Režie:
Martin ScorseseKamera:
Rodrigo PrietoHudba:
Robbie RobertsonHrají:
Leonardo DiCaprio, Robert De Niro, Lily Gladstone, Jesse Plemons, Tantoo Cardinal, John Lithgow, Brendan Fraser, Louis Cancelmi, Tatanka Means (více)VOD (3)
Obsahy(3)
Indiánský kmen Osedžů patřil ve dvacátých letech minulého století k celosvětově nejbohatším komunitám. Měli to štěstí, že na jejich půdě byla objevena ropa a že se jim podařilo zajistit profit z každého vytěženého barelu. Osedžové vlastnili obrovské domy, krásná auta a bělošské sloužící. Měli však zároveň obrovskou smůlu, protože je, víc než kteroukoliv jinou populaci, pronásledovala záhadná a „nešťastná“ úmrtí. I když byli pohádkově bohatí, pořád to byli „jen“ indiáni, takže jejich podezřelé konce nikdo nevyšetřoval a práva na zisky z těžby ropy se tiše přesouvaly do cizích rukou. Jenže tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, až se i tehdy čerstvě ustavená FBI probere. Hrdinka příběhu, Mollie Burkartová (Lily Gladstone), patří k těm šťastným majitelkám indiánské půdy nasycené ropou. Díky vrozené vysoké inteligenci se ji daří vyhýbat okolnostem a situacím, které by ji připravily o život a udělaly z ní „statistiku“. Pak však potká Ernesta Burkharta (Leonardo DiCaprio), válečného veterána, jehož strýc (Robert De Niro) patří k nejváženějším mužům celého kraje. Mezi Ernestem a Mollie přeskočí jiskra. Je upřímná, nebo ji rozdmýchala Ernestova touha po pohádkovém bohatství? Jak dlouho dokáže Mollie přežít? (Cinemart)
(více)Diskuze
pravdu píšeš, uvidíme, sama som na to zvedavá ... ale scenár písal Eric Roth, ktorý písal scenár aj k novej Dune ... a s prvou polovicou som ako čitateľka Duny bola spokojná, tak hádam sa toto starému pánovi tiež podarí
Obávám se, že Killers of the Flower Moon v kinech propadne, jelikož v důsledku přepálené stopáže bude většina diváků u snímku usínat. Scorsese pochybil v otázce zdrojové látky, jelikož se zcela nesmyslně pokouší adaptovat literaturu faktu. David Grann je zkrátka novinářem, nikoliv spisovatelem. A kdo je zvědavý na čtyřhodinovou reportáž? Tady se vyloženě nabízel seriálový formát...
Ak sa niekto chce bližšie pozrieť na zúbok tomuto príbehu a nevadí mu vedieť ako to všetko dopadne ešte pred pozretím filmu, tak určite odporúčam knihu Vrahovia mesiaca kvetov (ja som čítala slovenský preklad, vydavateľstvo Absynt). Je to fantastické čítanie. Hutný príbeh, kvalitne spracovaný, množstvo informácii prehľadne podaných ... kľudne z toho mohol byť aj seriál, nielen film.
Pointou bylo, že i když Mafiáni a Irčan jsou mafiánské epiky od Scorseseho, které se minimálně v posledním aktu co do zvolených formálních postupů uzpůsobují rozpoložení ústřední postavy, tak každý snímek chce dosáhnout něčeho jiného a dosahuje toho poněkud jinak. Mafiáni akorát mohou lidem vyhovovat víc, protože publikum je navyklé na to, že minimálně hollywoodské filmy jsou ke konci rychleji stříhány - a to Mafiáni jsou, když střih odpovídá paranoie "protagonisty" ve vyprávění o vzestupu a pádu. Zato Irčana fakt nejde jenom tak zkrátit, protože bilancuje psychopat, který nebyl oficiálně institucionálně potrestán, ovšem se zužitkovávají motivy dávající jasně najevo, jak se snímek k dané osobě staví (např. leitmotiv s dveřmi).
A u Zabijáků je zatím otázka, jak bude s těmi třemi a půl hodinami westernové krimi naloženo.
Nevím, proč bych měl cokoliv z toho dělat. Navíc detektivky, které se zaměřují na proces samotné práce, existují, označují se jako procedurální - a třeba rumunské Policejní adjektivum je rozkladem daného žánru, protože zaměřené právě na byrokratický aspekt. A takových příkladů je víc, povětšinou z evropských zemí - a něco z toho se sem-tam objevuje v rámci Be2Can/v distribuci FilmEurope.
Pořád nevím, proč by v Irčanovi něco být nějak nemělo, potažmo proč je to špatně, nefunkční či co. Není to konvenční mafiánská epika, navíc Scorsese tam nedělá v podstatě nic jiného než v případě takových Mafiánů: uzpůsobuje střihovou skladbu vnímání ústřední postavy, která akorát není paranoidní a zdrogovaná, ale stará, psychopatická a bilancující.
na příspěvěk reagoval Sepp37
Je to detektívka a je to thriller. Teda, záleží, ako sa toho Scorsese chopil. A politika tam nie je žiadna (čo je to politika?). Sú tam skrátka bezohľadní hajzli na jednej strane a úplne nevinné obete na strane druhej. A celý príbeh má nenormálne grády a že to "napísal život" sa až veriť nechce.
Transformers nenávidím ale sedieť 3hodiny v kine asi by sa mi nechcelo..keby to bol po celý čas thriller detektívka asi aj hej ale vidím že polku filmu zaberie politika a politické keci čo je síce k scenáru filmu logické ale pre mňa neznesiteľné ..ale celkom sa teším keď to bude na nete lebo Leonardo je môj obľúbený herec
na příspěvěk reagoval mm13
Nějak v tom nečtu argument, proč to u Irčana nefunguje, když se jde zcela vědomě proti konvenci, a tak je poslední akt naopak pomalejší, místo zhuštění velkého dějinného úseku se soustřeďuje na jednu velmi konkrétní věc - a nechává dost prostoru pro doznění, dopad (pro postavu i pro publikum).
A u Scorseseho filmů bych fakt neargumentoval zohledňováním norem a konvencí jako něčeho, co by mělo být dodržováno - už s ohledem na to, na kolik Scorsese experimentuje a kombinuje různé tradice (např. spirituálních děl a vybraných auteurů asijské audiovize v Mlčení).
na příspěvěk reagoval Sepp37
Presne tak. Buď sa ti páčia 3 hodinové filmy od Scorseseho alebo Transformers. Nie je nič medzi...
na příspěvěk reagoval lukasK1995, ramislav
Musel by som si ho znovu pozrieť (moc sa mi do toho nechce) pretože si popravde nepamätám polovicu filmu.
Len aby to tých 206 minút zaplnilo. Irčan mohol byť kludne o pol hodinu kratší a o nič by sme neprišli. Napríklad taký Letec (2004) mal akurátnu stopáž
Uživatel Sepp37 smazal svůj příspěvek.
Tak se na to nebudeš divat, děkujeme. Nikdo tě naštěstí nenutí. My ostatní s mnohem lepsim vkusem čekáme nádherný filmovy zážitek. ;-)
na příspěvěk reagoval lukasK1995