Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Foma
    *****

    Vynikající, v podstatě velmi duchovní film, nadčasovej. Každej se na cestě ke Světlu, musí potkat se svou minulostí, se svým stínem, a bez pomoci poslů Světla by tuto cestu vlastně vůbec neprošel. Nevím, jestli to Polák s Juráčkem takhle mysleli, ale je to jedno, protože v principu to vychází stejně. Vlastně to nejspíš pochází od Lema, ale jak říkám, je to jedno, možná i takovýhle příběhy jsou vlastně pomocí od světelných poslů, abychom snadněji překonávali temná období :-).(21.2.2014)

  • cheyene
    ***

    Přiznám se, že jsem očekával malinko víc v oblasti příběhu, avšak celkově vzato mohu tento snímek velice pochválit a postesknout si, že dnes už se u nás podobné filmy netočí. Hned na začátku mě zaujala perfektní kamera, ale i prostředí, úžasná hudba Zdeňka Lišky a samozřejmě nelze nezmínit skvostné herecké výkony legend české, resp. československé kinematografie.(17.6.2016)

  • JASON_X
    *****

    Star Trek? Star Wars? Pche, houby, Ikarie XB 1, to byla první čistokrevná plnotučná filmová sci-fi, kterou jsem kdysi dávno viděl... Let mezihvězdným prostorem, zešílevší kosmonaut, robot, laserová pistole, to vše mě jako kluka mocně fascinovalo. Po letech jsem si to nedávno pustil znovu a nestačil se divit, jak skvělý film to dodnes je! Ta zneklidňující hudba, ta tíživá, těžkomyslná atmosféra, nejspíš po vzoru podobně laděných sovětských sci-fi filmů... Delikatesní lahůdka. Možná trochu škoda, že není v barvě, ale ta černobílá má přece jenom své nezpochybnitelné kouzlo.(7.9.2014)

  • Eodeon
    *****

    nejde jen o velice oduševnělý snímek, který se konečně chápe sci-fi žánru nikoliv pro povrchní atraktivitu jeho typických prvků, motivů a exotických prostředí, ale pro obrovský potenciál k vystižení nesnadno zachytitelných témat novými, neotřelými prostředky. ve filmu se střetává lehkovážnost jedněch se zodpovědností a z ní plynoucí znepokojivou tísní druhých. strach z kroku do neznáma, bezmoc nad neschopností přesvědčit se o budoucích důsledcích vlastních přelomových činů sužuje astronauty stejně tak, jako hlavního hrdinu Germanova Papírového vojáka. spolu s astronomickým odstupem od civilizace, znásobeným nálezem vraku stařičké pozemské lodi plné zbraní hromadného ničení a distancí od vlastních kořenů, plodí tento pocit ještě svíravější tíseň srdce, která hrozí zbavit člověka příčetnosti. jméno Pavla Juráčka mezi autory námětu v této souvislosti nepřekvapí. zajímavé je, jak se různé postavy, reprezentující různá stanoviska a životní postoje, uchylují při střetu s docela novým nebezpečenstvím, s níž nemají žádnou předchozí zkušenost, která by jim dala poznat řešení, k rozličným přístupům: k neotřesitelnosti vědeckých faktů na jedné straně, k senzuálnímu zakoušení světa na druhé, k víře a naději aj. Ikarie XB 1 je krom toho také o lidskosti a o potřebě domova. její téma ikarovsky sebevědomé touhy po sklizení poznatků z hvězd později v šedesátém osmém roce dovedl do naprosté dokonalosti Stanley Kubrick ve své 2OO1čce. záměrně se o tématu vyjadřuji takto metaforicky, abych tím i v češtině zdoslovnil význam latinské moudrosti: ex astris scientia. čili ano, vědecká báze Ikarie je také velice rozsáhlá. okolnosti děje počítají s fenoménem dilatace času při vysoké rychlosti, jak o něm referuje speciální teorie relativity. motiv dilatace času není jen scientistickým přikrášlením, nýbrž má velký dopad na téma odstupu, který postavy vzdaluje domovu a milovaným lidem, jejichž životy během výpravy Ikarie kvapem ubíhají na Zemi a ztrácejí se v zapomnění. velmi mě ohromila také přítomnost černé díry, nicméně toto pojmenování se ustálilo až o tři roky po natočení Ikarie, zde se hovoří o tzv. "tmavé hvězdě" (a prý, že s tím přišel až Star Trek v šedesátém šestém). ale ta sama o sobě není tím, co mě ohromilo nejvíce. překvapením byl způsob, jakým se o ni posádka lodi přesvědčí: zjednodušená obdoba gravitačního mikročočkového efektu! jistě, každý vědecko-fantastický film přirozeně obsahuje i četná pochybení a prohřešky vůči vědecky podložené danosti, ovšem těch je, navíc s přihlédnutím k době vzniku, v Ikarii pomálu. nejvíce asi bije do očí planoucí chvost rakety. doufal bych, že tento efekt od dob Flashe Gordona, Krále raketových mužů a amerických komiksových scifáren 50tých let vymizel. /// abych se také alespoň okrajově zmínil o technických náležitostech, které na vintage sci-fi filmech shledávám nejpůvabnějšími, chválím výstavbu interiérů Ikarie, i jejich snímání, mimořádně skvělé speciální efekty, které předčí i mnohé mladší filmy (věčná škoda, že Ikarie není v barvě!), a vůbec koncepci vesmírné lodi-drobného soběstačného města, které nepostrádá vlastní zahrady, kde posádka pěstuje potraviny, tělocvičnu, společenský salónek a – cinefilové ocení – něco na způsob kina. i v tomto ohledu shledávám Ikarii velice pokrokovou, jelikož předjímá ideu, která o pár let později stála u zrodu prvních návrhů startrekové lodi Enterprise. bohužel, v kontrastu s výše zmíněnými složkami kostýmy Estery Krumbachové velice zastaraly. v neposlední řadě si zvláštní uznání zaslouží práce zvukaře a přiléhavá hudba Zdeňka Lišky, ze které zamrazí především v úplném závěru.(18.7.2012)

  • anais
    **

    Absurdní jsou srovnání s Kubrickovou Odyseou. Ikare XB1 se podobá spíš Star treku. Je přinejmenším stejně infantilní jako první příběhy s Kirkovou posádkou, a příběh taky obdobný (loď se řítí vesmírem, setkává se s tajemnou černou hvězdou). Jen snad s tím rozdílem, že na Enterprise většinou nelétají soudruzi. A je mnohem zábavnější. Bizardním detailem je účast Pavla Juráčka (scénář). Příjemnou nostalgii, narušuje nuda způsobená nedostatkem nápadů, a vlastně jakéhokoliv svižnějšího děje (což by z jistého pohledu dalo brát jako souvislost s Odyseou:-)(8.3.2006)

  • - Plakát k filmu vytvořil slavný československý ilustrátor sci-fi románů Theodor Rotrekl. (messiah)

  • - Kameraman Ján Kališ často zaberal tváre hercov tak, aby dobrá polovica filmového plátna zostávala voľná pre detaily pozadia. (Raccoon.city)

  • - V roce 2010 nahrál jeden z nejznámějších českých rapperů James Cole skladbu "XB1", která vyšla na albu producenta Lukase Skunkwalkera 20120 a ve které se objevuje spousta úryvku a hlavně téma právě z tohoto filmu. (hendrich6)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace