Režie:
Mike FlanaganScénář:
Mike FlanaganKamera:
Michael FimognariHudba:
The Newton BrothersHrají:
Ewan McGregor, Rebecca Ferguson, Kyliegh Curran, Cliff Curtis, Carl Lumbly, Zahn McClarnon, Emily Alyn Lind, Bruce Greenwood, Jocelin Donahue, Alex Essoe (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Film navazuje na děj filmu Osvícení (Stanley Kubrick) popisující hrůzné události, ke kterým došlo před 40 lety v hotelu Overlook. Nyní dospělý Dan Torrance (Ewan McGregor) se usilovně snaží vyrovnat se svým hrůzným zážitkem z hotelu a najít klid v duši. Vše se ale změní ve chvíli, kdy se setká s Abrou, odvážnou mladou dívkou obdařenou mimořádnými mimosmyslovými schopnostmi označovanými jako „osvícení“. Abra instinktivně vycítí, že Dan má stejné tajuplné nadání jako ona, a obrátí se na něj se zoufalou prosbou o pomoc. Nelítostná bytost Rose a její následovníci totiž čerpají energii z „osvícení“ dalších nevinných dětí a pro dosažení své nesmrtelnosti jsou rozhodnuti udělat cokoliv. Tato nesourodá dvojice spojí své síly a pustí se s Rose do nemilosrdného boje na život a na smrt. (Vertical Entertainment)
(více)Videa (2)
Recenze (627)
Doteraz som mal Mike Flanagana za takého hororového snaživca bez výsledku, no jeho posledné projekty ma postupne presvedčujú o opaku. Doktor Spánok, ktorý je akýmsi voľným pokračovaním Osvietenia (1980), síce nedosahuje jeho kvalitu, no je rozhodne aspoň jeho dôstojným partnerom. Za najväčšie pozitívum tu považujem scenár, ktorý ma na svedomí ako inak, Stephen King (jeho predlohu). Napínavé, pútavé, od začiatku až do konca. Na záver by sa síce našlo zopár nejasností a drobností, no to nestálo za reč. Milo prekvapili aj herci, dokonca aj Ewan McGregor. Aj Rebecce Ferguson to v zápornej postave pristalo. Čo sa týka hororových prvkov, tak konečne hlavne v tom sa prejavila Flanaganova práca. Som v šoku. Ešte jedna takáto pecka a postupne na neho zmením názor už úplne. Nuž zázraky sa dejú. Silný nadpriemer. 85/100 ()
King už se asi definitivně rozhodl, že hororů stačilo, a tak jsem znovu viděl takovou pohádku o nadaných a obdařených teenagerech určenou převážně právě pro ně. Dodnes nevím, čím to je, ale King si znovu zasloužil pro svůj horor 3hodinovou stopáž a podle toho to taky vypadá, protože se dle očekávání najde obrovská hromada naprosto prázdných pasáží, kdy film dostává svému jménu a kurevsky se vám chce spát. Varováním pro mě mělo být zřejmě už to, že je snímek nepřístupný pouze pro haranty do 15 let. Jestli tohle má být nový směr, kterým se horory chtějí vydat, tak jsme na prahu hrozby, které je třeba se být mnohem víc, než debilního Coronaviru. Nejvíc na celém filmu mě nasralo to, že to zkrátka není horor, což velmi brzy pochopíte, avšak přeci jen v hloubi duše čekáte, že by to třeba alespoň kapku děsivé být časem mohlo. Připomíná to Stranger Things a obdobný nehororový dětský odpad současného světa. Když si ovšem s veškerým sebezapřením odmyslíte, že by to měl být horor, tak najednou uvidíte poměrně ucházející fantasy snímek s pořádně rozvinutým dějem, kde stojí za zhlédnutí minimálně Rebecca Ferguson, při které člověk zapomene i na to, že je zapřísáhlý asexuální puritán z klášterní školy. Velmi slabé 3 kousky. ()
Ubytování v dávném hotelu hrůzy, který už z filmového hlediska zasmrádl. Ono napojit se na letitý Kubrickův hororový kus nebylo pro příští filmové pokračovatele nic záviděníhodného. I stalo se a Mike Flanagan se přihlásil k odkazu náročného díla. Úplně nejhorší je značně přepálená stopáž, načež udržet nějakých 150 minut stoprocentní pozornost je slušný výkon, stylová nevyváženost má pak na svědomí, že film je poměrně v důležitých scénách nezáživný až často nechtěně směšný. Mám na mysli "obrazně" ztvárněné duševní kanibalistické choutky sekty unášející dětské oběti, což se projevuje jakýmsi legračním oparem linoucím se z "termosky", který do sebe sektáři opojně nasávají. Žádný velký strach ani nešel z (příšerným kloboukem ozdobené) Rebeccy Ferguson a Ewan McGregor, který (snad) měl variovat/kopírovat zajímavý odkaz Jacka Nicholsona, byl zralý na pořádně uzrálý maliník, bylo docela