kam spadala poněkud jiná generace). A taky bys věděl, že pokud je něco označováno za Nový, potažmo Nový, Nový Hollywood, tak už to není tzv. "Zlatá éra", protože jí je klasický Hollywood.
Hlavně ale: řeč je o tom, co jsi napsal, přičemž se stále neobtěžuješ reagovat na mé argumenty. Naopak se do svých nesmyslů zaplétáš ještě víc. Pokud proti sobě do opozice stavíš Nový (Nový) Hollywood jako nějakou tvůrčí volnost díky podpoře producentů a současnou éru na příkladu Scorseseho, tak by ta opozice fungovala, kdyby Scorsese netočil víc než tříhodinové a dost nákladné epiky. Liší se leda to, že tehdy to bylo částečně díky korporátům a později případně díky divizím některých víc niche studií (Miramax a Gangy), v současnosti je to díky streamovacím službám (Netflix - Irčan, Killers... - Apple).
Ve zkratce: to, že během Nového (Nového) Hollywoodu bylo možné natočit vše a experimentovat, zatímco v současnosti tomu tak není, je faktický nesmysl. (Už proto, že zde diskutovaný Scorsese experimentuje nadále, už proto, že ani v Novém Hollywoodu se vše netočilo - točilo se s ohledem na proměnu demografie, zároveň se navazovalo na dřívější, např. na serializované vyprávění a etapu jejich dospívání u Spielberga nebo Lucase.) To, že Scorsese vytvářel svět, ve kterém nadále nemůže u studií točit, co točil, je faktický nesmysl vzhledem k tomu, že jeho filmografie dost tvořila výkladní skříň pro studia/konglomeráty/platormy a nebývala zisková, pokud vůbec někdy. Plus teda Scorsese netočil ty jízdy na horské dráze jako Spielberg a Lucas.
Zatím jediný, kdo zde kaká bobky (ať použiji tvůj způsob vyjadřování), seš ty - akorát máš problém s tím, když někdo napíše, že tvé bobky smrdí.
na příspěvěk reagoval dr.horrible, cyphercz
Wiki není validní zdroj informací, ale v tomto případě se nějak mýlí? Specifikuje jasně Zlatou éru Hollywoodu, alias renesanci, tedy tvůrčí otevřenost ze strany producentů. Protože hospodaření firmy rozhoduje o všem, pokud jsi někdy otevřel alespoň stredoskolskou učebnici ekonomie. A tady se vracíme zpět k Netflixu (Disney atd...).
Jednoduchá tématika, jednoduše popsaná, kde se zase jenom snažíš tlachat nesmyslama kolem sebe, jak to děláš pořád. Kdyby před tebe Spielberg kaknul bobek, taky o něm jistě budeš deset minut basnit a hledat v něm hlubokomyslne odkazy....
na příspěvěk reagoval Bluntman
Já se neurážím, jelikož jsem ze zdejších diskuzí zvyklý na to, že lidi neschopní argumentace pouze uráží.
Je hezké, že dáváš odkazy na databázi a na Wiki (jako kdyby ta byla někdy jakkoliv seriózní zdroj, ne pouze rozcestník). Já se spíš spolehnu na svou znalost z dokumentů a knih, ale dík. Stále jsi nezareagoval na mé argumenty.
Těžko ale můžeš diskutovat o svých tvrzeních, když nevíš, co píšeš. Vypadne z tebe tohle: "S ním (Scorsesem - pozn.) je to stejné, jako s vývojáři typu Jobs, Gates. Vzesli z garáže, ale sami vytvořili svět, kde už nic takového možné není." Osvětlíš si to takhle: "Napsal (sic!) jsem, že Scorsese začal v garáži, ale že si udělal jméno v době, kdy Hollywoodu experimentoval a natočit bylo možno vše." Obě ta tvrzení jsou fakt mimo. Scorsese s ohledem na specifičnost své kariéry nevytvořil svět, který se pokoušíš kritizovat, ani neplatí, že "Hollywood experimentoval a bylo možné točit vše (za Nového, Nového Hollywoodu)". Už třeba proto, že generace filmových spratků ve 21. století experimentuje fakt dost (depalmovina Femme Fatale nebo Vášeň jsou ukázkové narativní experimenty, které jdou za jeho hitchcockovské pastiše ze sedmdesátek/osmdesátek; Spielbergovy snímky jako Válečný kůň nebo A. I. šly proti konvencím klasického vyprávění, i Minority Report odpovídalo trendu myšlenkových her; Scorsese prozkoumával možnosti nespolehlivosti ve Vlkovi a Shutter Island zase jinak).
