Honza zabije draka a získá princeznu a půl království. A tam, kde jiné pohádky končí, naše začíná. Princezně se totiž obyčejný Honza nelíbí, stejně tak jejím královským rodičům. Neumí se totiž chovat, jeho způsoby vzbuzují všeobecné pohoršení a to není nic proti tomu, když se na zámku objeví jeho rodiče. Princezna si zoufá, král s královnou taky, jenže královský slib je královský slib. Na scénu přichází bývalý princeznin nápadník, panovník sousedního království, sobecký král Egon, který princeznu nechal napospas drakovi. Ta se nechá obelstít jeho výmluvami a odpustí mu. Honza má princeznu upřímně rád a když pochopí, jak je z celé situace nešťastná, svatbu zruší a vrátí se do rodné chalupy. Princezna odjíždí s Egonem do jeho království, jenže tam teprve pozná jeho pravou povahu. Když chce utéct, Egon ji uvězní. Naštěstí se podaří uniknout princezninu rádci, učiteli dvorské etikety rytíři Valeriánovi. Ten věří, že jediný, kdo může princeznu zachránit, je Honza. Dokáže se ale Honza naučit dvorské mravy tak, aby mohl nepozorován vniknout na Egonův zámek a už podruhé princeznu zachránit? To je úkol stejně těžký jako zabít draka, zvláště když Egon nenechal nic náhodě a zatykače na Honzu s Valeriánem visí na každém rohu. Autorem originálního a vtipného scénáře je
Petr Hudský, pohádku natočil
Karel Janák. V hlavních rolích uvidíme
Matouše Rumla jako Honzu,
Evu Josefíkovou jako princeznu,
Jakuba Prachaře jako krále Egona a
Marka Ebena v roli rytíře Valeriána. Pohádka se točila v nádherných lokacích hradu Bouzova a na zámcích Hradec nad Moravicí a Hrádek u Nechanic.
(Česká televize)
Jezinka.Jezinka
Honza hrdina, který se nenutil do tradic v tom, jak spravně po rytířsku porazit draka a jednal v duchu:"Máš problém? Vem si větší kladivo!", narazí, když dojde na jemnější finesy gerojsko-princeznovské, potažmo celkově společenské konfrontace. Zatímco v chalupách byli rádi, když mohli pravidelně společně pojíst z jednoho hrnce nějakou tu kaši či eintopff (čti směs masa a zeleniny/luštěnin/krup), panstvo nejen, že už nevědělo, co do huby strčit, ale ještě si vymýšlelo komplikované způsoby jak. Princezna se z hrůzy o život rychle oklepala, stejně jako všichni okolo, a místo shovívavé pomoci dvora se Honzovi dostalo spíš pohrdání. Nejhorší v tomto punktu byla královna. Král se jeví vlídný a Honzovi nakloněný, leč těžce pod vyšívaným střevíčkem snobské semetriky, kterou pojal za choť. Honzovi je nápomocen učitel etikety, ale nedostane čas a prostor k tomu, aby Honzovi bylo dopřáno důstojné společenské entree. Po zjevení prince Egona Honza vyklidí pozice, aby se následně ukázalo, zač je v Pardubicích perník, přesněji, co o člověku vypovídá, pokud umí používat příbor a nesrká polévku. (Přesně jen to, že nežere jako prase, o charaktrru nic.) Cesta od kladiva k vidličce je poměrně humorná a já se docela bavila. Čtyři hvězdy jsou moc, hodně přestřeluji, ale v rámci letošních Vánoc jednoznačně nejlepší, princeznu tu mají krásnou a nešišlající, Honzu sympatického, mistra etikety kultivovaného a tak velkoryse chrlím hvězdy, i když z ohavných šatů princezny a královny mám mžitky ještě po několika dnech.(2.1.2020)
Vyhy
Kupodivu jsem překvapen. Na Rumla jsem si musel chvilku zvyknout, jelikož jeho podání nahlouplého Honzy mi nějak nesedlo, pak jsem to ale přijal a šlo to. Normálně bych si to nepustil, ale teď na konci roku s tím nemám problém. Prachařovi role byla ušitá na míru, hezké lokace a fajn příběh. Novodobé české pohádky nemám moc nakoukané, takže nedokážu porovnat, ale mne to bavilo.(23.12.2020)
otík
Štědrovečerní pohádka roku 2019. A nutno uznat, že povedená. Bohužel jí na kvalitě velmi přidává podařené obsazení, kdy netaneční Eben ze Star Dance učí tančit výtečného tanečníka ze Star Dance Matouše Rumla. A kdo se na letošní Star Dance díval, ten musel být unesen vskutku vypečenými scénami, které právě ve světle Star Dance dávají filmu neskutečný šarm. Když si však tohle spojení odmyslíme, zůstane tradiční průměrný pohádkový příběh bez šťávy, napětí a tempa. Film ve své druhé třetině (a to nejdelší) je neskutečně utahaný, fuč je slušné tempo ze Dvanácti měsíčků a nepomůžou ani Ebenovy hlášky, které ze začátku baví, ke konci už spíš otravují (je jich prostě moc). Přesto nutno říct, že pohádka pobaví, dětem se bude líbit nekonfliktnost, krásné lokace i bohaté kostýmy. Děj řešit až tolik nebudou a totéž bych doporučil i dospělému divákovi. Pak bude jistě spokojen.(26.12.2019)
nash.
Po dlouhé době česká televizní pohádka, která není nudná a otravná. Premisa, že ono „žili spolu šťastně“ není tak jednoduché jak se zdá, a že to zajímavé začíná až tam, kde většina pohádek končí, je výborná. V první polovině, kdy Honza přichází na zámek a těší se na svatbu, je navíc pohádka nečekaně zábavná a vtipná. Škoda, že se laťku nepodařilo udržet i v té druhé, která se ztrácející lehkost, šmrnc a vtip snaží nahradit občas poněkud křečovitými gagy a trapnými stále opakovanými vtípky. Nicméně z českých televizních pohádek posledních let rozhodně jedna z nejlepších.(10.2.2020)
Crocuta
Co se pohádek týče, Karel Janák na nich v posledních letech hodně zapracoval a tak jsem očekával méně tristní zážitek než v loňském roce a určitě nejsem zklamán. U té letošní "Princezny..." mi sedl humor a herečtí představitelé jsou výborní (především Marek Eben), dobří, nebo alespoň nejsou špatní a co hlavně - divák se nemusí za tvůrce stydět, jakou směsici trapností a samoúčelného pitvoření za nemalé veřejnoprávní peníze zase vypustili do světa. Nic světoborného, ale ty tři * jsou více než slušné.(24.12.2019)