Reklama

Reklama

Vysvobození

  • USA Deliverance (více)
Trailer

Obsahy(1)

Hrůzný víkend na divoké řece... Začátek sedmdesátých let patří k nejlepším obdobím hollywoodské tvorby. Starý studiový systém se zhroutil a k moci se dostala nová generace, jak mezi tvůrci tak i ve vedení velkých filmových společností (proto bývá tato doba nazývána Novým Hollywoodem). Režiséři prožívali zlaté období, neboť jejich vize byla pro film nejdůležitější, což bylo respektováno diváky i producenty. Anglický režisér John Boorman (nar. 1933) se v Hollywoodu uvedl drsnou gangsterkou Bez okolků (1967) a v době největšího rozmachu Nového Hollywoodu realizoval své nejlepší dílo Vysvobození (1972)... Předlohou snímku se stal stejnojmenný román Jamese Dickeyho z roku 1970. Jeho autor nejen napsal scénář, ale také si zahrál v závěru filmu postavu šerifa. Vysvobození líčí nechtěné dobrodružství čtyř kamarádů, kteří se rozhodnou strávit víkend plavbou na kánoích po rozbouřené řece v hornaté krajině na pomezí Georgie a Jižní Karolíny. Jejich výlet divukrásnou a nedotčenou přírodou se však změní v zápas o holý život. Ze čtyř městských hejsků se jen jediný zdá být vybaven k tomu, aby přežil za všech okolností - Ed (Burt Reynolds), který je iniciátorem celé akce, má zkušenosti se životem v přírodě a považuje se za chlapáka (je výborným lukostřelcem). Tím, kdo se nakonec nejvíc zaslouží o přežití, je však přemýšlivý Lewis (Jon Voight), který v sobě najde nečekaný rezervoár instinktů nezbytných pro mezní situace... Snímek byl ve své době diváckým hitem, který byl brán jako standardní dobrodružný snímek o jedné nepovedené exkurzi do přírody. V průběhu let však nabyl na kultovní proslulosti a stal se častým předmětem nejrůznějších rozborů, jež si všímaly především jeho tehdejších souvislostí (válka ve Vietnamu) a existenciálního přesahu. Film byl nominován ve třech kategoriích na Oscara, za nejlepší režii a film (dvakrát John Boorman) a za střih (Tom Priestley). Bez ocenění zůstala fantastická kamera (Vilmos Zsigmond) i pozoruhodná hudba, jíž vévodí upravená verze známé skladby Dueling Banjos, mistrovsky navozující už na začátku filmu atmosféru blížící se katastrofy. V roce 2008 byl film zařazen do Národního filmového registru při Kongresové knihovně ve Washingtonu. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (396)

JohnnyD 

všechny recenze uživatele

Základný kameň hixploitation síce nie je archetypálnou žánrovkou, lebo tu sa iba tvorili kontúry žánru, je to ale surový thriller o strete nafúkaných mešťanov a divokých horalov, bez sympatický postáv, s výdatnou atmosférou Apalačov a úsporným minimalistickým prístupom (takmer žiadna hudba, minimum postáv). Len tie nočné scény sú úplne na palicu. ()

Campbell 

všechny recenze uživatele

Správně syrovej thriller který každou minutou dodává napětí. Boorman udělal silně nepříjemnej film kterej si vysloužil místo mezi nejlepšíma thrillerama na světě. Abych se přiznal tak udajně lepší thriller Strašáci mě moc nebraly ale tohle je jiný kafe. Scéna znásilnění byla fakt odporná. Plno režisérů dnešní doby by si měly vzít příklad. ()

Reklama

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Koukám, že někdy je lepší sjíždět Vltavu plnou zájezdů přiopilých blbečků co jedou vodu poprvé něž nějakou takovou říčku jako parta z filmu. Vysvobození, to jsou klasické americké filmové sedmdesátky se vším všudy tak jak je máme rádi. Stát se vám může ve filmech z těch dob ledacos, ale jedno se vám nestane. Nemůžete si zkrátka zaměnit pravýho americkýho rednecka s filmovým hrdinou. Někdy se prostě fakt musíte ztratit aby jste něco našli. To není moje moudrost, to je hláška ze začátku filmu. Námět filmu je zajímavý, zajímavější o to víc, že v už z našeho pohledu dřevních  sedmdesátkách řešil věci jako odtržení od přírody a degeneraci člověka v moderní světě. Až vypnou proud a nebude benzín, kdo bude umět vzít luk a přežít? Oč aktuálnější je ta otázka dnes ať už jde o umění přežít nějakou eko katastrofu, blackout nebo jen obyčejné násilné napadení agresorem. Když vidím dnešní mladé vystajlované mladíky v elastických přiléhavých kalhotách úzkostlivě střežící  sněhobílost svých bílých polobotek občas si sám sobě kladu otázku zda je ještě v těcho mužích dneška kapka testosteronu a zda v nich dříme něco jako instinkt pro přežití (nezaměňovat s uměním najít někde nabíjecí port, free wifinu nebo Mekáč) a zda by tato generace byla schopná v případě konfliktu nejen se zastat na ulici slabšího, ale třeba i jít bojovat a bránit svoji zem. Jestli o to byl strach v sedmdesátkách, tak já ho mám dnes o to větší. Třeba se pletu, ale prověřovat to raději nechci! Dávám za 4 výstřely z luku. A hráč na banjo Billy Redden byl fakt boží, mráz mi z něj šel po zádech a hned jsem věděl, že by chlapci měli naskočit do aut a zmizet v záři velkoměsta ! Jinak při filmu se mi vabavilo něco podobného a to Jižanská pohostinnost z roku 1981, kde pro změnu parta vojáků národní gardy při výcviku v cajunských močálech taky narazí na partu místních a společnou kalbou to fakt neskončí. I když záleží co si představujete pod společnou kalbou... :-) * * * * ()

