Reklama

Reklama

Úředníček Calvin Clifford Baxter (Jack Lemmon) pracuje pro velkou pojišťovnu, kde dělá páté kolo u vozu. Přesto patří k nejdůležitějším a nevyhledávanějším zaměstnancům společnosti. Neboť Baxter se točí v začarovaném kruhu pronajímání svého útulného bytu, který si od něj vydržují jeho nadřízení coby pelíšek lásky. Poptávka je však veliká – a neméně veliká je také Baxterova dobrosrdečnost. Následkem bodrého charakteru se pojišťovák jednoho dne dostane do patové situace, kdy začne trávit s vyhlídkou na povýšení většinu času mimo zalidněný domov, což se neblaze podepíše na jeho zdravotním stavu. A když se do toho všeho zaplete osudová láska v podobě obsluhy výtahu, Fran Kubelikové (Shirley MacLaineová), oheň je v tu ránu na střeše... Znamenitou melodramatickou komedii zrežíroval nestor hollywoodského filmu Billy Wilder (Ninočka, Pojistka smrti, Sunset Blvd., Někdo to rád horké), který k ní také napsal scénář, spolu se svým dlouholetým spolupracovníkem, I. A. L. Diamondem. Navzdory dobově skandálnímu tématu si Byt získal přízeň jak diváků, tak kritické obce. A kvality snímku zpečetilo, mimo obdržených Zlatých glóbů, vítězství v pěti kategoriích Cen Akademie. Stojí za zmínku, že se jednalo o poslední zcela černobíle dílo, které obdrželo Oscara za nejlepší film, než jej o více jak padesát let později získal The Artist. A mimoto, Billy Wilder byl prvním umělcem, jenž dosáhl na trojité ocenění za jediný film (nejlepší film, režisér a scénář)... Snímek Byt je precizně natočen, dle vyprávěcích pravidel klasické hollywoodské školy. Využívá úsporný styl, jenž zdánlivě působí minimalisticky, se vší elegancí ale zahlazuje vyumělkovanou a opulentní výpravu, aby nenápadně vedl divákovu pozornost a maximálně podněcoval žádané emoce. K takovým slavným scénám patří akce z kancelářských prostor. Výtvarníci Edward G. Boyle a Alexandre Trauner, s přispěním velké hloubky pole kamery Josepha LaShellea, umocnili dojem neosobního prostoru pojišťovny tím, že plochu kanceláří neviditelně rozdělili do tří částí. Do prvního plánu byl umístěn dospělý kompars, střední část obsadili dětští aktéři v oblecích posazení za zmenšený nábytek, a zcela vzadu vyplnili souběžnou perspektivu zmenšené makety úředníků, pohybově ovládané dráty. Výsledkem dokonalé iluze byl mnohem rozlehlejší prostor monstrózně vypadajícího korporátu, než jaký byl ve skutečnosti. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (370)

Jordan 

všechny recenze uživatele

možno sa rúham a možno som mimo, ale tento film (ktorý nie je ani romantický, ani komédia a útrpne ukazuje veľmi zvláštnu pracovnú americkú "morálku", rôzne genderové, rasové a spoločenské stereotypy, no nie v kritickom svetle, ale podáva ich automaticky ako dobový fakt) buď za tých vyše 50 rokov tak príšerne zostarol, až totálne vyšiel z kurzu, alebo to v prvom rade nie je vôbec dobrý film; sledovať poľutovaniahodne otravného a neurotického nuďasa baxtera a pologramotnú psychicky značne narušenú kubelick bolo miestami naozaj na nevydržanie; ()

Madison 

všechny recenze uživatele

Pre Billyho Wildera je ženské srdce a všetky jeho zložité zákonitosti akoby jeho najlepším kamarátom. Fascinuje ma, s akou opovážlivosťou sa vrhá do štúdie nepochopeného ženského vnútra a s precíznou jemnosťou ho vydáva na povrch. A aká bolestná príčina uvádza slečnu Kubelikovú do stavu duševného rozpoloženia? Muž. Jack Lemmon sa chopil hlavnej úlohy, priestor sa snaží kradnúť hlavne pre seba ( je vynikajúci! ), ale slečna Kubeliková je tak perfektne napísaná postava, že sa mi nechce veriť, že svetlo sveta uzrela práve vďaka Wilderovi. Skvelá romantická komédia, ktorá zaručene zlepší náladu a prinúti diváka dívať sa na veci z pohľadu nesmrteľného optimistu. Zároveň je to snímka o nás, o našom každodennom živote, o našich nehynúcich výstrelkoch, o veľkých hrdinoch, z ktorých láska robí krehké poddajné bytosti, o našej večnej (ženskej) viere, že sa muž pre nás postaví na hlavu a bude ospevovať našu veľkoleposť, o veciach, ktorým chceme veriť, hoci si uvedomujeme, že sú nesplniteľné. Pán Wilder, dojali ste ma na plnej čiare, vaše zručnosti s prácou ženského vnútra sú pohladením najmä pre dušu. ()

Reklama

lesumir 

všechny recenze uživatele

Jedna z nejopěvovanějších Willderovek mi vůbec neučarovala tak, jak jsem čekal. Místy jsem zažíval děsivou nudu a z Jacka Lemmona - který vypadá jako hubenější Martin Zounar - mě rozbolela hlava. Přeceňované, nevyrovnané, asi nejhorší Wilder, kterého jsem viděl. Komediální mi to vůbec nepřišlo a i když jsem milovník romantických komedii, pane golfisto, tohle mi vůbec nepřišlo jako černobílý klenot. ()

Webb 

všechny recenze uživatele

[8/10] (Mirisch) (Čb. /// Produkce: Billy Wilder /// Scénář: Billy Wilder a I. A. L. Diamond /// Kamera: Joseph LaShelle /// Hudba: Adolph Deutsch /// Oscar: Billy Wilder (nejlepší film), Billy Wilder (režie), Billy Wilder, I. A. L. Diamond (scénář), Alexandre Trauner, Edward G. Boyle (výprava), Daniel Mandell (střih) /// Nominace na Oscara: Jack Lemmon (herec), Shirley MacLaine (herečka), Jack Kruschen (herec ve vedlejší roli), Joseph LaShelle (kamera), Gordon Sawyer (zvuk) /// MFF v Benátkách: Shirley MacLaine (Volpiho pohár - herečka)) [1001 FILMŮ, KTERÉ MUSÍTE VIDĚT, NEŽ UMŘETE] ()

Chrustyn 

všechny recenze uživatele

Billy Wilder mnohými považován za jednoho z nejlepších režisérů všech dob nám ve svém nejznámějším filmu představuje plachého úředníčka, který svůj kariérní postup zařizuje tím, že pronajímá důležitým členům firmy svůj byt za účelam nekalých návštěv se svými milenkami. Filmu nemůžu upřít zajímavý nápad a skvělý výkon Jacka Lemmona, avšak celkový stereotypní a dlouhý průběh filmu mi nedovoluje dáv vyšší hodnocení než lepší průměr. ()

Galerie (95)

Zajímavosti (34)

  • Časopis Premiere zařadil v roce 2006 snímek mezi 50 nejlepších komedií všech dob. (Kulmon)

Reklama

Reklama