Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jedna noc a jeden dokonale připravený zločin. Julien Tavernier, bývalý důstojník cizinecké legie, využívá své zkušenosti v práci pro firmu, jejíž činnost je úzce spjata s politickými zájmy a surovinami. Je milencem manželky šéfa společnosti, se kterou se dohodnou, že jejího muže zavraždí. Zločin je dokonale připraven a vše vychází podle plánu, ale stačí jediná maličkost aby...
Film Výtah na popraviště režiséra Louise Malla přináší divákům jedinečný filmový zážitek. Vypráví obrazem, atmosférou, hudbou a hereckou tváří tak, jak to dokáže jen málokterý film. V černobílém obraze klasika filmové kamery Henriho Decae prochází noční Paříží chladná Jeanne Moreauová za zvuků tesknivé hudby Milese Davise a připomíná nám, jakým čarovným způsobem dokáže film vyprávět. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (96)

SeanLSD 

všechny recenze uživatele

Čo by to bolo za francúzsku kriminálku bez politického podtextu ? Ešte aj ten najbezvýznamnejší zlodejíček, bezškrupulózne hlúpe decko, čo sa vozí po diaľnici tam a naspäť a súvislej vety z neho nevytlčieš, má odrazu plné ústa rečí o Indočíne a Alžírsku! Inak muž a žena. Milenec a milenka, manžel a manželka. Chladnokrvný zamilovaný profesionál a zbrklý chlapec, hlúpy a povrchný. Elegantná, oddaná, vášnivá i kontrolujúca sa dáma a ukecaná naivka, hlúpučká a tatrálna. + Jedno zabudnuté lano. Jeden zaseknutý výťah. Zopár zabudnutých fotiek. Nadupaný komorný minimalizmus a precízna réžia každého záberu. Akurát že sa to potom začne trochu na škodu rozpadať.- Prečo z toho výťahu neutiekol ?! Inak ale aj tak paráda. Paráda. Nočná túlačka JM za zvukov Milesa Davisa hučí atmosférou. To bola jej prelomová scéna. ()

Vančura 

všechny recenze uživatele

V době, kdy jsem ještě nevěděl, oč v tom filmu půjde, jsem se podle jeho "sartrovsky znějícího" titulu domníval, že to bude něco filosoficky laděného (řekněme něco à la Wellesův Proces) - byl jsem proto mírně překvapen, když se z toho vyklubala noirová kriminálka. Ovšem jaká! Ten film mě vtáhnul do sebe v podstatě od prvního záběru a nepustil až do konce - natočeno je to fantastickým způsobem (nota bene uvážíme-li stáří snímku, a především pak skutečnost, že se jedná o režijní debut). Kromě skvěle vystavěného a napínavého děje je zážitek sám o sobě sledovat nádherné pařížské lokace (podbarvené výtečným jazzovým doprovodem Milese Davise), kochat se oslnivým herectvím Jeanne Moreau (v roli detektiva pro změnu exceluje Lino Ventura, byť jeho herecký prostor ve filmu je velmi malý a na scénu nastupuje až po neuvěřitelných 57 minutách od začátku filmu), či obdivovat nadčasové tvary Mercedesu-Benz 300 SL, jednoho z nejkrásnějších vozů automobilové historie, který si zde zahrál důležitou úlohu (zajímavých aut se ve filmu objeví daleko víc). Závěrem náznak lehké výtky - ačkoli mi scénář přišel velmi promyšlený a skvělý, chování některých postav přece jen občas působí nelogicky - především většina děje kolem partnerské dvojice zlodějíčka a květinářky působí, řekněme, poněkud nevěrohodně - těžko například věřit, že postarší řidič luxusního Mercedesu s nimi začne jen tak bezdůvodně na silnici závodit, a v momentě, kdy mu v cíli ťuknou autem do espézetky, je za to ještě "za odměnu" pozve na šampaňské (podobně nevěrohodně působí i jejich pozdější rozhodnutí vzít si život). Za sebe jsem ale nad tím velkoryse mávnul rukou, protože tenhle film je prostě jedna velká retro libovka, která musí potěšit každého správného fandu kvalitních starých filmů. ()

