Režie:
Wolfgang PetersenScénář:
David BenioffKamera:
Roger PrattHudba:
James HornerHrají:
Brad Pitt, Eric Bana, Orlando Bloom, Diane Kruger, Brian Cox, Sean Bean, Peter O'Toole, Julie Christie, Saffron Burrows, Brendan Gleeson, Julian Glover (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Roku 1193 před naším letopočtem sjednotil mykénský král Agamemnón řecká království. Když však jeho bratr, spartský král Meneláos, oslavoval mír s trójskými princi Hektorem a Paridem, jeho krásná, mladá žena Helena a pohledný Paris se do sebe zamilovali. Když Hektor zjistí, že si bratr veze domů Helenu, která utekla od nenáviděného manžela, je mu jasné, že to znamená válku. Agamemnón využije situace a začne chystat tažení pod záminkou Meneláovy urážky. Nedbá varování svého rádce, že Trója nikdy nebyla dobyta a Hektor je velmi dobrý vojevůdce. Spoléhá na svou armádu a nezranitelného válečníka Achillea. Ten skutečně do boje vyrazí, přestože Agamemnóna nesnáší a jeho matka, bohyně Thetis, mu prorokuje, že pokud odjede bojovat proti Tróji, zemře. Trójané překvapivě v boji zvítězí, protože na straně Řeků nebojuje Achilleus, kterého král urazil, když mu sebral válečnou kořist v podobě krásné Hektorovy sestřenice. Vítězstvím opojení obránci města se přes varování Hektora rozhodnou pro další útok. Když v souboji s Achillem padne Hektor, slíbí bojovník trojskému králi Priamovi, že po dvanáct dnů, kdy budou probíhat smuteční slavnosti, Řekové město nenapadnou. O dva týdny později najdou Trójané řecký tábor prázdný. Jen na břehu stojí obrovská socha koně. Podle kněze je to dar. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (1 132)
Nevím jak to, ale během filmu jsem se opravdu hrozně nudila. Navíc mi pokaždé stoupla žluč, když jsem viděla projev Otřesného Orlanda. Dokonce mě pár záběrů na jeho lesklé vytřeštěné oči děsil. Myslím, že tohle je naprosté dno jeho (ne)herectví a co hůř, nemá ani trochu šarmu, abych mu věřila aspoň že tu Helenu svedl. Vedlejší postavy to naštěstí zachraňují a film mě bavil pouze, když se zjevil Bana, Burrows nebo O'Toole, dalo by se říct, že za každého po hvězdě. No a Pitt vlastně taky nebyl špatný. Jinak akční sekvence neurazí, hudba OK, ale u některých scén až moc připomíná Lisu Gerrard a Gladiátora. Je to možná zábava, ale naprosto bez jiskry. ()
// To je hrozný, jak už člověk není ta 15letá holka, takže mu najednou opálenej Brad Pitt se svojí bujnou hřívou přijde nejhorší věc na celým filmu. A to jde od člověka, kterej Pitta jinak může. Ten film každopádně stárne mnohem míň, než jsem čekal. Jasně, sledovat naklíčovaný vojska a většinu bitev vyřešených přes 1 na 1 je s odstupem docela sranda, hlavně když vezmu v potaz, že třeba taková sedmá série Hry o trůny by strčila Tróju i s celým Řeckem do kapsy, ale jako odraz doby, kdy ten film vznikl, je to překvapivě pořád dost dobrý. Mimochodem, ještě abych tu Hru o trůny nezmínil, když obojí pochází z hlavy Davida Benioffa. 7,5/10 ()
Válka kvůli ženě. Největší vojsko všech dob, proti nejlepšímu vojsku na východě. Tahle válka neupadne v zapomění, ani hrdinové, kteří v ní bojovali..... . Výrazná hudba, monstrózní kulisy, davové scény. Historický velkofilm, ze kterého na míle čiší, že je natočen pro kšeft. Mě to nevadí. Já se chci bavit. A o to tady asi jde. ()
