Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Honza zabije draka a získá princeznu a půl království. A tam, kde jiné pohádky končí, naše začíná. Princezně se totiž obyčejný Honza nelíbí, stejně tak jejím královským rodičům. Neumí se totiž chovat, jeho způsoby vzbuzují všeobecné pohoršení a to není nic proti tomu, když se na zámku objeví jeho rodiče. Princezna si zoufá, král s královnou taky, jenže královský slib je královský slib. Na scénu přichází bývalý princeznin nápadník, panovník sousedního království, sobecký král Egon, který princeznu nechal napospas drakovi. Ta se nechá obelstít jeho výmluvami a odpustí mu. Honza má princeznu upřímně rád a když pochopí, jak je z celé situace nešťastná, svatbu zruší a vrátí se do rodné chalupy. Princezna odjíždí s Egonem do jeho království, jenže tam teprve pozná jeho pravou povahu. Když chce utéct, Egon ji uvězní. Naštěstí se podaří uniknout princezninu rádci, učiteli dvorské etikety rytíři Valeriánovi. Ten věří, že jediný, kdo může princeznu zachránit, je Honza. Dokáže se ale Honza naučit dvorské mravy tak, aby mohl nepozorován vniknout na Egonův zámek a už podruhé princeznu zachránit? To je úkol stejně těžký jako zabít draka, zvláště když Egon nenechal nic náhodě a zatykače na Honzu s Valeriánem visí na každém rohu. Autorem originálního a vtipného scénáře je Petr Hudský, pohádku natočil Karel Janák. V hlavních rolích uvidíme Matouše Rumla jako Honzu, Evu Josefíkovou jako princeznu, Jakuba Prachaře jako krále Egona a Marka Ebena v roli rytíře Valeriána. Pohádka se točila v nádherných lokacích hradu Bouzova a na zámcích Hradec nad Moravicí a Hrádek u Nechanic. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

TV spot 1

Recenze (485)

kingik 

všechny recenze uživatele

Janákův "odborný" výklad postmoderny. A v pohádkovém stylu. Bez čar a kouzel, bez výskytu nadpřirozených bytostí (drak je na úvod zabit jen v literární formě), s důrazem kladeným na absurdnost dění a originalitu postav. Princezně téměř tikají (bio)logické hodiny, Eva Josefíková má na dohled třicetiny, což je pro princezny kritický věk, a kombinace Rum(l) a Prach(ař) je opravdu brilantně odvážně smíchána, čímž se Janákovi coby jednomu z mála režisérů podařilo dostat tyhle dva pány z chvostu žebříčku nejhorších českých herců směrem k nadějným hereckým výkonům, což je záslužný čin. Jiný Kuba, Štáfek, trůní na posledním místě a není mu pomoci. A propíraný Marek Eben svůj kultivovaný projev kultivátora zvládal roztomile. Bizarní je zejména scénka, kdy ve venkovské chalupě učí Honzu dobrým způsobům. Janák dokáže být svěže originální. Přece jen se opravdu nechci dožít Vánoc, kdy desítka neustále reprízovaných pohádek bude okupovat atraktivní vysílací čas. Tahle by v něm měla mít také svoje místo. Začínat tam, kde jiné pohádky končí, je zajímavé pojetí. Zachránce princezny není z nejsličnějších a rázem se ukáže, že je buran a postrádá veškeré urozené způsoby, tudíž nastupuje Marek Eben se svojí etiketou, ke všemu princezna svého statečného Honzu vaginálně ignoruje a dokonce inklinuje, což nebývá u zachráněných princezen tak časté, k bezcitnému a nadutému sobci princi Egonovi ze sousedního království, který stihl přejmenovat vše ve své říši podle svého jména, což zaručuje nejeden vtip a hlášku. Jakub Prachař zdatně konkuruje Kazisvětovi, jeho zábavná slizkost je dokonalá. Tradičnímu pohádkovému pojetí zvoní hrana, Janák s Hudským se vydali svojí tvůrčí cestou. Levně pořízený jejich výlet určitě nebyl, odpustil bych si slabší hudební doprovod Aleše Březiny, v ostatních aspektech jsem byl skvěle pobaven. 10/10 ()

Deimos 

všechny recenze uživatele

TV/// Obsazení 8/10 Děj 7/10 Hudba 7/10 Výprava 8/10/// PLUS: pohádka, která se kouzelným způsobem nebere vážně a doslova bych napsal, že trolí sama sebe a téměř paroduje žánr pohádek, typické charaktery včetně samozřejmého děje, to vše převrací a uspořádává jinak, až mám dojem, že jsem nic tak nového ještě neviděl, herci jsou ve svých rolích výborní, postavy a scénář si dle mého užívají, Jakub Prachař si svoji zápornou postavu dokonce vychutnává, nikde to neskřípe a hlavně jsem se opravdu dobře nasmál MÍNUS: nedostatky budu hledat trochu dlouze - hudba je krásná a doslova vytváří atmosféru, ve výsledku ale hudba vede za ručičku a jasně říká jaká nálada má z dané scény vylézt, výprava je krásná, to nemám výhrad, jen by se mi v pohádce líbil větší komparz, akce tu je, takže při střetu dvou armád obou království by jsme tu měli něco velkého/// Shrnutí: Můžu říct, že jsem to nečekal, nedoufal, ale je to tak, štědrovečerní pohádka se povedla. Casting pro výběr rolí je znamenitý, Marka Ebena jsem si užíval a není herce - postavy, která by mi tady vadila. Možná kdyby to působilo ještě trochu dospělejším, výpravnějším a dražším dojmem, bylo by to za plný počet, ale i tak z možných prostředků na obrazovce vidíme maximum. Spokojenost./// Celkem 74%/// ()

Reklama

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Obě společné pohádky scénáristy Hudského a režiséra Janáka alternativním způsobem rozvíjejí známou zápletku, v níž hrdina sice zabil draka, ale vysvobozenou princeznu si má vzít nějaký podvodník. Jak to bylo v Korunním princi, viz v mém komentáři k němu. Zde v Princezně a půl království je výchozí otázka, jak to asi mohlo "doopravdy" být. Hudský si tuto otázku zodpovídá zcela správně: vysvobozená aristokratka se Honzovi poděkuje, počastuje ho nějakou odměnou, ale brát si toho burana za muže? Nepředstavitelné. Takže nápad opět dobrý, jeho provedení oběma herci rovněž dobré. Bohužel nic víc. Ve svém prvním pohádkovém scénáři, byť nikoli dokonalém, rozpracoval Hudský svůj námět natolik rozkošně, že dokonce ani režisér Janákova formátu ho nedokázal zkazit a výsledná pohádka Korunní princ je možná nejlepším filmem, jaký kdy natočil. Žel u tohoto úspěchu zůstalo. Následující Hudského pohádka (s jiným režisérem) byla zoufalá a tato letošní je - nijaká. Janák zůstává Janákem, takže jsme tam, kde jsme byli před Korunním princem. Princezna a půl království sice není tak trapná a pitomá jako třeba Princezna a písař nebo Pravý rytíř, ale na rozdíl od nich je zase zoufale nudná a prázdná. Ale strašně. Což ještě zdůrazňuje impotentní Eben, jemuž nikdo neřekl, že hraje ve filmu a nikoli v televizní soutěži (to ho mám rád, kdysi mi připadal opravdu zábavný a zrovna tato role mu mohla velmi slušet). Podobně nejapný (další můj oblíbenec) Myšička. Většina prostoru, děje a detailů je podřízena - ať to stojí, co to stojí - dvěma přebujelým nápadům: velmi chabě zdůvodněné výuce etikety a postupně stále otravnější Egononanii. Naopak je velmi dobře dějově pojat motiv postav, s jejichž (až nepravděpodobnou) úctou k zákonu je zlý vládce konfrontován (velitel, kněz), to je ale asi jediný kvalitní dílčí prvek. Jen sem tam to má nějaký drajv: celkem nadějný začátek, pak moment, kdy si Honza vezme na Egona kladivo a oddávací jízda v kočáře. Úplně marné nebyly ani scény s Honzovými rodiči. Josefíková s Lexou v pohodě, Kramár jako král slušný, okrajový Maděrič nádherně přesný. Dokonalá Uhlířová chybí v titulcích, což je trapné a pro filmovou "kariéru" této vynikající herečky takřka symbolické. ()

Necrotongue 

všechny recenze uživatele

Už se u mě stalo vánoční tradicí těžké zkritizování štědrovečerní pohádky, ale dnes udělám výjimku. Pohádka sice často drhla, obsahovala i přímo pitomé momenty, ale lhal bych, kdybych tvrdil, že jsem se nebavil. Nebyla to pro mě až tak pohádka, bral jsem to spíš jako nenáročnou komedii, a ta se díky Egonovi povedla. Jakub Prachař mě rozesmál hned v momentě, kdy se poprvé dostal do záběru, paruka byla dokonalá a později už to nezkazil. I přes prkenného a silou mocí vtipného rytíře Valeriána jsem si to docela užil. ()

Wysch 

všechny recenze uživatele

Ruml na pána. Evička už, sorry, na princeznu nemá, a Prachař tak láskyplně přehrává, až si bere vlastně hlavní roli. Celkem cringe scénář a dialogy, ale - protože jsem na Štědrej večer hákoval - se to na druhej svátek vánoční dalo zkouknout i najednou. Eben hrůza btw. Protože 50% jsou u mě tři hvězdy, tak tři hvězdy. ()

Galerie (79)

Zajímavosti (21)

  • Eva Josefíková si zahrála princeznu už v předchozí Janákově pohádce Korunní princ (2015). V obou případech ji měl sežrat drak. V téže pohádce hrála také Veronika Freimanová roli královny, ale zatímco v Princezně a půl království je královna Freimanová matkou princezny Josefíkové, v Korunním princi je coby matka prince (Patrik Děrgel) její budoucí tchyní. (melica)
  • Při premiéře v České televizi 24. 12. 2019 sledovalo pohádku 2,46 milionu diváků starších patnácti let. To je tedy 62,4 % těch, kteří měli v danou dobu zapnutou televizi. Ve věku čtyři až dvanáct let sledovalo pohádku 68,7 % dětí u televize, v součtu více než 301 tisíc. (rakovnik)
  • Honza (Matouš Ruml) nazve svou hlavní zbraň po závěrečném souboji kladivem, přitom jde o palici a jako původem vesničan by to měl přirozeně znát. (Petsuchos)

Reklama

Reklama