Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Podle stejnojmenné knižní předlohy Philipa Rotha natočila svůj sedmý celovečerní film zkušená režisérka Irena Pavlásková. Adaptace autobiografického románu jednoho z nejrespektovanějších amerických spisovatelů současnosti se odehrává v polovině 70. let v normalizačním Československu. Do Prahy přijíždí slavný americký spisovatel Nathan Zuckerman, aby z komunisty ovládané země odvezl rukopis zakázané knihy napsaný v jidiš. Rukopis je v držení svérázné disidentky Olgy, která však nemá nejmenší chuť ho Američanovi dát. Naivní a zvědavý Nathan se ocitá v komunitě pražských bohémů, kteří se z totalitní nesvobody pokoušejí uniknout alespoň na vyhlášeně nespoutaných večírcích. Američan se rychle mění z pozorovatele v účastníka dění, který neví, kdo je jeho přítel a kdo je naopak donašečem státní bezpečnosti. Navíc ho nevyhnutelně přitahuje smutná a provokativní Olga... Film vznikl v koprodukci společnosti Prague Movie Company a České televize (TPS Aleny Müllerové). Scenáristkou a režisérkou je Irena Pavlásková (mj. Čas sluhů, Bestiář, Fotograf), která se světem českých disidentů v normalizační Praze zabývala už ve filmu Zemský ráj to napohled. Nathana Zuckermana ztvárnil Kanaďan Jonas Chernick, roli Olgy si zahrála Ksenia Rappaportová. Pavel Kříž se ujal role režiséra Bolotky, kterého komunistický režim degradoval do role kotelníka. Klára Issová a Jiří Havelka vytvářejí milenecký pár českých emigrantů, na jejichž popud přijede Zuckerman do Československa. Ve filmu se objevuje i Miroslav Táborský v roličce ministra kultury. Viktor Dvořák a Jakub Wehrenberg ztvárnili party českých spisovatelů-disidentů inspirované Václavem Havlem a Ludvíkem Vaculíkem. (Česká televize)

(více)

Videa (4)

Recenze (126)

Tosim 

všechny recenze uživatele

ACHTUNG - SPOILERS! Orgie s Pavlem Křížem? Snad ani ne, děkuji. Ne tak špatné, jako několik předchozích počinů paní režisérky, ale pokud si vezmeme, že je to dlouho připravovaný projekt podle knihy světového autora, s několika zahraničními hvězdami, nevyčnívá to z těch průměrných filmů o normalizaci ani o píď. Neadresné (skutečné postavy jsou tak zakamuflované, že nemají svůj význam), naivní (skutečně si spisovatel myslel, že na konci filmu proklouzne?) a rádobyšokující (roztahování nohou). Takže jediné, co opravdu nahání strach, je jedna z posledních scén s vynikajícím Miroslavem Táborským, který hraje ministra kultury, reprezentujícího celou tu naši českou malost. A tenhle snímek je na tom jak? ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Na nový film Ireny Pavláskové se vždycky budu těšit, i když riziko je to čím dál tím větší. Pražským orgiím se nedařilo v kinech, prosvištěly jimi tak rychle, že se člověk ani rozkoukal, a už byly pryč. Je to škoda, mohlo to být fakt velké. Populární románová předloha, skvělá historka o tom, jak si Irena sama dojela pro autorská práva. Ale bohužel se jaksi zapomnělo na to, že slavný román původně spadající pod Sixty-Eight Publishers, je jen jedním dílkem ze série o Nathanu Zuckermanovi, takže divák neznalý souvislostí se nemá čeho chytit. Postavy nezná, musí se vyrovnat s velmi nevěrohodnou výpravou, s velmi špatným dabingem (v angličtině by to mohlo být ok) a neznámými tvářemi v hlavních rolích, které vedle klasických českých herců příliš nefungují. Na druhou stranu, pokud už se začtete, filmová ilustrace docela poslouží jako doplněk, ale nesmíte od toho chtít víc. Je mi líto, dvě skvělé hlášky a rozkošná vedlejší role Jana Hrušínského na celý film určitě nestačí. ()

Reklama

Matty 

všechny recenze uživatele

Sotva hlavní hrdina stačí svému průvodci, disidentovi, který pracuje jako údržbář, odpovědět na otázku, zda má rád orgie, představí se mu československá metropole obří rudou pěticípou hvězdou, dlouhou frontou před krámem a dvojicí příslušníků VB pacifikujících neposlušnou „máničku“. Než Nathan Zuckerman nalezne klid v hotelu, který je ovšem stejně profízlovaný jako zbytek města, musí odrazit veksláka dorážejícího na něj s dotazem „change money?“ To všechno v několika málo minutách, které ovšem svou panoptikálností dobře vystihují celý film. Výstřední odpsychologizované postavy dvě hodiny dělají teatrální gesta, propadají hysterickým záchvatům a vyprávějí si historky o „fakování“ (na orgie se ale netěšte, vrcholem dekadence je prskavka v zadku). Na základní rovině v podstatě totéž co kniha. Je to ale přepálenější a zábavnější. A taky tomu chybí hloubka, řád a motivická provázanost a nejvíc mě o tom baví přemýšlet jako o campu, který je svou prostotou a nezáludnou přímočarostí vlastně okouzlující. 40% ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Já přemýšlím, pro koho tento film Irena Pavlásková točila ? Pro mě určitě ne, vůbec jsem nechápal postavy, které se kolem hlavního hrdiny strřídaly jak houby po dešti, odvyprávěly si pro mě naprosto nezajímavý příběhy a zase zmizely v filmovým propadlišti. Název filmu je samozřejmě reklamní trik o orgiích nemůže být ani řeč, přitom paradoxně ten byt s tapkama a údajným "každý kdo něco znamená je tam" měl skvělou atmosféru a kdyby se celý příběh odehrával tam, nejspíše by mě to alespoň bavilo, ale takhle ? Jedno velký vzduchoprázdno. ()

Fr 

všechny recenze uživatele

„MŮŽETE SOULOŽIT, DÍVAT SE NA PORNO… A TAKY NEMUSÍTE DĚLAT NIC...“ /// „Film Ireny Pavláskové…“ Kurva, to už by přece měla bejt nějaká značka, ne?! A jestli s ní Irena bude zacházet takovýmhle způsobem, stane se z ní pouhopouhá sračka! „JAK MŮŽETE TAKHLE ŽÍT?“… „LIDSKÁ PŘIZPŮSOBIVOST JE VELKÉ POŽEHNÁNÍ…“ Asi tak, no. O zákonech moci totalitní… Že jako vám to nic neříká nebo říkat nechce? Tak to máte smůlu! Stejně jako ti, kteří od toho něco očekávali. Bez emoční, povrchní vyprávění… Trochu dramatu v sobě mají dialogy Olgy, ale jinak je to zbytečnej film o věcech, který v takovýmhle podání nikoho nezajímají. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Stejnojmennou knihu, kterou v roce 1985 napsal Philip Roth, neznám. 2.) Ze studijně estetického hlediska je pohled na starou kundu… hroznej? 3.) Vždycky jsem se chtěl v totalitním Československu potkat s Havlem. /// PŘÍBĚH *** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ ne ()

Galerie (27)

Zajímavosti (7)

  • Na pražském hlavním nádraží nesmyslně zní porevoluční strojové hlášení patrně z Plzně. Odjezdová cedule, u které stojí hlavní hrdina, je patrně z Městce Králové. (kiv)
  • Režisérka Irena Pavlásková napsala scénář podle slavné knihy „Pražské orgie - Intelektuálové v kleštích totality“ americké literární legendy, držitele Pulitzerovy ceny, Man Bookerovy ceny a desítek dalších literárních ocenění, Philipa Rotha. [Zdroj: časopis Cinema 11/2018] (Stoka)

Reklama

Reklama