utrpení pozorovat jej v některých nezvládnutých hereckých polohách. Zbytek hereckého osazenstva nevynikl, i možným vlivem režijních nekvalit pro práci s vedlejšími herci. Emily Alyn Lind se ale podařilo vymanit a být zajímavou v každé scéně, určitě předčila hlavní dvě hvězdy filmu. Mike Flanagan razil áčkově bujaré aspekty, strukturoval své vyprávění do několika dějových linií (byly přibližně tři), které byly někdy skoro až nemálo stupidní, navíc hojně nezáživné. První linie je o tom, kterak je dospělý Dan zaměstnán v hospicu a utěšuje umírající, kteří při skonu vypustí "páru", což občasně završuje čtením zanechaných mysteriozních vzkazů na zdi svého pronajatého pokoje, druhá linie pojednává o kočovném kultu True Knot, který líčí na zvláštní silou obdařené děti, načež po jejich umučení z nich čerpají nesmrtelnost, třetí linie je taková rodinná, vystupuje v ní mladá černá dívka, poměrně talentem oplývající Kyliegh Curran, která vládne takovou nadpřirozenou mocí (či močí), až je z ní vůdčí sektářka Rebecca Ferguson hormonálně rozhozená. Nijak zvlášť mě nebavilo čekání, až se tyto linie spojí v jednu. A vlastně někdy až od scény přepadení/čistky (to už je film zhruba za svojí polovinou) členů sekty v lese mě film začal bavit, načež vynikající bylo vplutí do fáze závěrečné a vrcholné, tedy pochmurná cesta do hotelu v horách, za doprovodu známého zlověstného doprovodu, který byl atmosféricky prezentován v Osvícení. Užívat si tuhle část budou hlavně znalci proslulého Kubrickova kusu. Tmavší obrázky mají vysoké zastoupení, najde se i nějaký ten krvavý a drastický detail, ovšem iritovaly mě astrální schopnosti důležitých postav, takže kupříkladu Rebecca Ferguson, která plachtí vzduchem přes půl města za svojí příští obětí, byl poměrně comicsový prvek. Otravný zvuk neustálého tlukotu srdce byl rovněž nesnesitelný. Spojení Flanagan/King mně úplně nezachutnalo. Roztahaný celek si mě tedy nezískal, divácky mě rozhodně nestrhl, ovšem jste-li obdivovatelem (trošku zbytečných) nástaveb děl, které jsou pro početnou sortu hororových diváků milníkem, jistě bude revize na temných místech nevšedním zážitkem. 6/10 () (méně) (více)
Prekvapivo velmi slusne. Krasne natocene, zahrane aj ozvucene. Ma to minimalne jednu velmi neprijemnu scenu a niekolko vybornych. Napojenie na shining elegantne. A je super, ze nejde o ziadnu modernu baf baf hovadinu, ale normalny dobry film. Jedna z top hororov podla Kinga a rozhodne najlepsi tohtorocny. Takze najvacsim problemom je nakoniec prave to, ze to nadvazuje na jeden z najikonickejsich filmov historie. 8/10 ()
„SVĚT JE HLADOVÉ MÍSTO. A TY NEJTEMNĚJŠÍ VĚCI JSOU NEHLADOVĚJŠÍ, A SEŽEROU VŠECHNO, CO ZÁŘÍ. VYSAJOU TO JAKO KOMÁŘI. NIC S TÍM NENADĚLÁŠ…“ /// Nostalgie. Nový podněty. Zajímavý postavy. Frajeři co žijou věčně se nepáraj s parchantama a jeden jim to začne zatraceně dobře vracet. Hororová variace na X-Meny. Baví mě to převtělování, čtení myšlenek, vítězství dobra nad zlem… Režisérská verze mě uspokojila! /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Stejnojmennou knihu, kterou v roce 2013 napsal Stephen King, neznám. 2.) Konečně se dozvím, co je to Shining. 3.) Thx za titule „Parzival“. /// PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE * NAPĚTÍ ** ()
Galerie (41)
Zajímavosti (18)
- Kancelář Dr. Johna Daltona (Bruce Greenwood) vypadá totožně s kanceláří, ve které dělal přijímací pohovor Jack Torrance (Jack Nicholson) v Osvícení (1980). (fisus)
- Odkazů na dílo Temná věž (2017) je ve filmu více: Dan (Ewan McGregor) například vystupuje z autobusu společnosti Tet Transit . V Temné věži je společnost Tet Corporation; lihovar, kde je zabit Bradley Trevor (Jacob Tremblay), patří společnoti LaMerk Industries, která se také vyskytuje v Temné věži. A v neposlední řadě, když Andi (Emily Alyn Lind) vychází z kina, je za ní vidět plakát, kde je vyobrazen Joe Collins nebo-li Dandelo – postava z Temné věže. (Charpy)
- Keď Danny (Ewan McGregor) ide do svojej starej izby pri prehliadke Overlook, dvere v kúpeľni majú iba jeden rozbitý panel, ale v prvom filme boli rozbité obidva panely. (Pat.Ko)
Reklama