poster

Bouřlivé víno

  • Československo

    Búrlivé víno

Komedie

Československo, 1976, 128 min

Předloha:

Jan Kozák (kniha)

Kamera:

Josef Illík

Hudba:

Karel Svoboda

Hrají:

Vladimír Menšík, Božidara Turzonovová, Jiří Vala, Čestmír Řanda st., Slávka Budínová, Eva Trejtnarová-Hudečková, Jaroslav Moučka, Zdeněk Kryzánek, Rudolf Jelínek, Iva Janžurová, Lucie Žulová, Oldřich Vykypěl, Otto Šimánek, Lubomír Kostelka, Boleslav Skalski, Vladimír Hlavatý, Josef Hlinomaz, Jiří Lír, Zdeněk Dítě, Vítězslav Jandák, Jiří Hrzán, Jan Kraus, Jan Kuželka, Josef Beyvl, František Filipovský, Marie Motlová, Marie Brožová, Jan Skopeček, Bohuslav Čáp, Ladislav Trojan, Svatopluk Skládal, Zdeněk Kutil, Adolf Filip, Václav Sloup, Oldřich Velen, Oldřich Vlach, Eva Svobodová, Pavla Maršálková, Zora Jiráková, Henrietta Kohoutová, Viktor Maurer, Karel Augusta, Vladimír Krška, Jindřich Narenta, Míla Myslíková, Věra Tichánková, Zdena Burdová, Gabriela Wilhelmová, Žofie Veselá (Kanyzová), Jiřina Bílá, Slávka Hamouzová, Vít Pešina, Pavel Robin, Jožka Stoklasa, František Miroslav Doubrava, Edita Dindělová, Miloslav Homola, Lenz Moser, Tomáš Mann, Jan Řeřicha, Zdeněk Blažek, Zdeněk Skalický, Vladimír Navrátil, Karel Fiala, Ladislav Gzela, Vincenc Vávra, Jiří Letenský, Emil Sirotek, Vladimír Fürst, František Haszprunar, Ladislav Krečmer, Ilona Jirotková, Eva Trunečková, Jiří Valenta, Eduard Pavlíček, Jiří Cimický, Josef Střecha, Karel Koloušek, František Ringo Čech, Arnošt Ferenc, Vojtěch Gadžor, Ferdinand Haralík, Miroslav Mlčoušek, Karel Znamenáček, Libuše Švormová, Gabriela Hyrmanová
(další profese)
  • xaver
    *****

    Přestože celá vinařská trilogie byla natočena za totality, má v mnohém pravdu. Ti co film hodnotí jako odpad, asi nezažili celou plejádu šíbru a podvodníků, kteří se vyrojili před, ale hlavně po sametové revoluci. Z tohoto hlediska je film nadčasový a celkem věrně vykresluje často schizofrenií situaci našeho venkova před revolucí, která se ale po sametové revoluci namnoze zhoršila a naše zemědělství se dostalo do v neutěšitelné situace. Vynikající herecké výkony, zejména Vladimíra Menšíka a Božidary Turzonovové jenom podtrhují kvalitu snímku. Pokud budeme na taková díla hledět z ideologického hlediska, tak bychom museli jako odpad odsoudit všechny filmy vzniklé v letech 148 – 1989. Nechápu proto, proč někteří odsuzují tento snímek jako uměleckou degradaci scenáristy Miloše Macourka. Budiž jim odpuštěno, pokud nežili v té době.(4.3.2012)

  • Ombak▼Penari
    odpad!

    Takže po patnácti minutách prvního dílu: Tohle je prostě strašlivá normalizační sračka!!! Vinařské prostředí by normálně u mě zachránilo leccos, ať už je kvalita jakákoliv, ale při každém dialogu jsem měl tendenci nakreslit na podlahu rudou hvězdu a pozvracet jí. Nemůžu si pomoct, zbytek filmu mi je tímto naprosto ukradený, kvality nekvality, herci neherci. Fyzicky nepříjemné sledování, najednou ti zhovadilí Vinaři vypadají jako fajnový seriál o víně.(10.11.2015)

  • Kimon
    ****

    V době vzniku měl film asi opravdu plnit osvětovou činnost v rámci tzv. "Poučení z krizového vývoje" z let před rokem 1968 a během roku 1968, než nás okupovala nevítaná sovětská armáda, jak zde píše Marci. Já ovšem dnes, i když jsem film viděl i krátce po jeho vzniku, nevidím ve filmu pouze jen tu tehdejší socialistickou kritiku soudruhy zavrhnutého počínajícího obecně tržního hospodářství v šedesátém osmém roku, ale také výsměch hlouposti, řekněme "pomatených" lidí po politickém převratu. Vidina velkých peněz a moci prostě dělá z některých lidí zaslepené hlupáky. Ostatně, tato hloupost některých z nás se opět opakovala i po osmdesátém devátém roku (po tzv. sametové revoluci) a s údivem jsem hleděl, jak někteří doslova znovu naletěli na "vyčůranost" některých "podvodnikatelů", kteří si mysleli, že podnikání je vlastně podvádění těch druhých. Proto dnes s odstupem času, na rozdíl od toho prvního zhlédnutí kdysi v letech před rokem osmdesát (kdy jsem to chápal pouze jako nevkusnou agitku v utužujícím normalizačním procesu), chápu tento film opravdu už jen jako komedii, i když dosti nahořklou a je mi při něm stydno za ty vyčuránky i za ty podvedené trouby. :-) Podváděni a manipulováni byli všichni. Nejenom v oblasti byznysu, ale také machinacemi a intrikami v oblasti politiky. Tenkrát, jako i dnes. Lidé se nepoučí a budou stále krást, podvádět, lézt do zadků jiným, lhát, ty druhé manipulovat atd. atd. ... a na druhé straně ti naivní a poctiví na to budou zase jen doplácet. Dobře nám tak. :-) A tento film by nám to měl stále připomínat a otvírat oči. /obdobným filmem, který se snažil formou komedie ukázat naivitu a hloupost některých lidí po roce 1989 (tedy opět po politickém zvratu) je film "Trhala fialky dynamitem" s Helenou Růžičkovou v hlavní roli. Tento film nám jako na dlani předkládá opět naši vlastní hloupost a možná právě proto, že se v něm tak dobře vidíme, jsme dotčeni a následně jej hodnotíme málo body nebo ho dokonce považujeme za odpad. Stejně, jako v případě tohoto Bouřlivého vína, které dozrávalo v politicky bouřlivé době roku 1968/(29.3.2009)

  • Pavelpi
    *****

    První díl trilogie o víně a vesnici Pálavice se odehrává v roce 1968.Ukazuje naivitu tehdejších „podnikatelů“ a tzv.rozumnou politiku strany.Film je směrován tak,aby zvítězili ti dobří – komunisté.Pokud pominu tyto excesy,je to velmi dobrý film,hlavně v hereckém obsazení (Menšík,Janžurová,Vala atd).Myslím si,že vystihuje tehdejší život a představy lidí.(27.8.2009)

  • Tosim
    *

    Bouřlivé víno, aneb jak nám v létě 1968 několik jasnozřivých vinařů na jihu Moravy zabránilo kapitalistické kontrarevoluci. Vždyť šlo přece jenom o peníze! Zajímavé je, jak všechny tyhle nařízené snímky byly neskutečně nudné. Měly totiž přesné zadání, od kterého se nešlo odchýlit, i přes tenata všudypřítomné cenzury si mohly jiné typy filmu dovolit o maličko víc. Vzpomněl jsem si při sledování na jakousi anketu, kde srovnávali někteří herci normalizačních zábav dnešní, odpadové počiny, například telenovely. Rudolf Jelínek se nechal slyšet, že tyhle naše výtvory byly vždy o hodně lepší. Jako kdyby doopravdy nevěděl, že je jedno, jestli je nepodarek z Venezuely nebo Československa, jestli obsahuje vypjaté dialogy o lásce nebo bagatelizuje významné historické události určitého státu. Sračka zůstane sračkou. Za civilního Vladmíra Menšíka a širokoúhlé záběry té naší Moravěnky (ha ha) dávám 10%.(30.6.2017)

  • - Kateřinu Janákovou (Božidara Turzonovová) v postsynchronech namluvila Libuše Švormová, a to kvůli výraznému slovenskému akcentu herečky. Během doby už Božidara Turzonovová zlepšila svou češtinu, a tak v dalších dvou pokračováních Zralé víno (1981) a Mladé víno (1986) už mluví svým hlasem. (funhouse)

  • - Filmový národní výbor v Pálavicích je ve skutečnosti kulturní dům a obecní úřad v obci Vrbice (okr.Břeclav). (hippyman)

  • - Malou roličku kameramana rakouské televize si zahrál skutečný kameraman Emil Sirotek. (Ganglion)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace