Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V posledních dnech nacistické okupace Francie, za druhé světové války, se německý plukovník a milovník umění Franz von Waldheim (Paul Scofield) rozhodne, že vzácné obrazy Pabla Picassa, Pierra-Augusta Renoira, Paula Gauguina a řady dalších malířů nechá odvézt do Německa. Když se armády spojenců přiblíží k Paříži, jsou pod jeho dohledem tato umělecká díla naložena v bednách do vlaku. Ten má nakonec řídit zaměstnanec železniční společnosti, inženýr Paul Labiche (Burt Lancaster), který se proti Němcům také spojí s členy tajného francouzského odboje. Co pak následuje je nelítostná bitva vůle na obou stranách. Plukovník von Waldheim se snaží dostat své válečně „trofeje“ domů do Německa za každou cenu, stejně tak Labiche dělá všechno pro to, aby vlak nikdy nepřekročil francouzské hranice… (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (109)

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Do posledního šroubu kolejového pražce poctivé filmařské řemeslo, které dobře ví, že kolomaz, pot i pára nejlépe vyniknou v černobílé.. Těžko říct, jak by to vypadalo, kdyby po třech dnech ve Francii nechytl průvodčí Lancaster Arthura Penna za flígr, nevyhodil ho z vlaku a na post mašinfíry nenastoupil Frankenheimer. Bylo by tam ještě více odboček k otázkám kontroverzního směnného obchodu (kolik lidských životů za jednoho Cézanna)? Dostaly by tolik prostoru autenticky působící akce a naolejovaná železniční pornografie? Někdo může namítat, že plán odbojářů příliš spoléhal na naivitu ustupujících nacistů, nicméně ten dotyčný asi neví, že v lásce (k umění) a válce je dovoleno vše.. ()

Subjektiv 

všechny recenze uživatele

Zručně natočený žánrový snímek, v němž jednu z ústředních rolí hrají ty nejvýkonější parní lokomotivy. Olej, saze, pražce, uhlí, houkání a klapot kol po kolejnicích snímané způsobem zdůrazňujícím strojovou sílu a pohyb sunou Vlak do polohy efektní, napínavé podívané, která se však zadrhává snad ve všech okamžicích, kdy vlak vezoucí cenný náklad není v pohybu (nebo v nebezpečí zničení). Zvláště neustálé ujišťování se a přesvědčování se francouzských odborářů, že za tenhle poklad má smysl položit životy, nabývá občas na otravnosti, neboť klíčové dialogy těchto otázek se podobají příspěvkům řadových členů místní odborové organizace. Silné ***. ()

Reklama

evapetra 

všechny recenze uživatele

Pokud máte rádi válečné filmy, dobrodružství a železnice, pak si jistě přijdete na své. Burt Lancaster v roli pařížského přednosty stanice brání všemi prostředky, aby se vlak, plně naložený cennými francouzskými obrazy, nedostal na místo určení, do Německa. Film nevychází ze skutečné události, ale je věnován francouzským železničářům, kteří se za cenu ztráty vlastních životů dopouštěli mnohých sabotáží, aby Němcům zabránili v rychlých a bezpečných přesunech po železnici. Pravda, že přednosta mi připadal až trochu příliš neohrožený a nezničitelný Rambo, (asi proto, že film natáčeli Američané), ale je to rozhodně většinou strhující a napínavá podívaná. ()

Dale 

všechny recenze uživatele

Miestami nesmierne napínavý, no občas aj trochu naivný film s hrdinom Rambovho formátu. Operácia prepravy vlaku "do Nemecka" bola nápaditá a až príliš dobre zorganizovaná na to, že to celé bolo vymyslené na poslednú chvíľu a na to, že Burt do toho vôbec nechcel ísť. Škoda tých nedostatkov, inak to mohol byť skvelý film. ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Hrozně by se mi to líbilo, kdyby mi bylo patnáct. Ale ani dnešním patnáctiletým se to asi líbit taky moc nebude. Mám stále silnější pocit, že dobrodružství je už odzvoněno, tak jako románové literatuře či historii 2. světové války. Neustálé "dokumenty o Hitlerovi a spol. a Stalinovi a spol." v soudobé televizi jsou už jen pokusy o oživení mrtvol. Raději nějaký případný citát: "Ale také zločinec produkuje - zločiny. Co by si však bez jeho práce počala policie, justice, soudci, porota, kat, o čem by psali spisovatelé a natáčeli filmy režiséři? Zločinec prolamuje jednotvárnost usedlého života, přináší rozruch, napětí, senzaci. Může se moderní společnost bez něho obejít, nepadla by do stagnace a nudy? A není tedy v jejím nejvslastnějším zájmu zločinnost podporovat?" (Karel Kosík: Předpotopní úvahy). A jakou roli v tom hraje pýcha francouzské kultivovanosti: moderní malířství? Kdo by si dnes nechal pro obrazy ceněné miliardou vrtat koleno? A proč by také měl. Obdivujme raději jejich dražby! ()

Galerie (38)

Zajímavosti (14)

  • Burt Lancaster se na svou roli pečlivě připravoval. Krom toho, že se naučil ovládat lokomotivu, prošel též dílnou, aby pochopil nuance fungování parního stroje. Rovněž musel získat i opravárenskou zručnost, kvůli scéně s opravou poškozené mašiny. (Rocky62)
  • Sekvencia obrovského bombardovania železničnej stanice, ktorá trvá asi minútu a desať sekúnd, trvala štyri mesiace, kým sa pripravila. Pri nej bola použitá TNT trhavina, 2000 galónov benzínu a plynu, a natáčaná bola 22 kamerami. Burt Lancaster a režisér John Frankenheimer dokonca riskovali svoje životy, keď lokomotíva vyletela do vzduchu príliš ďaleko od koľajníc a úplne sa vymkla kontrole. (westerns)

Reklama

Reklama