Karlos80 

všechny recenze uživatele

Klasický dobrodružný snímek (vodáci si přijdou určitě na své), měnící se postupně v napínavý exploitation thriller v němž se ale na rozdíl od většiny jiných negeneruje stovkou přestřelených na pokraji smrti balancujících momentů, nýbrž věrně stupňovanou atmosférou a pocitem, že přesně to se může třeba stát. Samotný příběh je celkem prostý ale obsahuje některé nezapomenutelné momenty jako třeba slavný duet banjo-kytara (slavná skl. Duelling Banjos) v úvodu aj. Kouzlo samotného filmu však hlavně spočívá v neposlední řadě v jeho dvojznačnosti. Nad rámec čistě dobrodružného filmu je zároveň jakousi alegorií o pocitu nadřazenosti městského člověka vůči nevyspytatené přírodě. Chvílemi jsem s těmi chlapáky skutečně cítil také jakousi beznaděj zvlášť při drsné scéně v lese a při zničení jedné lodi z důsledku nárazů do silných peřejí, ale i třeba pohled na brečícího drsoňe Reynoldse (bez kterého by tam zcela jistě všichni na začátku nepřežili) mě dostal do úzkých a postavil k zamyšlení. Samotné zakončení filmu je také trochu překvapivé (čekal jsem možná trochu víc) jakým by současný Hollywood pohrdal, avšak zcela neprávem! Film určitě ve své době něco znamenal a byl jistým přínosem (definoval a spoluvytvářel exploitation žánr, který se pak dále dělil na různé subžánrové odnože.. etc), stále nás všechny provokuje, je i k zamyšlení, dnes už ale takovou sílu krom jisté kultovnosti nemá. Tři silné scény to zas nějak moc nevytrhnou. Hodnotím tedy čistě z dnešního pohledu, pak se trochu přikláním k samotnému přínosu a významu filmu na světovou kinematografii, a hvězdu navrch dávám i za velmi dobrou kameru a samozřejmě i za fanouškovství. Jelikož podobné filmy vážně můžu. Takže mi to vychází na krásných 5* a ne jinak. Když bych měl ale i tak srovnat a porovnat tak "Straw dogs", zhruba ze stejné doby, jsou pro mě přeci jen o kapánek lepší. Komentář zde jako 17-tý v pořadí. ()

Dudek 

všechny recenze uživatele

Klasika žánru hixploitation, která ani za ta léta neztratila moc ze své působivosti. Narozdíl od spousty nových snímků inspirujících se staršími díly můžeme u tohoto hledat místa, která byla v jiných filmech citována. Odlehčený úvod a celá první část je velice povedená. Boorman pomalu servíruje atmosféru nejistoty a nechává hrdiny užívat si své dobrodružství. Narozdíl od spousty jiných filmů tady není divák napřed a tak neví, že se vůbec nějaké nebezpečí blíží, i když vzhledem k žánru to může očekávat. Následuje brutální scéna ponižování dovršená znásilněním a nápínavá atmosféra nepolevuje až do samotného konce. Nelogické chování, vyjma Voightovi lability a dlouhého míření, se nekoná a snímek ještě navíc servíruje pár překvapivých scén. Vrcholem snímku se tak stává scéná kolem středu stopáže, kdy Voight leze na skálu, aby se vypořádal s jedním buranem. Kamera neustále upozorňuje, že onen zabiják není jediné nebezpečí, které zde hrozí. Krom boje s obyvateli se musí postavy vypořádat i s nástrahami neznámého okolí... Snímek který bohatě inspiroval novou vlnu hororů těžících z neznámého a nehostiného prostředí osídleného nebezpečnými a zaostálými obyvateli, však nekončí po vypořádání se s nebezpečním, ale zcela volně přejde do krátké vyšetřovací linie. A napětí stále nepolevuje. Současná hororová tvorba - až na pár výjimek - tomuto skvostu nesahá ani po kolena. Jasný důkaz, že i minimum krve stačí k vytvoření působivé atmosféry a spíše než na závěrečné PC montáži do žhavého videoklipu záleží na režisérském umu. [TOP 19/8 90%] ()

Galerie (59)

Zajímavosti (35)

  • Znázornění na svou dobu radikálního násilí odradilo od účasti na natáčení několik známých tváří, například Donalda Sutherlanda. (Olík)
  • V zájmu autentičnosti a úspory financí najímal štáb místní obyvatele, proto vypadají všichni tak realisticky. (zdenur)

Související novinky

Zemřel herec Ned Beatty

Zemřel herec Ned Beatty

14.06.2021

Včera v kalifornském Los Angeles opustil filmový svět americký na Oscara nominovaný herec Ned Beatty. Bylo mu 83 let. Rodák z Kentucky, kterého si mnozí diváci jistě vybaví třeba jako Otise, věrného… (více)

Reklama

Reklama