poster

Hvězda padá vzhůru

  • anglický

    A Star Is Falling Upwards

Muzikál

Československo, 1974, 133 min

Scénář:

Václav Nývlt, Josef Kajetán Tyl (divadelní hra)

Kamera:

Jan Kališ

Hrají:

Karel Gott, Jitka Molavcová, Josef Somr, Jiří Sovák, Vladimír Ráž, Zuzana Kocúriková, Hana Prymusová - Lelitová, Ludmila Píchová, Jana Šulcová, Libuše Švormová, Jiří Bruder, Stanislav Fišer, Jiří Hálek, Jiří Koutný, Josef Hlinomaz, Jan Faltýnek, Lubomír Bryg, Oskar Hák, Eugen Jegorov, Václav Štekl, Zdeněk Najman, Jiří Lír, Milan Mach, Ferdinand Krůta, Ladislav Chroust, Štěpán Hančl, Ivan Horák, Vítězslav Hlaváček, Aleš Pech, Milena Steinmasslová, Alexandra Koutná, Jitka Forstová, Mariana Horáková, Milada Karasová, Hana Čížková, Libuše Kudláčková, Eva Sodomová, Ivana Suchá, Pavel Spálený, Jan Cmíral st., Karel Hábl, Ladislav Štaidl, Jan Kolenatý, Vlastimil Mládek, Milan Kindl, Jan Kuželka, Mirko Musil, Bohumil Švarc st., Karel Mareš, René Michalička, Jan Nádvorník, Antonín Cajthaml, Viktor Bruna, Jiřina Bílá, Adam Salah, Ladislav Hynie, Miloslav Hůrka, Zuzana Stehnová, Milan Klacek, Josef Král, Míla Svoboda, Otakar Žebrák, Ladislav Žid, Jaroslav Vágner, Květuše Kadlecová, Božena Žemličková, Stanislav Valenta, Libuše Uhrová, Jan Šváb, Jaroslav Dejmek, Jarmila Dvořáková, Otto Fornbaum, Hana Lahodná, Helena Vejborná, Marie Lafková, Jiří Načeradský, Jaromír Puda, Jan Kuchař, Miro Grisa, Tomáš Němeček, Marta Bajerová, Regina Svobodová, Eva Ziková, Jan Síbr, Bára Štěpánová, Zdeněk Vondráček, Stanislav Bruder, Tomáš Hanták, Vladimír Jícha, Miroslav Kovář, Rudolf Mošna, Rudolf Papežík, Leoš Kaltofen, Filip Renč, Miroslav Šácha, Rudolf Čumpelík, Jaroslav Holeček, Jiří Kryšpín, Francis Osagie, Marcel Plicka, František Svačina, Helena Jelínková, Hana Juráčková, Marie Konrádová, Hana Bartáková, Zdena Bronislavská, Jana Hana Duffková, Slávka Hamouzová, Eva Ludvíková, Věra Michlová, Zdeňka Rosolová, Olívie Valtová, Milelna Vopatová, Renáta Wurmová, Pamela Maponga, Pavel Rusý, Ondřej Horvath, Olga Bidlová, Marta Kaňovská, Helena Matoušková, Růžena Vyskočilová, Ivana Kuchařová, Růžena Beníšková, Olga Fleischerová, Jana Braunschlägerová-Rychmanová, Jiří Baumruk, Marie Špidrová, Bert Schneider, Eva Tučková, Marie Popelková, Eva Kaprálová, Jarmila Gerlová, Jitka Hamerníková, Ivana Mudrová, Marie Prokešová, Isabella Tylínková, Marcela Baťková, Zdeněk Boubelík, Jana Kittnarová-Čižinská, Aja Farkačová, Zuzana Gančevová, Ján Goga, Olga Jungová, Vladimír Kloubek, Jana Kopecká, Ismenia Lehárová-Cieglerová, Elena Lindauerová, Vratislav Mikšaník, Lubomír Mohyla, Stanislava Pešková-Tomšovská, Jaromír Petřík, Zbyněk Pohlídal, Karel Sobotka, Bobina Staňková, Vladimír Štúr, Ladislav Tajovský, Miroslav Vilímek, Karel Vrtiška, Táňa Zavřelová, Pavel Ždichynec, Vladimír Hruška, Josef Poslední, Rudolf Rokl, Felix Slováček, Richard Rýda, Jaroslav Tomsa, Jiří Němeček, Tomáš Josífko
(další profese)
  • Slarque
    *

    Česká kinematografie vždycky produkovala filmy, které vypadají jak z jiného světa, a to bez ohledu na dobu a politické uspořádání. Tahle mimoňská adaptace Tylova Strakonického dudáka stojí pouze na Karlu Gottovi. Co na tom, že to bylo herecké dřevo? Stačilo, že byl populární. Kdo by ho nechtěl vidět v montérkách, s lahváčem či posilujícího s činkami. To je přece sranda, že se to dá roztáhnout skoro na dvě hodiny. A poslední zhruba půlhodina už je tak bizarní, že to ani není zábava. Z technického hlediska stojí za zmínku zjevně nahodile nesmyslná střihová skladba. Snad na tento zážitek rychle zapomenu.(11.3.2013)

  • rivah
    **

    Na příběhu Švandy svedeného proradným Vocílkou k blyštivé kariéře v zahraničí, která se nakonec nekoná a Švanda se pokorně vrací domů, je podáno normalizační schéma a poslání. Jako by to předznamenalo nezapomenutelnou Gottovu roli při přednesu Anticharty tři roky poté...Ovšem písně a choreografie jsou perfektní a zaslouží ocenění. (Tedy 50%).(16.9.2019)

  • Prubner
    *

    Tak tenhle film se vůbec nepovedl a kulhá na obě nohy snad ve všech svých složkách. Karel Gott je jako herec vyloženě strašný a trapný, Sovák neumí zpívat, příběh je zbytečně natahovaný, plný zbytečných scén, tempo je pomalé, písní je pomálu a vesměs nestojí za nic a navíc jako režisér Rychman často sklouzává za hranici kýče (viz ty odporné scény s Dorotkou v prosluněné krajině s rybníkem). Vše zachraňuje snad jen Josef Somr v roli Vocílky. Ve své době se film mohl líbit jedině Gottovým -náctiletým fanynkám, ale komu se může líbit dneska ?(21.4.2006)

  • GilEstel
    **

    Normalizační muzikálová veselohra. Za nápadem napasovat do hlavní role klasické Tylovy hry populárního režimem tolerovaného zpěváka, Karla Gotta, stojí myšlenka, která má své nepochybné důsledky. Karel Gott není herec. Tedy hraje spíš sebe než Švandu. Děj působí naivním dojmem, což je dáno scénářem, i celkovou koncepcí a přístupem. Historický význam z hlediska vývoje Československé kinematografie, kde se projevuje jistý fenomén doby, filmu upřít nelze. Pro mě slabý. Spíš zajímavost. Pokud někdo nemá rád Gotta, film u něj nepochybně skončí v odpadu.(11.3.2013)

  • sinp
    **

    Za dob normalizace to chtělo zase vytasit výchovný program kinematografie, který měl zasadit knock-out nepříjemně bující nové vlně šedesátých let. Především první polovinu sedmdesátých let to poznamenalo dosti silně, ale zároveň s důrazem na nenápadnou (podprahovou) agitaci. Ladislav Rychman to zjevně nepochopil a natočil film jako vystřižený z padesátých let. Rozjásaný, obludně naivní, ale především úspěšný. I mně se kdysi líbil. Svým způsobem mnohé myšlenky, které Rychman prezentuje nejsou na odstřel, ale způsob jejich podávání je pro děti. A dnes už to tedy nezachrání ani rytmické písničky, kdysi možná, dnes ani náhodou.(24.9.2005)

  • - Vážní adept do hlavní mužské roli byl i Pavel Bartoň. U něj byl ale problém, protože si musel sundávat na zkouškách brýle, které neustále nosil. Konkurz na hlavní mužskou roli absolvovali také Jaromír Hanzlík i Aleš Ulm. (Willy Kufalt)

  • - Mezi komparzisty se objevili i Strakoničtí motocykloví závodníci. (Duoscop)

  • - Režisér Ladislav Rychman bol vybraný na realizáciu filmu preto, aby vytvoril náhradu za západné muzikály, ktoré sa v československých kinách nesmeli hrať. (Raccoon.city)