Když sis teda aspoň přečetl Wiki (možná, fandím ti), máš nějaké argumenty (místo namistrovaných hemzů)?
na příspěvěk reagoval meti
https://en.m.wikipedia.org/wiki/New_Hollywood
https://www.csfd.cz/tvurce/3073-martin-scorsese/prehled/
Mám docela chuť ti odpovědět jedním citátem z Červeného trpaslíka, ale to by ses zase urazil.
Co to je ten tvůj Nový, nový Hollywood? To slyším poprvé.
na příspěvěk reagoval Bluntman
Spíš je otázka, jak mluvit s tebou, když ani nerozumíš tomu, co sám píšeš. Pokusil ses o paralelu mezi vývojáři a tvůrci Nového, Nového Hollywoodu, jenže ta s ohledem na Scorseseho nesedí už proto, že se nepodílel na spoluvytváření světa, kde "něco takového možné není". Dost argumentů k tomu máš v mé reakci z 31.05.2023 - 20:13. Tak znovu: Scorseseho filmařská byla dost mimoběžná od dominantního hollywoodského modelu, jímž se stal blockbuster (díky duu Spielberg a Lucas). A mimoběžná - a v něčem nadále typická, protože stále přepracovává zavedené žánry a experimentuje s možnostmi stylu - zůstává i nadále, jak dokazuje jeho spolupráce se streamovacími službami. Nejde dost dobře možné vytvořit opozici, kde není - Scorsese nadále točí dost unikátní díla, akorát už ne u klasických studií, nýbrž na streamu.
Pokud bys něco málo věděl byť jenom o Novém, Novém Hollywoodu, tak bys nepsal věci jako "kdy (...) eperimentovat a točit bylo možno vše". Na podobně nabubřelé projevv (poslední dvě věty tvé reakce) je třeba mít aspoň nějaké znalosti.
na příspěvěk reagoval meti
Napsal jsem, že Scorsese začal v garáži, ale že si udělal jméno v době, kdy Hollywoodu experimentoval a natočit bylo možno vše. Ne jako dnes, kdy se jen "vytváří" produkty, jako na běžícím páse. Asi je třeba s tebou mluvit na jednodušší úrovni. Necim jsem se tvé jemné duše dotkl?
na příspěvěk reagoval Bluntman
asi to bude tým, že rasisti ako ty si tento film aj pozrú, na rozdiel od tých, ktorým dajú odpad aj bez toho 🤷
zajímalo by mě, jestli si SJW pomatenci typu Blunťa aj. někdy položí otázku jak je to jen safra možné, že tenhle film, který je v podstatě ztělesněním pojmu "woke" (poukazuje a silně kritizuje svinstvo co bílý muž spáchal na indiánech pouhých 100 let zpátky), má tak skvělé přijetí, resp. jak je to možné, že ti všichni rasisti, sexisti, náckové atp. co hejtí Indyho 5, Malou mořskou vílu atd. se na tenhle film dost těší a pravděpodobně tu uvidíme hodnocení >80%?... To je ale fakt záhada, co?;)
na příspěvěk reagoval dr.horrible, Pat_rick_fan
U TheDarKniga pozoruji, že má mozek a nebojí se ho použít, což ne vždy platí o lidech, kteří třeba nezvládají shodu podmětu s přísudkem. Scorsese fakt nevzešel z garáže, naopak spolu s dalšími tzv. filmovými spratky je vysokoškolsky vzdělaný, cinefilní i sečtělý. Ani se nedá tvrdit, že by se Scorsese podílel na vytváření současné podoby kinematografie, kterou kritizuje, na rozdíl od Spielberga či Lucase, jejichž blockbustery byly úspěšně, znovu se rozjel serializovaný model kinematografie - a oba se podíleli i na produkci/režii "contentu" pro televizi, byť prestižního. Scorsese má se současnou podobou v její krajní podobě společné leda to, že - stejně jako Spielberg a Lucas, v největší míře však ten depalmovskej spratek - točil pastiše, které se vztahovaly k dějinám kinematografie a nějak je komentovaly, odkaz přetvářely.
na příspěvěk reagoval Castrator
Mimo hodnotenia kritikov, na imdb tam svieti znamka 9.7 (!) z 254 hodnotení. Predpokladám, že veľká časť sú diváci z premiéry Cannes. Pre porovanie, víťaz Zlatej Palmy Anatómia Pádu má 7.7, najbližšie je víťaz druhej ceny, Zone of Interest s 8.3. Všetko sú to síce len čísla a statusy, ale v tomto prípade ich beriem ako hodnoverný lakmusový papierik prvých (filmovo príčetných) divákov. A podľa toho musí byť nový Scorsese monster nálož. To čakanie do jesene je kruté.
na příspěvěk reagoval cyphercz
Uživatel Pat_rick_fan smazal svůj příspěvek.
