Režie:
David LynchScénář:
David LynchKamera:
Freddie FrancisHudba:
TOTOHrají:
Kyle MacLachlan, Francesca Annis, Jürgen Prochnow, Brad Dourif, Sting, José Ferrer, Linda Hunt, Freddie Jones, Richard Jordan, Virginia Madsen (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Film, jenž produkovala Raffaella De Laurentiis (dcera Dino De Laurentiise a herečky Silvany Manganové), je založen na sci-fi literární předloze, románu Franka Herberta o válce vládců různých planet v roce 10191. V roce 10191 se vládce vesmíru snaží získat kontrolu nad substancí umožňující cestování kosmickým prostorem. Tato látka se vyskytuje pouze na Pouštní planetě. Tamní obyvatelé pod vedením svého spasitele Paula Atreida se snaží od vládce osvobodit. David Lynch vytváří svůj příběh z budoucnosti podivuhodnými obrazy. Jedná se o jeho první experiment s barvami, ostatně silně stylizovanými (převládá odstín písku, skal, země). Lynch tento svůj film nazývá "symfonií prostoru", doznává nicméně, že mu žánr sci-fi příliš nesedí. Film však přišel v době, kdy bylo obecenstvo již přesyceno filmy o "hvězdných válkách" a pro znalce Herbertova románu nebyla jeho Lynchova verze dost uspokojivá. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (800)
Lynchova Duna je z první poloviny zábavná a z druhé poloviny bohužel velmi uspěchaná. Ovšem atmosféricky je to super. Každopádně je jasné, že nová verze bude parádní, už jenom proto, že Timothée Chalamet je mnohem lepší herec než Kyle MacLachlan.__________Edit 01/2022: Napodruhé jsem Lynchovu Dunu schopný ocenit alespoň v některých aspektech, i když jako celek kvůli uspěchanosti nefunguje. Lynchova Duna má velmi zajímavou, byť dobově poplatnou, atmosféru, herecký casting (s výjimkou Harkonnenů) není úplně špatný, hudba od skupiny Toto je výborná a celé to má svůj půvab. Bohužel druhá polovina kvůli střihačské zkratkovitosti nefunguje, závěr je natočen výslovně naivně a představitelé hlavních padouchů nepůsobí strašidelně, ale maximálně směšně. Beru na vědomí, že produkce filmu byla náročná a že David Lynch se nejspíš dost urputně hádal se studiem Universal Pictures (důsledkem je brutálně zkrácená druhá polovina nedávající smysl), ale film na mě nepůsobí tak, abych z něho padl na zadek, to se povedlo až nové verzi s Timothéem Chalametem. Je to velká škoda a promarněná příležitost, ale v každém případě je dobré Lynchovu Dunu vidět a ocenit tu velkou snahu.________EDIT 03/2024: Lynchovu Dunu jsem samozřejmě viděl už dříve, tentokrát jsem ji ale poprvé viděl na Blu-rayi v parádním remasteru. Musím přiznat, že jsem si ji překvapivě užil, přitom předtím jsem si k ní hledal dlouhou cestu. Herci výborní, parádní výtvarná a scénografická stránka, soundtrack doslova magický. Jediná velká škoda je v adaptovaném scénáři a konečném (producentském) sestřihu, jehož výsledek je bohužel hodně zkratkovitý a je to poznat. Jakkoli David Lynch dodnes považuje svou verzi Duny za osobní selhání, za svůj tvůrčí vklad se rozhodně nemusí nijak stydět, protože výsledný sestřih už nemohl nijak ovlivnit. Na druhou stranu Villeneuvova dvoudílná verze vytvořená skoro o čtyřicet let později je mnohem lepší a právem bude považovaná za klasiku nejen v žánru sci-fi, ale také za klasiku moderní kinematografie jako takové. ()
Moje první setkání s tvorbou pana režiséra Davida Lynche se událo v době, kdy jsem byl víc jak o polovinu mladší než Paul Atreides, a světe div se, přes celkovou rozvleklost a náročnost se mi ten film líbil a navnadil mne k přečtení Herbertovy ságy. I když přiznávám, že vhodnost Lynchova osobitého pojetí tohoto filmu je přinejmenším diskutabilní. ()
Když jsem četl Velkou rybu od Davida Lynche popisoval Dunu za svůj nejhorší počin ve filmové kariéře. A musím souhlasit. Ale ostatní (nejen) vrcholná díla jsou vize, temné stránky duše, hypnóza, snění, sny, bádání, vnímání, zápletky, labyrint - formálně tajemné, mrazivé atmosféry pohlcující do divákova nitra - zkuste Mulholland Drive, Lost Highway, Blue Velvet a vnímejte, co jste ještě nezažili. ()
Dino de Laurentis se asi musel v hrobě protáčet, jestli viděl, do čeho jeho dcera vrazila ty svoje miliony. Lynchova verze je těžko stravitelná, je to nekoncepční blábol, který vůbec nevystihuje ducha geniální předlohy, utápí se v nepodstatných blbostech a důležité věci bere zkratkovitě. Ale jsou tu i skvělé momenty. Vynikající je scéna, kdy Muad´Dib pozře živou vodu, tady Lynch naplno rozehrál svoji obrazovou fantazii. Absolutorium také zasluhuje Brian Eno za působivý ústřední hudební motiv Prophecy Theme. Jinak ale nebrat, protože tohle není hodno odkazu Franka Herberta. Nenápadná TV minisérie z roku 2000 je o několik řádů výše. ()
Lynch a sci-fi. Nikdy viac. Pokiaľ by film nemal tak pevný knižný základ, tak by asi z filmu nezostalo nič, len jeden veľký chaos, ku ktorému i tak táto (kratšia) verzia miestami smerovala. Mysteriózne drámy s dôrazom na charakter postáv. Tam je Lynch doma. Sci-fi fantasy, vízie budúcnosti, v tých sa stráca a je to vidieť. Akčné scény museli byť preňho nočnou morou, no a nebyť skvelých hercov, kvalitných masiek, či kostýmov, dokonalej audio a zaujímavej vizuálnej zložky, tak sa film nechytá ani na tretiu hviezdičku. 55%. ()
Galerie (98)
Zajímavosti (61)
- Lynch uzavřel s Dinem De Laurentiisem smlouvu celkem na 5 filmů. Po Duně to byly filmy Modrý samet, vysněný projekt Ronnie Rocket, Duna II a Duna III. Ještě před dokončením Duny Lynch začal psát scénář pro pokračování, Spasitel Duny. (Djkoma)
- Hudbu k filmu skládala rocková hudební skupina Toto. Ústřední hudební námět však použili z hudby Ronalda Steina z filmu Strašidelný palác (1963). (pursulus)
- Při příjezdu vesmírného navigátora v tanku je možné po pravé straně jeho vozu vidět zakopnutí a pád jednoho muže z jeho doprovodu. (MatyasF)
Reklama