S TROJOU je potíž. Na jedné straně jsou výborné herecké výkony a rozmáchlá výprava, na té druhé nevyrovnaná režie a toporné dialogy. Scénář je taky trochu vachrlatý, podle něj to vypadá, že Trojská válka trvala tak možná dva měsíce, místo původních deseti let. Cením si ale toho, že Benioff všechno napsal velice přirozené (rozuměj ne-fantasy) a „nebožské". Ještě zpátky k Petersenově režii. V bitvách a v některých scénách ukazuje, že umí navodit správnou atmosféru a ví jak správně formovat děj, ale v některých místech mu uniká cit pro konzistenci. Nohy mu taky podráží hudba, na které se podepsala uspěchanost a změna skladatele na poslední chvíli. Po herecké stránce je TRÓJA jak jsem již zmínil výborná. Hlavní hvězdu Brada Pitta překvapivě s přehledem zastiňuje Eric Bana (když Hektor umíral, měl jsem navlhlé obě oči ;). Sean Bean si sice moc prostoru pro Odyssea neukradl, ale i tak roli lstivého krále s přehledem zvládá. Musím taky uznat, že Orlando Bloom měl hodně nevděčnou roli. Hrát největšího hlupáka v největší Řecké válce není zase takový trumf jak by se mohlo na první pohled zdát. Popral se s tím však hodně slušně a musím se přiznat, že Paridovi jsem během filmu v duchu nadával nejvíc. Vzpomínám si na jednu jedinou věc, za kterou jsem ho na chvíli vzal na milost. Bylo to při scéně na pobřeží, kdy řekl: „Spalte toho koně." A oni ho neposlechli. ()
Předně, v titulcích filmu stojí "inspired by Homer´s Illiad, za což mu mnohé odpouštím. S Homérovým veledílem to totiž nemá téměř nic společného, pokud tedy nepočítám částečně obšlehnutý příběh. Petersenův film je pokusem o pohled za mýtus "oživením" prvotní události. Nejsou bohové, nejsou hrdinové mimo čas a prostor, je jen velký lidský příběh o vášni, lásce, zradě, válce a hrdinství. Jsou kladní a záporní hrdinové (kladný je jednoznačně Hektor, záporný - překvapivě - dobyvačný Agamemnon), jsou však i hrdinové rozeklaní mezi dobrem a zlem (Paris a Achilles). Je spousta vrstev, ve kterých se dá tenhle působivý a strhující příběh rozehrát, je však jen jedna vrstva, ve které to tvůrci skutečně činí – vrstva hollywoodského špektáklu. Trója není ničím víc, chybí ji čisté emoce bez kalkulu, chybí ji skutečné kouzlo a monumentalita (triky jsou ji prd platné, když není nic "za" nimi). Petersen dělá přesně to, čím v továrně na sny proslul: řemeslně dobrý výrobek. Bojové scény jsou výborné ve velkých celcích i detailech (souboj Achilles vs. Hektor je bezchybný), žel jeho režii po čertech schází ta empatie a imaginace, jakou dodnes září Ponorka či Nekonečný příběh. Nic víc než technická dovednost. Tuto dovednost podsekává ostudný Hornerův soundtrack bez jediného vzruchu, výrazné melodie a kapky energie. Naopak, pomáhá mu brilantní duo Pitt-Banna. zejména první vysekl svou roli s obdivuhodnou přesvědčivostí a je-li něco, co by mohlo tenhle bombónek na jedno použití přetrvat, je to právě Achilles, hrdina na pomezí bezmezné arogance a křehké zranitelnosti. Ostatní tváře? Bloom tradičně příšerný a novinkově i nesympatický. O´Toole jaksi křečovitý, ale v klíčových chvílích přeci jen přesvědčivý, Bean utopený v mizerném a tezovitém scénáři atd. Závěr filmu je tak ukrutná prasečina, že se mi otevírala kudla v kapse. Inspired by Illias and endless stupidity. Homérovï Danajci obléhali Tróju deset let, Petersenovi komparzisté jsou s ní hotoví za 14 dní. Homérovo dílo přetrvalo tisíce let, Petersenův opus nepřežije letošní sezónu.Je mi líto, ale patří mu to. --- marginálie: fórky s Aeneem a Achillovou patou jsou opravdu dobré. Zmiňovat, že tahle verze nefunguje v komplexu řeckých mýtů a mnohé z nich nelogicky popírá (Agamemnon je toho zářným příkladem, stejně jako věštec Laookón) je zřejmě zbytečné... ()
Galerie (137)
Zajímavosti (74)
- Na některých koních je možné všimnout si třmenů. Ty byly ale vynalezeny až ve 4. století v Číně, tedy několik set let po údajné Trojské válce. (vilusinska)
- Hektor byl známý tím, že uměl krotit koně. Eric Bana, který jej ztvárnil, na koni nikdy před natáčením nejel. (don corleone)
- Brad Pitt (Achilles) i Eric Bana (Hektor) zahráli své bojové scény sami. Dohodli se, že za každý skutečný zásah "pachatel" tomu druhému zaplatí. Za malý zásah to bylo 50 dolarů, za bolestivější 100. Bana nakonec neplatil Pittovi nic, ale ten mu musel dát 750 dolarů. (don corleone)
Reklama