Scorsese vzešel z doby, která by se dala nazvat druhou zlatou erou Hollywoodu. S ním je to stejné, jako s vývojáři typu Jobs, Gates. Vzesli z garáže, ale sami vytvořili svět, kde už nic takového možné není. Pochybuji, že by to vyrony inteligence jako Darknight pochopili.
na příspěvěk reagoval dr.horrible, Bluntman
Uvědomuješ si, že Scorseseho filmy - až na výjimky - nebyly kdo ví jak výdělečné, a tak byly studii povětšinou produkovány s tím, že pro ně budou tzv. výkladní skříní, co se týče různých cen, a tudíž prestiže? Akorát jsme se holt dostali do doby, kdy velká studia dávají velké peníze do velkých, povětšinou komiksových, filmů (a tudíž franšíz), středně rozpočtové a prestižní - pro ceny určené - záležitosti už jimi produkované skoro nejsou. A pokud, tak nezabírá ani známé jméno, viz Spielbergův propad s West Side Story a Fabelmanovými v kinech (a vlastně i na Oscarech). Netflix, Amazon, Apple apod. tak dělají to, co dělala studia za Nového, Nového Hollywoodu: vedle velkorozpočtových a diváckých produkcí vráží peníze do děl auteurů, protože prestiž a ceny, takže Netflix má Romu, Bardo, Manka anebo Irčana aj., Apple zase třeba Killers (...).
na příspěvěk reagoval meti
Nemám rád lidi, co do diskuzí jdou téměř vždy jen za účelem mít nějaké negativní, resp. útočné a posměšné názory a komentáře. Takoví lidé musí mít fakt smutný život. Co takhle si ho začít více užívat a hledat věci, co lidi spojují, ne rozdělují :)
na příspěvěk reagoval dr.horrible, Smth
Dřív bylo všechno lepší, tráva zelenější, obloha modřejší, blablabla. Jasně. Nebo byl člověk prostě mladší a proto viděl vše růžovější. Pozor na zrádný bias mozku.
na příspěvěk reagoval dr.horrible
To je ale součást toho mizernyho PR. Každá sebedebilnejsi firma potřebuje svou vlajkovou loď, která jí bude reprezentovat. Přístup Netflixu k zábavě není zdravý, ale mají a sebou i dost kvalitních titulů.
Použil bych slova jednoho z předních vývojářů Arcane studio (Dishonored, Prey), který už pověsil práci na hřebík. Dřív dělali vývojáři hry, dnes vytváří produkty. S filmy je to stejné.
na příspěvěk reagoval Bluntman
Podstatou je, že Scorsese svým chováním nešel proti tomu, co říkal. Někdo by i mohl tvrdit, že dělá přesný opak toho, co mu vadí a tvoří pro streamovací služby kvalitní filmy na hony vzdálené spotřebnímu standardu na streamech, čímž přispívá tomu, aby str. služby nebyly tím, za co je on má nebo měl. Jeho práce je tak řešením problému, o kterém mluvil.
na příspěvěk reagoval meti
Uživatel Castrator smazal svůj příspěvek.
Někdo: Nebojoval proti Netflixu, ale vinou stramovacích služeb...
Blb: Něco o kritice Netflixu.
A takgle je to pořád dokola. 😂
Bohužel to není jen audiovizuální průmysl. Důsledek nekontrolovatelneho systému tržního hospodarstvi v návaznosti na sociální sítě (PR, marketing), potažmo kyberprostor.
Ac se to může zdát jako malá přirozená věc vývoje, podle mě je tenhle přístup důvodem, kdy se mění i politika, jak ukazují v poslední době spojené státy...
Risknu to a zareaguji: nekritizoval Netflix, nýbrž se kriticky vyjadřoval k proměně audiovizuálního průmyslu - financování, distribuování, divácké návyky. Pokrytecké by bylo, kdyby kritizoval, že se vinou streamovacích služeb "generuje content" - a sám by contentem přispěl. Irčan a Killers (...) jsou všechno možné, ale fakt ne spotřební content - už svou délkou, už tím, že nejsou součástí franšízy. Při uplatnění tvé "logiky" by Scorsese, kriticky se vyjadřující ke studiím i streamovacím službám, už nemohl natočit nikde nic, aby nebyl pokrytec.
na příspěvěk reagoval meti