Reklama

Matty 

všechny recenze uživatele

Zajímavě načatá, leč nezajímavě rozvíjená zápletka. Film vlastně tvoří tři povídky o zločinu a trestu, sváru rozumu a vášně, které by mohly existovat i autonomně. Každý zločinec bude jednou potrestán, byť třeba za zločin, který nespáchal. Skvělá atmosféra filmu noir a neuvěřitelně intenzivní scény typu „Jeanne Moreauová jde po ulici“ nepojí silnější příběh. Po třiceti minutách jsem jenom s malým zaujetím vyčkával, co bude dál. Nemluvě o silně nepravděpodobném chování mladé dvojice milenců, jejichž patetické loučení se se světem je něčím otřesným (pokud nešlo o parodii). Kkonvenční závěr pak Výtah na popraviště degraduje na řadovou detektivku. 70% Zajímavé komentáře: Machrovic, Torrance, Gil-galad ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Francúzski vrahovia robia jednu chybu za druhou, polícia je natoľko zbŕkla, že si ani poriadne neoverí totožnosť vraha, novinári sú natoľko neprofesionálni, že prvého podozrivého dajú hneď na prvú stránku novín. Ešte že je tu Columbovsky ladený komisár Lino Ventura, ktorý cíti, že tu niečo nesedí a vďaka scenáristovi prípad elegantne na konci vyrieši. Máme tu lano, ktoré opúšťa prekvapivo ihrisko napriek tomu, žeby sa mohlo jednať o usvedčujúci dôkaz, podtext ohľadom zarábania peňazí na vojnových zločinoch, čiže je potom otázne, nakoľko je spáchaná vražda amorálna. Pekne to odsýpa a ústredný nápad je na krimi originálny, takže celkovo vysoká spokojnosť. Ešte na margo toľko omielaného nelogického chovania postáv, keď strávim noc vo výťahu, tak si ráno neobjednám veľkú kávu a jedlo, ale najskôr pol litra vody. ()

Dale 

všechny recenze uživatele

Námet je zaujímavý, no ten štýl, akým to bolo natočené, pôsobil dosť zúfalo. Herecké výkony mdlé, či už ide o mladý párik, ktorí sú po spáchaní vraždy kľudní, ako keby mali za sebou nedeľný obed, ale aj o bezcieľne bloumajúcu Jeanne Moreau s hroznými vnútornými monológmi. Dialógy nie sú o nič lepšie a často filmu chýba spád a tak viac nudí, než drží v napätí. ()

Galerie (46)

Zajímavosti (37)

  • Miles Davis vo svojej autobiografii uviedol, že sa pri návšteve Paríža zoznámil s Louisom Mallom skrz Juliette Gréco. Malle sa mu priznal, že sa mu jeho hudba veľmi páči a že by bol rád, keby mu napísal hudbu k jeho chystanému filmu. Davis súhlasil a bola to preň veľká skúsenosť, lebo ešte nikdy predtým pre žiadny film hudbu nezložil. Bol prítomný pri natáčaní a vždy ho napadli nejaké nápady, ktoré si zapísal. Napínavý film o vražde bol faktor, pre ktorý nechal muzikantov hrať v starom, tmavom a ponurom dome. Chcel hudbe dodať atmosféru. Podarilo sa, muzika sa všetkým v štábe páčila. (Biopler)
  • Milese Davise k filmu přivedl Jean-Paul Rappeneau, jazzový fanoušek a asistent režiséra Louise Malleho. Miles, který v listopadu 1957 vystupoval v pařížském klubu Saint-Germain, nabídku přijal. (vangobseck)
  • Film byl natočen mezi 23. zářím a 15. listopadem 1957. Do distribuce se dostal 29. ledna 1958. (vangobseck)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno