Režie:
John BoormanKamera:
Philip H. LathropHudba:
Johnny MandelHrají:
Lee Marvin, Angie Dickinson, Keenan Wynn, Carroll O'Connor, Michael Strong, John Vernon, Sharon Acker, Sandra Warner, Bill Hickman, Sid Haig, Kathleen Freeman (více)Obsahy(2)
Při přepadení banky je stárnoucí gangster Walker (Lee Marvin) postřelen svým komplicem, který vzápětí zmizí s ukradenými penězi i s ženou svého přítele. Walker se dostane do pověstné věznice v Alcatrazu, kde si musí odpykat dlouholetý trest. Po celou dobu svého trestu je posedlý jedinou myšlenkou-jak krutě se pomstí zrádnému společníkovi a nevěrné ženě. Když však je konečně najde, zjistí náhle, že má co dělat s celou zločineckou organizací.... (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (98)
Čarovné je, že ako to natočil Boorman, ten chlapík v skutočnosti nechcel peniaze. To bola len mimikra. On chcel späť to dievča, hlavne teda všetko, čo s jej zradou odišlo, ju konkrétne už asi nie. Keďže nevedel ako inak to získať, ako zoceliť tú ranu a vyplniť tú dieru, zabil všetkých, ktorí s touto jeho stratou akokoľvek súviseli. Hm, že vraj nie je nič horšie, ako ohrdnutá a oklamaná ženská. Je - Lee Marvin! (ďalšiu možnú rovinu tohto filmu odhaľuje tento komentár) ()
Teprve někde v polovině mi došlo, že koukám na film, jehož téměř doslovnou kopií je moje oblíbená Odplata: totožný děj s podobně silnou atmosférou, stejně malebné zacházení s architekturou – oproti šedomodrému futurismu o třicet let mladší gibsonovky ovšem z původní verze zůstávají v hlavě funkcionalistické linie, bílé stěny, rafinované kombinace jásavých barviček na šatech i v interiérech (a proti nim jako kontrast chátrající prostory bývalé alcatrazské věznice) –, stejně charismatický týpek v hlavní roli, stejně skvěle volená hudba (u Boormana pozoruhodně poletující mezi vážnými a populárními žánry), stejně nápaditá, ne-li ještě nápaditější práce s ruchy (viz třeba tahle ikonická scéna), stejný cynický škleb na povrchu a těžko definovatelná lidskost uvnitř. Co má originál jinak? Víc psychedelie, míň suchého humoru (ale je tam, ne že ne), a ovšem vizionářský styl (kdyby mi po sobě bez varování promítli tohle a takového Frajera Luka, nebudu věřit, že jsou to filmy ze stejného roku, co roku, desetiletí). Vlastně bych vůbec neměl váhat s plným počtem, když jsem ho nadělil Helgelandovi a Myhremu, ale přece jenom počkám, jestli ve mně k Point Blanku s odstupem uzrají podobné osobní sympatie. ()
Zameňte si Lee Marvina za Jeana Gabina v ľubovoľnej francúzskej kriminálke, alebo gangsterke a viete, ako Point Blank bude vyzerať. Boormanova typická sedemdesiatková gangsterka s ultra drsným chlapáckym hrdinom, ktorý si neberie servítku ani pred úbohými odstavenými ženami. Scenár mi prišiel po tom množstve podobných filmov, ktoré boli po ňom natočené akýsi tuctový. Ak by som film videl v dobe svojho vzniku, bol by som určite viac nadšený. Z dnešného hľadiska je to pre mňa solídny žánrový priemer. Na druhý krát musím doceniť Boormanovu inteligenciu. Málo pravdepodobný príbeh podáva patrične drsne, ukazuje najskôr pomstu voči jednotlivcovi, ktorý zradil, ale ktorý prenechal svoj dlh veľkej korporácii, ktorá je z podobných typov zložená celá, je neprehľadná a v odpudivom slova zmysle monštrózna. Konkrétne meno nahradila anonymita. A netreba zabúdať, že Walker chce iba svoje prachy! ()
"You threaten a financial structure like this for $93,000? No, Walker, I don't believe you." Hrdina až téměř kavkovského rozměru (snaží se získat zpět peníze, které mu zřejmě nikdo nechce dát a každý se radši nechá zabít), mírně suréálná/psychidelická atmosféra, dokonalá režie, zvuk a střih (klapaní Walkerových podpadků a následné zjevení v době jeho ex-manželky), spousta asociačních feedbacků a velmi strohý Lee Marvin. Po shlédnutí POINT BLANK mi v hlavě uvízlo spoustu obrazů, kterých se asi jen tak nezbavím. Předloha Richarda Starka se dočkala dalšího z pracování ve filmu PAYBACK, ta je o něco zábavnější, ale rozhodně se s POINT BLANK nemůže srovnávat co se formy týče - ta je zde úplně dokonalá. ()
Tento snímok ide bez okolkov rovno k veci. Z môjho pohľadu sa jedná o jeden z najdrsnejších thrillerov rokov 60. a aj keď sa predsa len tou krvou a násilím trochu šetrí, v rámci svojej dekády to bolo terno. Pozitíva som vychytal. Ale aj napriek tomu ( a pre mňa oslnivému vizuálnemu prístupu k látke ), ide o nudný a paradoxne vzhľadom k minutáži aj rozvláčny snímok, ktorý som neveril, že ma bude viac nudiť, ako priťahovať. ()
Galerie (48)
Zajímavosti (11)
- Jedná se o první film, jenž se zčásti odehrává ve věznici na ostrově Alcatraz, uzavřené v roce 1963. (Javert)
- Webové stánky Rotten Tomatoes tvrdí, že podle součastného hodnocení má film 95% kladného ohlasu. (Terva)
- The New Yorker (reportáže, komentáře, kritika) napsal v roce 1967, že film je brutální melodrama. (Terva)
Reklama