Reklama

Reklama

Velká porážka i velký zázrak. John Mills a Richard Attenborough v rekonstrukci jedné z dramatických epizod druhé světové války.  Je počátek května roku 1940. V Londýně vládne klid a jeho obyvatelé, ukolébáni falešnou atmosférou bezpečí, se věnují svým každodenním radostem i starostem. Ani oficiální válečné komuniké nehlásí žádný významný pohyb na frontě. Ale válečný zpravodaj Charles Foreman ví své. Tuší, že situace ve Francii se obrací k horšímu, a proto se dobrovolně přihlásí k námořnictvu, aby se mohl účastnit dosud největší válečné operace - evakuace Spojenců z Dunkerque. K tomuto městu se zatím z celé Francie stahují, respektive probíjejí spojenecké jednotky. Málokdo ovšem tuší, co je tam čeká. Z pláží u Dunkerque bylo tehdy evakuováno 300 tisíc mužů, tisíce jich však nepřežily německé letecké útoky nebo padly do zajetí. Scénář této filmové rekonstrukce dramatické kapitoly britských válečných dějin vycházel jednak z dokumentárního vylíčení této události, jehož autory byly Ewan Butler a J. S. Bradford, jednak z románu The Big Pick-up od Ellestona Trevora. David Divine, jeden ze dvou scenáristů, byl novinář s velkou znalostí vojenské tematiky a válečné historie. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (19)

honajz 

všechny recenze uživatele

Anglická společnost BBC se pokusila o dokuemntární rekonstrukci událostí před, během a po operaci v Dunkirku za 2. světové války. Vznikly tak tři hodinové filmy - Ústup, Evakuace, Vysvobození -, jež lze označit za hrané dokumenty, přestože hodně využívají i dobových archivních filmových metriálů. Objevují se zde i výpovědi těch, kteří operaci pamatují a doposud žijí. Dějové vsuvky jsou pak hrané a okamžitě je poznáte podle rozklepané kamery, která se i u statických výpovědí typu "admiralita se sešla v paláci, aby projednala v klidu další postup" snaží o umělou akčnost a nervozitu. Což je škoda, protože oproti archivním materiálům to pak působí neústrojně a hodně to sráží celkový dojem z filmu. Obdobně herecké výkony některých zúčastněných jsou spíše na hranici vesnické divadelní scény, což jsou další body dolů. Disk navíc kromě oněch tří hodinových filmů neobsahuje nic navíc, žádné bonusy. ()

pakobylka 

všechny recenze uživatele

Pravověrné válečné drama, poctivě mapující jednu krátkou, leč důležitou epizodu Druhé světové. Prolínají se v něm dvě dějové linie, tudíž podává svědectví z fronty i zázemí - a prostřednictvím jeho hrdinů lze velice dobře poskládat děsivý obraz války, v níž se smrt aktivně účastní každého dne ... jako nechtěný, leč věrný společník - TÉ války, v níž lze jen těžko uvěřit ... neboť její absurdita je příliš zjevná ... a její brutalita všudypřítomná ... 4,5* ()

Reklama

Han22 

všechny recenze uživatele

Nová verze od Nolana se mi příliš nelíbila pro svoji experimentální formu. Původní verze vychází trošku líp, ale jen o fous. Přes dvě hodiny trvající film sleduje dvě linie - slabošského obchodníka, který se nechce nijak zvlášť angažovat ve válečném úsilí a jednotku desátníka Tubbyho, která se snaží přežít ve Francii obsazované Němci. První linie je nuda, ale je tu aspoň ten Attenborough, v té druhé se něco děje, ale s naprosto nezajímavými postavami. A ke konci přijde "evakuace", která probíhá tak, že vojáci čekají na to, až je zbombarduje jeden z nekonečných útoků německého letectva a jediná loď, která se ukáže je vzápětí potopena. Přes pár světlých momentů je to v podstatě černobílý, britsky dokumentární průměr s fádní režií i hereckými výkony. ()

Slasher 

všechny recenze uživatele

Dobový válečný průměr se spoustou nevýrazných herců, který bohužel v celé první půlce jen horko těžko vtahuje do děje a působí zamrzle, než vůbec začne samotná evakuace. Ta už je pak místy celkem impozantní, bavila mě postava civilisty Johna Holdena, ale přesto z toho mám takový polovičatý dojem a jsem rád, že mě brzo čeká moderní velkofilm k památce téhle zásadní operace, někdy přezdívané "začátkem konce Hitlera"... ()

Bohemák 

všechny recenze uživatele

Film fantasticky prošpikovaný dějem, několik přesvědčivých změn prostředí, velkolepé bojové scény. Zápory: postavy nejsou vždycky realistické, protože vzhledem ke stále poválečné náladě 50. let, kdy scénář vznikal, jsou hrdinové hodně patetičtí a křečovití. Ale o 2. světové válce v západní Evropě přináší film méně znalým divákům celou řadu faktů. ()

Galerie (25)

Reklama

Reklama