Reklama

Reklama

Hvězda padá vzhůru

  • angličtina A Star Is Falling Upwards
Československo, 1974, 133 min

Scénář:

Josef Kajetán Tyl (divadelní hra), Václav Nývlt, Jiří Štaidl

Kamera:

Jan Kališ

Hrají:

Karel Gott, Jitka Molavcová, Josef Somr, Jiří Sovák, Vladimír Ráž, Zuzana Kocúriková, Hana Prymusová-Lelitová, Ludmila Píchová, Jana Šulcová (více)
(další profese)

VOD (1)

Obsahy(1)

Příběh na motivy hry Josefa Kajetána Tyla "Strakonický dudák". Malíři pokojů ze Strakonic, Švandovi, sudičky předpověděly závratnou kariéru hvězdy pop music. Předpověď se skutečně vyplní a Švanda se stane velmi úspěšným. Brzy ale zjistí, že sláva není v životě to nejdůležitější a to co hledá a po čem touží. Je načase vrátit se z velkoměsta zpátky domů... (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (105)

Slarque 

všechny recenze uživatele

Česká kinematografie vždycky produkovala filmy, které vypadají jak z jiného světa, a to bez ohledu na dobu a politické uspořádání. Tahle mimoňská adaptace Tylova Strakonického dudáka stojí pouze na Karlu Gottovi. Co na tom, že to bylo herecké dřevo? Stačilo, že byl populární. Kdo by ho nechtěl vidět v montérkách, s lahváčem či posilujícího s činkami. To je přece sranda, že se to dá roztáhnout skoro na dvě hodiny. A poslední zhruba půlhodina už je tak bizarní, že to ani není zábava. Z technického hlediska stojí za zmínku zjevně nahodile nesmyslná střihová skladba. Snad na tento zážitek rychle zapomenu. ()

PetrPan2 odpad!

všechny recenze uživatele

Já nemusel Strakonického dudáka ani na základní škole, když mě ho nutily číst. Díky staročeštině byl však alespoň mile roztomilý a nechtěně vtipný ("Dorotka šukala po světnici" a jiné perly dokázaly čtrnáctiletého povinného čtenáře dokonale rozesmát), nicméně od doby kdy jsem to viděl zfilmované s Božským Kájou v hlavní roli, mě tato látka znechutila. ()

Reklama

BigBang 

všechny recenze uživatele

Odpad, ale podnětný. Nebýt to tak zdlouhavé, dal bych i tři hvězdy. Na filmu se mi líbilo pěkné vizuální pojetí; měli jasnou představu a povedla se jim. Ani na vteřinu nezkoušejí dělat něco jiného než 100% kýč, ale je to kýč v prostředí, kde většinou není nic hezkého. Scény s pí Molavcovou by se mohly rovnou použít třeba v Krvavém románu. Též bych se zmínil o tanečních číslech: dvě moderní se celkem vydařila, čajová party má i snesitelnou hudbu; bohužel seladonský konzervativní styl p. Gotta nedal prostor, aby lepších čísel bylo víc. Jak podotýkají předřečníci, film zachytil pro budoucno obraz p. Gotta. Jeho neherectví mi připadalo celkem zvládnuté. Neměl jsem problém ho pozorovat; byl opravdu fotogenický. Jeho extrémně nevysoká postava s velikým obličejem se silným mejkapem má něco do sebe i po letech. Největší peckou ale pro mě byl závěr, kde je umělecky ztvárněna episoda emigrace p. Gotta do záp. Německa a jeho následný návrat. Když v Rozvadově přeskakuje opuštěnou pohraniční závoru směrem do Československé socialistické republiky, tak nastává posledních pár minut, které jsou už nezahaleným cynickým výsměchem. Poslední poznámka: scény z přízračného života německé honorace mi hodně evokovaly (můj oblíbený) Krakatit. ()

bloodcountes 

všechny recenze uživatele

No je to film své doby, co naplat. Nebudu rozebírat výklady a dalekosáhlé konsekvence, podle nichž je film plivancem na emigranty, - ono i v pohádkách se často stává, že hrdina nabyvši zkušeností ze světa, se rád navrací tam, kde se narodil a nachází tam pravé štěstí, to je prostě archetypální situace navrácení zbloudilého syna a netřeba to vykládat nějak všeobecně hanlivě. Karel je tady k sežrání a krásně zpívá ( i když ty písně nejsou zase kdovíco). Kdysivá jsem to viděla, možná i víckrát, ale úplně jsem zapomněla na ztvárnění toho "západu". To je fakticky poměrně bizarní a zábavné, úsměvné. Ale ty písně a choreo jsou tak typicky šedesátkové, že mě to koneckonců bavilo. Každopádně nelituju času a ráda jsem si připomněla Mistra, který před pár dny odešel navždycky (je to vůbec možné? On není nesmrtelný? Achjo.) ()

zette 

všechny recenze uživatele

Nechapu, jak nekdo, kdo natocil povedeny muzikal Starci na chmelu mohl natocit tuhle silenost... Myslim, ze jsem nikdy neslysel jedinou pisnicku, ktera ve filmu zaznela, nulova choreografie behem pisni... Gott je velmi mizerny herec a temer v kazdem filmu, kde se objevi to smrdi pruserem. No, ale zlobte se na bozskeho Kaju, ze:-)?! Jedine, co me na tomto filmu bavilo, byla postava Josefa Somra. Nevim, jak byl v dobe vzniku film verejnosti prijat, prece jen Gott v hlavni roli musel byt velky magnet, dnes uz vsak, i pres herecke obsazeni se jedna o mrtvy film, dikybohu. ()

Galerie (5)

Zajímavosti (18)

  • V úvodních titulcích jsou mezi účinkujícími uváděni též herci Jan Faltýnek a Jiří Lír, kteří se v téměř o 23 minut zkrácené verzi (a osekané do obrazového formátu 4:3 – film byl natočen jako širokoúhlý) vůbec neobjeví. (JariR)
  • Ústřední píseň „Kufr iluzí“ není původní, jde o převzatou melodii Lese Reeda. Navíc ji se stejným českým textem nazpívala už v roce 1969 Yvetta Simonová, jenom v jiném aranžmá jako šanson. (charles3)

Reklama

Reklama