• topi
    *****

    Syrová kriminálka ze 60. let, absolutní vrchol československé detektivky. Zastoupení všech filmových profesí na tomto snímku je precizní a dokonalá práce. Černobílá barva jen dodává onu pochmurnou a depresivní tvář. Major Kalaš v podání Rudli Hrušínského je nezapomenutelný, stejně jako jeho kumpán kapitán Varga v podání Radka Brzobohatého. Tady nemá cenu více psát, Vrah skrývá tvář je mistrovsky zpracovaná kriminální zápletka s výbornou dramaturgií Vladimíra Kornera a s beznadějně pošmournou hudbou Pavla Blatného. A ty mordy a výrazy mrtvol ve tváři! Ufff!! KULT!!! Spolu s dalším filmem Po stopách krve jde o nejlepší kriminální psychologické filmy natočené v tehdejším Československu.(28.2.2016)

  • SOLOM.
    ****

    Musím souhlasit s ostatními, že jde o jednu z nejlepších československých kriminálek, které jsem měl tu možnost dosud vidět. Samozřejmě společně s následujícím případem majora Kalaše Po stopách krve. Ten jsem z režisérovy (Petr Schulhoff) „série“ viděl jako vůbec první. Předchozí Strach nebyl rovněž špatný, ale tady už tvůrce vypiloval vše téměř bez jediné chybičky. Mrazivá atmosféra i psychologická stránka filmu byly zvládnuty na jedničku, našla se tu řada vedlejších vláken, které ještě více zamotávaly hlavu a totožnost vraha bude jistě pro nejednoho diváka skutečnou záhadou až do samotného konce filmu. Osobně jsem měl jiného favorita. Možných pachatelů tu byla celá řada a scénárista si s námi pěkně pohrával. Navíc tu řada herců (nejen hlavní dvojice vyšetřovatelů podali opravdu velmi slušné výkony). Tak to mám rád. Takže já dávám rozhodně palec nahoru a samozřejmě nemůžu jinak, než dát nadprůměrné ohodnocení. Jinak Zuzana Ondrouchová byla pěkná pohledná herečka a je velká škoda, že zemřela tak mladá.(22.3.2018)

  • Enšpígl
    ****

    Ze začátku tam všichni chrlili jedno jméno za druhým až to skoro vypadalo jako předčítání ze Žlutejch stránek a to pro diváka, který se ještě neorientuje v případu není nikdy dobrý. Nějakým zázrakem ani vlastně nevím jak, jsem se ale po chvíli zcela překvapivě ve všem začal orinetovat a pak už to jelo jako po másle. Za pomocí vynikající ponuré atmosféry a skvěle vypravěnému patrání po vrahovi, mě detektivka dostala přesně tam, kde to mám u kriminálek nejradší. Sedím, koukám a každou minutu hlasím jméno vraha, pokaždý samozřejmě jiný, přesně podle toho jak se zrovna vyvyjí pátrání. Finále graduje naprosto nevidaným způsobem a nedovoluje myslet ani na sex. Výsledek sledování snímku Vrah skrývá svou tvář stál za to. Během filmu jsem snědl tři vlastní nehty a další dva okousal, propotil tričko a oboustraně popsal papír o formátu A3, kam jsem si v průběhu filmu zapisoval jména podezřelých.(22.3.2010)

  • honajz
    *****

    Režiséra Petra Schulhoffa známe spíše jako autora sociálních satirických komedií. Jeho doménou však byly i výborné detektivky. V nich kladl velký důraz na atmosféru a na co nejpřesnější vylíčení policejních postupů. Dvojici kriminalistů - majora Kalaše a nadporučíka Vargu - uvedl už v roce 1963 ve filmu Strach, podle knihy Eduarda Fikera. Hlavní roli svěřil Rudolfu Hrušínskému, který se jí zhostil tak, že se mu tehdy říkalo český Maigret. Roku 1966 následoval právě film Vrah skrývá tvář, roku 1969 Po stopách krve a konečně o celých deset let později, roku 1979, Diagnóza smrti. (Pro úplnost nutno dodat, že postavy majora Kalaše se jednou ujal jiný režisér, Jaroslav Mach, a ve snímku Na kolejích čeká vrah ji přeobsadil Jiřím Sovákem). Vrah skrývá tvář se točí kolem vražd tří mladých dívek, přičemž do poslední chvíle není jasné, kdo byl skutečným vrahem.  Příběh se odehrává na maloměstě a v blízkém statku poblíž lesa, i lidé jsou zde spíše uzavření do sebe, takže se pátrání i díky tomu protahuje. Skvěle vystavěná atmosféra a napětí však drží po celý film.(9.3.2013)

  • nascendi
    ***

    Trojica detektívok, ktorú s trojročným odstupom nakrútil Petr Schulhoff v šesťdesiatych rokoch je závanom sviežeho vzduchu do tohto žánru. Realisticky a civilne ladená dvojica detektívov nepredstavuje verziu Holmesa s Watsonom, ani iných z klasických predchodcov. Šedivé a ponuré reálie nahradzujú obvykle kašírovaný socialistický štandard, atmosféra nepostráda napätie a hudba trochu hlučne a násilne dotvára to, čo sa scenáristovi nepodarilo. Zmienené klady trochu znižuje obvyklý nešvár, ktorým je preľudnenosť postáv, postupné odpadávanie podozrivých, ako pri šúpaní cibule, aby sa v úlohe vraha krátko pred záverečnými titulkami ukázal ten najnenápadnejší. Tri hviezdičky sú za ten závan, pretože súčasného diváka už film nemá čím zaujať.(27.8.2011)

  • - Film bol natáčaný i na zámku Hrubý Rohozec pri meste Turnov. (dyfur)

  • - Mimo Československa pronikl film také do jiných států Evropy, např. do Východního Německa (říjen 1966) či do Maďarska (listopad 1967). (Varan)

  • - Na začátku filmu je záběr z Železného Brodu. (pomerantz)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace